Gjest caramiacaramella Skrevet 15. november 2014 #21 Skrevet 15. november 2014 Det første jeg tenker er at du altså har mottatt veldig mye hjelp fra foreldrene dine, og når faren din setter en stopper for dette søker du imiddelbart etter noen andre som kan hjelpe deg (NAV). Hva med å ta ansvar for din egen situasjon og ditt eget liv? Det du bør gjøre nå er for det første å ta en prat med faren din, svelge stoltheten og spørre om det er greit om du bor hjemme en liten stund til (foreslå 1-2 mnd). Kanskje inngå en avtale om at du kan betale litt leie, eller i alle fall gjøre mye husarbeid for å gi noe tilbake til foreldrene dine for at du får lov til å bo hjemme. Dersom du legger dette frem på en fin måte vil nok foreldrene dine vurdere det i alle fall. Da har du litt mer tid på deg, og bør umiddelbart begynne å søke på nye jobber, og mens du er i denne prosessen må du prøve å få så mye jobb i din nåværende jobb som mulig - si at du vil jobbe ekstra, kanskje si fra til kolleger at du godt kan ta et par av deres skift dersom de har lyst på litt fri og kan avse pengene. Slutt å bruke penger på unødvendige ting og begynn å spare penger, evt. selg ting du ikke trenger på finn. Du må bygge opp litt kapital. Når du har fått mer penger og en stabil inntekt (forhåpentligvis ny jobb) kan du finne et rom i kollektiv fram til du, på lang sikt, kan finne deg egen leilighet.
Rachelzane Skrevet 15. november 2014 #22 Skrevet 15. november 2014 Vet ikke helt hvor jeg skulle poste dette, er 24 år gammel men bor hjemme da jeg ikke har økonomi til å flytte ut i Oslo og deltidsjobben jeg har som er 4.5time 2 ganger i uka er ikke nok. Nå ikveld krangla jeg med faren min og vi skrek til hverandre, han sa finn deg et sted å bo så da regner jeg med at jeg får gjøre det da, hva skal jeg gjøre? Skal jeg bo på gata? finn deg 100% jobb eller flytt ut av byen. eventuelt kan du få hjelp av nav midlertidig. synes det er rett og rimelig å "bli kastet ut" når man er 24 år, gammel nok til å ta ansvar for live ditt-på godt og vondt 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #23 Skrevet 15. november 2014 Hei Du har rett til økonomisk stønad(sosialtrygd) om du ikke tjener nok. Dekning av husleie(strøm) opp til en viss grense + livsopphold. Det er ikke mye å leve av, men nok til å få tak over hode. Er jo en behandlingstid også på noen uker på dette. Det blir fratrekk for alt du tjener selv, så du bør ha hovedfokus på å få deg større stilling eller studier. Også fokus på å spare opp depositum. Dette kan jo bli starten på en god ting. Lykke til. Anonymous poster hash: 3f6d3...93a
Gjest Coolaid Skrevet 15. november 2014 #24 Skrevet 15. november 2014 Hei Du har rett til økonomisk stønad(sosialtrygd) om du ikke tjener nok. Dekning av husleie(strøm) opp til en viss grense + livsopphold. Det er ikke mye å leve av, men nok til å få tak over hode. Er jo en behandlingstid også på noen uker på dette. Det blir fratrekk for alt du tjener selv, så du bør ha hovedfokus på å få deg større stilling eller studier. Også fokus på å spare opp depositum. Dette kan jo bli starten på en god ting. Lykke til. Anonymous poster hash: 3f6d3...93a Nav finansierer ikke studenter. Man skal være jobbsøkende. Studenter må jobbe og ha lån og stipend.