Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2015


Gjest Siyha

Anbefalte innlegg

Fikk gledelig telefon fra gynlegen min idag. Jeg er vist gravid igjen! Så ein liten prikk sist time, men graviditetstesten var negativ. Men det ble tatt blodprøve å jaggu er det full klaff. Må si tårene triller, håper bare for Guds skyld at det går bra denne gangen, mistet det forrige barnet under fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok ingen test, men regna ut. Jeg ble gravid på en veldig lang syklus, men vet hvilken dag jeg hadde EL. Så legen regna fra EL dato og 14-15 dager bakover, slik hun fant en "første dag i mens"-dato, på en måte. Skjønner ikke hvordan den flytta seg så mye da, for når jeg regna utifra den datoen så fikk jeg fortsatt 7. juli, som er "min" dato. Kanskje de regner med annen svangerskapslengde? Uansett så har jo ikke datoen noe å si da, får jo en mer eksakt dato på OUL :)

Hm, kanskje hun bruker "amerikansk" lengde på svangerskapet? Der regnes fullgått svangerskap som 40 uker blank (280 dager). I Norge er man av alle ting ikke enige; noen leger regner 282 dager (40+2) mens andre regner 283 dager (40+3), basert på to forskjellige studier. Legen min bruker 283-dagersmetoden. IVF-klinikken jeg gikk til brukte 280-dagersmetoden, for legen der hadde amerikansk ultralydmaskin :ler2: Med andre ord har jeg termin 7.-10. juli.

Hvis legen din endret "siste dag i forrige mens"-dato med én dag fra datoen du hadde regnet med, og i tillegg brukte definisjonen med tre dager kortere svangerskap, er vi på fire dager forskjell totalt :) bare spekulasjoner her, altså. Jeg henger meg veldig opp i termindato, men egentlig har det jo fint lite å si, for det er jo +/- to uker eller så uansett :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gledelig telefon fra gynlegen min idag. Jeg er vist gravid igjen! Så ein liten prikk sist time, men graviditetstesten var negativ. Men det ble tatt blodprøve å jaggu er det full klaff. Må si tårene triller, håper bare for Guds skyld at det går bra denne gangen, mistet det forrige barnet under fødsel.

Gratulerer så mye HulderTussa99!!! :hoppe::strix::hjerter::danse::flagg:

Velkommen!!!! :) :)

Endret av Mokkon83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje hun bruker "amerikansk" lengde på svangerskapet? Der regnes fullgått svangerskap som 40 uker blank (280 dager). I Norge er man av alle ting ikke enige; noen leger regner 282 dager (40+2) mens andre regner 283 dager (40+3), basert på to forskjellige studier. Legen min bruker 283-dagersmetoden. IVF-klinikken jeg gikk til brukte 280-dagersmetoden, for legen der hadde amerikansk ultralydmaskin :ler2: Med andre ord har jeg termin 7.-10. juli.

Hvis legen din endret "siste dag i forrige mens"-dato med én dag fra datoen du hadde regnet med, og i tillegg brukte definisjonen med tre dager kortere svangerskap, er vi på fire dager forskjell totalt :) bare spekulasjoner her, altså. Jeg henger meg veldig opp i termindato, men egentlig har det jo fint lite å si, for det er jo +/- to uker eller så uansett :fnise:

Ja, godt mulig. Legen brukte et slikt "hjul". Datoen blir jo automatisk litt hellig, selv om det ikke er noe vitenskaplig over den og de færreste kommer på selve termindato :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært å sett på eit liten prikk med bankende hjerte idag 💕 er vel mellom fem å seks uker lille prikken min😇 håper alt går bra 💞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vært å sett på eit liten prikk med bankende hjerte idag er vel mellom fem å seks uker lille prikken min håper alt går bra

så deilig å se!! <3 godt å se at ting er bra med spiren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det tid for ultralyd, og jeg var veldig spent. Spesielt siden jeg har vært såpass dårlig, og legen har hintet til at det kanskje var tvillinger siden jeg kastet opp såpass mye. Der var det bare en gitt, men etter det gynekologen kunne se var det et friskt lite foster på 10 uker :hjerte: Lykke! Nå tror jeg vi skal klare å vente til OUL, og at jeg tør å si til bestemor på julaften at hun skal bli oldemor igjen :) Og jeg har bestilt "Jeg skal bli storesøster"-genser til jenta mi på 13 måneder som hun kan ha på når vi skal på besøk til familie og venner fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å høre at det ser bra ut hos dere alle :)

Jeg skal til legen for første gang på fredag, og kjenner at jeg både gleder meg og gruer meg.

Gleder meg fordi jeg da på en måte skal få det bekreftet, selv om 4 tester på hjemmebane ikke ljuger. Så skal det bli godt å komme i gang med kontrollene på et vis, så jeg kanskje føler at noe er på gang.

Så gruer jeg meg litt fordi jeg strengt tatt ikke aner hvordan det står til. Og det vet jeg at jeg mest sannsynlig ikke vil få svar på nå heller.

Formen går litt opp og ned. Har ikke så mye matlyst og merker at jeg blir småkvalm om jeg enten er sliten eller sulten. Det kombinert med dårlig matlyst er litt frustrerende.

Ellers føler jeg meg ikke like trøtt om dagen, men enkelte dager er jeg veldig sliten. I går f.eks følte jeg nesten at jeg fikk makspuls av å gå opp ei trapp. Så den gåturen jeg hadde tenkt på utgikk.

I dag derimot kom jeg meg på trening, selv om det var hardt.

Hvordan gjør dere det med trening? Trente dere mye før graviditeten? Og har dere klart og opprettholdt nivået?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fikk bilde :)

Trening går det så som så med når jeg kaster opp såpass mye og går ned i vekt. Jeg gikk på gravidyoga, spinning og drev med styrketrening forrige svangerskap fra andre trimester når oppkastet hadde gitt seg litt, så håper jeg er i form til det samme om noen uker. Har hatt en vanskelig permisjon med baby som sover lite, så har vært lite trening etter fødsel, men daglige gåturer i 1-2 timer med baby i bæresele og vogn og maraton med en baby som bare vil løpe, så får jo kjørt meg vil jeg si ;) Men ikke akkurat trening som jeg bedrev før jeg fikk barn, men den tiden kommer tilbake. Kanskje neste baby er sovebaby, da kan jeg trene når babyen sover. Jeg må rett og slett se det an, men liker absolutt å være i aktivitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente 4-5 ganger i uken før jeg ble gravid, og fortsatte med det frem til jeg ble kvalm. De siste ukene har jeg bare sovet og spydd, så da har treningen vært ikkeeksisterende. Nå som jeg har fått kvalmedempende medisin og kvalmen er litt mindre hissig, har jeg heldigvis begynt å trene litt igjen. Tar det rolig fra starten ettersom jeg hadde noen ukers pause, men satser på å komme opp i 3-4 ganger i uken igjen. Jeg er veldig glad i å trene, og har det bedre når jeg får svettet litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er helt ny her, så har behov for å snakke med noen andre en samboeren min, vil ikke fortelle det til noen andre ennå, for jeg er bare i uke 5. :)

Problem: I morgen er det julebord med jobben og jeg aner ikke hvilken unnskyldning jeg skal bruke for å bestille alkoholfritt til middagen, kollegaene mine kommer garantert til å spørre, så jeg må ha en eller annen god grunn på lager. Vurderer nesten å ikke dra hvis jeg ikke kommer på noe. Noen tips?

Tar forresten også gjerne imot tips mot morgenkvalme, for nå har jeg kastet opp to dager på rad, i går på vei til jobb... :/ På fredag morgen har jeg ansvar for et stort møte og jeg er rett og slett ganske bekymret for at jeg ikke skal klare å komme meg dit i tide. Hjeeelp! hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg er helt ny her, så har behov for å snakke med noen andre en samboeren min, vil ikke fortelle det til noen andre ennå, for jeg er bare i uke 5. :)

Problem: I morgen er det julebord med jobben og jeg aner ikke hvilken unnskyldning jeg skal bruke for å bestille alkoholfritt til middagen, kollegaene mine kommer garantert til å spørre, så jeg må ha en eller annen god grunn på lager. Vurderer nesten å ikke dra hvis jeg ikke kommer på noe. Noen tips?.

Kan du skylde på at du må kjøre bil f.eks? Eller at du har noe viktig å gjøre tidlig dagen etterpå, og at du vil være i helt fin form?

Kanskje en slektning er syk (ikke type alvorlig, men sånn at du kanskje trenger å måtte hive deg i bilen..)

Skjønner godt problemet. Jeg skal i julebord med jobb på lørdag. Ingen andre enn sjefen vet om det. Og selv om jeg i morgen går inn i uke 10, så vil jeg vente litt til før resten vet. Dessuten skal alle i familien og nære venner få vite først.

Heldigvis skal jeg kjøre til og fra, 5 mil hver vei, så jeg har allerede unnskyldningen klar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det tid for ultralyd, og jeg var veldig spent. Spesielt siden jeg har vært såpass dårlig, og legen har hintet til at det kanskje var tvillinger siden jeg kastet opp såpass mye. Der var det bare en gitt, men etter det gynekologen kunne se var det et friskt lite foster på 10 uker :hjerte: Lykke! Nå tror jeg vi skal klare å vente til OUL, og at jeg tør å si til bestemor på julaften at hun skal bli oldemor igjen :) Og jeg har bestilt "Jeg skal bli storesøster"-genser til jenta mi på 13 måneder som hun kan ha på når vi skal på besøk til familie og venner fremover :)

Så spennende, og så bra at alt var bare velstand :) Skal på tidlig UL selv neste uke, gleder meg men samtidig gruer meg i tilefelle det ikke ser bra ut... Tok du innvendig eller utvendig? Der jeg skal er det visst utvendig. Hva ser man egentlig på et så tidlig tidspunkt? Er 10 + 4 den dagen det er UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende, og så bra at alt var bare velstand :) Skal på tidlig UL selv neste uke, gleder meg men samtidig gruer meg i tilefelle det ikke ser bra ut... Tok du innvendig eller utvendig? Der jeg skal er det visst utvendig. Hva ser man egentlig på et så tidlig tidspunkt? Er 10 + 4 den dagen det er UL.

Det var innvendig. De sa de tok innvendig før uke 12, sikkert forskjellig fra sted til sted. Husker ikke fra forrige svangerskap. Hun fikk sjekket hjerneaktivitet, hjerteslag, antall fingre og tær og at alle de viktige organene hadde vokst som de skulle til at jeg skulle være i uke 10. Det eneste hun ikke fikk sjekket så tidlig var nakkefold (Downs syndrom). Har fått innkalling til OUL i slutten av januar, så tror ikke jeg skal ta flere dette svangerskapet (mitt første tok jeg 4 :ler:).

I forrige svangerskap tok jeg ultralyd i uke 13, og fikk informasjon om nakkefold og da kunne han se kjønn :)

Endret av Siyha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du skylde på at du må kjøre bil f.eks? Eller at du har noe viktig å gjøre tidlig dagen etterpå, og at du vil være i helt fin form?

Kanskje en slektning er syk (ikke type alvorlig, men sånn at du kanskje trenger å måtte hive deg i bilen..)

Skjønner godt problemet. Jeg skal i julebord med jobb på lørdag. Ingen andre enn sjefen vet om det. Og selv om jeg i morgen går inn i uke 10, så vil jeg vente litt til før resten vet. Dessuten skal alle i familien og nære venner få vite først.

Heldigvis skal jeg kjøre til og fra, 5 mil hver vei, så jeg har allerede unnskyldningen klar ;)

Ja, vurderte å si at jeg kjører, men det skal være midt i sentrum og de vet at jeg holder meg langt unna bil i sentrum.. Så da må jeg i såfall si at jeg kjører å lure meg til t-banen. Jeg kan si at det er på grunn av det møtet i morgen ja, og at jeg må holde meg skjerpet til det. Heldigvis er julebordet på en hverdag da. :) Så da gjenstår bare 6 anledninger til hvor jeg må finne på en unnskyldning. Hele desember er jo bare full av hendelser hvor det er forventet at man drikker litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja det er ulempen med denne årstiden å være gravid. Kan jo skylde på uvi og at du går på antibiotika å at du ikke vil blande.

Ellers kvalmetips har jeg ikke, er ikke kvalm nå eller jeg var ikke kvalm i forrige svangerskapet. Slipper billig unna som legen min sier. Men æ e utrolig mer sultet nå! tydelig at jeg har fått ein leieboer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går også an, da må jeg lese meg opp på symtomer, for urinveisinfeksjoner har jeg aldri hatt. :) Det funket ikke så veldig bra å skylde på møte dagen etter, fikk selvsagt spørsmål om jeg er gravid.

Fant ut at å spise ritz kjeks og drikke vann før jeg går ut av senga om morgenen hjelper mot kvalmen, og å ikke pusse tenner rett etter frokost..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker ingenting mot kvalmen. Har fått kvalmedempende på resept fra legen, det fjerner brekningsrefleksene så jeg ikke kaster opp noe særlig - men jeg er fremdeles like kvalm.

Jeg har for øvrig blitt ekstremt var for vond smak i munnen, og pusser tennene ca 10 ganger daglig :) Har til og med kjøpt egen tannbørste + tannkrem til å ha på jobb.

Når det gjelder kvalmen tror jeg ikke det finnes noen råd som gjelder for alle, dessverre, så det er bare å prøve seg frem og håpe at man finner noe som funker. Spise små, hyppige måltider, spise kjeks før man går ut av senga, etc er typiske råd. Ingen av dem hjelper for meg, men kanskje de hjelper for andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...