Gjest 2ney Skrevet 3. oktober 2018 #841 Del Skrevet 3. oktober 2018 (endret) På 3.10.2018 den 10.46, O.G. skrev: Jeg synes han virker totalt balleløs der han lar Jørgine kujonere seg. Forstår Morten egentlig... 🤣 Endret 4. oktober 2018 av 2ney Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 3. oktober 2018 #842 Del Skrevet 3. oktober 2018 Synes hun er modig som tør å vise hvordan hun reagerer på at kroppen vokser. Folk takler det ulikt og folk «føler» kroppen sin på ulike måter. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 3. oktober 2018 #843 Del Skrevet 3. oktober 2018 1 time siden, Mnjah skrev: Synes hun er modig som tør å vise hvordan hun reagerer på at kroppen vokser. Folk takler det ulikt og folk «føler» kroppen sin på ulike måter. Helt enig! Forstår ikke at folk skal henge seg sånn opp i dette. Noen føler seg fantastiske som gravide om så de går opp 90kg, mens andre takler ikke 3kg. Folk er forskjellige. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥Missy♥ Skrevet 3. oktober 2018 #844 Del Skrevet 3. oktober 2018 Synes Jørgine er veldig flott og har fin personlighet. Hun har funnet seg en fin mann og setter pris på familien uten å ta seg for høytidelig 😊 Fin familie. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogspike Skrevet 4. oktober 2018 #845 Del Skrevet 4. oktober 2018 7 timer siden, ♥Missy♥ skrev: Synes Jørgine er veldig flott og har fin personlighet. Hun har funnet seg en fin mann og setter pris på familien uten å ta seg for høytidelig 😊 Fin familie. Helt enig i alt du skriver. Men synes hun burde slutte å eksponere barna sine i den graden hun gjør. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥Missy♥ Skrevet 4. oktober 2018 #846 Del Skrevet 4. oktober 2018 1 time siden, Skogspike skrev: Helt enig i alt du skriver. Men synes hun burde slutte å eksponere barna sine i den graden hun gjør. Jeg synes folk kan bestemme selv hva de vil gjøre. Er vel helt og holdent opp til en selv, så lenge en ikke skader barna. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Picketfence Skrevet 4. oktober 2018 #847 Del Skrevet 4. oktober 2018 3 minutter siden, ♥Missy♥ skrev: Jeg synes folk kan bestemme selv hva de vil gjøre. Er vel helt og holdent opp til en selv, så lenge en ikke skader barna. Og hvordan vet man at så mye eksponering av barnas privatliv ikke vil skade dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anna Nas Skrevet 4. oktober 2018 #848 Del Skrevet 4. oktober 2018 (endret) * Endret 16. mars 2019 av Anna Nas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy_B Skrevet 4. oktober 2018 #849 Del Skrevet 4. oktober 2018 2 timer siden, ♥Missy♥ skrev: Jeg synes folk kan bestemme selv hva de vil gjøre. Er vel helt og holdent opp til en selv, så lenge en ikke skader barna. Det er jo nettopp det de risikerer å gjøre, bare for å tjene litt ekstra penger. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2ney Skrevet 4. oktober 2018 #850 Del Skrevet 4. oktober 2018 2 timer siden, ♥Missy♥ skrev: Jeg synes folk kan bestemme selv hva de vil gjøre. Er vel helt og holdent opp til en selv, så lenge en ikke skader barna. @Asti Hva tenker du? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 4. oktober 2018 #851 Del Skrevet 4. oktober 2018 3 timer siden, ♥Missy♥ skrev: Jeg synes folk kan bestemme selv hva de vil gjøre. Er vel helt og holdent opp til en selv, så lenge en ikke skader barna. Hvorfor tenker du at folk kan bestemme selv hva de vil gjøre, når det samtidig krenker barnas rett til privatliv og ikke på noen måte er til barnas beste? Er det ikke så nøye med bare fordi man her snakker om barn, eller tenker du at dette også gjelder voksne? Dvs. ønsker du et samfunn der det ikke er så nøye med vår rett til privatliv? Viser til http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/: "Dersom man snur prinsippet om barnets beste på hodet og sier at deling av bilder må være greit, så lenge de ikke er til skade for barnet vil prinsippet bli uthult. ". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥Missy♥ Skrevet 4. oktober 2018 #852 Del Skrevet 4. oktober 2018 (endret) 21 timer siden, Asti skrev: Hvorfor tenker du at folk kan bestemme selv hva de vil gjøre, når det samtidig krenker barnas rett til privatliv og ikke på noen måte er til barnas beste? Er det ikke så nøye med bare fordi man her snakker om barn, eller tenker du at dette også gjelder voksne? Dvs. ønsker du et samfunn der det ikke er så nøye med vår rett til privatliv? Viser til http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/: "Dersom man snur prinsippet om barnets beste på hodet og sier at deling av bilder må være greit, så lenge de ikke er til skade for barnet vil prinsippet bli uthult. ". Jeg tenker at det finnes en balanse, så lenge man behandler barn som barn og de ikke fremstilles som noen andre enn det de er, så er det greit. Det er jo ikke som at kamera følger barna 24t/d heller. Er veldig i mot de som fremstiller barna som gjenstander eller prinsesser osv. Men så lenge man har gode veiledere og rollemodeller trenger ikke det nødvendigvis å skade. Selvfølgelig skal man være kritiske til hva slags bilder som legges ut, men alt i alt må man være forsiktige med å kritisere alt andre gjør betandig. Hvordan vi ønsker at andre skal behandle oss bør vi ha i minnet når vi kommenterer andre. Menneskerettighetene sier også noe om rettigheter til å være frie mennesker, og det inkluderer å ta egne valg uten at andre skal blande seg i absolutt alt. Endret 5. oktober 2018 av ♥Missy♥ 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 4. oktober 2018 #853 Del Skrevet 4. oktober 2018 (endret) 17 minutter siden, ♥Missy♥ skrev: Jeg tenker at det finnes en balanse, så lenge man behandler barn som barn og de ikke fremstilles som noen andre enn det de er, så er det greit. Det er jo ikke som at kamera følger barna 24t/d heller. Er veldig i mot de som fremstiller barna som gjenstander eller prinsesser osv. Men så lenge man har gode veiledere og rollemodeller trenger ikke det nødvendigvis å skade. Privatliv kan man egentlig se langt etter i 2018, er jo litt selvmotsigende at man skal ha rett til privatliv, når man er inne på et forum og kommenterer hver minste detalj i bloggernes liv. Jeg er klar over at de åpner for kommentarer når de legger it livet sitt i offentligheten, men det kommenteres ofte på ting som ikke er så veldig relevant, og man har det med å blande seg litt for mye i hvordan andre gjør det. Så lenge man er på internett i dag så vil ALT registreres, og det hjelper lite med privat surfing, eller å skulle skjule sine spor. Alt blir registrert, og det man legger ut som anonymt blir også registrert, så privatlivet slik vi var vant til, er ikke det lenger, og man får det heller ikke tilbake. Tiden der foreldrene visste beste for sine barn er ogå forbi. Her skal alt fra hvor og hvordan man ammer, til oppdragelse av barn, maten til barna, barnas lek osv krenkes og rakkes ned på. Det er ikke rom for at folk skal få finne ut hva som er best for seg og sine lenger, her skal fasiten slenges rett i fleisen på de med en gang, og nåde de som gjør det annerledes. Hvordan vi ønsker at andre skal behandle oss bør vi ha i minnet når vi kommenterer andre. Menneskerettighetene sier også noe om rettigheter til å være frie mennesker, og det inkluderer å ta egne valg uten at andre skal blande seg i absolutt alt. Forstår jeg deg rett i at du mener at ingen har rett til privatliv? Det var det jeg spurte deg om... Det skal du få lov til å mene, men det strider altså mot "Alle mennesker har en ukrenkelig egenverdi. Som enkeltmenneske har du derfor rett på en privat sfære som du selv kontrollerer, hvor du kan handle fritt uten tvang eller innblanding fra staten eller andre mennesker. Dette prinsippet er blant annet forankret i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK)." - https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/hva-er-personvern/ Tilføyelse: Bloggerbarn opplever i dag at deler av privatlivet deres deles uten at de vet om det, og det i SoMe-kanaler med tusenvis av følgere, og det igjen over år. Hadde noen i nær familie gjort dette mot meg, så hadde jeg blitt fly forbanna. Det er utenfor min fatteevne at folk kan tenke at det er ok. Tilføyelse 2: Noen artikler om teamet fra bruk av barn i sosiale medier: https://imgur.com/a/AWoLv Barns personvern i sosiale medier | Sara Eline Grønvold: http://www.advokat-staff.no/Ytringer/Barns-personvern-i-sosiale-medier Barnas privatliv selges til høystbydende: https://voxpublica.no/2018/05/barnas-privatliv-selges-til-hoystbydende/ Aftenposten - Foreldre bryter daglig barnekonvensjonen om barns rett til privatliv: https://www.aftenposten.no/norge/i/orlEm/-Foreldre-bryter-daglig-barnekonvensjonen-om-barns-rett-til-privatliv Masterbloggen - Barn, personvern og sosiale medier: http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/ TV2 - Advarer mot å eksponere barn (video