Gå til innhold

Familiens hjelp til boligkjøp for unge!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, folkens! :-)

Jeg ønsker å opp dette med hjelp til boligkjøp.

Høye boligpriser og krav om egenkapital har gjort det svært vanskelig for mange unge å komme seg inn på boligmarkedet. For mange blir løsningen derfor å få hjelp fra foreldrene.

En undersøkelse gjort av Respons Analyse har utført for Sparebank 1, viser at hele 70 prosent av boligkjøperne mellom 25 og 34 år fikk hjelp av familien sin til å komme seg inn på boligmarkedet. I aldersgruppen under 25 år, gjaldt dette 81 prosent av boligkjøperne.

Foreldre hjelper sine barn på ulike måter, som for eksempel å gi barna pengegaver eller forskudd på arv, låne dem penger privat, stille som kausjonist, stille som medlåntaker av banklån eller å kjøpe bolig sammen med barna. Muligheten for å hjelpe er flere!

Nå er jeg interessert i å høre din historie rundt dette, både hva gjelder deg som ung, mødre, fedre, besteforeldre.

-Hvordan har DU fått hjelp av DIN familie til å komme inn på boligmarkedet?

-Eventuelt, hvordan ser det ut til at du skal kunne få hjelp?

-Eller, hvordan skal du hjelpe dine med boligkjøp?



Anonymous poster hash: 4def2...6db
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk hjelp ved at foreldre kjøpte 50% av min første leilighet, da fikk jeg større bolig og de stilte også som medlåntakere siden jeg akkurat hadde fått inntekt.

De fikk selvsagt sin del av verdistigning da vi solgte da de ikke ville gjøre forskjell ift arv etterhvert og de andre barna. De andre barna har enda ikke blitt voksne nok til å kunne kjøpe seg noe, dvs evig studenter og suller rundt.

Anonymous poster hash: 5cd01...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ingen hjelp, kjøpte første gang i en alder av 29.

Valgte heller å kjøpe bolig et sted hvor vi fikk bolig for den egenkapitalen vi hadde, og å stå på egne ben.

Kunne fått hjelp, faren min kausjonerte for broren min bla, så mulighetene var der, men jeg ønsket å klare meg selv. Ble for dumt som 29-åring å ringe pappa og be om penger...!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg og samboeren skulle flytte sammen, så stilte mine svigerforeldre som kausjonister ved kjøp av vår første leilighet. Vi betalte beløpet tilbake til dem når vi fikk søknaden om boliglånet godkjent. På tidspunket var vi i begynnelsen av 20-årene. Vi hadde ikke klart å skaffe oss en bolig uten hjelp da. Jeg kan ikke takke mine svigerforeldre nok for at de hjalp oss med dette. Jeg håper å kunne hjelpe mine barn på samme måte når de ska kjøpe seg bolig. Det kan være vanskelig å komme seg ut på boligmarkedet for førstegangskjøpere og da er det selvsagt godt med litt hjelp.

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er medlånstakere for meg og jeg hadde ikke kommet meg inn på boligmarkedet på mange år hvis de ikke kunne være det. Er veldig takknemlig, men håper at de ikke trenger å være det så lenge for alles del. Har ikke barn selv, men regner med å få i fremtiden og da vil jeg sørge for at jeg kan være medlånstaker eller kausjonist for dem hvis de trenger og er ansvarlige.



Anonymous poster hash: 89b56...fe0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom heldigvis inn i boligmarkedet i 2001, og har etterhvert klart å jobbe meg opp fra en ettroms leilighet på Oppsal til en enebolig rett utenfor Oslo.

Boligmarkedet er tøft, og jeg startet sparingen for min nå fem år gamle sønn så fort han var født. Planen er å ha en konto på rundt en halv million til ham den dagen han flytter ut, og i tillegg bidra med kausjon om nødvendig.

Man kan ikke regne med at det blir noe lettere for ungdom å etablere seg i fremtiden, dessverre.



Anonymous poster hash: 515fd...2d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Hvordan har DU fått hjelp av DIN familie til å komme inn på boligmarkedet?

-Eventuelt, hvordan ser det ut til at du skal kunne få hjelp?

-Eller, hvordan skal du hjelpe dine med boligkjøp?

Anonymous poster hash: 4def2...6db

Jeg fikk ingen hjelp, men samboeren fikk låne egenkapital av moren sin og forskudd på arv fra bestefaren sin.

Vi har begynt å spare barnetrygden til begge barna slik at de skal få denne til å bruke som innskudd på bolig når den dagen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er kausjonister på vårt boliglån, noe som gjorde det mulig for oss å ta opp 100% lån og beholde BSU-ene våre. Vi hadde nok klart å kjøpe uansett hvis vi tok BSU-ene og skrapte sparekontoene, men nå fikk vi muligheten til å pusse opp og kjøpe oss litt møbler når vi flyttet inn også. Og vi kan fortsatt benytte oss av den gunstige BSU-ordningen og heller bruke de pengene neste gang vi skal kjøpe bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 21 år og fikk "hjelp" ved at jeg arvet penger.

Arvesummen var relativt stor og mine foreldre hjalp meg med å finne leilighet. I tillegg til det jeg hadde, la moren min inn en sum og jeg tok et mindre lån (som student) min mor sto kausjonist for.

I denne situasjonen handlet det om at jeg arvet etter dødsfall og måtte investere pengene, mer enn at jeg ville/måtte ha egen leilighet i såpass ung alder.



Anonymous poster hash: afac9...8f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spart siden jeg var ung, både dåpspenger, konfirmasjonspenger, innskudd fra foreldre og alle penger fra sommerjobber stod på konto, så jeg hadde en fin egenkapital. Slik sett hjalp de til - da de sørget for at jeg fikk penger til forbruk så lenge jeg bodde hjemme, og puttet penger på min sparekonto. De oppmuntret og støttet også med tanke på utdannelse, og brukte sine kontakter for å skaffe meg en god jobb, så jeg tjente mer enn nok til å betjene boliglånet.

På et senere tidspunkt overførte de en del milloner til meg som forskudd på arv, som gikk rett inn i bolig. Ikke fordi jeg trengte det, men fordi de ønsket å overføre midler da de hadde mer enn nok selv, og jeg hadde bevist at jeg klarte meg selv. Derfor satt jeg som 30 åring uten boliglån.



Anonymous poster hash: 36016...63a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskudd på arv og boliglån i pappa sin bank. De var merkelig nok mer positiv til å låne til meg enn andre. Hadde full BSU å bruke og.

EK har vel økt med over 600k på de fem årene jeg har eid. Hovedsaklig pga verdistigning beregnet ut i fra hva naboleilighetene går for.

Er naturligvis veldig takknemlig.

Anonymous poster hash: 829ec...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer fikk forskudd på arv fra begge våre foreldre, 400 000 totalt. Dette gikk med som egenkapital. Vi var i begynnelsen av 20-årene og var begge nyutdannet. Veldig takknemlige :).

Anonymous poster hash: b2efb...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min samboer fikk låne 300 000 av mine foreldre. Jeg kommer til å gjøre alt jeg kan for å hjelpe mine barn når den tid kommer...

Anonymous poster hash: a55e7...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk ingen som helst hjelp. Har alltid greid oss helt på egen hånd. Støtter ungene på den måten at de har fått god oppfølging gjennom skolegangen slik at de får en god utdanning og dermed god inntekt slik at de også greier seg selv.

Anonymous poster hash: 26b06...628

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arvet noe selv og pappa frasa seg ganske mye arv som gikk videre til meg. I tillegg fikk jeg en stor sum direkte fra han. Alt i alt fikk jeg rundt 700 000 kr og hadde 150 000 kr selv. Dermed kunne jeg kjøpe og eie 50% av leiligheten selv allerede som 19åring og er evig takknemlig til min far. Dette var i 2010.



Anonymous poster hash: 5ddaa...cc2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerforeldrene mine kausjonerte for lånet. Vi var fri fra kausjonister 5 år etter at vi kjøpte.

Eneboligen vår er nå steget mye i verdi på disse årene. Totalrenovering og andre omstendigheter gjør at boligen vil øke til 3x det vi ga for den på kort tid og vi regner med å bytte bolig i løpet av de neste 3 årene. Forhåpentlig vil vi sitte med en fortjeneste som vi kommer til å spare for å hjelpe ungene i gang når deres tur kommer for å innta boligmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og søsteren min fikk en liten pengegave fra vår kjære mor.

Hun hadde ingen spesielt stor formue i form av penger, men mye verdi i form av bolig. Mamma tok derfor opp et lån på det nesten nedbetalte boliglånet hennes, for å frigjøre kapital.

Dette medførte at hun kunne gi kroner 250.000,- til søsteren min, og det samme beløpet til meg. Dette var nok for min del til å kunne kjøpe bolig til 1.900.000,-.

Evig takknemlig! :)


Anonymous poster hash: 4def2...6db



Anonymous poster hash: 4def2...6db
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første bolig til 2.000.000 som 26 åring, har ingen som hadde mulighet til å hjelpe, så jeg jobbet og sparte opp egenkapital til over halve boligen. Og det er jeg selvfølgelig stolt av :)



Anonymous poster hash: 254fd...d05
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ingen hjelp selv og jeg hadde ikke anledning til å hjelpe eget barn da h*n nylig kjøpte eget.

Kommer selv fra arbeiderklassen, skilte foreldre, er selv skilt + samboerskap som ble avsluttet. Så jeg har startet på nytt 2 ganger, kun med den mnds lønn på kontoen. Blir ikke penger til å hjelpe neste generasjon av det...



Anonymous poster hash: b4d70...d31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...