AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #21 Skrevet 26. oktober 2014 "Tar feil"?? Teiteste jeg har hørt. Tror du det å være vegetarianer dreier seg om å ha rett i spørsmålet om mennesker trenger eller ikke trenger kjøtt? Alle bør spise mindre kjøtt uansett! http://www.framtiden.no/gronne-tips/mat/fire-grunner-til-a-spise-mindre-kjott.html Anonymous poster hash: e7920...27e 8
Gjest Badabing Skrevet 26. oktober 2014 #22 Skrevet 26. oktober 2014 http://forskning.no/mat-menneskekroppen-dyreverden-evolusjon/2012/04/hvorfor-er-noen-kjottetere-og-noen-planteetere I denne artikkelen finnes beviset. Mennesket er i utgangspunktet et rovdyr. Og vi behøver kjøtt. Forskning.no er vel ikke alltid den aller beste kilden. Vi er ikke kjøttetere som det skrives i artikkelen, vi er altetere. Med tiden har vi også blitt så avanserte at vi vet hva slags proteiner, vitaminer og mineraler vi trenger, og kan fint bytte ut kjøtt med andre ting og fortsatt få et fullverdig kosthold. 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #23 Skrevet 26. oktober 2014 En seriøs artikkel om temaet: http://www.bbc.co.uk/news/health-28797106 Anonymous poster hash: 5ccc3...262 2
Gjest Badabing Skrevet 26. oktober 2014 #24 Skrevet 26. oktober 2014 Har du dokumentasjon på at de lever så mye sunnere og lever lengre? En av de større undersøkelsene som er gjort, er adventistundersøkelsen. Det finnes mye fra den om du søker på "Adventist Health Survey" og ulike sykdommer på Google Scholar. Jeg prøvde meg som vegeterianer 2 ganger i tenårene. Jeg ble syk av det, selv om jeg spiste bønner og avcado hver dag for å få i meg proteiner. Var som om immunsystemet brøt sammen. Den tiden ble en sammenhengede forkjølelse med innslag av influensa, inkludert 4 måneder med bronkitt... Jeg kjente en som spiste kjøtt som fikk slag en gang også. 8
Maleficenta Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter #25 Skrevet 26. oktober 2014 (endret) I hele helga har jeg ligget inne i senga, bokstavelig talt, og tygget på chips og sjokolade, og spiser aldri vitaminer (i form av grønnsaker jo) eller kostilskudd, selvom jeg burde det, og nervær av min syke mor som har halsbetennelse ho også. Er ikke nødvendigvis kjøtt har noe med saken å gjøre, men hvis vi ser tilbake på den tiden der jeg spiste kjøtt.. Ja alltid spist masse grønnsaker forresten, så ble jeg alltid forskjølet, alltid oppkastsyke og det samme som hele gjengen fikk. Vet at man ikke er dyremisshandler fordi man spiser kjøtt, var teit sagt, legger meg flat der Men har sikkert ikke noe med kjøtt å gjøre som du sier.. Absolutt ikke.. Unnskyld men vet du hva vitaminer er? Du spiswr da vel grønnsaker. Du lever da ikke på godteri? Og nei. Jeg tror ikke det har noe med kjøtt å gjøre. Endret 26. oktober 2014 av Maleficenta 1
Ulveedderkopp Skrevet 26. oktober 2014 #26 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg kjente en som spiste kjøtt som fikk slag en gang også. Det har vel ingenting å gjøre med det jeg sa? Jeg ble syk. Jeg var knapt blitt frisk av en forkjølelse/influensa før jeg begynte på den neste. Jeg sluttet å være så mye syk da jeg begynte å spise kjøtt igjen. Dette skjedde begge gangene jeg prøvde meg som vegeterianer. Kroppene våre reagerer enkelt og greit forskjellig. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #27 Skrevet 26. oktober 2014 hvis de behøver kjøtt, hvorfor kan man da klare seg uten? hvorfor lever vegetarianere lengre? hvorfor er vegeterianere på generellt basis sunnere? Anonymous poster hash: f5f6e...141 Fordi de er mer opptatt av hva de spiser. Det er ikke alltid hvilket rike maten er hentet fra som avgjør. Baserer man seg på 100% plantekost er det også vanskeligere å få i seg for mye næring, kjøtt er mer konsentrert. Ser man på hvordan det er i naturen, så bruker planteetere hele det våkne døgnet på å skaffe seg mat, mens kjøttetere har et stort måltid en gang iblant, men ellers kan de chille. Man kan likegodt spørre seg hvorfor pandaen, opprinnelig en ren kjøtteter, må bruke timevis hver dag på å få i seg nok mat. Anonymous poster hash: 85296...38a 1