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #25 Skrevet 15. november 2014 koster vel 3500-4000kr for det billigste kollektivt i Oslo, og da går hele lønna mi ditt, hvis jeg går til nav på mandag og sier at jeg ikke har noe sted å bo da jeg ble kasta ut vil de hjelpe meg? Så nav som hjelper nesten alt og alle vil ikke hjelpe meg med husleie, og mat hvis jeg er uten tak over hodet? Dette kalles å nave og er ikke sosialt akseptert. Grunnen til at du ikke har en egen bolig og kan dekke husleie og mat selv er fordi du er lat. Du kommer ikke med en god grunn til at du ikke jobber mer. Dette er nettopp det kvinnen som troner (tronet?) blogglisten provoserte folk med. Det at hun naver fordi hun ikke har funnet ut hva hun vil og at hun ikke liker å jobbe. Du er 24 år. Du har ikke noe fysiske eller psykiske sykdommer som hindrer deg i å jobbe. Leit at du ikke vet hva du vil bli enda, men i mellomtiden kan du jobbe slik som folk flest. Tror du de som tar f.eks et friår mellom VGS og studier synes det er utrolig artig å sitte i kassa på rema? Nei.. Åpenbart ikke. Men det gjør de likevel. Anonymous poster hash: b3c2f...f95 11
Teddybjørn Skrevet 15. november 2014 #26 Skrevet 15. november 2014 Jeg hadde også ett veldig turbulent 'samboerliv' med min far etter ett stygt samlivsbrudd mellom han og min mor og kan delvis forstå situasjonen din, dog var jeg 14-18 mens vi bodde alene sammen. Jeg var ikke akkurat typen til å gå ut og få ting gjort og var lite motivert på skolen. Min far derimot slutta mer eller mindre på ungdomsskolen og har vært ett arbeidsjern hele sitt liv så han ble jo ekstremt utålmodig når jeg bare gikk på skolen og sosa og brukte penger uten å ha en inntekt selv og ikke helt visste hva jeg ville. Det ble til at vi gikk og tråkka mye oppå hverandre og ingen av oss trivdes. Mye krangling og sinne. Plutselig fant han seg dame, flytta inn hos henne og ba meg finne meg ett sted å bo for det var ikke plass til meg i huset hennes og han måtte selge leiligheten vi bodde i. Det føltes skikkelig kjipt og noen vil kanskje si det ikke var 'ok' å gjøre sånt, men det var det beste som kunne skjedd meg. Man lærer utrolig fort når en blir overlatt til å styre showet, mest av alt lærte jeg utrolig mye om meg selv. Hvordan være selvstendig, hva jeg ville, hva jeg måtte gjøre for å oppnå det. Kan også legge til at jeg aldri har vært innom døra hos NAV for annet enn skatteseddel (hette muligens aetat den gang). Personlig har jeg sett NAV skape flere tapere enn vinnere så jeg vil råde deg til å holde deg unna. Det er alt for lett å gjøre NAV til en krykke istedet for ett springbrett. Ha troen på deg selv! Gå på jobbintervju, du er nå i en situasjon der du ikke kan være kresen. Finn deg ett sted å bo utenfor bykjernen, den er forbeholdt de etablerte og sponsede. 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #27 Skrevet 15. november 2014 Nei, men i en alder av 24 har man hatt flere år til å finne seg jobb, begynne på studier, finne løsninger på livssituasjonen sin. Det hadde vært annerledes om han sluttet på vgs i vår. En 24 åring er voksen og bør være i stand til å ta ansvar for eget liv. Helt greit å droppe ut av studium, mange gjør det, man da må man jo ha en plan for hvordan man skal overleve videre. Jeg har bodd flere år i kollektiv og vet godt hva det koster, men newsflash til deg; man trenger ikke bo i sentrum, man kan bo mye billigere 10 min unna med buss/trikk/bane. Da får du i beste fall plass på et hospits. Snakk med foreldrene dine og si at du trenger en-to mnd på å finne et sted å bo, ring sykehjem og barnehager og be om ekstravakter, søk bedre jobber enn det du har (gjerne lenger vekk enn du prøver nå) og meld deg opp til et studium fra januar så du kan søke støtte hos Lånekassen. Og for all del begynn å bidra hjemme dersom foreldrene dine lar deg bli! Anonymous poster hash: 64995...31b Hvorfor i all verden skal alltid umotiverte mennesker anbefales å søke barnehager og sykehjem? Der vil vi ha motiverte og/eller kvalifiserte folk. Det er faktisk våre kjæreste det er snakk om. Sånn ellers så er det ikke vanlig å bo hjemme og jobbe 9 timer i uka i en alder av 24 år og forvente å få alt servert på gullfat. På tide du kommer deg ut og får erfare den virkelige verden. Anonymous poster hash: 66d93...1e1 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #28 Skrevet 15. november 2014 Det er desverre blitt sånn i Norge. Jeg er født i Norge og da er det min gudegitte rettighet at staten skal betale for meg. Inntill jeg finner noe morsomt, spennende og godt betalt. Som passer MEG, siden jeg er så spesiell. Og får jeg ikke det er samfunnet kaldt og usosialt. Ta ansvar for eget liv?? What må jeg gjøre noe.Anonymous poster hash: 6f1e9...01a 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #29 Skrevet 15. november 2014 Hvorfor i all verden skal alltid umotiverte mennesker anbefales å søke barnehager og sykehjem? Der vil vi ha motiverte og/eller kvalifiserte folk. Det er faktisk våre kjæreste det er snakk om. Sånn ellers så er det ikke vanlig å bo hjemme og jobbe 9 timer i uka i en alder av 24 år og forvente å få alt servert på gullfat. På tide du kommer deg ut og får erfare den virkelige verden. Anonymous poster hash: 66d93...1e1 fordi man ikke trenger utdanning og der er "lett" å få jobb. Anonymous poster hash: d18b7...ea8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #30 Skrevet 15. november 2014 Hvorfor i all verden skal alltid umotiverte mennesker anbefales å søke barnehager og sykehjem? Der vil vi ha motiverte og/eller kvalifiserte folk. Det er faktisk våre kjæreste det er snakk om. Sånn ellers så er det ikke vanlig å bo hjemme og jobbe 9 timer i uka i en alder av 24 år og forvente å få alt servert på gullfat. På tide du kommer deg ut og får erfare den virkelige verden. Anonymous poster hash: 66d93...1e1 Fordi her kan en jobbe uten å ha utdannelse og bør vel være litt mer givende enn å jobbe i butikk, noe som også har blitt vanskeligere å få tak i. Jeg er for øvrig fullstendig enig med deg. Anonymous poster hash: b3c2f...f95
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #31 Skrevet 15. november 2014 Hvorfor i all verden skal alltid umotiverte mennesker anbefales å søke barnehager og sykehjem? Der vil vi ha motiverte og/eller kvalifiserte folk. Det er faktisk våre kjæreste det er snakk om. Sånn ellers så er det ikke vanlig å bo hjemme og jobbe 9 timer i uka i en alder av 24 år og forvente å få alt servert på gullfat. På tide du kommer deg ut og får erfare den virkelige verden. Anonymous poster hash: 66d93...1e1 Jeg fatter ikke at folk som deg presterer å svare folk som er i en overgangsfase på den måten. Ikke noe sted står det at TS ikke gidder å jobbe eller forventer å få alt servert på sølvfat. Han spør etter konkrete og konstruktive råd i forhold til hvordan man kan komme seg videre og da syntes jeg det går an å svare ordentlig. Og det er faktisk ikke bare å finne seg en fulltidsstilling sånn ut av det blå,det kan faktisk ta en god stund. Selv butikkerjobber kan ha hundrevis av søkere i byer og på større tettsteder og svært mange av stillingene man ikke må ha utdannelse for er i tillegg ofte kun deltid, så det er mange som ender opp med å måtte ha flere en jobb for å fylle opp mot en 100% stilling (og man må da bruke mer tid på å finne ennå en jobb). Blir man kastet ut på dagen så er det ikke slik at man automatisk får mer jobb dagen etter, noe som dere som er så opptatt av den "virkelige" verden burde skjønne. Anonymous poster hash: 43508...c1f
