Gå til innhold

Funkygine

nurse07

Anbefalte innlegg

Dette illustrerer ganske greit hvordan det finnes et marked for bloggere som tjener store penger på eksponering av barn. Relativisering og bagatellisering er nøkkelord. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, ♥Missy♥ skrev:

Du hadde vel spurt meg først om det var greit? Spør ikke du dine barn om slike ting er greit først? Hva om Funkygine og mannen har snakket med sine barn om dette, er det greit at de blir rakket ned i et forum som detet fordi andre mener noe annet?

Men hadde du syntes det var greit da? At jeg delte bilder av deg på en offentlig nettside? "Se her ligger Missy og sover søtt i sengen sin, hun foretrekker dette sengetøyet i flanell". "Se så kul Missy er i sine nye bukser fra Cubus #reklame". "Se her er Missy på sin nye jobb, første arbeidsdag. Se så søt og forvirret 😍". "Her har jeg tatt bilde av Missy bakfra, hun vet ikke om at jeg poster dette for dere 30 000 følgere på Snap, men seee så søt hun er da!!"

Hadde dette vært greit for deg? Og hvis ikke; hvorfor tror du barn sier at det er greit? Kanskje fordi de ikke vil skuffe sine foreldre, som de er så glade i og avhengige av? Kanskje fordi de ikke forstår rekkevidden av hva de blir spurt om? Kanskje fordi de har forstått at de må trå til for at familien skal få mat på bordet?

Endret av Ultiva
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ♥Missy♥ skrev:

Du hadde vel spurt meg først om det var greit? Spør ikke du dine barn om slike ting er greit først? Hva om Funkygine og mannen har snakket med sine barn om dette, er det greit at de blir rakket ned i et forum som detet fordi andre mener noe annet?

Mener du at hvis barna til Jørgine på hhv 0, 5 og 9 år sier det er ok, så er det helt greit å eksponere dem for flere 100-tusenvis av ukjente mennesker på nettet ????

Dette gjør Jørgine nærmest daglig....

Tenk om barna angrer vilt når de blir tenåringer??? Da er det for sent... Dessverre.. 😐 

http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/

Endret av 2ney
La ved en link fra @asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ♥Missy♥ skrev:

Jeg synes folk kan bestemme selv hva de vil gjøre. Er vel helt og holdent opp til en selv, så lenge en ikke skader barna.

6 timer siden, Anna Nas skrev:

Et betimelig spørsmål.

Hvordan noen fortsatt kan støtte at bloggere bruker barna sine som underholdning og reklameobjekt, som om det er til barns beste å få privatlivet sitt og seg selv eksponert for alle som vil se, er mer enn jeg skjønner.

Hva med barnas rettigheter til privatliv og retten til å forme sin helt egne digitale identitet, er det mindre viktig enn pengene som bloggere tjener på barna og underholdningen som leserne få hver gang ungene eksponeres? Blogglesere og bloggerne som hevder at foreldre eier barna og kan eksponere dem akkurat så mye de vil tar feil. Barn har rettigheter helt uavhengig av foreldrene sine.

Jeg er forøvrig klar over at det jeg skriver er et skikkelig dypt hakk i plata og at de fleste har hørt og lest alle argumenter mange, mange ganger før, Funkygine inkludert. Det hun gjør er ikke fordi hun ikke vet bedre. Hun har sikkert mange gode sider og fremstår antakelig som en sympatisk person, men akkurat barneeksponeringen hun driver med er faktisk veldig lite sympatisk.

Det er en trend blant kjediser i både Norge og andre steder at de bekytter barna og holder dem unna søkelyset når de er små, men bloggere bare durer på. Selvfølgelig er det fordi de vet at det lønner seg. 

Det @Anna Nas sa. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det mange andre argumenterer med i innleggene etter. Ufattelig at dette ikke er en selvfølge. Unger har da ingen forutsetning til å vite hva de sier ja til. Vi snakker ikke om en privat Facebook-side. Vi snakker millionbedrifter som når ut til m a n g e. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Skogspike skrev:

Og det mange andre argumenterer med i innleggene etter. Ufattelig at dette ikke er en selvfølge. Unger har da ingen forutsetning til å vite hva de sier ja til. Vi snakker ikke om en privat Facebook-side. Vi snakker millionbedrifter som når ut til m a n g e. 