med jurist Grønvold og blogger Camilla Øvestad): http://www.tv2.no/v/1129344/ Aftenposten - Kommentar: Caroline Berg Eriksen bruker sin egen datter som annonse. Det er kanskje lov, men ikke greit. | Sarah Sørheim: https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/Kommentar-Caroline-Berg-Eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-Det-er-kanskje-lov_-men-ikke-greit--Sarah-Sorheim Endret 4. oktober 2018 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥Missy♥ Skrevet 4. oktober 2018 #854 Del Skrevet 4. oktober 2018 2 minutter siden, Asti skrev: Forstår jeg deg rett i at du mener at ingen har rett til privatliv? Det var det jeg spurte deg om... Det skal du få lov til å mene, men det strider altså mot "Alle mennesker har en ukrenkelig egenverdi. Som enkeltmenneske har du derfor rett på en privat sfære som du selv kontrollerer, hvor du kan handle fritt uten tvang eller innblanding fra staten eller andre mennesker. Dette prinsippet er blant annet forankret i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK)." - https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/hva-er-personvern/ Tilføyelse: Bloggerbarn opplever i dag at deler av privatlivet deres deler uten at de vet om det. Hadde noen i nær familie gjort dette mot meg, så hadde jeg blitt fly forbanna. Nei, du forstår meg ikke rett. Jeg skriver at det finnes en balanse med hvordan de blir fremstilt. Det gjelder for de som tar valgene for barna også. Bloggebarna som du sier opplever krenkelse av privatlivet er vel store nok til å si fra selv. Er de små tviler jeg at de har den samme oppfatningen. Her gjelder den balansen jeg snakker om. Nå må man heller ikke glemme at den tiden vi vokste opp på er ikke den samme som den nye generasjonen vokser opp i, mange unge søker sosiale medier selv i dag, og der er deres form for sosial utvikling. Jeg kjenner flere barn som synes det er greit så lenge de blir spurt først. Vil tror foreldrene diskuterer med barna sine om hva DE faktisk ønsker. Og da handler det om det jeg skrev hva slags veiledere og rollemodeller man er for barna som blir utsatt for dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultiva Skrevet 4. oktober 2018 #855 Del Skrevet 4. oktober 2018 (endret) 5 timer siden, ♥Missy♥ skrev: Jeg synes folk kan bestemme selv hva de vil gjøre. Er vel helt og holdent opp til en selv, så lenge en ikke skader barna. Så om jeg tar 3-4 bilder av deg daglig og legger ut på min offisielle blogg, og forteller om løst og fast som du bedriver tiden din med, helt uten din viten, så er dette helt greit for deg, fordi jeg må selv få bestemme hva jeg vil gjøre? Ikke? Hvorfor er det greit å gjøre dette mot barn da? Fordi de ikke klarer å protestere? Endret 4. oktober 2018 av Ultiva 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥Missy♥ Skrevet 4. oktober 2018 #856 Del Skrevet 4. oktober 2018 1 minutt siden, Ultiva skrev: Så om jeg tar 3-4 bilder av deg daglig og legger ut på min offisielle blogg, og forteller om løst og fast som du bedriver tiden din med, så er dette helt greit fordi jeg må få bestemme hva jeg vil gjøre? Ikke? Hvorfor er det greit å gjøre dette mot barn da? Fordi de ikke klarer å protestere? Du hadde vel spurt meg først om det var greit? Spør ikke du dine barn om slike ting er greit først? Hva om Funkygine og mannen har snakket med sine barn om dette, er det greit at de blir rakket ned i et forum som detet fordi andre mener noe annet? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 4. oktober 2018 #857 Del Skrevet 4. oktober 2018 (endret) 24 minutter siden, ♥Missy♥ skrev: Nei, du forstår meg ikke rett. Jeg skriver at det finnes en balanse med hvordan de blir fremstilt. Det gjelder for de som tar valgene for barna også. Bloggebarna som du sier opplever krenkelse av privatlivet er vel store nok til å si fra selv. Er de små tviler jeg at de har den samme oppfatningen. Her gjelder den balansen jeg snakker om. Nå må man heller ikke glemme at den tiden vi vokste opp på er ikke den samme som den nye generasjonen vokser opp i, mange unge søker sosiale medier selv i dag, og der er deres form for sosial utvikling. Jeg kjenner flere barn som synes det er greit så lenge de blir spurt først. Vil tror foreldrene diskuterer med barna sine om hva DE faktisk ønsker. Og da handler det om det jeg skrev hva slags veiledere og rollemodeller man er for barna som blir utsatt for dette. Bloggerbarna er ikke store nok til å ta de valgene. Hvordan skal de kunne si i fra? En slik tankegang fremstår som naiv og enkel. Hva mener du med at "Er de små tviler jeg at de har den samme oppfatningen."? At det ikke er så nøye med? Utleveringen ligger jo der også når barna blir store, der folk de møter har gjort seg opp en mening om dem, basert på utleveringen. Ja, at du kjenner flere barn som synes det er greit, sier ingenting om hva de vil mene, når de er så store at konsekvensene går opp for dem. Noen vil da kanskje mene det var i orden, men andre vil ikke det. Hvem som vil mene hva, aner man ingenting om. Utlevering av barn skal kun skje når det er til barnets beste, og det er ingenting som tilsier at eksponering i ulike SoMe-kanaler i årevis kommer under det. Å snakke om å finne en balansegang handler om en voksen sin tankegang og behov, der man ikke ser barna. Tilføyelse: Fra https://voxpublica.no/2018/05/barnas-privatliv-selges-til-hoystbydende/ "Foreldre skal se barnas behov og sette disse behovene foran sine egne behov. Barna har ikke behov for denne voldsomme eksponeringen. De har behov for et privatliv. At det er omsorgspersonene, de nærmeste som forsømmer denne retten til privatliv, er et alvorlig tillitsbrudd som kan bli vanskelig å godta når man blir eldre. Diskusjonen vendes fort over til om eksponering av barn i sosiale medier er skadelig eller ikke. Risikoen for at barna tar skade eller ikke er faktisk helt likegyldig. Det er uansett ikke til barnas beste. Det skal ikke være nødvendig å gjøre en vurdering av de potensielle skadene eller risikoene. Alle barn har uansett rett til privatliv!" Endret 4. oktober 2018 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultiva Skrevet 4. oktober 2018 #858 Del Skrevet 4. oktober 2018 5 minutter siden, ♥Missy♥ skrev: Nei, du forstår meg ikke rett. Jeg skriver at det finnes en balanse med hvordan de blir fremstilt. Det gjelder for de som tar valgene for barna også. Bloggebarna som du sier opplever krenkelse av privatlivet er vel store nok til å si fra selv. Er de små tviler jeg at de har den samme oppfatningen. Her gjelder den balansen jeg snakker om. Nå må man heller ikke glemme at den tiden vi vokste opp på er ikke den samme som den nye generasjonen vokser opp i, mange unge søker sosiale medier selv i dag, og der er deres form for sosial utvikling. Jeg kjenner flere barn som synes det er greit så lenge de blir spurt først. Vil tror foreldrene diskuterer med barna sine om hva DE faktisk ønsker. Og da handler det om det jeg skrev hva slags veiledere og rollemodeller man er for barna som blir utsatt for dette. Tror du virkelig at bloggerbarn på 5-10-15 år er klar over hva slags folk som er på internett? Pedofile som med letthet manipulerer bilder f eks? Tror du at en 7-åring har så avansert tankegang at de skjønner at et bilde av dem i bare bleia når de er to år, kan printes ut av klassekompiser og brukes til å mobbe dem med når de er 13? 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultiva Skrevet 4. oktober 2018 #859 Del Skrevet 4. oktober 2018 (endret) 1 time siden, ♥Missy♥ skrev: Du hadde vel spurt meg først om det var greit? Spør ikke du dine barn om slike ting er greit først? Hva om Funkygine og mannen har snakket med sine barn om dette, er det greit at de blir rakket ned i et forum som detet fordi andre mener noe annet? Tror du virkelig at bloggerbarna har blitt spurt først? De som er 5-10 år innehar overhodet ikke et modenhetsnivå til å kunne gi et informert samtykke til å bli utlevert på internett. Hvorfor tror du at så godt som alle kjendiser skåner sine barn for mediene? Fordi det ikke er foreldrenes valg. Barna må selv vokse opp og bestemme om de ønsker et liv i offentligheten eller ikke. Det er et liv som kan være rimelig brutalt. Det er i tillegg nedfelt i barnekonvensjonen at barn har rett på et privatliv. Noe man ikke får når det til stadighet postes bilde av barnets soverom, matpakker, favorittleker og aktiviteter på offentlige internettsider. Endret 4. oktober 2018 av Ultiva 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 4. oktober 2018 #860 Del Skrevet 4. oktober 2018 Jeg synes det er hårreisende at man i 2018 må argumentere for barns rettigheter fordi noen fortsatt innbiller seg at barn er foreldrenes eiendeler. De eneste som forsvarer barneeksponeringen, er bloggere som har noe å tjene på det (for dette handler først og fremst om penger) og de som ikke forstår hva menneskerettigheter er. 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå