Gå til innhold

Bør homofile få adoptere?


Gjest anonym

Bør homofile få adoptere?  

1 stemme

  1. 1. Bør homofile få adoptere?

    • Ja
      50
    • Ja,men tiden er ikke moden for det ennå
      6
    • Nei
      12


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Valhalla

Først vil jeg rette meg selv. Det er ikke bare Sverige som har gjort homoadopsjon lovlig.I Danmark,Island og Nederland er det også lovlig.

Og ja jeg er mann,siden du spør. Vet ikke hva det har med saken å gjøre,men greit nok.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/2028938.stm

But correspondents say in practice it may mean little for those homosexual couples wanting children. Many countries where childless, Western couples look to adopt, will not give children up to gays.

...............

The Netherlands does not, however, permit homosexual couples to adopt from abroad, saying it could meet with resistance from countries with children up for adoption and jeopardise the chances of heterosexual Dutch couples.

Although the Swedish bill does allow homosexuals to look abroad, 17 countries surveyed by the Swedish Foreign Ministry said they would refuse gays as adoptive parents.

.................

Sweden will have to inform the Council of Europe of its withdrawal from a convention on adoption, which stipulates that only married couples or a single person have the right to adopt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melissa Gioberti (utlogg.

Jeg ser at ett av argumentene til motstanderne av adopsjon er at folk fra andre land kan si "vi vil ikke sende våre barn ut for adopsjon i Norge, for der kan homofile få adoptere".

Hvis så ble tilfellet, kan jo de utelandske byråene som ikke ønsker homofile som adopsjons-foreldre si ifra om dette, så slipper de det.

Det kan jo være at enkelte byråer ikke ønsker hvite som adopsjonsforeldre, men kun fargede homofile? Isåfall får de si ifra om dette da, så får de nok sitt ønske oppfylt. De homofile er jo ikke til hinder for utenlandske byråer som kun ønsker heterofile.

Det kan være at enkelte mennesker ønsker kun homofile som adopsjons-foreldre. "Gaypeople with good jobs wanted as foster-parents".

Dersom jeg selv skulle ha adoptert bort et barn (helt hypotetisk) kunne det godt ha stått "she only wants two gay-men as parents for her daughter"- fordi jeg tenkte på barnets beste.

Det at barneombudet vil se an situasjonen og "vente til de homofile får flere rettigheter" før han vil uttale seg om muligheten for adopsjon, er intetsigende. Det forteller at han ikke tør å ta et konsekvent standpunkt i en kontroversiell sak. I et land uten vin i butikk-hyllene blir det vel heller dårlig med adopsjons-barn på de homofile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg beklager hvis at er så lei argumenter om mobbing, Milly. Det siste jeg ønsket var å gjøre deg lei.

Men du skjønner at der ute så foregår det fortsatt en del av dette. Selv om jeg også lett kan innrømme at jeg er lei de argumentene.

Beklager dette..

Det var ikke ditt innlegg som gjorde meg lei Pinocchio, jeg så det faktisk ikke før etter at jeg hadde sendt mitt. Jeg er bare generelt lei av at mobbing er det eneste argumentet mange kommer med (sier ikke at dette gjelder deg).

For meg virker det som folk bruker dette for å få andre til å tro at de bryr seg mest om barna, når det egentlig er deres eget hat mot homofile som ligger bak. Når de ikke har noen argumenter sier de "barnet vil bli mobbet" og mer er det liksom ikke å si om den saken. (JA mobbing skjer, men det vil det nok gjøre uavhenging av om homofile får adoptere eller ikke.)

Poenget mitt er uansett at det ikke er legning som skal bestemme om et par bør få adoptere eller ikke, men hvor kompetente de er som foreldre. (og når man tenker over hvor mange som får barn når de aldri burde hatt det så er det sprøtt at det går fullt oppegående kjærlige mennesker rundt og ønsker seg et barn, men ikke kan få det fordi de forelsker seg i "feil" kjønn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Jeg tror nok mange om de går inn i seg selv vil føle at dette ikke er riktig. I toleransens rus kan det kanskje være viktig å føle seg god og "fordomsfri" ,men noen ganger er det greit å lytte til sine følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte også ja. Homofile bør få adoptere.

Det er klart at man kan kalle alle som ønsker å adoptere for egoister, men jeg ser ikke at de homofile er større egoister enn de heterofile.

Det er også kommet frem argumentasjon om mobbing her. Jeg tror det er tilfeldig hvem som blir mobbet jeg. Det kan være barn med rødt hår, briller, skjeve fortenner, rar skolesekk, snåle foreldre- ja hva som helst! Poenget for alle foreldre er vel å prøve å opptra barna sine til ikke å bli mobbere og å gjøre noe med situasjonen hvis de selv blir mobbet.

Jeg ser enkelt og greit ikke hvorfor et homofilt par skal være mindre skikket til å oppdra barn enn en heterofilt par. Og jeg klarer derfor ikke å se at barnet får en værre oppvekst hos verken det ene eller det andre paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok mange om de går inn i seg selv vil føle at dette ikke er riktig. I toleransens rus kan det kanskje være viktig å føle seg god og "fordomsfri" ' date='men noen ganger er det greit å lytte til sine følelser.[/quote']

Og kanskje noen faktisk synes det er helt greit at homofile adopterer? Mange ting kan også føles "feil" bare fordi det er uvant, men ikke alt som er uvant er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Selvsagt kan folk føle at det er rett. Bare advarer mot å ta et standpunkt fordi man så gjerne ønsker å være "fordomsfri" og "snill". Det er ikke nødvendigvis ondskap,hat eller fordommer som gjør at mennesker er mot homofil adopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan folk føle at det er rett. Bare advarer mot å ta et standpunkt fordi man så gjerne ønsker å være "fordomsfri" og "snill". Det er ikke nødvendigvis ondskap' date='hat eller fordommer som gjør at mennesker er mot homofil adopsjon.[/quote']

Hvis man er redd for å si hva man egentlig mener så forstår jeg ikke hvorfor man skulle ønske å delta i et debattforum. Man er jo (eller kan være) anonym her uansett, så hvem skal man liksom imponere ved å være "snill" og "fordomsfri"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan folk føle at det er rett. Bare advarer mot å ta et standpunkt fordi man så gjerne ønsker å være "fordomsfri" og "snill". Det er ikke nødvendigvis ondskap' date='hat eller fordommer som gjør at mennesker er mot homofil adopsjon.[/quote']

Valhalla, ved å advare oss brukere av KG, flesteparten kvinner, så diskriminerer du oss indirekte, ved å "minne oss på" at vi må huske på å ikke være opptatt av å være 'fordomsfri' og 'snill' og at vi ikke må la det styre oss...hva tar du oss for egentlig?

Tror du ikke vi er i stand til å vurdere oss frem til egne rasjonelle standpunkt? Kanskje du har fordommer både mot kvinner ("vi må huske på å ikke la følelsene styre") og homofile ("når vi tenker etter så vet vi i hjertene våre at det er galt at de får adoptere")?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
Tror du ikke vi er i stand til å vurdere oss frem til egne rasjonelle standpunkt? Kanskje du har fordommer både mot kvinner ("vi må huske på å ikke la følelsene styre") og homofile ("når vi tenker etter så vet vi i hjertene våre at det er galt at de får adoptere")?

Huh Jeg sa netopp at jeg lytter til mine følelser. Dette forumet her er veldig,hva skal man si,vennskapelig. Det vil si at selv om folk er anonyme kan det godt være at man har lyst til å vise andre at man er fordomsfri.

Der gjør du det igjen,du angriper meg for å være fordumfull. Det er ikke uvanlig å fremme politisk korrekte meninger man egentlig ikke er enig i. Jeg sier ikke at du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Prinsipielt sett er jeg 100 % for at homofile par skal kunne få adoptere etter samme kriterier som gjelder for heterofile par.

I praksis, i hvert fall hva utenlandsadopsjon angår, er dette en fullstendig teoretisk diskusjon. Av de landene Norge har adopsjonsavtaler med, er det bare Kina som godtar enslige - og da må man skrive under på at man ikke er homofil. For andre "store" land i denne sammenheng, for eksempel Sør-Korea, India og Colombia, er det ikke aktuelt å adoptere bort barn til andre enn heterofile par som har vært gift i minimum to år.

Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring er da også klar over dette, og ser ikke for seg noen "eksplosjon" i utenlandsadopsjon selv om et vedtak om rettigheter skulle bli fattet.

Bra! På samme måte som vi skal respektere gruppers kamp for sine rettigheter, skal vi selvsagt også respektere at andre land har en annen kultur og andre holdninger til disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Jeg synes dette er et rett skritt å ta for Norge både som nasjon og foregangsland.

Det har vel ennå ikke kommet opp argumenter mot dette i denne tråden, annet enn faren for mobbing. Ei har det kommet svar om andre foreldre som kan føre til mobbeofre (stygge, feite, rødhårete, frp-velgere, muslimer, svarte, gule, brune) kan få adoptere barn. Bare det at barnet har en annen hudfarge kan jo føre til at det blir mobbet. Kanskje vi skal forby adopsjon av ikke-vestlige barn. For barnets skyld.

Hva er deres tanker om det, Valhalla og Pinocchio?

Og ja, en ting til: det er som oftes egoistiske årsaker som ligger til grunn når noen ønsker barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi da prøver å sette oss inn i det foreldreløse barnets situasjon da.

Er det bedre å være totalt alene i verden, uten NOE familie, uten noen som er glade i deg. Leve hele livet på ett upersonlig barnehjem der det kun er ansatte som har mange barn de må TA SEG AV, ikke elske. Er det bedre å ikke ha noen som lærer deg å tro på deg selv, ikke ha noen som backer deg når du prøver og drømmer om en karriere, eller i det hele tatt ett liv? Og er det bedre å kun kjenne til følelsen av å være alene?

Dette er realiteten for mange barn som adopteres, de er uten foreldre, de bor på barnehjem med mange andre barn, de HAR ingen som er der for dem.

Ville det være bedre en å ha ett hjem der foreldrene dine elsker deg som sin egen?

Bedre en å ha noen som er der for deg, lærer deg å tro på deg selv, lærer deg om livet, motgang, medgang, viljestyrke, selvtillit, ønsker og drømmer, støtter deg i alle de forskjellige situasjonene du møter opp igjennom livet, er der når du begynner skolen, sørger for at du FÅR gått på skole og utdannet deg, og gjør sitt beste for at DU skal få ett så bra liv som mulig?

For det er det ett homofilt par kunne gitt disse barna!!

Jeg tror ingen ville valgt ett liv alene, dersom de fikk velge selv. Jeg tror alle barn ønsker å ha en familie som er der for dem fremfor å sitte alene på ett barnehjem uten muligheter til verken utdannelse eller familie. Og derfor synes jeg norge er ett flott land, som har kommet dithen at det ikke bare er "kjernefamilier" som får adoptere, men allerede tillater enslige forsørgere å adoptere.

Homofile er neste skritt, og gir muligheten til enda flere barn å få ett godt liv.

mobbing kan være ett problem, det kan det være for barn med annen hudfarge en hvit også. Om ikke andre land ønsker å adoptere fra norge tror jeg ikke blir noe problem, jeg tror ikke akkurat det er HER vi har det største behovet for utenlandsk adoptivforeldre i så tilfelle.

Ville du valgt å leve uten noen, fremfor å ha en kjærlig familie men risikere å bli mobbet?

Er ikke risikoen der også for at barnehjemsbarn blir mobbet? (herregud, jeg ble "mobbet" for ikke å ha noen pappa, siden jeg var skilsmissebarn, hva må ikke en uten noen foreldre bli da?)

hvis vi VIRKELIG tenker på barna, så lar vi dem få en familie, og sørger for at de slipper å vokse opp helt alene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Om ikke andre land ønsker å adoptere fra norge tror jeg ikke blir noe problem, jeg tror ikke akkurat det er HER vi har det største behovet for utenlandsk adoptivforeldre i så tilfelle.

Problemstillingen er vel heller motsatt; dersom det fra norsk side blir flagget veldig høyt overfor "giverlandene" at vi ønsker at homofile par skal få adoptere barn fra Kina, Korea, India, Thailand, Colombia etc vil Norge havne lenger ned på listen over land det er aktuelt å sende adopsjonsbarn til.

Men sånn det høres ut både på politikere og LLH, så har man skjønt såpass. Og innenlandsadopsjon er vel også en mulighet, selv om tallene sikkert er små...(noen som vet noe om dette?).

Når for eksempel Sør-Korea, som materielt og industrielt sett er et meget velutviklet og velfungerende land, ikke "aksepterer" enslige mødre må vi nok innse at det er et "lite" stykke igjen til homofile par vil bli akseptert som foreldre på samme måte som her.

Med fare for å høres ut som Waco: Sånn er realitetene, enten vi liker det eller ikke.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ja.

Ikke fordi jeg tror det kommer såmange fra utlandet, for det er jo ikke godtatt av landene, men fordi jeg i større grad ønsker å sikre stebarn og andre det kunne falle naturlig å adoptere.

Ser barneombudets poeng med å ikke la dette ble et middel i homokampen, men tror uansett ikke homofile vil få en "rett" til å adoptere. Vurdering på lik linje med andre må til.

(Men jeg har jo tenkt litt på hva en adopsjonskonsulent ville tenkt om h*n skulle intervjue et homofilt par, og det dukket opp en lærhomse med nagler og en fjollehomse med fjærboa og fakter evt to skikkelig butche kvinner med lærvest. Da skla man nok holde fordommene sine rett i munn! :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus

Problemstillingen er vel heller motsatt; dersom det fra norsk side blir flagget veldig høyt overfor "giverlandene" at vi ønsker at homofile par skal få adoptere barn fra Kina, Korea, India, Thailand, Colombia etc vil Norge havne lenger ned på listen over land det er aktuelt å sende adopsjonsbarn til.

Det er mange adopsjonsbarn å ta av, så jeg tror ikke Norge går nedover listen, men det er vel heller det at homofile ikke får adoptere. Norske adopsjonsbyrå vil være såpass ærlige og oppgi adoptivforeldrenes legning (slik jeg har forstått det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte også ja fordi jeg synes homofile par bør kunne adoptere på lik linje med heterofile par. Ser ingen grunn til at de skal være noen dårligere fpreldre enn andre.

Når det kommer til mobbing kan man kanskje begynne å tenke på hvorfor barn mobber? Om kameraten din har to pappa'er og du har kjent dem fra du var liten er du vel ikke dårligere kamerat for det? Barn kommer sjelden på mobbegrunner selv - de hører det fra de voksne. Altså, om de voksne oppfører seg naturlig rundt det homofile paret med barn skulle det vel ikke være noe problem? Men det er skriverier i nyhetene, homofobe kommentarer fra voksne etc som barn får med seg. Dermed oppstår mobbing. Selvfølgelig er det ikke sagt at alle skal "godta" homofili, men kanskje burde det komme mer positivt ut av oppmerskomheten istedet for så mye negativt? Det virker som om homofile samliv blir mer og mer vanlige, og da vil det etterhvert bli naturlig for barna også. Ergo blir det ingen mobbegrunn. Men da er det viktig at vi åpner for det og ikke holder tilbake. Vi lever i 2004, og skal liksom ikke ha fordommer :roll:

Og hva med homofile som har biologiske barn? Enten fra tidligere heterofile forhold, eller som skaffer seg barn etter at de har inngått partnerskap etc? Det siste gjelder lesbiske da, for det er flere som blir gravide i homofile samliv. Bør da barna tas fra foreldrene, eller er det da greit? Blir ikke disse barna mobbet fordi foreldrene er av samme kjønn, eller fordi at pappa gikk fra mamma for å flytte sammen med en mann? Hva er egentlig forskjellen?

Er det greit at lesbiske føder barn i homofilt samliv, men ikke får adoptere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er mange adopsjonsbarn å ta av' date=' så jeg tror ikke Norge går nedover listen[/quote']

Utviklingen i for eksempel Sør-Korea går i retning av mer innenlandsadopsjon og mindre utenlandsadopsjon, og det samme gjelder India.

Dette er naturlig nok en ønsket utvikling fra disse landenes side, men det er ikke noen selvfølge at Norge for eksempel skal fortsette å være det landet i Europa som får flest tildelinger via HOLT i Sør-Korea.

Med andre ord; fullt så enkelt er det ikke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at homofile ikke skal ha samme rett til å bli vurdert som adoptivforeldre på lik linje med andre -ingenting tyder på at de ville bli dårligere foreldre, eller at barn som vokser opp i en homofil familie blri mobbeofre eller på andre måter tar skade av det (se for eks http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3001480). Og selv om det, som andre har påpekt, ikke nødvendingvis vil føre til så mange adopsjoner med det første, så er det et skritt i riktig retning, ikke minst i forhold til holdninger, som det gjerne tar litt tid å endre. Og ja, selvsagt er folk opptatt av rettighetene sine, men det betyr jo ikke at folk som i utgangspunktet ikke ønsker barn, vil adoptere i hopetall bare for å demonstrere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...