Enig med deg!!

Jørgine har rundt 480 000 følgere på Instagram, sjekket akkurat. Det kan, som du skriver, ikke sammenliknes med en privat facebookkonto med feks 200 - 500 litt bekjente/familie/kollegaer/venner... 😳

Mener for orden skyld IKKE at barn bør eksponeres på privat Facebookkonto heller... Ville bare sammenlikne litt.. 

Endret av 2ney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ♥Missy♥ skrev:

Jeg tenker at det finnes en balanse, så lenge man behandler barn som barn og de ikke fremstilles som noen andre enn det de er, så er det greit. Det er jo ikke som at kamera følger barna 24t/d heller. Er veldig i mot de som fremstiller barna som gjenstander eller prinsesser osv. Men så lenge man har gode veiledere og rollemodeller trenger ikke det nødvendigvis å skade.

Privatliv kan man egentlig se langt etter i 2018, er jo litt selvmotsigende at man skal ha rett til privatliv, når man er inne på et forum og kommenterer hver minste detalj i bloggernes liv. Jeg er klar over at de åpner for kommentarer når de legger it livet sitt i offentligheten, men det kommenteres ofte på ting som ikke er så veldig relevant, og man har det med å blande seg litt for mye i hvordan andre gjør det.

Så lenge man er på internett i dag så vil ALT registreres, og det hjelper lite med privat surfing, eller å skulle skjule sine spor. Alt blir registrert, og det man legger ut som anonymt blir også registrert, så privatlivet slik vi var vant til, er ikke det lenger, og man får det heller ikke tilbake. Tiden der foreldrene visste beste for sine barn er ogå forbi. Her skal alt fra hvor og hvordan man ammer, til oppdragelse av barn, maten til barna, barnas lek osv krenkes og rakkes ned på. Det er ikke rom for at folk skal få finne ut hva som er best for seg og sine lenger, her skal fasiten slenges rett i fleisen på de med en gang, og nåde de som gjør det annerledes.

Hvordan vi ønsker at andre skal behandle oss bør vi ha i minnet når vi kommenterer andre. Menneskerettighetene sier også noe om rettigheter til å være frie mennesker, og det inkluderer å ta egne valg uten at andre skal blande seg i absolutt alt.

Dette innlegget er så selvmotsigende. For det du sier er fordi at alt spores så skal man ikke verne om NOE, ikke engang våre egne barn. Spør du meg så finnes det ingen bedre tid å beskytte barna mot eksponering på enn nå, for de kommer til å eksponere seg selv på godt og vondt når den tid kommer. Vern om med alt man har! tenker nå jeg, nettopp av de grunnene du beskriver her som grunner til å gi faen i alt vern. 

Siste avsnittet... menneskerettighetene sier at du har rett til å være fri, men det betyr ikke at du kan eksponere deg selv og evt din familie for flere 1000 mennesker og de skal ikke kunne ha en mening om deg og dine når du velger å utlevere dem. For disse menneskene er OGSÅ frie, og har rett til å uttale seg om det de ser. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mnjah skrev:

Dette innlegget er så selvmotsigende. For det du sier er fordi at alt spores så skal man ikke verne om NOE, ikke engang våre egne barn. Spør du meg så finnes det ingen bedre tid å beskytte barna mot eksponering på enn nå, for de kommer til å eksponere seg selv på godt og vondt når den tid kommer. Vern om med alt man har! tenker nå jeg, nettopp av de grunnene du beskriver her som grunner til å gi faen i alt vern. 

Siste avsnittet... menneskerettighetene sier at du har rett til å være fri, men det betyr ikke at du kan eksponere deg selv og evt din familie for flere 1000 mennesker og de skal ikke kunne ha en mening om deg og dine når du velger å utlevere dem. For disse menneskene er OGSÅ frie, og har rett til å uttale seg om det de ser. 

Det var fra min side satt på spissen, men at man selvfølgelig skal skåne barn så mye som mulig. Denne tråden handler om Jørgine som har sunne verdier for seg og sine barn, og hennes verdier blir fremstilt som nettopp det, og ikke på den måten andre bloggere velger å fremstille sine barn. Hun behandler dem som mennesker og ikke som utstillingsdukker. Og kanskje det til og med kan være positivt for andre unge folk som er på sosiale medier i dag og til og med for mødre.

Det som blir skrevet lenger oppe vedrørende misbruk av barn blir for dumt, man kan ikke beskytte barna fra samfunnet uansett hvordan man vrir og vender på det. Så der har jo politiet og myndighetene en viktig jobb å gjøre. Men skal man seksualisere alt, så er det jo uansett en fare om det er på nett eller IRL. Men den diskusjonen trenger vi ikke ta her.

Og ja, jeg har barn selv, og mine barn i den alderen var fullstendig klar over det ene og det andre, man bør heller ikke vurdere hva barn i dag forstår, og de lærer faktisk veldig mye om nettvett på skolen. Ikke glem at det er en annen generasjon enn oss, og at de ikke nødvendigvis tenker slik som deg.

Endret av ♥Missy♥
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ♥Missy♥ skrev:

Det var fra min side satt på spissen, men at man selvfølgelig skal skåne barn så mye som mulig. Denne tråden handler om Jørgine som har sunne verdier for seg og sine barn, og hennes verdier blir fremstilt som nettopp det, og ikke på den måten andre bloggere velger å fremstille sine barn. Hun behandler dem som mennesker og ikke som utstillingsdukker. Og kanskje det til og med kan være positivt for andre unge folk som er på sosiale medier i dag og til og med for mødre.

Det som blir skrevet lenger oppe vedrørende misbruk av barn blir for dumt, man kan ikke beskytte barna fra samfunnet uansett hvordan man vrir og vender på det. Så der har jo politiet og myndighetene en viktig jobb å gjøre. Men skal man seksualisere alt, så er det jo uansett en fare om det er på nett eller IRL. Men den diskusjonen trenger vi ikke ta her.

Og ja, jeg har barn selv, og mine barn i den alderen var fullstendig klar over det ene og det andre, man bør heller ikke vurdere hva barn i dag forstår, og de lærer faktisk veldig mye om nettvett på skolen. Ikke glem at det er en annen generasjon enn oss, og at de ikke nødvendigvis tenker slik som deg.

Det er umulig for barn å forstå rekkevidden av at de kan miste retten til sin egen digitale identitet, og hva det egentlig innebærer når de blir eldre - http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/

Det jeg har merket meg er at mange av de yngre er veldig forsiktig med hva de legger ut, så å henvise til at man her snakker om "en annen generasjon" som "bevis" blir feil. Nei, de tenker ikke nødvendigvis som meg eller deg, men vi aner ikke hvordan de vil tenke, så derfor kan man ikke bare gå ut fra at man vet det.

Uansett eksponering av barn skal kun skje om det er til barnets beste - http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/ , og det er det ikke når barn utleveres på SoMe i årevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos annen generasjon; de fleste jeg kjenner under 30 med barn legger ikke ut bilder av dem verken på FB eller andre steder. Ikke ved fødsel, dåp eller andre merkedager, engang. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kollontaj skrev:

Apropos annen generasjon; de fleste jeg kjenner under 30 med barn legger ikke ut bilder av dem verken på FB eller andre steder. Ikke ved fødsel, dåp eller andre merkedager, engang. 

Dette!! ❤️

Jeg har ikke barn selv enda, men dersom jeg en gang får det, er det slik jeg ønsker å ha det. Ingen bilder av dem ute på nettet. 

Endret av 2ney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksponerer du barnet ditt med bilder, hva det gjør, hvor det bor og annen personlig informasjon som alt fra personlighet til sykdommer, og deler dette på feks en blogg som her, så vil det kanskje være 30tusen (det er det er vel det en gjennomsnitlig norsk blogger har av lesere sånn ca) ukjente mennesker som får denne informasjonen. Informasjonen blir lagret for all fremtid, og kan få flere negative konsekvenser. 

Det finnes mennesker på internett med uærlige hensikter - både i form av opphavsrett (de stjeler kanskje bildene og bruker dem selv), men også i form av lidelser/kriminalitet som i verste fall kan utsette barna for konkret fare eller misbruke bilder/informasjonen på en måte som ikke er ønskelig. 

Informasjonen og bildene blir lagret i all fremtid. Det kan plukkes opp når barnet blir eldre av andre klassekamerater, venner eller fremtidige kollegaer. 

Når 30tusen mennesker hver dag har sett og hørt om deg, så danner de seg også et bilde av hvordan du er som person - det trenger ikke å være rett bilde, men ut fra hvordan du blir beskrevet og fremstilt på bloggen til mor, så vil andre få et bilde av deg. Dette bilde av hvordan du er som person vil andre ha med seg når de faktisk møter deg og når du vokser opp. Det vil si at du mister muligheten til å fremstille deg selv slik du ønsker rett og slett: moren din har gjort det for deg i alle år når hun har brettet ut bilder av deg og hendelser fra ditt liv på bloggen sin. 

Fler har sikkert ønsket å møte andre som et blankt ark en gang i livet, det mister disse barna muligheten til.

Så til det du nevner, som du mener er det samme slik jeg forstår deg: lek og fritidsaktiviter i privat sammenheng.

Går Per til Ole på besøk og leker med han hos Ole. Hvor mange får ta del i denne opplevelsen? Det er Per, Ole og foreldrene deres som vet at de er sammen. Leken som Per og Ole gjør forblir mellom dem, hvis de ikke velger å fortelle det til noen eller sammen foran noen andre. Noen ser kanskje Per på veien bort til Ole. Hva Per og Ole gjorde sammen en høstdag i oktober 2018 blir ikke lagret noe annet sted enn i minnet til Per og Ole.

Det kan så klart skje fæle ting gjennom livet, men som forelder vil du så klart sørge for å gjøre de tiltak du kan for at det ikke skal inntreffe - du lar han ikke gå alene hjem på kvelden hvis han ikke er gammel nok, du sørger for at han har på seg refleks, du sørger for at han ikke fryser osv. 

Hvordan Per fremstiller seg selv, hvordan han er som person gjennom livet vil påvirke hvordan andre ser på han, men den store forskjellen er her at Per bestemmer selv hvordan han fremstiller seg - han har råderett over sitt eget liv. 

Alle foreldre ønsker det beste for barna sine. Jeg tviler ikke på at også bloggere ønsker det. Enten tror jeg ikke bloggere forstår de potensielle konsekvensene av å dele barns oppvekst i sosiale medier på denne måten, eller så tror jeg de lar det vike fordi pengene som kommer med å dele barns liv er for fristende, og derfor fortrenger hva de får høre om eksponering. 

Vi kan ikke nekte foreldre å eksponere barna sine i sosiale medier. Det er foreldrene som har råderett over barna, og hvis de mener det er til barnas beste og de ikke tar noe skade av det er det ikke noe vi får gjort med det. Det er mye foreldrene kan gjøre med barna sine, men er man uenig så kan man si i fra at man ikke syns dette er en ok ting å gjøre mot barn. 

Endret av Newroz
Sitat av slettet innhold fjernet, Hanne Mari, forumansvarlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BordetErSnudd
1 time siden, Newroz skrev:

Eksponerer du barnet ditt med bilder, hva det gjør, hvor det bor og annen personlig informasjon som alt fra personlighet til sykdommer, og deler dette på feks en blogg som her, så vil det kanskje være 30tusen (det er det er vel det en gjennomsnitlig norsk blogger har av lesere sånn ca) ukjente mennesker som får denne informasjonen. Informasjonen blir lagret for all fremtid, og kan få flere negative konsekvenser. 

Det finnes mennesker på internett med uærlige hensikter - både i form av opphavsrett (de stjeler kanskje bildene og bruker dem selv), men også i form av lidelser/kriminalitet som i verste fall kan utsette barna for konkret fare eller misbruke bilder/informasjonen på en måte som ikke er ønskelig. 

Informasjonen og bildene blir lagret i all fremtid. Det kan plukkes opp når barnet blir eldre av andre klassekamerater, venner eller fremtidige kollegaer. 

Når 30tusen mennesker hver dag har sett og hørt om deg, så danner de seg også et bilde av hvordan du er som person - det trenger ikke å være rett bilde, men ut fra hvordan du blir beskrevet og fremstilt på bloggen til mor, så vil andre få et bilde av deg. Dette bilde av hvordan du er som person vil andre ha med seg når de faktisk møter deg og når du vokser opp. Det vil si at du mister muligheten til å fremstille deg selv slik du ønsker rett og slett: moren din har gjort det for deg i alle år når hun har brettet ut bilder av deg og hendelser fra ditt liv på bloggen sin. 

Fler har sikkert ønsket å møte andre som et blankt ark en gang i livet, det mister disse barna muligheten til.

Så til det du nevner, som du mener er det samme slik jeg forstår deg: lek og fritidsaktiviter i privat sammenheng.

Går Per til Ole på besøk og leker med han hos Ole. Hvor mange får ta del i denne opplevelsen? Det er Per, Ole og foreldrene deres som vet at de er sammen. Leken som Per og Ole gjør forblir mellom dem, hvis de ikke velger å fortelle det til noen eller sammen foran noen andre. Noen ser kanskje Per på veien bort til Ole. Hva Per og Ole gjorde sammen en høstdag i oktober 2018 blir ikke lagret noe annet sted enn i minnet til Per og Ole.

Det kan så klart skje fæle ting gjennom livet, men som forelder vil du så klart sørge for å gjøre de tiltak du kan for at det ikke skal inntreffe - du lar han ikke gå alene hjem på kvelden hvis han ikke er gammel nok, du sørger for at han har på seg refleks, du sørger for at han ikke fryser osv. 

Hvordan Per fremstiller seg selv, hvordan han er som person gjennom livet vil påvirke hvordan andre ser på han, men den store forskjellen er her at Per bestemmer selv hvordan han fremstiller seg - han har råderett over sitt eget liv. 

Alle foreldre ønsker det beste for barna sine. Jeg tviler ikke på at også bloggere ønsker det. Enten tror jeg ikke bloggere forstår de potensielle konsekvensene av å dele barns oppvekst i sosiale medier på denne måten, eller så tror jeg de lar det vike fordi pengene som kommer med å dele barns liv er for fristende, og derfor fortrenger hva de får høre om eksponering. 

Vi kan ikke nekte foreldre å eksponere barna sine i sosiale medier. Det er foreldrene som har råderett over barna, og hvis de mener det er til barnas beste og de ikke tar noe skade av det er det ikke noe vi får gjort med det. Det er mye foreldrene kan gjøre med barna sine, men er man uenig så kan man si i fra at man ikke syns dette er en ok ting å gjøre mot barn. 

Fantastisk bra innlegg. Men her er jeg redd for at du kaster perler for svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan Asti svare helt utmerket for seg selv, men hva er skummelt? Å dokumentere hva bloggerne legger ut av overtramp mht eksponering av barn (for å ta ett tema, det er flere)? Hvis kritikken bygger på fakta og ikke synsing, heves den og blir mer legitim og relevant. Skriver man at «bloggeren har utlevert barn for mye» er det en mening, men det blir ikke et godt argument før man kan vise dokumentasjon. Alt annet har en tendens til å bli avfeid av både bloggere og blogger-tilhengere. Mulig mange ikke liker dokumentasjon og kilder i debatten, men uten blir det kun synsing og føling, ikke håndfaste bevis på overtramp, juks, bløff og utilbørlig eksponering av barn. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Picketfence

Her var det mye rart.

Alle har rett til et privatliv, og muligheten  til å velge selv hva slags informasjon som publiseres om en selv på internett. Uavhengig om mamma'n din er blogger eller baker, heter funky eller Kari Normann. Sånn burde det iallefall være. 

Funky har helt sikkert gode verdier og er et godt forbilde for sine barn i hverdagen, men et litt mer kritisk blikk på hvilke bilder som deles av barna hadde bare vært positivt. 

Det handler om et engasjement for barns rett til privatliv, ikke en personlig vendetta for å felle alle bloggere for moro skyld. 

Endret av Picketfence
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BordetErSnudd

Her var det mye raseri og drittslenging som tilsvar på dokumentasjon og linker til uttalelser fra fagpersoner og etablerte institusjoner. Ganske lett å se hvem som fremstår som hissigpropper og hvem som kommer ut av det med heder og ære i god behold :Nikke:

Asti og Newroz, jeg bøyer meg i støvet for dere :smilyblomst: Tenk at det fremdeles finnes folk som poster bilder av ungene i undertøy/badetøy på åpent internett og sammenligner det med å kjøre barna til skolen/fotballtrening :haar:

Endret av BordetErSnudd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Newroz skrev:

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...