Cordelia Skrevet 15. november 2014 #33 Skrevet 15. november 2014 (endret) Du er heldig med sesongen, da det nærmer seg jul. Sikkert flere steder som trenger julehjelp. Søk på sosialstønad, og ta kontakt med vikarbyråer. Endret 15. november 2014 av Cordelia 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #34 Skrevet 15. november 2014 Fordi her kan en jobbe uten å ha utdannelse og bør vel være litt mer givende enn å jobbe i butikk, noe som også har blitt vanskeligere å få tak i. Jeg er for øvrig fullstendig enig med deg. Anonymous poster hash: b3c2f...f95 Godt Jeg fatter ikke at folk som deg presterer å svare folk som er i en overgangsfase på den måten. Ikke noe sted står det at TS ikke gidder å jobbe eller forventer å få alt servert på sølvfat. Han spør etter konkrete og konstruktive råd i forhold til hvordan man kan komme seg videre og da syntes jeg det går an å svare ordentlig. Og det er faktisk ikke bare å finne seg en fulltidsstilling sånn ut av det blå,det kan faktisk ta en god stund. Selv butikkerjobber kan ha hundrevis av søkere i byer og på større tettsteder og svært mange av stillingene man ikke må ha utdannelse for er i tillegg ofte kun deltid, så det er mange som ender opp med å måtte ha flere en jobb for å fylle opp mot en 100% stilling (og man må da bruke mer tid på å finne ennå en jobb). Blir man kastet ut på dagen så er det ikke slik at man automatisk får mer jobb dagen etter, noe som dere som er så opptatt av den "virkelige" verden burde skjønne. Anonymous poster hash: 43508...c1f Vet du, om man har kommet seg til 24 år og jobber 9 timer i uka er det på tide å ta av slikehanskene. Når TS etter å ha fått råd skaper seg med å måtte sove på gata er han lite løsningsorientert og vant til å få ting ordnet for seg. Det er ikke bare å få seg fulltidsstillinger, men ethvert ungt menneske uten annet å ta seg til burde klare å sjonglere to eller tre ulike jobber for å få det til å gå opp. Det har andre gjort før ham, og andre gjort etter ham. Landet kryr over av ulike bemanningsbyråer, så om han har en arbeidskraft å selge er han ute i jobb fort som fy, Sitter han derimot på stumpen og syter, krangler med pappa og forventer at ting kommer til ham skjer det absolutt ingenting. Og jeg "beklager", men er møkk lei av at all umotivert og bortskjemt ungdom skal rådes til å jobbe med de menneskene vi har kjærest, og som virkelig trenger personale med motivasjon og kompetanse. Ønsker man å lege harepus og hoppe fra jobb til jobb uten å ønske å faktisk jobbe med de man jobber med kan man søke seg til en annen bransje. Anonymous poster hash: 66d93...1e1 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #35 Skrevet 15. november 2014 Jeg heier på faren din! Flott at han gir deg et spark bak så du har en viss mulighet for å få orden på livet ditt. Bare så synd han ikke gjorde det for flere år siden. Anonymous poster hash: 3b2f9...1c0 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #36 Skrevet 15. november 2014 Vet ikke helt hvor jeg skulle poste dette, er 24 år gammel men bor hjemme da jeg ikke har økonomi til å flytte ut i Oslo og deltidsjobben jeg har som er 4.5time 2 ganger i uka er ikke nok. Nå ikveld krangla jeg med faren min og vi skrek til hverandre, han sa finn deg et sted å bo så da regner jeg med at jeg får gjøre det da, hva skal jeg gjøre? Skal jeg bo på gata? Stakkar deg, er mor selv, jeg kunne aldri ha sagt det til barnet mitt uansett, får håpe du har en snillere mor ? det er nok på tide du flytter ut snart, men du får be den iskalde faren din om du kan få lov å bo der lenger, lykke til. Anonymous poster hash: c6f57...085
