Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2015


Gjest Siyha

Anbefalte innlegg

Noen av dere som har fått innkallelse/time til ordinær ultralyd?

Kom plutselig et brev fra sykehuset her med time i februar :)

Fastlegen må ha meldt det inn? Jeg har ikke vært til første innskrivingstime enda.... bare fått bekreftet graviditet og fått henvisning til tidlig ultralyd... (var en torsdag hos legen og fikk time fra privat klinikken i posten Fredag...) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen av dere som har fått innkallelse/time til ordinær ultralyd?

Kom plutselig et brev fra sykehuset her med time i februar :)

Fastlegen må ha meldt det inn? Jeg har ikke vært til første innskrivingstime enda.... bare fått bekreftet graviditet og fått henvisning til tidlig ultralyd... (var en torsdag hos legen og fikk time fra privat klinikken i posten Fredag...) :)

Samme her - fikk time til OUL i februar, etter at fastlegen min sendte inn sykehussøknad på første svangerskapskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har fått innkallelse/time til ordinær ultralyd?

Kom plutselig et brev fra sykehuset her med time i februar :)

Fastlegen må ha meldt det inn? Jeg har ikke vært til første innskrivingstime enda.... bare fått bekreftet graviditet og fått henvisning til tidlig ultralyd... (var en torsdag hos legen og fikk time fra privat klinikken i posten Fredag...) :)

Jepp! Fikk bare noen dager etter første legetime. Fastlegen som melder inn ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal inn i begynnelsen av januar på ultralyd. Er så spent! Gyn legen min ordnet timen da jeg var der sist. noen ganger lurer jeg på om jeg er gravid, for jeg har ingen symptomer denne gang heller. Vertfall ikke enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i midten av januar.

Og nå skal jeg til sykehuset for væske, har ikke fått i meg fast eller flytende siden lørdag. Dette var den verste uken med oppkast sist svangerskap også, så håper det går oppover fremover nå. Har så dårlig samvittighet for mannen som må gjøre alt her hjemme og med lillemor :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår (10+3) var vi på ul og fikk se babyen sprelle med armer og bein. Et helt fantastisk øyeblikk! Kjempeflink jordmor og vi fikk masse bilder :-) idag skal jeg bestille doppler :-) kaster opp hver dag og har gått ned 3 kg på 5 uker så jeg skal til legen imorgen. Noen som vet om det er farlig? Klarer å beholde væske( vann) men er ufattelig tørst hele tiden. Klarer ingenting hjemme,blir dårlig etter at jeg har vasket klær,ryddet osv. Føler meg ubrukelig:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal i midten av januar.

Og nå skal jeg til sykehuset for væske, har ikke fått i meg fast eller flytende siden lørdag. Dette var den verste uken med oppkast sist svangerskap også, så håper det går oppover fremover nå. Har så dårlig samvittighet for mannen som må gjøre alt her hjemme og med lillemor :(

Huff ! Stakkar deg! Mannen skjønner det nok veldig godt, du skal tross alt på sykehuset(og det er alvorlig nok). Han vil nok gjøre hva som helst for at du skal ha det bra. Det er jo ikke noe du kan for. Stakkar deg :-( Om noen uker er du forhåpentligvis tipp tipp! Klem til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, og god bedring til deg også!

Det er ikke farlig for babyen, den tar det den skal ha, det er mor det går utover. Å få væske på sykehuset er kun for å unngå dehydrering i mitt tilfelle. Det skal gå ganske langt før det er farlig for fosteret. Forrige gang gikk jeg ned 10 kg frem til uke 20, også la jeg på meg 12 kilo etter det og frem til fødsel så jeg fikk jo spist og fått meg litt overskuddsfett som kom godt med til nattevåk og hyppig amming de første månedene.

Det viktigste er å hvile, lytte til kroppen og innfinne seg med at det er ikke så mye å få gjort enn å vente til det går over. Og si fra til familie og venner så de kan hjelpe til hjemme hvis det varer i flere uker, og ikke ha så strenge krav til hus og hjem i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time til UL 12.02.

Men syns brevet jeg fikk var litt merkelig formulert. Det sto spesifisert at undersøkelsen varer 15-20 minutter og at det ikke kom til å bli nevnt hvilket kjønn det er. Fordi det var usikkert og tidkrevende.

I tillegg koster det 50kr for fire bilder. Ikke akkurat en formue, men merkelig likevel, for jeg har aldri hørt om at folk må betale for det.

Når det gjelder kjønn trodde jeg det var helt vanlig, med mindre barnet ligger sånn til at det ikke går an å se.

Kjente egentlig jeg ble litt irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener bare at de prioriterer det helsemessige først som hjerte, hjerne osv. Hvis de får tid sjekker de selvfølgelig kjønn, men det er jo ikke livsavgjørende for fosteret. De skriver det for at folk skal skjønne at det er en medisinsk undersøkelse og ikke som en privat UL, men skjønner du reagerer på ordlyden.

Ordrett står det:

"Fosterets kjønn har som regel ingen medisinsk betydning, og opplyses derfor ikke rutinemessig". Med det så mener de at de tar det viktigste først og fremst, og opplyser om kjønn hvis de rekker og det er mulig å se.

Endret av Siyha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt brev står det følgende ordrett: "bestemmelse av kjønn inngår ikke i undersøkelsen, da dette både er tidkrevende og i tillegg er det lett å ta feil."

Skjønner selvsagt at det er helsen til den lille som er det viktigste. Jeg syns det bare var en merkelig måte å formulere det på.

Det er jo også skrevet med stor skrift. Akkurat som om de understreker at det ikke blir å skje at de sier noe.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt brev står det følgende ordrett: "bestemmelse av kjønn inngår ikke i undersøkelsen, da dette både er tidkrevende og i tillegg er det lett å ta feil."

Skjønner selvsagt at det er helsen til den lille som er det viktigste. Jeg syns det bare var en merkelig måte å formulere det på.

Det er jo også skrevet med stor skrift. Akkurat som om de understreker at det ikke blir å skje at de sier noe.. ;)

I mitt brev står det ingenting slik, bare tid og sted samt opplysning hvor jeg skal. Noe som jeg vet meget godt ettersom jeg har vært der jevnlig det siste året.. Men det kan være ulik praksis på sykehusene. Bilder har jeg bestandig fått, det heter seg at ein skal betale visstnok. Men det...

Vel var no inne å levert urinprøve å tok blodtrykk forleden. Enormt undertrykk, ikke rart jeg er svimmel når jeg reiser meg. Men har og fått urinveisinfeksjon igjen, hadde det sånn forrige gang i starten av svangerskapet. Er det vanlig eller?

Endret av HulderTussa99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da fikk pipen en annen lyd, ja ;) Enig at det var ganske frekt formulert! Bytt fødested? :ler:

Vel.. Her jeg bor nå er det ikke akkurat flust av muligheter med sykehus ;)

Bor i Bodø, men er sørfra. Kjenner nå at jeg kunne ønsket jeg bodde der i stedet ;)

Litt flere alternativer i alle fall.

Men.. Jeg stiller med åpent sinn. Jeg har nemlig ikke tenkt å gå derfra før jeg får vite det. (Om det lar seg gjøre riktignok. Skal godeste med stilken slik at den legger seg bra til, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time til UL 12.02.

Men syns brevet jeg fikk var litt merkelig formulert. Det sto spesifisert at undersøkelsen varer 15-20 minutter og at det ikke kom til å bli nevnt hvilket kjønn det er. Fordi det var usikkert og tidkrevende.

I tillegg koster det 50kr for fire bilder. Ikke akkurat en formue, men merkelig likevel, for jeg har aldri hørt om at folk må betale for det.

Når det gjelder kjønn trodde jeg det var helt vanlig, med mindre barnet ligger sånn til at det ikke går an å se.

Kjente egentlig jeg ble litt irritert.

Snikleser litt fra mai/juni... Jeg synes også de formulerte det litt strengt i mitt brev, samtidig som det sto at bilder kostet 200 kr!!! Litt stiv pris :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sa jeg skulle ringe helsestasjonen for å bestille tid for førstegangskontroll. Ringte helsestasjonen i dag, men de ville ikke ta meg imot før jeg var i uke 20-22. Er ikke dette litt vel sent? Hva gjør man egentlig i mellomtiden da? Går på privat klinikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legen sa jeg skulle ringe helsestasjonen for å bestille tid for førstegangskontroll. Ringte helsestasjonen i dag, men de ville ikke ta meg imot før jeg var i uke 20-22. Er ikke dette litt vel sent? Hva gjør man egentlig i mellomtiden da? Går på privat klinikk?

Forrige svangerskap ble jeg kun fulgt opp av lege pga det ikke var ledig hos jordmor. Denne gangen er det også sånn. Da må du vel gå til kontroll hos lege frem til da? Jeg har heldigvis en lege som tar seg god tid til prat utenom de nødvendige testene også, så ser ikke behovet for jordmor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått oul; sa legen at han bestilte? Kontordamen sa det skjedde automatisk etter første helsekontroll hos lege,vi fylte ut helsekort,men jeg er redd han ikke har gjort det. Ringte for å spør idag og da sa hun det gikk automatisk. Hvordan var det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen fylte ut helsekort og sykehussøknad, og da kom innkallingen til OUL automatisk, sammen med papirene fra sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på her, da jeg har termin i begynnelsen av August, dersom min beregning er noenlunde riktig..

Tror jeg er 7 uker på vei nå, men har enda ikke vært hos legen.

Når var dere hos legen, eller når er det vanlig å ta kontakt med dem?

Skal selv på tidlig ul i starten av Januar, gleder meg kjempemasse! Håper bare alt er bra og at man får se ett bankende hjerte der :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...