Gå til innhold

Bør homofile få adoptere?

Gjest anonym

Bør homofile få adoptere?  

1 stemme

1. 1. Bør homofile få adoptere?

• Ja
      50
    • Ja,men tiden er ikke moden for det ennå
      6
    • Nei
      12

Anbefalte innlegg

Jeg stemte JA!

Ser ingen hindring for at homofile ikke skal få adoptere!

Det er ikke legningen til menesker som avgjør om han/hun er gode foreldre!

Barnet vil bli like mye elsket av sine foreldre og tatt vare på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen rettighet, hverken for homofile eller hetrofile å få barn.

Er så lei av at det skal ropes: vi er homofile og gode omsorgspersoner. Og nå vil vi ha en lov hvor også vi kan få adoptere.

Selfølgelig er de helt sikkert gode omsorgspersoner, men homofile kan få barn på natulig måte. Samme som de hetrofile.

Og kan de ikke ble gravid/bli far, så får de stille seg i samme køen som hetrofile. Køen av barnløse.

Kanskje de ikke har lyst å ha sex med en person av motsatt kjønn? Kanskje homofile menn ikke finner en kvinne som er villig til å føde et barn for dem? Hva mener du med at de må stille seg i samme køen som barnløse heterofile? Disse har jo lov til å adoptere!

En kjent tv-2 medarbeider har nettopp blitt far. Han erbarnets kjødelige far. Det er det mange homofile som er. Hvorfor adoptere et barn?

Hvorfor ikke adoptere et barn, bare fordi man er homofil? Mener du at man skal slutte med adopsjon i det hele tatt? Skal ikke enslige lenger få adoptere fordi de fleste egentlig kan få barn selv?

Så er det da slik, de land Norge adopterer fra, godtar ikke homofile som foreldre.

Så hvorfor godta noe slikt nå? når vi vet hvordan det er.

hva er vitsen med en lov når man ikke får lov alikavel.

kansje om 20 år, 30 år.

Kina godtar kun enslige som ikke er homofil/lesbisk.

Skal ikke disse barna være sikret en normal familiesituasjon?

Jeg forstår ikke hvorfor det at andre land kanskje ikke vil adoptere bort til homofile har noe med saken å gjøre. Loven børe likevel endres.

De homofile mener de blir diskriminisert. Ja de blir det. Noen bakdeler er det ved å være homofil. Så lenge de ikke velger å føde/bli far selv.

Det skal ikke være slike bakdeler med å være homofil, synes jeg. At de blir diskriminert av folk er ikke så mye å gjøre med, holdninger endres ikke så fort, men de skal ikke diskrimineres av lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
Jeg stemte JA!

Ser ingen hindring for at homofile ikke skal få adoptere!

Det er ikke legningen til menesker som avgjør om han/hun er gode foreldre!

Barnet vil bli like mye elsket av sine foreldre og tatt vare på!!

A cookie for you,utropstegnene i setningene overbeviste meg virkelig at du har rett. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian D.

Valhalla, selv om studiene du henviser til sier at "homofile bytter partnere oftre enn heterofile", beviser ikke dette at "homefile FORELDRE bytter partnere ofter enn andre".

Dessuten vet vi ikke noe om alder på respondentene og årstall for undersøkelsen du henviser til. Er de unge har man generelt lettere for å bytte partner enn når man er eldre og klar for barn.

**Hvor i all verda ble det av "Pinnochio"?? Han har jo mildt sagt lagt feller for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Ikke nødvendigvis,men det er viktig å lese slike ting allikevel siden mange ikke er villige til å se at det er utfordringer ved dette. Man tenker på friheten og rettene til individet (homofile) uten å tenke særlig på konsekvensene virker det som. Det ser man over her ved innlegg som

"Ser ingen hindring for at homofile ikke skal få adoptere!

Det er ikke legningen til menesker som avgjør om han/hun er gode foreldre!"

Vel jeg gir her begrunnelser på ting som kan spille inn,kanskje man da ser at det ikke er så opplagt som man først trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Vel jeg gir her begrunnelser på ting som kan spille inn' date='kanskje man da ser at det ikke er så opplagt som man først trodde.[/quote']

Likeså antar jeg at en debatt som dette får deg til å se at det ikke nødvendigvis er innlysende at homfilie ikke skal få adoptere.

Med vitenskaplig øyne synes jeg nå forskningen du viser til virker ganske så spekulativ også, og det virker nærmest som man er ute etter å bekrefte sitt syn på homofili, og ikke nødvendigvis angriper hele problemstillingen på en nøytral måte (men nå har jeg bare lest hva du har videreformidlet da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Man vet at det er et mye høyere nivå av partnerskifte blant homoseksuelle enn heteroseksuelle. Dette spiller tydeligvis heller ingen rolle for deg. A. P. Bell og M. S. Weinberg fant i sin klassiske studie av mannlig og kvinnelig homoseksualitet at 43 prosent av hvite mannlige homoseksuelle hadde hatt sex med mer enn fem hundre partnere og at 28 prosent hadde hatt sex med over 1.000 partnere.

Valhalla, tror du på dette? Hvor mange var med i denne klassiske studien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg går ut fra at homofile må igjennom granskning og intervju som alle andre, samt skjemavelde. Over 500 partnere vil nok bli luket ut, om dette er normen, akkurat som heterofile uten stabilt samliv.

Forøvrig tror jeg ikke på tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Valhalla, tror du på dette? Hvor mange var med i denne klassiske studien?

Ut fra tallene var det sannsynligvis 7 personer med i studien, hentet fra en klubb...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Ut fra tallene var det sannsynligvis 7 personer med i studien, hentet fra en klubb...

:ler:

Ut fra et søk på nett etter disse forskerne, og treffene på hvem som referer til dem, er ikke det umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter oppfordring fra "Tim" på Herresalongen, vil jeg bidra med et lite innspill i den pågående debatten. Det følgende er hentet fra forumet i Herresalongen.

Vel, jeg kan ikke la denne debatten gå meg hus forbi, derfor legger jeg inn et innlegg. Et faglig sådan, med utgangspunkt i min akademiske bakgrunn, både i forhold til forskning, klinisk arbeid og erfaring.

Det er en norm i samfunnet at en "normal" familie inneholder en far og en mor. De fleste psykologiske teorier om barns utvikling og sosialisering bygger ikke bare på at dette er normalt, men også avgjørende viktig i form av foreldrenes roller i familien. Roller som ikke kan byttes om, men som er der fordi barnet skal få litt av hvert kjønn i forhold til en sunn utvikling. Dette gjelder særlig kjønnsrollemønster. Så langt, så vel, men dog ikke så enkelt. Det er gjort en del forskning på dette tema, hvorvidt barn har det best med foreldre av hvert kjønn, bare én av foreldrene eller to foreldre av samme kjønn. Jeg skal prøve å gjengi noen korte, men sentrale trekk fra denne forskningen.

Mye av forskningen har vært basert på studier av barns oppvekst hos én av foreldrene, med spesiell vekt på psykoseksuell utvikling (egen seksuell identitet), barns kunnskap om seksuelle stereotypier og barnas tilegnelse av kjønnsroller. Helhetsinntrykket fra denne forskningen viser at det ikke er store forskjeller på barn som vokser opp med eller uten far, hverken i psykoseksuell utvikling eller seksuelle stereotypier. Barn fra aleneforeldrefamilier er ofte kjønnsnøytrale i valg av leker, gutter fra alenemorfamilier velger gutteleker oftere enn jenter gjør. Det er heller ikke funnet større forskjeller i den psykoseksuelle utviklingen til barna i forhold til kjønnsrollemønsteret, de utvikler seg stort sett upåvirket opp uten f.eks. far tilstede. I forhold til tilpasning og generelle utviklingstrekk, viser undersøkelser at det ikke er familieformen, men foreldrenes måte å være på, som er avgjørende for hvordan den enkelte tilpassr og utvikler seg. Det er også forsket på barn som har vokst opp i lesbiske parforhold sammenlignet med heterofile parforhold. Resultatet her var en forbausende likhet mellom barna fra begge parforholdene, både på det sosioemosjonelle plan og i kognitiv fungering. Faktisk scoret barna fra de lesbiske parforholdene noe høyere, i den grad det var snakk om forskjeller. Det var ingenting som tydet på at barna fra de lesbiske parforholdene ble oppforstret i et miljø som skadet deres psykologiske utvikling. I forhold til psykoseksuell utvikling er det heller ingenting som tyder på at barn som vokser opp i et lesbisk- (eller homoseksuelt) parforhold utvikler en lesbisk eller homoseksuell legning som en følge av oppvekstforholdene. Holdningene i familiene tyder mer på hvordan man kan påvirkes i forhold til psykoseksuell utvikling. De fant heller ingen større psykiske helseproblemer til de som vokste opp i et lesbisk parforhold. Gutter som vokser opp i homofile parforhold har i følge de undersøkelsene som er gjort, en klar tendens til å ha en heterofil legning.

Konklusjonene generelt går i retning av følgende: Det er ingenting som tyder på at barn som vokser opp uten far eller mor lider under mangelen av en å imitere og identifisere seg med, heller ikke i forhold til seksuell legning. Det er svært tvilsomt at det er variasjonen i familieformen som er avgjørende for god og sunn utvikling, men heller hvordan familien faktisk fungerer.

Kildematerialet dette er henter fra er å finne i boken "På barns vegne, Psykologiske spørsmål og svar om barns oppvekst", av H. Rudolph Schaffer. Boken oppsummerer en rekke undersøkelser omkring barns oppvekst, for detaljer/referanser til dette innlegget, se s. 104-116.

Nå skal ikke jeg si at hverken det ene eller andre er riktig i forhold til at homofile og lesbiske skal får adoptere, det er en avgjørelse den enkelte må ta. Innlegget var ment som en liten pekepinn på hva som er gjort av forskning og funn i sammenheng med denne tilsynelatende problem-

stillingen. Jeg er av den oppfatning at hverken verden eller livet er kategorisk, hverken sort eller hvit, men består heller av nyanser og variasjoner. Barn som vokser opp hos aleneforeldre, det være seg far eller mor, ser ikke ut til å være skadelidende av familiestrukturen som sådan. Rollen som aleneforelder er i stor grad også sosialt akseptert i samfunnet, noe man kan anta er av betydning. I den grad det kan være en belastning for barnet, ser det heller ut til å være i form av aleneforelderens stressende hverdag i form av lav inntekt, økonomiske bekymringer, dårlige boforhold og kanskje lav sosial status som en følge av dette. Motstykket til denne situasjoner er parforholdet, hvor mange av de nevnte faktorene i utgangspunktet elimineres til fordel for familien, uten at det trenger å bety noe direkte for barnets oppvekst og utvikling.

I den grad jeg skal trekke noen konklusjoner i denne sammenhengen, må det være at det synes å være av mindre betydning hvor og hos hvem barnet vokser opp. Det er heller kvaliteten i par- og familieforholdet som er av betydning, ikke om man vokser opp hos mor og far, to mødre, to fedre, en mor eller en far.

Et lite spørsmål som kanskje kan være til ettertanke. En generell oppfatning/holdning blandt mange mennesker er "faren" for at barn som vokser opp i et homofilt/lesbisk miljø skal påvirkes i den retning for så å bli homo/lesbisk selv. Mitt spørsmål blir da følgende:

Av alle de homofile og lesbiske her i landet, ja hele verden for den del, hvor mange kommer fra/har vokst opp i heterofile familier?

Hvorfor blir de homofile eller lesbiske? De fleste har jo vokst opp med BÅDE mor og far.

Jeg bare lurer....

Så får du/dere trekke deres egne konklusjoner, enten ved hjelp av dette eller dine egne resonementer! Jeg har iallefall forsøkt å tillegge debatten en viss saklighet, slik at den ikke skal domineres av usanne fordommer og antakelser. Til det er problemstillingen for viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups... :o Det kan se ut som at jeg har sitert fra andre personers innlegg på forumet i Herresalongen og gjengitt det her. For ordens skyld; det har jeg ikke gjort, jeg har skrevet og lagt ut innlegget selv, både her og på Herresalongen. Rett skal være rett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Godt og interesant innlegg Trønder. Jeg synes fortsatt ikke det er tid for å innføre regler som gir homofile mulighet til å adoptere. Jeg vil gjerne avvente informasjon fra de andre landene som har gjort dette lovlig. Om 20 år kan kanskje tiden være inne,da vet man mer om følgene av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, homofile bør få adoptere!

Jeg har selv vært i kontakt med mange barn av homofile foreldre i forbindelse med en oppgave jeg skrev sammen med medstudenter på høgskolen for noen år siden. Ingen av disse barna og ungdommene hadde følt at det hadde vært negativt for dem å vokse opp sånn. Svært mange av dem sa at det hadde vært tvert om, at de følte at de kanskje var mer tolerante og reflekterte enn mange andre på samme alder, og at venner og omgivelser enten var positive eller helt likegyldige til foreldrenes legning.

Men det er klart, hvis vi risikerer å få en hel generasjon med mindre fordomsfulle mennesker som ikke synes en persons seksuelle legning er relevant i forhold til hvilke rettigheter man skal ha i samfunnet, ja da må vi jammen passe oss! :roll: Huff og huff. Nei, best vi sitter på gjerdet vårt og venter noen år til..... :wink:

Ærlig talt, å dele ut rettigheter etter legning er vel ganske drøyt?????

Barn har det fint sammen med sine homofile foreldre! Helt sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jeg har selv vært i kontakt med mange barn av homofile foreldre i forbindelse med en oppgave jeg skrev sammen med medstudenter på høgskolen for noen år siden. Ingen av disse barna og ungdommene hadde følt at det hadde vært negativt for dem å vokse opp sånn.

Jeg er for adopsjon, så det er sagt.

Men man må anerkjenne at adoptivbarn kan ha andre krav, problemstillinger og følelser enn biologiske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imot adopsjon

Jeg synes IKKE at homofile skal få adoptere barn.

Det er her ikke snakk om at vi skal la A få adoptere og ikke B, men det er rett og slett snakk om barnets beste.

I mange land er det tabu å være homofil. De som er homofile blir sett på som syke og blir utstøtt i samfunnet. Tenk da om et barn fra ett av disse landene blir sendt til Norge for å bo hos et homofilt par? Det vil bli traumatisk for dette barnet.

Jeg vet at de fleste barn blir adoptert når de er veldig små, men noen blir også adoptert etter at de har blitt stor nok til å kjenne verden rundt seg. For disse barna hadde det blitt forferdelig!

Jeg er gift med en afrikansk mann. Når vi snakker om homofili, grøsser han og spør om jeg virkelig vet hva som skjer med homofile i hans hjemland. Da må jeg tenke på barn som eventuelt skulle bli adoptert derfra og bli plassert i et homofilt pars hjem.

Selv om barna er små når de blir adoptert, så kan det være at de har kontakter i "sitt eget miljø" etter at de har kommet til Norge. De vil jo da bli splittet pga. forholdene de lever i hjemme.

Det er jo barnas rettigheter vi skal ta hensyn til i denne saken og ikke de homofile. Det er nå en gang slik at vi ble skapt som mann og kvinne. Da kan vi få barn. Mann + mann eller kvinne + kvinne kan ikke få barn = barnløs. Det er sånn naturen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Valhalla

Ja det kan bli vanskelig for et barn hvis h*n vil ha kontakt med mennesker fra sitt eget folk som bor i Norge. Innvandrere i Norge er på langt nær så "liberale" som oss når det gjelder homofili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener i prinsippet at et barn skal ha en mor og en far (dvs en av hvert kjønn).

Men når valget står mellom å la et barn vokse opp på et dårlig stilt barnehjem, er valget ganske enkelt; selvsagt vil barnet ha det mye bedre i et homofilt hjem!!

Uansett er jo adopsjonsbyråene temmelig grundige og adopsjonsforeldre blir sjekket ut nøye; tror sjansen for å få en dårlig adopsjonsforelder er adskillig mindre enn en "ekte" forelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_my

JA!

Hvorfor ikke? Finnes nok av barn ute i verden som trenger ett godt hjem. Foreldre som kan gi de ett tak over hodet og masse kjærlighet osv... Min mening er at det ikke spiller noen rolle om hvilken legning de har. Homofile kan vel være like gode foreldre som alle andre!

At barneombudet sier at tiden ikke er moden for det nå, men kanskje om så å så mange år, er jo helt absurd! Hvis de mener at tiden vil være moden om noen år, så hvorfor ikke begynne nå?!?! En gang må jo være den første er nå min mening!

Stå på sier nå jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...