Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2015

Gjest Siyha

Anbefalte innlegg

Jeg ringte legen da jeg var 6 uker på vei og fikk time da jeg var i uke 10.

Bare jeg som var tidlig ute med å bestille for å være sikker på at jeg ikke måtte vente for lenge.

Spørs litt på hvor du bor og hvor lang kø det er hos fastlegen din.

Ellers er det egentlig ingen annen grunn å dra til legen om du ikke har store plager. Og om du ikke har opplevd flere SA o.l. Da kan det vel være greit å koble inn legen tidligere.

Og gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ringte legen da jeg var 6 uker på vei og fikk time da jeg var i uke 10.

Bare jeg som var tidlig ute med å bestille for å være sikker på at jeg ikke måtte vente for lenge.

Spørs litt på hvor du bor og hvor lang kø det er hos fastlegen din.

Ellers er det egentlig ingen annen grunn å dra til legen om du ikke har store plager. Og om du ikke har opplevd flere SA o.l. Da kan det vel være greit å koble inn legen tidligere.

Og gratulerer :)

Får ta en tlf i neste uke å høre :)

Takk for gratulasjonen! :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sa jeg skulle ringe helsestasjonen for å bestille tid for førstegangskontroll. Ringte helsestasjonen i dag, men de ville ikke ta meg imot før jeg var i uke 20-22. Er ikke dette litt vel sent? Hva gjør man egentlig i mellomtiden da? Går på privat klinikk?

Synes det var merkelig, du er da halvveis i mål. Her begynner vi i uke 12 med første besøk, enten hos lege eller jordmor. Selv gikk jeg hos lege forrige svangerskap, det er du som bestemmer dette. Du kan også gå hos begge. Selv hører jeg at jeg skal være med i ett svangerskapskontrollprosjekt. Det skal bli spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere god helg alle sammen!

Det er så deilig å ha sagt det til de nærmeste. Nå kan jeg være med på sosiale ting og fortsatt løpe mellom toalettet og det jeg driver med ;) Så her i helgen blir det pepperkakebaking med familie, og juleverksted med noen venner og deres barn den andre dagen. Tror det blir veldig hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere god helg alle sammen!

Det er så deilig å ha sagt det til de nærmeste. Nå kan jeg være med på sosiale ting og fortsatt løpe mellom toalettet og det jeg driver med ;) Så her i helgen blir det pepperkakebaking med familie, og juleverksted med noen venner og deres barn den andre dagen. Tror det blir veldig hyggelig :)

Helt enig,føles også mer ekte da! God helg til deg også og nyt helgen med mye kosetid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gjør dere med frisør? Er bleikemiddel og vannstoff ok? Venninna mi er gravid og hun fikser alltid håret mitt (er frisør). Er det slemt av meg å si nyheten til henne? Er redd for gassene :P men har lovd mannen at det er vår hemmelighet frem til jul..

Hei! Jeg er frisør og er 7+1 gravid :) har fått beskjed om at det ikke er farlig å stå med kjemikaliene så lenge det er god lufting slik at man ikke puster inn så masse gasser. alle norske frisørsalonger er pålagt å ha et ordentlig avluftsystem i salongen,men skal dere holde på hjemme f.eks på badet så sørg for å lufte ut med vinduene åpne!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Slenger meg på tråden her jeg! Er 7+1 gravid og har fått termin 31.juli :-) første barn. Forrige uke var heg helt utrolig plaget av halsbrann, mens denne uka har jeg vært så kvalm døgnet rundt at jeg nesten ikke får i meg noe mat :-( er frisør, og det er SUPERTRAVELT på jobb før jul, lange dager, jobbe ekstra, stappfulle lister, og nesten ikke tid til matpause.... Og jeg er kjempekvalm og får nesten ikke i meg noe mat ! Har det helt forferdlig akkurat nå! Noen andre som har det likedan ang kvalmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige svangerskap ble jeg kun fulgt opp av lege pga det ikke var ledig hos jordmor. Denne gangen er det også sånn. Da må du vel gå til kontroll hos lege frem til da? Jeg har heldigvis en lege som tar seg god tid til prat utenom de nødvendige testene også, så ser ikke behovet for jordmor.

Jeg fikk time for førstegangskontroll hos fastlegen. Like greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tidlig UL denne uka, der fikk vi se en aktiv liten krabat på ca 4 cm. Helt ferdig og så langt man kunne se så alt bra ut med den lille :rodmer: 11 fullgåtte nå! Er det lov å begynne å tenke at dette går bra? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tidlig UL denne uka, der fikk vi se en aktiv liten krabat på ca 4 cm. Helt ferdig og så langt man kunne se så alt bra ut med den lille :rodmer: 11 fullgåtte nå! Er det lov å begynne å tenke at dette går bra? ;)

Ja det er lov! Så utrolig koselig <3 gratulerer så mye!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter skikkelig med dårlig matlyst for tiden.

Ikke er jeg spesielt kvalm, men føler meg til tider litt uvel.

Mat jeg normalt elsker har jeg overhodet ikke lyst på, og kjenner ikke lysten på noe annet heller.

Prøver å få i meg grønnsaker og variert kost.

Men det er ikke så lett når ingenting frister.

Noen råd? Eller er alle i samme båt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 11+5 idag,er det lov å begynne glede seg? Har lyst å dele det med venner men er fortsatt redd. Såg fosteret forrige uke, alt var perfekt. Men jeg er fortsatt redd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som du føler er riktig, helt trygg for at det går bra er en aldri. Det veit jeg alt om. Kanskje blir du mer sikker når du har delt nyheten? om det skulle gå galt har du støtte rundt deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan tenker dere å gjøre det med jul og nyttår med tanke på alkohol? Skal dere fortelle det, eller late som dere drikker? Er jo alltid et press på å drikke vin / akevitt til julemiddagen, og så er det jo champagne som gjelde på nyttårsaften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I familieselskap kan du si at du føler deg queasy / har et snev av influensa e.l. og ikke vil gjøre det verre ved å drikke i familieselskap, hvis noen av de nærmeste familiemedlemmene vet det kan de kanskje hjelpe deg med en aldri så liten slagplan.

Nyttårsaften med venner er verre, da er ofte enkleste løsning å kjøpe alkoholfri vin/spruddel, ofte titter ikke folk så nøye på flaska, og så lenge man ser ut som om man drikker noe får man ofte ikke de dumme spørsmålene om hvorfor. Hvis man er skikkelig paranoid, kan man helle alkoholfri vin over i en tom vinflaske med skrukork ;)

Er litt provosert over hvor lite sosialt akseptabelt det skal være å ikke drikke i sosiale lag, og at folk absolutt må spørre og grave. Siden jeg var prøver "uendelig" lenge har jeg generelt drukket ekstremt lite de siste to årene, så folk har sluttet å spørre om jeg ikke drikker fordi jeg er gravid nå ;) Hell i uhell, sånn sett. Hvis noen spør nå, sier jeg bare med spøk i stemmen at jeg ikke har drukket på årevis, fordi jeg er gravid med en elefant. Da får jeg stort sett ikke flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper billig unna med det gitt, siden jeg ikke drikker alkohol. I familien min er det heller ikke akseptert å drikke med barn tilstede, og jeg har jo en liten en, så da slipper det å bli noe tema. Skjønner det må være vanskelig for dere andre, men er det virkelig ikke akseptert å si at "en ikke følte for det i dag"? MÅ en være gravid hvis en ikke drikker? I vennegjengen min er det mange som ikke alltid drikker, og det blir aldri sånne spørsmål.

Endret av Siyha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det til familien, er 11+6 idag, og på nyttåe reiser vi bort :-) idag hørte jeg hjertelyd med doppler hjemme <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...