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #37 Skrevet 15. november 2014 Godt Vet du, om man har kommet seg til 24 år og jobber 9 timer i uka er det på tide å ta av slikehanskene. Når TS etter å ha fått råd skaper seg med å måtte sove på gata er han lite løsningsorientert og vant til å få ting ordnet for seg. Det er ikke bare å få seg fulltidsstillinger, men ethvert ungt menneske uten annet å ta seg til burde klare å sjonglere to eller tre ulike jobber for å få det til å gå opp. Det har andre gjort før ham, og andre gjort etter ham. Landet kryr over av ulike bemanningsbyråer, så om han har en arbeidskraft å selge er han ute i jobb fort som fy, Sitter han derimot på stumpen og syter, krangler med pappa og forventer at ting kommer til ham skjer det absolutt ingenting. Og jeg "beklager", men er møkk lei av at all umotivert og bortskjemt ungdom skal rådes til å jobbe med de menneskene vi har kjærest, og som virkelig trenger personale med motivasjon og kompetanse. Ønsker man å lege harepus og hoppe fra jobb til jobb uten å ønske å faktisk jobbe med de man jobber med kan man søke seg til en annen bransje. Anonymous poster hash: 66d93...1e1 Ooooh, så tøff du er. Sparke folk som er i en litt kjip overgangssituasjon. Det må faktisk være lov å spørre om råd hva man kan gjøre på et DISKUSJONSFORUM uten å bli sablet ned av drittsekker som deg. En lat person hadde droppet og sett etter utveier og heller ikke spurt om råd, så jeg ser ikke hvordan du tolker det til at ts ikke gidder. Så få fingern ut av ræva og innse at det kan hende du også står i en vanskelig situasjon som du må håndtere nærmest på dagen. Da kan du jo spørre deg selv om du ville syntes det var hyggelig om folk svarte i tilsvarende tone. Vel bekomme, ditt nedlatende rasshøl. Anonymous poster hash: 43508...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #38 Skrevet 15. november 2014 har du virkelig søkt på alt? de jobbene du ikke vil ha også? Anonymous poster hash: 9c625...d2c
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #39 Skrevet 15. november 2014 Ooooh, så tøff du er. Sparke folk som er i en litt kjip overgangssituasjon. Det må faktisk være lov å spørre om råd hva man kan gjøre på et DISKUSJONSFORUM uten å bli sablet ned av drittsekker som deg. En lat person hadde droppet og sett etter utveier og heller ikke spurt om råd, så jeg ser ikke hvordan du tolker det til at ts ikke gidder. Så få fingern ut av ræva og innse at det kan hende du også står i en vanskelig situasjon som du må håndtere nærmest på dagen. Da kan du jo spørre deg selv om du ville syntes det var hyggelig om folk svarte i tilsvarende tone. Vel bekomme, ditt nedlatende rasshøl. Anonymous poster hash: 43508...c1f Tommel opp!Anonymous poster hash: 961bb...a64
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #40 Skrevet 15. november 2014 Stakkar deg, er mor selv, jeg kunne aldri ha sagt det til barnet mitt uansett, får håpe du har en snillere mor ? det er nok på tide du flytter ut snart, men du får be den iskalde faren din om du kan få lov å bo der lenger, lykke til. Anonymous poster hash: c6f57...085 Uten å kommentere TS sitt spørsmål noe videre, må jeg si at du virker som en tulling. Om han kranglet med sin far som han sier i åpningsnnlegget og det ene tok det andre, så er ofte enden på visa at eieren av huset ber den andre flytte ut. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg kunne bedt mitt barn om å flytte ut om det var 24 år og bare hadde en deltidsjobb. Mulig det å bo hjemme har vert en hvilepute. Jeg har forøvrig bedt min unge på 18 om å flytte ut om ikke husets regeler blir fulgt. Jeg driver ikke hotell, Anonymous poster hash: edf5c...f30 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå