Gå til innhold

Familiens hjelp til boligkjøp for unge!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest RompeRusk

Foreldre som står som medlånetakere, og eier av en viss prosentdel av leiligheten min. Hadde også 10 % egenkapital. Jeg betjener alt lån selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ga meg nok penger til å betale hele leiligheten i ett, som forskudd på arv.

3 500 000



Anonymous poster hash: 0a6c3...f1f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppmuntret til å spare fra ung alder, og de satt inn faste sparebeløp til meg. De sørget også for at jeg hadde det godt økonomisk så lenge jeg bodde hjemme og gjorde det bra på skolen, slik at jeg slapp å bruke alt jeg tjente.

Da jeg kjøpte første gang klarte jeg meg selv. Da jeg traff mannen og flyttet inn med han hadde vi opplevd en vanvittig prisstigning på hver vår bolig (var så heldig å kjøpe på tidlig 2000 tall). Etterhvert ønsket vi å bygge eget, og dyrt. Da overførte foreldrene mine en betydelig sum i forskudd på arv.

Jeg er glad de ikke hjalp mer tidligere. Jeg trur man har godt av å klare seg selv, og å lære seg hva lån egentlig koster, og å bo litt trangt som student. Samtidig er jeg veldig takknemlig for at de overførte så mye når vi var så unge, slik at vi har en enorm frihet til å reise og å nyte livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk litt penger av min far, husker ikke akkurat hvor mye, 100 000 kanskje, eller knappe det Men så var det andre boligpriser på 90-tallet også, så det hjalp! Vi har tenkt å gi barna våre 1 mill. hver når de skal inn på boligmarkedet første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ingen hjelp, moren min har aldri spart penger til meg eller hatt mulighet til å bidra med økonomisk hjelp. Besteforeldrene mine har dog alltid stilt opp hvis det har vært nødvendig, hun stilte med 100 k til søsteren min sitt boliglån. Jeg og samboer kjøpte vår første leilighet i sommer, og fikk full finans fra kommunen med boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde spart opp en del EK selv, rundt 200 000. Dette var ikke helt nok, så vi fikk et rentefritt lån av svigerforeldrene mine på 100 000 og foreldrene mine stilte som kausjonister for et beløp på under 300 000. Dermed kom vi oss inn på boligmarkedet uten så alt for høy rente og vil om halvannet år ha betalt tilbake svigers (betaler en fast sum i mnd) og om 3 år vil dellånet som foreldrene mine stilte som kausjonister for være nedbetalt :) da sitter vi igjen med et lån på omtrent 1,3 mill i lån og et hus til 2,2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparte fast og bodde billig fra jeg fikk meg fast jobb. Samme med mannen. Dermed hadde vi begge en god porsjon egenkapital, og hadde ingen behov for tilskudd, kausjonister eller medlåntakere den dagen vi kjøpte oss enebolig, men boligprisene er ikke de høyeste der vi bor.

Hadde vi hatt barn, ville vi oppmuntret dem til sparing. Støtte i form av gunstig lån til egenkapital hvis det var behov for det. Man har jo lov til å gi barna inntil 1/2 G årlig i pengesum uten at det regnes som forskudd på arv, så noe av nedbetalingen ville kunne blitt gjort om til pengegave fra foreldrene.



Anonymous poster hash: 5732a...110
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ingen hjelp, og forventet/ba heller ikke om det.

Bodde billig i en bitteliten leilighet i mange år for å kunne spare så mye som mulig.

Sparte til egenkapital, dokumentavgift, en bil nr 2, noe møbler og ting til vårt første barn, pluss en god bufferkonto.

Sparingen tok tid, og det var mye vi ikke kunne unne oss, men jeg er stolt over at vi har ordnet oss alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk litt penger av min far, husker ikke akkurat hvor mye, 100 000 kanskje, eller knappe det Men så var det andre boligpriser på 90-tallet også, så det hjalp! Vi har tenkt å gi barna våre 1 mill. hver når de skal inn på boligmarkedet første gang.

Oi, åssen skaffer dere 2 mill innen barna er voksne?

Anonymous poster hash: 254fd...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ingen hjelp, og forventet/ba heller ikke om det.

Bodde billig i en bitteliten leilighet i mange år for å kunne spare så mye som mulig.

Sparte til egenkapital, dokumentavgift, en bil nr 2, noe møbler og ting til vårt første barn, pluss en god bufferkonto.

Sparingen tok tid, og det var mye vi ikke kunne unne oss, men jeg er stolt over at vi har ordnet oss alt selv.

Hvor gamle er dere i fag da?

Anonymous poster hash: 254fd...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke forskudd på arv, men fikk bo hjemme gratis gjennom hele studietiden. Foreldrene mine stilte krav i form av at jeg skulle spare minst 70 % av inntekten min så lenge jeg bodde hjemme.

Endte opp med å ha en god del i egenkapital når jeg var ferdig utdannet.

Anonymous poster hash: f0e5a...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, åssen skaffer dere 2 mill innen barna er voksne? Anonymous poster hash: 254fd...d05

Det går fint! Vi har nok penger, og det er jo barna som til slutt får dem uansett! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av de som i denne tråden beskrives som "heldig som har foreldre som har lært meg å klare meg selv".

Flyttet hjemmefra da jeg var 16 siden foreldrene mine ikke hadde råd til å la meg bo hjemme lenger, da hadde jeg 0 i sparepenger siden alt jeg fikk av annen familie til jul/bursdag (type 100 kr) gikk til nødvendige klær, søsknene mine delte fremdeles rom og vi hadde omtrent ikke til mat i slutten av måneden.

Hjelpen jeg fikk hjemmefra i mine år som student var at jeg kunne ta med klær hjem og vaske dem der, og fikk med meg rester av middagen når jeg kom på besøk.

Foreldrene mine er fremdeles dårlig stilt (ingen høyere utdannelse, mange år med kroppsarbeid, uføretrygdede med lav trygd i 50-årene - og deres foreldre igjen var det samme og etterlot ingen arv da de døde).

Jeg har heldigvis kommet meg gjennom høyere utdanning og tjener OK, men spare til hus må jeg gjøre helt alene ja - ingen lån, kausjon, forskudd på arv eller gaver fra familie.

Mannen min stiller omtrent likt.

Men vi er skikkelig priviligerte som har lært GODT hvordan man sparer penger og får mest ut av kronene, da! For ikke å snakke om hvor heldige vi er som har lært å klare oss uten luksus!



Anonymous poster hash: 86df1...a2e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan greier folk og spare veldig mye når dem er unge ? Sparer dem alt fra sommer jobber til småe gaver fra dem var små? får penger istedenfor altså :)`?



Anonymous poster hash: b1bc4...6e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 350 000 i forskudd på arv av besteforeldre, og foreldrene mine tok opp lån på sitt hus, slik at jeg fikk privarlån hos de med lavere rente. Er student og kjøpte for noen måneder siden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mor er realkausjonist for oss. Jeg er 22 år og han er 27. Vi har kjøpt nå nylig. Jeg har ikke rukket å spare opp nok egenkapital selvom jeg har jobbet fra jeg var 16 år. Han har eid en leilighet tidligere, så han har 200 000 i egenkapital, men det holdt ikke for å slippe unna realkausjonist på huset. Jeg har betalt ned nok iløpet av 5 år for slippe kausjonist, men vi tar nok en ny verdivurdering og refinansierer lånet innen den tid (antageligvis neste år allerede), da det bygges en del ting rundt her nå som vil skape en verdiøkning. Samt at vi skal pusse opp litt. :-)

Anonymous poster hash: b37b1...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk billigere tomt pga familie. Ellers har vi klart oss selv. Fikk etterhvert noe arv fra besteforeldre, men brukte disse pengene til å oppgradere uteområdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at unge mennesker får god økonomisk hjelp i etableringsfasen, noe som er nytt i historisk perspektiv, skaper klasseskille



Anonymous poster hash: b4d70...d31
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at unge mennesker får god økonomisk hjelp i etableringsfasen, noe som er nytt i historisk perspektiv, skaper klasseskille

Anonymous poster hash: b4d70...d31

Jeg vil kunne hjelpe mine barn med bolig når den tid kommer, men så har jeg også jobbet og spart siden jeg var barn selv, de aller fleste andre står fritt til å gjøre det samme, nytter ikke klage på klasseskille her :)

Anonymous poster hash: 254fd...d05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...