Maleficenta Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter #81 Skrevet 27. oktober 2014 Hvor i linken er det dokumentert at vegetarianere har dårligere helse og lever kortere? Anonymous poster hash: 588fb...5e4 Dine artikler var heller ikke noe bevis på det motsatte
Gjest Sabrina Skrevet 27. oktober 2014 #82 Skrevet 27. oktober 2014 (endret) http://forskning.no/mat-menneskekroppen-dyreverden-evolusjon/2012/04/hvorfor-er-noen-kjottetere-og-noen-planteetere I denne artikkelen finnes beviset. Mennesket er i utgangspunktet et rovdyr. Og vi behøver kjøtt. Dere vegetarianere? Synes at du kan godt prøve igjen. Hva med; dere som mener at mennesket ikke er rovdyr? Jeg gir blanke F i hvorvidt vi er rovdyr eller ei. Vi kan ikke spise kjøttt rett fra kroppen, på lik linje med rovdyr ute i naturen. Den må tilberedes, either way, så på den måten, blir mennesket ikke rovdyr på den måten enkelte ønsker å ha det til. Så whatever om det. Hva prøver du med å oppnå med denne tråden? Shaming av vegetarianere/veganere? Vil du ha en gullmedalje liksom? Hvorfor ikke bare respektere at andre velger en annen livsstil enn deg? Jeg respekterer deg for ditt valg, med tanken på spising av kjøtt, så hvorfor kan ikke du gjengjelde det (jeg bruker ord som deg og jeg, men jeg snakker egentlig generelt)? Har vi virkelig nådd det punktet i samfunnet, der det er om å skyte hverandre ned? Er vegetarianer selv og jeg sliter ikke med helsen. Eneste jeg har trøbbel med, er opptak av D-vitamin - noe jeg også hadde da jeg spiste kjøtt. Utover det, så fikk jeg tilbake resultater på blodprøvene som jeg tok nå nylig, i dag. Alt var normalt. Jeg lider ingen nød i alle fall. Endret 27. oktober 2014 av Sabrina
Nefarian Skrevet 27. oktober 2014 #83 Skrevet 27. oktober 2014 Man er dyremishandler dersom man mishandler dyr. Det gjør vi ikke i det hele tatt og det er et utrolig umodent motargument. Det burde du forstå. Du støtter kjøttindustrien dersom du er vegetarianer. Dersom du er veganer, så støtter du den som regel ikke. Vegetarianere er ikke bedre enn kjøttspisere. Du skriver også at "sånn er det", du åpner ikke for en diskusjon i det hele tatt. Nok et problem med vegetarianere, de er så bestemte og arrogante at det er poengløst å diskutere med dem. "Innrøm det"?Vet du hvor mange dyr du redder av å være vegetarianer? Ingen. Vet du hvor stor effekt vegetarianere har hatt får kjøttindustrien? Ingen. Den har vokst, kontinuerlig. Den har vokst mer de siste 20 årene enn noen sinne. Den vokser mye mer i forhold til befolkningen. "Men den hadde vokst mer hvis det ikke var for vegetarianere", tenker du? Bevis det. Det er ingen beviser jeg har funnet som sier at det er sant. Du er selvsagt velkommen til å kalle oss dyremishandlere. Men du er det selv, også. Selvfølgelig er det forskjell på en vegetarianer og en veganer... Men hadde alle mennesker på jorda blitt vegetarianere, ville det hatt enormt store konsekvenser. Selv om antall vegetarianere har fordoblet seg i Norge i løpet av de siste 20 årene, har som du er inne på, kjøttforbruket økt jevn og trutt. Siden de aller fleste er kjøttetere her i lander har denne økningen (selv om den ikke er veldig stor) en stor betydning. I Kina har kjøttforbruket økt med flere hundre prosent de siste tiår, og med tanke på at kjøttproduksjon står for en god del av klimagassutslippene, MÅ kjøttforbruket ned! http://www.dagbladet.no/2014/09/05/nyheter/forskning/miljo/klima/klimaendringer/35148961/ Jeg er overbevist om at trenden med vegetarmat og flere vegetarianere, kan ha en god effekt for å få ned kjøttforbruket. Men det er selvfølgelig alle oss andre som må gjøre de store endringene, spise mindre kjøtt, og heller betale mer for kjøttet som bør komme fra etisk husdyrhold. 1
Maleficenta Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter #84 Skrevet 27. oktober 2014 Dere vegetarianere? Synes at du kan godt prøve igjen. Hva med; dere som mener at mennesket ikke er rovdyr? Jeg gir blanke F i hvorvidt vi er rovdyr spise kjøttt rett fra kroppen. Den må tilberedes, either way, så på den måten, blir mennesket ikke rovdyr på den måten enkelte ønsker å ha det til. Så whatever om det. Hva prøver du med å oppnå med denne tråden? Shaming av vegetarianere/veganere? Vil du ha en gullmedalje liksom? Hvorfor ikke bare respektere at andre velger en annen livsstil enn deg? Jeg respekterer deg for ditt valg, med tanken på spising av kjøtt, så hvorfor kan ikke du gjengjelde det (jeg bruker ord som deg og jeg, men jeg snakker egentlig generelt)? Har vi virkelig nådd det punktet i samfunnet, der det er om å skyte hverandre ned? Er vegetarianer selv og jeg sliter ikke med helsen. Eneste jeg har trøbbel med, er opptak av D-vitamin - noe jeg også hadde da jeg spiste kjøtt. Utover det, så fikk jeg tilbake resultater på blodprøvene som jeg tok nå nylig, i dag. Alt var normalt. Jeg lider ingen nød i alle fall. Wow. Ta deg et glass vin og ro deg ned. Er ikke ute etter å lage kvalm eller noe. Ville skaoe en diskusjon. Og er mange kjepphøye vegetarianere inne på forumet. Vil vise at de ikke har rett i alt når det kommer til kjøtt vs ikke kjøtt.
Gjest Sabrina Skrevet 27. oktober 2014 #85 Skrevet 27. oktober 2014 Wow. Ta deg et glass vin og ro deg ned. Er ikke ute etter å lage kvalm eller noe. Ville skaoe en diskusjon. Og er mange kjepphøye vegetarianere inne på forumet. Vil vise at de ikke har rett i alt når det kommer til kjøtt vs ikke kjøtt. Wow tilbake, men da burde du kanskje ha ordlagt deg litt annerledes. Som f.eks. ikke si "dere vegetarianere" og vi "behøver" kjøtt, som om dem av oss som ikke spiser kjøtt, er på bærtur. Du kan si at det er mange kjepphøye vegetarianere her inne, men ironien er at du fremstilte deg selv som nettopp det - kjepphøy, altså. De har sikkert ikke rett i alt nei, men du har heller ikke rett, når du sier at vi behøver kjøtt. 3
Maleficenta Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter #86 Skrevet 27. oktober 2014 Wow tilbake, men da burde du kanskje ha ordlagt deg litt annerledes. Som f.eks. ikke si "dere vegetarianere" og vi "behøver" kjøtt, som om dem av oss som ikke spiser kjøtt, er på bærtur. Du kan si at det er mange kjepphøye vegetarianere her inne, men ironien er at du fremstilte deg selv som nettopp det - kjepphøy, altså. De har sikkert ikke rett i alt nei, men du har heller ikke rett, når du sier at vi behøver kjøtt. Jeg fikk bekrefta at jeg har rett vhja en artikkel. Syns ikke det er så kjepphøyt
Gjest Sabrina Skrevet 27. oktober 2014 #87 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg fikk bekrefta at jeg har rett vhja en artikkel. Syns ikke det er så kjepphøyt Det er en artikkel, skrevet av en person. Ok, fint for deg at du fikk det bekreftet, men hvis jeg sier at jeg behøver ikke kjøtt og ønsker heller ikke å spise kjøtt, hva sier du da?
Maleficenta Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter #88 Skrevet 27. oktober 2014 Det er en artikkel, skrevet av en person. Ok, fint for deg at du fikk det bekreftet, men hvis jeg sier at jeg behøver ikke kjøtt og ønsker heller ikke å spise kjøtt, hva sier du da? Spis hva du vil så lenge du ikke prøver å kalle meg dyremishandler og whatnot fordi jeg liker kjøtt.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #89 Skrevet 27. oktober 2014 Det er en artikkel, skrevet av en person. Ok, fint for deg at du fikk det bekreftet, men hvis jeg sier at jeg behøver ikke kjøtt og ønsker heller ikke å spise kjøtt, hva sier du da? Antar du ikke har lest artikkelen(e), Maleficentas artikler dokumenterer definitivt ikke at vi behøver kjøtt... Anonymous poster hash: 588fb...5e4 2
Maleficenta Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter #90 Skrevet 27. oktober 2014 Antar du ikke har lest artikkelen(e), Maleficentas artikler dokumenterer definitivt ikke at vi behøver kjøtt...Anonymous poster hash: 588fb...5e4 Den dokumenterer at vi er kjøttetere. Vegetarianere derimot sier st vi blir syke av kjøtt
Gjest Badabing Skrevet 27. oktober 2014 #91 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg fikk bekrefta at jeg har rett vhja en artikkel. Syns ikke det er så kjepphøyt Å skrive "vegetarianere, dere tar feil" som trådtittel uten å ha ordentlig belegg for påstanden, gjør at du virker litt kjepphøy, jo. 1
Gjest Badabing Skrevet 27. oktober 2014 #92 Skrevet 27. oktober 2014 Den dokumenterer at vi er kjøttetere. Vegetarianere derimot sier st vi blir syke av kjøtt Det er vel ingen som har sagt at dere blir syke av kjøtt generelt. Men dere kan bli syke av for mye kjøtt, og det er et problem i den vestlige verden i dag. I tillegg har man et ekstremt høyt forbruk av antibiotika i kjøttindustrien, noe som på silt kan føre til at vi kan få problemer med å behandle vanlige sykdommer. I tillegg har ca 1/3 av kyllingene resistente tarmbakterier på seg, noe som også kan bli et problem på sikt. Men å spise kjøtt i ny og ne, er det ingen her som har sagt at man kan bli syk av. Ellers, jeg liker jo kjøtt jeg også. Men da jeg etter hvert synes ulempene med det er større enn fordelene, har jeg valgt å ikke spise det. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #93 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg er ikke vegetarianer selv, men støtter likevel nedtrapping i kjøttforbruk. Selv begrenser jeg inntaket av kjøtt og meieriprodukter til et minimum. Vi produserer enorme mengder mat, og øker produksjonen etter forespørsel - men det er ikke bærekraftig. Hverken for helsen vår eller når det gjelder verdensbefolkning, ressurser og fremtiden. Dette er et problem som ligger i holdningene våre - for mye av det vi spiser, er hverken bra for kroppen, eller nødvendig. Vi lever spiser i overskudd. Det dreier seg nok med rundt kulturen vår. Per dags dato har vi nok mat til å dekke verdens befolkning - men vi i vesten lever i overflod. For å sette det på spissen (eller kanskje det allerede er en realitet i mange vestlige land), lever vi i en kontinuerlig matorgie. Jada, det skal være lov å unne seg god mat innimellom - men det vi gjør er ikke å unne oss en treat innimellom, vi unner oss godsaker såpass regelmessig at det ikke lenger kan kalles å "unne seg" noe. Det folk tidligere unnet seg, er nå en fast del av vårt kosthold. Vi føler oss flinke når vi bare spiser godteri eller junkfood en gang i uka. Dessuten har antibiotikaresistente bakterier, som finnes i kjøtt, begynt å vekke bekymring. Dette er foreløbig ikke et stort problem i Norge - men dersom forbruket øker, vil etterspørselen bli større, og produksjonen blir utvidet - gjerne gjennom å putte dritt i dyrene, som igjen konsumeres av oss. Og voilá - en rekke helseproblemer oppstår. Andre fordeler er reduksjon av avskoging, frigjøring av jordbruksareal, mindre utslipp (kyr promper metan som bare faen!), unngå antibiotikaresistens. Antibiotika er en såpass dyrebar ressurs, at tanken på at noen stapper antibiotika i dyr for å tjene penger, gjør meg ganske sint. Jeg føler også at mennesker har en moralsk plikt til å vise hensyn overfor hverandre, også utenfor våre egne landegrenser, når det gjelder ivaretakelse av jordbruksarealer, sikre at vår overflod ikke lenger skal gå ut over utviklingsland, at vi sikrer dyrenes velferd, at vi ikke utrydder arter på grunn av grådighet. For det er det vårt kosthold i dag er - grådig. Det meste vi spiser er ikke nødvendig for oss. Vi spiser det fordi vi kan og fordi vi vil. Vi lider ingen nød. Og jeg vil ikke at vi skal gjøre det. Men det må være mulig å i det minste redusere konsumet vårt - eller i det minste gjøre noen justeringer. Anonymous poster hash: f769e...617 3
Gjest Badabing Skrevet 27. oktober 2014 #94 Skrevet 27. oktober 2014 Ellers tror jeg zoologen må være feilsitert i artikkelen. Vi er ikke kjøttetere. Hyener, løver og katter er kjøttettere. Mennesket i dag (homo sapiens sapiens/hominidene) er altetere. Noe evolusjonsteori kan tyde på at tidligere menneskeraser var kjøttetere i større grad enn vi er i dag, men det moderne mennesket er det ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #95 Skrevet 27. oktober 2014 Den dokumenterer at vi er kjøttetere. Vegetarianere derimot sier st vi blir syke av kjøtt Nei, vegetarianere generelt sier ikke det... Ikke rart diskusjonen kjøres helt på bærtur når premissene dine er fullstendig gale. Anonymous poster hash: 588fb...5e4 1
Maleficenta Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter #96 Skrevet 27. oktober 2014 Nei, vegetarianere generelt sier ikke det... Ikke rart diskusjonen kjøres helt på bærtur når premissene dine er fullstendig gale.Anonymous poster hash: 588fb...5e4 Vegetarianere her inne sier det. Jeg driter i hva de som ikke diskuterer her mener.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #97 Skrevet 27. oktober 2014 Vegetarianere her inne sier det. Jeg driter i hva de som ikke diskuterer her mener. Uttrykket "willfully ignorant" kan synes å passe... Anonymous poster hash: 588fb...5e4 2
Maleficenta Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter #98 Skrevet 27. oktober 2014 Uttrykket "willfully ignorant" kan synes å passe...Anonymous poster hash: 588fb...5e4 Går begge veier
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #99 Skrevet 27. oktober 2014 Altså jeg skrev litt fort, og er lei av at alle skal si at det er så teit å være vegetarianer og det er feil blablabla. All forskning sier jo forskjellige ting.. Ingen ting er bra lenger tydligvis. Og jo dere er litt dyremisshandlere, ved å kjøpe kjøtt, så støtter du kjøttindustrien, og kjøttindustrien handler om slakting av dyr, og dyr er minst like mye verdt som oss, med mindre man er arrogant og ikke human. Sorry, men sånn er det bare, innrøm det. Det er faktisk ren slakt av individer som har like mange følelser og tanker som oss. Mennesket skal liksom være så mye bedre og bare drepe hva de vil. Mm..Jo flere planteetere, jo mer plass trenger vi... Hvem går det utover? Anonymous poster hash: ded6a...781
Gjest Badabing Skrevet 27. oktober 2014 #100 Skrevet 27. oktober 2014 Mm..Jo flere planteetere, jo mer plass trenger vi...Hvem går det utover? Anonymous poster hash: ded6a...781 Hvorfor i all verden tror du det? Det trengs mye mindre ressurser til vegetarmat, både når det gjelder vannforbruk og arealer. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå