Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så ut fra det slutter du automatisk at TS er lat? Det kan være vrient å få seg fulltidsjobber, særlig uten utdannelse, men det er du vel for evneveik til å forstå. At man tar opp problemer på et forum og etterspør svar bør ikke komme som en overraskelse, men slike sammenhenger greier du vel heller ikke å forså.

Og siden du ikke liker å pakke ting inn: Få det stygge trynet ditt bort fra forumet om du ikke greier å gi konstruktive svar til folk som kanskje har det vanskelig. Jeg tipper du er en feig liten dritt som ikke hadde turt å stå ansikt til ansikt med folk og sagt det samme du gjør på forum.

Anonymous poster hash: 43508...c1f

Ja, for DETTE svaret var jo kjempekonstruktivt...! :glare:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kalles å nave og er ikke sosialt akseptert. Grunnen til at du ikke har en egen bolig og kan dekke husleie og mat selv er fordi du er lat. Du kommer ikke med en god grunn til at du ikke jobber mer. Dette er nettopp det kvinnen som troner (tronet?) blogglisten provoserte folk med. Det at hun naver fordi hun ikke har funnet ut hva hun vil og at hun ikke liker å jobbe.

Du er 24 år.

Du har ikke noe fysiske eller psykiske sykdommer som hindrer deg i å jobbe.

Leit at du ikke vet hva du vil bli enda, men i mellomtiden kan du jobbe slik som folk flest. Tror du de som tar f.eks et friår mellom VGS og studier synes det er utrolig artig å sitte i kassa på rema? Nei.. Åpenbart ikke. Men det gjør de likevel.

Anonymous poster hash: b3c2f...f95

Hva søren? Han har begrunnet det ganske godt. Han har jobb, får ofte jobbe flere dager, men det blir få timer. Han søker på andre jobber, men problemet hans er at han har blitt kastet ut og ikkke har penger nok.

• Liker 1
Skrevet

Så ut fra det slutter du automatisk at TS er lat? Det kan være vrient å få seg fulltidsjobber, særlig uten utdannelse, men det er du vel for evneveik til å forstå. At man tar opp problemer på et forum og etterspør svar bør ikke komme som en overraskelse, men slike sammenhenger greier du vel heller ikke å forså.

Og siden du ikke liker å pakke ting inn: Få det stygge trynet ditt bort fra forumet om du ikke greier å gi konstruktive svar til folk som kanskje har det vanskelig. Jeg tipper du er en feig liten dritt som ikke hadde turt å stå ansikt til ansikt med folk og sagt det samme du gjør på forum.

Anonymous poster hash: 43508...c1f

Jeg sier også slike ting i virkeligheten, og har derfor en god tone med de ungdommene jeg jobber med. Om du hisser deg ned og leser det jeg skriver ser du at jeg foreslår at du tar flere deltidsjobber, det er ikke uvanlig blant ungdom i dag. Når ungdom klarer det, bør også en ung voksen som bor hjemme og ikke går på skole klare det.

I en alder av 24 år må du også tåle at ikke alle duller med deg på et forum. På et forum må du takle å få ærlige, uinnpakkede svar. Gjør du ikke det burde du latt være å skrive dette innlegget.

Sånn ellers må jeg jo si at du ikke fremstår som særlig konstruktiv.

Anonymous poster hash: 66d93...1e1

Gjest Heartbeat
Skrevet

Bare ring til NAV og ordne med en time, så legger du frem hele saken din hos saksbehandler så kommer dere sikkert fram til en løsning. . De kan hjelpe deg med husleie og livsopphold til du får en bedre betalt jobb.Si du er villig til å ta imot alt du kan få men trenger hjelp til du har fått kommet deg på bena :) Går du på skole. dekker de dessverre ikke noe

Lykke til :hug:

Skrevet

Hva søren? Han har begrunnet det ganske godt. Han har jobb, får ofte jobbe flere dager, men det blir få timer. Han søker på andre jobber, men problemet hans er at han har blitt kastet ut og ikkke har penger nok.

Han har en stilling på 2 dager uken, men får ekstravakter. Det er uansett alt for få timer og jobben er dårlig betalt. Han kan ikke søke godt nok. Da ville han ha hatt en bedre betalt jobb med en høyere stillingsprosent. Han ville også ha kunnet forsørget seg selv. Han er 24 år! Jeg er 19 år, studerer medisin i Norge OG tjener 100 000 per år utenom studielånet. Dvs at jeg helt fint kunne ha forsørget meg selv uten studielån samtidig som jeg studerer et studium med mye obligatorisk. Hva er din forklaring på dette her da? Hvorfor har han ikke en bedre betalt jobb eller en høyere stillingsprosent? Ikke fortell meg heller at det er umulig å finne en. Jeg jobber selv på sykehjem og jobbet her før jeg begynte å studere medisin. Mange av mine jevnaldrende jobber i kassen på butikk. En må nesten ta ansvar for sitt eget liv. Jeg regner med at faren hans lar han bli hjemme i et par måneder ekstra slik at TS får funnet en bedre jobb. Spesielt mtp. at TS har bodd der til han er 24 år.

• Liker 1
Skrevet

koster vel 3500-4000kr for det billigste kollektivt i Oslo, og da går hele lønna mi ditt,

hvis jeg går til nav på mandag og sier at jeg ikke har noe sted å bo da jeg ble kasta ut vil de hjelpe meg?

Nav sender deg på hospits med uteliggere.

For å få bolig fra Nav må du ha sosial penger.

Har du selv jobb så sier Nav at du ansvarlig for din egen bolig.

I verste fall får du et telt og må bo ute.

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article7540057.ece

Husk at du må ha sosial penger for og få sosial bolig.

Anonymous poster hash: b1005...48a

Skrevet (endret)

Nav sender deg på hospits med uteliggere.

For å få bolig fra Nav må du ha sosial penger.

Har du selv jobb så sier Nav at du ansvarlig for din egen bolig.

I verste fall får du et telt og må bo ute.

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article7540057.ece

Husk at du må ha sosial penger for og få sosial bolig.

Anonymous poster hash: b1005...48a

emh! han kan jo få bostøtte til leilighet hvis han finner leilighet! ikke alltid man havner på hospits med narkomaner heller! min samboer ble kastet ut hjemmefra å fikk rom på bed and breakfast, ..kan søke livsopphold og bostøtte hos nav, ta deg en tur å snakk med en rådgiver.

Endret av happyendings
Skrevet (endret)

For å få sosial penger må du være arbeidsledig. Også må du ta alle NAV kurs. Dette tar ca 18 måneder å fullføre. Også kan du søke sosial penger. Når du får sosial penger kan du søke sosial bolig. Du får ikke sosial bolig hvis du har jobb. Jeg har vært gjennom NAV systemet. Det er slik det fungerer.

For å få bolig må

1. Være arbeidsledig

2. Fullføre alle NAV kurs. Dette tar ca 18 måneder

3. Søke økonomisk støtte etter NAV kurs

4. Søke sosial bolig etter du har fått økonomisk støtte

Her kan du lese mer om hvordan du kan skaffe deg bolig! Du får garantert ikke bolig med jobb også har du status som student kanskje.

Uansett! For å få sosial penger må du være arbeidsledig og ha fullført alle NAV kurs. Du må søke om det og jeg kan love deg. NAV er ikke interessert i å hjelpe deg.

Les mer her!

http://www.incest80057000.no/hvem-kan-hjelpe/nav-sosiale-tjenester/

Endret av Stoltmann
Skrevet

For å få sosial penger må du være arbeidsledig. Også må du ta alle NAV kurs. Dette tar ca 18 måneder å fullføre. Også kan du søke sosial penger. Når du får sosial penger kan du søke sosial bolig. Du får ikke sosial bolig hvis du har jobb. Jeg har vært gjennom NAV systemet. Det er slik det fungerer.

For å få bolig må

1. Være arbeidsledig

Her kan du lese mer om hvordan du kan skaffe deg bolig! Du får garantert ikke bolig med jobb også har du status som student kanskje.

Uansett! For å få sosial penger må du være arbeidsledig og ha fullført alle NAV kurs. Du må søke om det og jeg kan love deg. NAV er ikke interessert i å hjelpe deg.

Les mer her!

min mann går på nav og dette stemmer ikke i alle tilfeller nei! har selv vært på nav i perioder.

har man leilighet eller finner leilighet: søke bostøtte.

arbeidledig: søke livsopphold

tjener man under 4000-5000 kan man får resterende av nav, man skal ha ca.5000 i livsopphold (abhengig av satsen i kommunen)

man KAN få tilbudt kurs som kan vare fra 1-2 uker til lengre tid.

Anonymous poster hash: d18b7...ea8

Skrevet

Hør med leger uten grenser om du kan være pengeinnsamler? Eller noe lignende :)

Anonymous poster hash: 71b67...78c
Skrevet

For å få bolig må

1. Være arbeidsledig

Les mer her!

dette er jo kvalifiseringsprogrammet ikke vanlig hjelp til de som KAN få seg jobb hvis de søker.

§ 29.Kvalifiseringsprogram

Kvalifiseringsprogram gjelder for personer i yrkesaktiv alder med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne og ingen eller svært begrensede ytelser til livsopphold etter folketrygdloven eller arbeidsmarkedsloven.

Rett til kvalifiseringsprogram forutsetter at

a) søkeren har gjennomgått en arbeidsevnevurdering, b) tett og koordinert bistand gjennom deltakelse i programmet vurderes som hensiktsmessig og nødvendig for å styrke vedkommendes mulighet for deltakelse i arbeidslivet, og c) arbeids- og velferdsforvaltningen kan tilby et tilpasset program.

For den tiden en person deltar i et kvalifiseringsprogram, har vedkommende rett til kvalifiseringsstønad etter bestemmelsene i § 35.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om retten til kvalifiseringsprogram og om bruken av arbeidsevnevurderinger, herunder faglig innhold og metode.

De kommunale pleie- og omsorgstjenestene blir regulert i lov om kommunale helse- og omsorgstjenester som trådte i kraft 1.1.2012.

Følgende sosiale tjenester inngår i NAV-kontoret:
  • Opplysning, råd og veiledning, herunder økonomisk rådgivning
  • Økonomisk stønad
  • Midlertidig botilbud
  • Individuell plan
  • Kvalifiseringsprogram med tilhørende stønad

§ 18.Stønad til livsopphold

De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.

Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen.

Departementet kan gi veiledende retningslinjer om stønadsnivået.

§ 27.Midlertidig botilbud

Kommunen er forpliktet til å finne midlertidig botilbud for dem som ikke klarer det selv.

Hvilke ytelser kan du få?

Tiltakspenger og barnetillegg skal dekke utgiftene dine til livsopphold og gis for de dagene du deltar på tiltaket. Du kan få barnetillegg for barn under 16 år som du forsørger. Du må legge frem fødselsattest eller bostedsbevis for å ha rett til barnetillegg.

Du kan få tilleggsstønader til dekning av ekstrautgifter du har i forbindelse med tiltaket. Du må dokumentere utgiftene.

• Du kan få dekket tilskudd til daglige reiseutgifterhvis du har en reisevei som overstiger seks kilometer én vei.
  • Du kan få tilsynstillegg hvis du på grunn av tiltaket har utgifter til stell og pass av barn under ti år. Du kan også få tilsynstillegg for barn over ti år og familiemedlemmer. Ta kontakt med NAV-kontoret for nærmere opplysninger.
  • Du kan få stønad til boutgifter hvis du må bo borte fra hjemme under tiltaket.
  • Du kan få tilskudd til hjemreiser hvis du bor borte fra hjemmet under tiltaket i mer enn fire måneder og at du i løpet av tiltaket tar godkjent ferie.
  • Du kan få stønad til skolemateriell hvis du deltar i ordinær utdanning som ledd i arbeidsrettet aktivitet og ikke har rett til tilsvarende ytelser etter annet regelverk.

Skrevet

Det er bare tull at du ikke kan få jobb uten utdanning.

Butikkmedarbeider

Callsenter

Kundeservice

Jobb på pakkesorteringssentralen til posten

Har du lappen?

Postbud

Taxisjåfør

Har du truckførerbevis?

Lagerjobber

Anonymous poster hash: 9a259...973

...med rette kontakter, erfaring og referanser. Uten dette blir det fort å skøyte oppoverbakke.

Anonymous poster hash: f2907...991

Skrevet

Søk sosialpenger på nav.

Anonymous poster hash: 7d380...89f

Det får man ikke om man har inntekt. NAV vil kreve at han slutter i deltidsjobben.

Skrevet

Det får man ikke om man har inntekt. NAV vil kreve at han slutter i deltidsjobben.

feil! jeg har fått "rest beløpet" når jeg jobbet deltid både til livsopphold og husleie, da du skal ha et minimum i livsopphold.

Skrevet

feil! jeg har fått "rest beløpet" når jeg jobbet deltid både til livsopphold og husleie, da du skal ha et minimum i livsopphold.

Joda, sant det, man får restbeløpet. Burde sagt anbefaler fremfor krever. Poenget er uansett at det i en slik situasjon ikke vil lønne seg å jobbe. Egentlig helt håpløst at systemet er sånn.

Skrevet

dette stemmer nok. på kjæresten min sitt vedtak om livsopphold og bostøtte står det f.eks -2530kr i livsopphold pga. av inntekt. resten blir altså dekket

Skrevet

Synes dere dømmer fælt. "Skaff deg fulltids jobb, kom deg ut, slutt å klag" blabla...

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men dere har ingen grunn til å dømme så forferdelig mye. Kanskje ts er for syk til jobbe 100%? Dere vet ingenting og slutt å dømme sier nå jeg.

Anonymous poster hash: f50d7...6f4

Skrevet

Hvor får jeg hva fra? Mener du det at jeg skriver at TS har fått mye hjelp av foreldrene sine? Det vil jeg si er ganske tydelig når han skriver at han bor hjemme i en alder av 24. Iom at det er vanlig i Norge at voksne barn flytter ut i en alder av 18, vil jeg si at han har fått mye hjelp av foreldrene dersom han har fått lov å bo hjemme såpass lenge. Mitt inntrykk er at TS enten bor hjemme gratis, eller at han betaler en liten sum (han skriver jo at han ikke har råd til å flytte ut da dette ville kostet over 3000 i mnd, så vi kan nok anta at han lever hjemme for godt under denne summen).

Når TS' foreldre lar et voksent barn bo hjemme gratis eller for en liten sum i måneden i flere år etter det som mange ser på som den normale utflyttingsalderen vil jeg si at de har gitt ham mye hjelp.

Du vet ingenting om ts bakgrunn eller noenting. Slutt å dømme så mye. Ærlig talt.

Skrevet

Synes dere dømmer fælt. "Skaff deg fulltids jobb, kom deg ut, slutt å klag" blabla...

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men dere har ingen grunn til å dømme så forferdelig mye. Kanskje ts er for syk til jobbe 100%? Dere vet ingenting og slutt å dømme sier nå jeg.

TS er ikke for syk til å jobbe.

1. Han ville ha skrevet det i førsteposten.

2. Han ville ha hatt flere rettigheter enn det han har nå.

• Liker 2
Skrevet

Søk jobb i barnehage, sykehjem og sånt. Det skal tydeligvis være ganske enkelt å få jobb der.

Snakk med sjefen på jobben du har nå og si at du gjerne vil gå opp i stillingsprosent om noen slutter en dag. Der jeg jobber blir jeg tilbudt mere jobb hver gang noen slutter eller går ned i prosent. (Men jeg studerer og har en jobb til så jeg orker ikke jobbe mer enn de 20% jeg har)

Jeg blir nok også spurt fordi jeg gjør en god jobb og sjefen stoler på meg. Det er også viktig. Også for å skaffe seg god referanse.

Søk i andre byer. Du søker i Oslo? MÅÅÅ du bo der?

Snakk med faren din, og bevis at du prøver så godt du kan.

Begynn å dra på visninger til billige steder. Du må jo ha noe penger på sparekonto du kan bruke til det evt går tomt? Skaff deg en billig hybel/rom i bofellesskap, du kan bare si opp etterhvert som du får deg jobb, så kan du flytte et annet sted.

Stikk på nav og forklar situasjonen din der.

Anonymous poster hash: 69baf...5d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...