Gå til innhold

Livredd for å kjøre på glatta!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri kjørt på glatta før, og imorra kan det fort bli glatt her jeg bor.. Kjører firehjulstrekker som visstnok skal være god på glatta, ifølge en som har kjørt den før..

Men jeg ser for meg at det er umulig å ikke skli når det først er speilblankt.. Jeg burde nok bare vært ute i trafikken i sommerhalvåret....

Skjønner at jeg bør kjøre meeeeget seint, det jeg dog vegrer meg mest for er når jeg må bremse..

Herregud for en pingle jeg er.. :(



Anonymous poster hash: 141b9...292
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at alt blir en vane, også glattkjøring. Det viktigste er å holde avstand til bilen foran, og ikke bråbremse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste jeg gjør i vinterhalvåret er å ta det heeeelt med ro ute på veien. Når det er sommerdekkføre så hender det jeg lar meg påvirke av biler bak meg som presser på. At jeg gir på litt ekstra.

Men nå i vinterhalvåret...driter jeg fullstendig i de bak meg og kjører etter forholdene. Nå er det rett og slett ikke verdt å ta noen sjanser. Forholdene kan variere så voldsomt. Fra solsider til skyggesider. Til nordsider til sørsider. Langs elver med ekstra is..

Blir det flere biler bak meg så bare kjører jeg inn og slipper de frem. Og ja..jeg har krøpet til korset og kjøpt de beste piggdekkene på isforhold. Is er skrekken...



Anonymous poster hash: 3d946...1db
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten får du kjøpe deg busskort og la bilen stå, eller så får du få med deg en trafikklærer på glattkjøringsbanen. "Løse kanononer" i firhjulstrekkerere er en fare for oss andre og er uønsket i trafikken.

Anonymous poster hash: 614c0...c5b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er å holde god avstand, bruk bremsen minst mulig og ikke sving/ratt mer enn nødvendig. Regel på glatta: ikke brems annet enn på helt rette strekninger (med unntak selvfølgelig). Kommer du for eksempel inn i en sving med litt for mye fart er det dummeste du gjør å bremse, ikke minst drive å vri rattet som en annen idiot. Merker du at du har litt for mye fart og det er litt for sent å bremse mot en sving, slipp gassen, gir ned et gir eller to og holdt rattet jevnt igjennom hele svingen.

Generelt på glatta er det bare å være forsiktig og gjøre minst mulig brå bevegelser. Som regel blir det strødd/saltet dersom det er speilholke, så det pleier man som regel å kunne unngå. Så lenge man bare holder litt ekstra avstand til bilen foran og er oppmerksom i trafikken skal det gå bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten får du kjøpe deg busskort og la bilen stå, eller så får du få med deg en trafikklærer på glattkjøringsbanen. "Løse kanononer" i firhjulstrekkerere er en fare for oss andre og er uønsket i trafikken.

Anonymous poster hash: 614c0...c5b

Jeg tror du misforstått hva løse kanoner betyr. De som kjører fort og uansvarlige på glatta kan man trygt kalle løse kanoner. Jeg er det stikk motsatte, så der bomma du grovt.

Anonymous poster hash: 141b9...292

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er å holde god avstand, bruk bremsen minst mulig og ikke sving/ratt mer enn nødvendig. Regel på glatta: ikke brems annet enn på helt rette strekninger (med unntak selvfølgelig). Kommer du for eksempel inn i en sving med litt for mye fart er det dummeste du gjør å bremse, ikke minst drive å vri rattet som en annen idiot. Merker du at du har litt for mye fart og det er litt for sent å bremse mot en sving, slipp gassen, gir ned et gir eller to og holdt rattet jevnt igjennom hele svingen.

Generelt på glatta er det bare å være forsiktig og gjøre minst mulig brå bevegelser. Som regel blir det strødd/saltet dersom det er speilholke, så det pleier man som regel å kunne unngå. Så lenge man bare holder litt ekstra avstand til bilen foran og er oppmerksom i trafikken skal det gå bra :-)

Akkurat det kommer an på hvor du bor i landet. Her strøs det aldri annet enn på E6. Ikke engang på riksveiene og det blir speilholke.

Anonymous poster hash: 5fb2c...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lar du bilen stå hjemme, du har ingenting på veien å gjøre.

For en dustete ting å si, alle har vært nervøse i en eller annen situasjon i trafikken. Blir for dumt å si "du har ingenting på veien å gjøre". Ærlig talt ass.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Ta en kontrollert bremsetest på glatta, så du kjenner på hvordan følelsen er når du eventuelt glir, og ser hvor mye lengre bremselengde du har.

Jeg kjører seint de første ukene på glatta, men heller at noen irriterer seg over det enn at jeg kjører utfor :) det er en øvelsessak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstått hva løse kanoner betyr. De som kjører fort og uansvarlige på glatta kan man trygt kalle løse kanoner. Jeg er det stikk motsatte, så der bomma du grovt. Anonymous poster hash: 141b9...292

Det vedkommende mener er at du blir en løs kanon i trafikken fordi du er så redd at

du stivner, kjører unaturlig sakte og gjør ting som oppfates som ulogiske.

Det skaper mange farlige situsjoner og irritasjon derfor blir det ikke galt å kalle deg en

løs kanon. Selv om en ofte forbinder begrepet med helt andre ting.

Du har mange muligheter for å gjøre noe med problemet ditt.

Dra til en glattkjøringsbane, eller finn stor tom parkeringsplass og øv der.

Eller enda bedre meld deg på et glattkjøringskurs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på en stor åpen plass når snøen kommer. Så tester du litt hvordan det er å bråbremse. Kjør rundt i sving, dra opp håndbrekket (hvis du ikke har elektronisk håndbrekk da) og provoser frem sladd. Kjenn hvordan bilen oppfører seg. Alle biler er forskjellige. Det er lærerikt og faktisk veldig gøy : )

Det er greit å kjenne plassen fra før, så du vet at underlaget er helt flatt, så du ikke treffe kantsteiner eller annet som skjuler seg under snøen.

Det at du kjører 4-hjulstrekker betyr ikke at du stopper raskere enn andre. Er dette en stor og tung 4-hjulstrekker, så stopper du senere, og hvis det først slipper i en sving, så slipper det virkelig.

Ikke for å skremme altså, men 4x4 kan noen ganger gi litt falsk trygghet. Det sies ofte at du kommer deg lett opp, men ikke lettere ned ; )



Anonymous poster hash: a8724...d75
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en kontrollert bremsetest på glatta, så du kjenner på hvordan følelsen er når du eventuelt glir, og ser hvor mye lengre bremselengde du har.

Jeg kjører seint de første ukene på glatta, men heller at noen irriterer seg over det enn at jeg kjører utfor :) det er en øvelsessak.

Heller bryte loven enn at du kjører utfor.. Jaja.. Noen tenker slik også.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dustete ting å si, alle har vært nervøse i en eller annen situasjon i trafikken. Blir for dumt å si "du har ingenting på veien å gjøre". Ærlig talt ass.

Nei? Hvorfor skal jeg lide for at vedkommende er redd for å skli?

Da får vedkommende kjøre til et egnet sted å sjekke hvordan bilen oppfører seg når den sklir.. Hvorfor tror du ungdommen samles på store åpne plasser?

Og nei, er man så stressa for å kjøre på glatt føre, ja.. da holder man seg HJEMME, eller får noen andre til å kjøre..

Alternativet er å være en stor fare i trafikken..

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller bryte loven enn at du kjører utfor.. Jaja.. Noen tenker slik også.

Man bryter da ikke loven ved å kjøre etter forholdene! Hadde alle gjort det hadde vi ikke hatt det evinnelige kaoset her på Østlandet hver gang det kommer snø, hvor det ligger strødd biler langs med hver eneste vei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom deg et sted og ØV på dette før du risikerer andres liv og helse på veien. Er man livredd for å kjøre på et føre, er det best å la bilen stå til man blir trygg nok.

Anonymous poster hash: 52bec...63b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg et sted og ØV på dette før du risikerer andres liv og helse på veien. Er man livredd for å kjøre på et føre, er det best å la bilen stå til man blir trygg nok.

Anonymous poster hash: 52bec...63b

Word.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Heller bryte loven enn at du kjører utfor.. Jaja.. Noen tenker slik også.

Hørt om å kjøre etter forholdene? Kanskje du er en av de som kjører i 100 i snøføyken på europaveiene? De har jeg nemlig lite respekt for.

Hvis ikke du fikk det med deg anbefalte jeg TS å øve på dette. De fleste av oss trenger litt tid til å bli vant til glatta igjen, det er en grunn til at bilene ligger strødd etter første snøfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om å kjøre etter forholdene? Kanskje du er en av de som kjører i 100 i snøføyken på europaveiene? De har jeg nemlig lite respekt for.

Hvis ikke du fikk det med deg anbefalte jeg TS å øve på dette. De fleste av oss trenger litt tid til å bli vant til glatta igjen, det er en grunn til at bilene ligger strødd etter første snøfall.

Det kommer helt ann på føret det.. og fartsgrensen på stedet.

Jeg er hvertfall ikke en av de som legger meg 15 under grensa så fort det regner litt.

Grunnen til at biler ligger strødd er fordi østlendinger faen ikke har peiling. (Ja, er østlendig selv..)

Tror du det flest utkjøringer i Oslo, eller i Karasjok som følge av snøfall?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...