Gjest Badabing Skrevet 26. oktober 2014 #28 Skrevet 26. oktober 2014 Det har vel ingenting å gjøre med det jeg sa? Jeg ble syk. Jeg var knapt blitt frisk av en forkjølelse/influensa før jeg begynte på den neste. Jeg sluttet å være så mye syk da jeg begynte å spise kjøtt igjen. Dette skjedde begge gangene jeg prøvde meg som vegeterianer. Kroppene våre reagerer enkelt og greit forskjellig. Jeg er bare så utrolig lei av å høre om "noen som kjente en vegetarianer som ble syk" eller "prøvde å være veggis, ble syk". Det går fint an å leve på vegetarisk mat, men man må sette seg litt inn i det før man endrer kosthold, og gjerne endre over tid. Jeg tror det er vanskelig å få nødvendig kunnskap om man kutter kjøtt og fisk sånn brått, man bør heller kutte ut ting over tid etter hvert som man vet hva forskjellige ting inneholder og hva man bør spise i løpet av en dag. Har også sett at veganisme har blitt veldig populært og at folk (og også mange unge som ender med å spise tilbehøret ved familiemiddagene fordi de fortsatt bor hjemme) endrer kosthold på dagen, og det tror jeg kan være problematisk. Uansett er ikke sånne svar representative, det var derfor jeg svarte som jeg gjorde. 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #29 Skrevet 26. oktober 2014 Fordi de er mer opptatt av hva de spiser. Det er ikke alltid hvilket rike maten er hentet fra som avgjør. Baserer man seg på 100% plantekost er det også vanskeligere å få i seg for mye næring, kjøtt er mer konsentrert. Ser man på hvordan det er i naturen, så bruker planteetere hele det våkne døgnet på å skaffe seg mat, mens kjøttetere har et stort måltid en gang iblant, men ellers kan de chille. Man kan likegodt spørre seg hvorfor pandaen, opprinnelig en ren kjøtteter, må bruke timevis hver dag på å få i seg nok mat. Anonymous poster hash: 85296...38a Men nå er ikke mennesker hverken pandaer eller kjøtteter, så dette argumentet gjelder ikke. Mennesker må ikke i dag, i hvert fall ikke i den vestlige verden, bruke timevis på å finne plantebasert mat. Derfor er det heller ikke et gyldig argument for hva som er gunstigere når det gjelder å spise kjøtt contra å ikke spise kjøtt. Vegetarianere klarer fint å få i seg nok næringsstoffer, så lenge de bruker sunt folkevett. Og folkevett må også mennesker som spiser kjøtt bruke - for overinntak av kjøtt, særlig rødt kjøtt, er heller ikke bra. Anonymous poster hash: f769e...617 2
Maleficenta Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter #30 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg er bare så utrolig lei av å høre om "noen som kjente en vegetarianer som ble syk" eller "prøvde å være veggis, ble syk". Det går fint an å leve på vegetarisk mat, men man må sette seg litt inn i det før man endrer kosthold, og gjerne endre over tid. Jeg tror det er vanskelig å få nødvendig kunnskap om man kutter kjøtt og fisk sånn brått, man bør heller kutte ut ting over tid etter hvert som man vet hva forskjellige ting inneholder og hva man bør spise i løpet av en dag. Har også sett at veganisme har blitt veldig populært og at folk (og også mange unge som ender med å spise tilbehøret ved familiemiddagene fordi de fortsatt bor hjemme) endrer kosthold på dagen, og det tror jeg kan være problematisk. Uansett er ikke sånne svar representative, det var derfor jeg svarte som jeg gjorde. Er line kjedelig å høre det motsatte. Jeg ble veggis og plutselig ble jeg aaaldri syk.. pfft. 1
Ulveedderkopp Skrevet 26. oktober 2014 #31 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg er bare så utrolig lei av å høre om "noen som kjente en vegetarianer som ble syk" eller "prøvde å være veggis, ble syk". Det går fint an å leve på vegetarisk mat, men man må sette seg litt inn i det før man endrer kosthold, og gjerne endre over tid. Jeg tror det er vanskelig å få nødvendig kunnskap om man kutter kjøtt og fisk sånn brått, man bør heller kutte ut ting over tid etter hvert som man vet hva forskjellige ting inneholder og hva man bør spise i løpet av en dag. Har også sett at veganisme har blitt veldig populært og at folk (og også mange unge som ender med å spise tilbehøret ved familiemiddagene fordi de fortsatt bor hjemme) endrer kosthold på dagen, og det tror jeg kan være problematisk. Uansett er ikke sånne svar representative, det var derfor jeg svarte som jeg gjorde. Jeg gjorde mye reasearch på emnet. Jeg gjorde ikke noe "galt". Jeg ble syk av det. Ser ikke poenget med å kverulere. 1
Gjest Badabing Skrevet 26. oktober 2014 #32 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg gjorde mye reasearch på emnet. Jeg gjorde ikke noe "galt". Jeg ble syk av det. Ser ikke poenget med å kverulere. Det var ikke meningen å kverulere, men jeg vil tro at du som tenåring ikke hadde nok kunnskap. Det var mest myntet på det at du nevnte at du spiste bønner og avocado hver dag for å få i deg nok proteiner. 3
Nefarian Skrevet 26. oktober 2014 #33 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg er 48, har aldri spist kjøtt. Aner ikke hvordan det smaker. Og har aldri vært syk.Anonymous poster hash: 83d08...be6 Det er ikke bra at du aldri har vært syk... Da er det nok sannsynlig at du fornekter tegn på sykdom, som vond i halsen, feber, utslett etc. En type kosthold kan ikke holde bakterier og virus unna, eller gjøre at man ikke reagerer på de. Den eneste måten man kan forsøke å unngå helt å bli syk på, er å isolere seg helt, være ekstremt nøye på hygiene, matvarer og hvilke krumspring man gjør og ikke gjør med kroppen. 4
Ulveedderkopp Skrevet 26. oktober 2014 #34 Skrevet 26. oktober 2014 Det var ikke meningen å kverulere, men jeg vil tro at du som tenåring ikke hadde nok kunnskap. Det var mest myntet på det at du nevnte at du spiste bønner og avocado hver dag for å få i deg nok proteiner. Hvorfor konkluderer du med at jeg ikke spiste "rett" basert på at jeg nevner to matvarer jeg spiste hver dag? De fleste spiser flere enn 1 måltid til dagen 1
Gjest Badabing Skrevet 26. oktober 2014 #35 Skrevet 26. oktober 2014 Hvorfor konkluderer du med at jeg ikke spiste "rett" basert på at jeg nevner to matvarer jeg spiste hver dag? De fleste spiser flere enn 1 måltid til dagen Siden du trakk fram avocado som en av de matvarene du spiste for å få i deg proteiner. Forstår selvfølgelig at du ikke levde på disse to tingene 2
Nefarian Skrevet 26. oktober 2014 #36 Skrevet 26. oktober 2014 Det finnes mange studier som forteller at man lever lengre og får mange helsegevinster av å leve som vegetarianer. Problemet er at i noen av disse studiene spiser vegetarianerne fisk, kuttet man ut disse deltagerene forsvant forskjellen. Dessuten er vegetarianerne ofte hakket mer opptatt av å leve et sunt liv, de reflekterer mere over kostholdet enn gjennomsnittet. Det er hevet under enhver tvil at det (for de fleste mennesker) vil fungere kjempefint å leve vegetarisk. Det er også vesentlig mer miljøvennlig og dyrevennlig. Det som gjorde at menneskets hjerne utviklet seg raskere var verken kjøtt eller grønnsaker, men det at vi begynte å koke og steke maten. Mennesket er altetere, vi fungerer greit på en diett med mye kjøtt, og på en diett helt uten. 2
Gjest Badabing Skrevet 26. oktober 2014 #38 Skrevet 26. oktober 2014 Det finnes mange studier som forteller at man lever lengre og får mange helsegevinster av å leve som vegetarianer. Problemet er at i noen av disse studiene spiser vegetarianerne fisk, kuttet man ut disse deltagerene forsvant forskjellen. Dessuten er vegetarianerne ofte hakket mer opptatt av å leve et sunt liv, de reflekterer mere over kostholdet enn gjennomsnittet. Det er hevet under enhver tvil at det (for de fleste mennesker) vil fungere kjempefint å leve vegetarisk. Det er også vesentlig mer miljøvennlig og dyrevennlig. Det som gjorde at menneskets hjerne utviklet seg raskere var verken kjøtt eller grønnsaker, men det at vi begynte å koke og steke maten. Mennesket er altetere, vi fungerer greit på en diett med mye kjøtt, og på en diett helt uten. Enig i at mange vegetarianere ofte lever sunnere på andre måter enn kosthold, men i de fleste studier kontrollerer de også for dette. Problemet med studier som ser på vegetarisk kosthold (og andre ernæringsstudier), er at det ofte er epidemiologiske studier. Den typen studier kan si mye om sammenhenger, men det bør absolutt gjennomføres flere studier med andre design. Studier viser vel at det aller sunneste er å spise plantebasert + fisk. Altså ikke pescetarianere, men at man dropper både kjøtt og melk. Dette gjelder selvfølgelig for dem som velger å bli vegetarianere på bakgrunn av helsemessige årsaker. Personlig har jeg droppet fisken på grunn av etikk og miljø, og i dag er det heldigvis ikke vanskelig å få tak i algeolje som gir gode nivåer av Omega 3. 1
heiduderborte Skrevet 26. oktober 2014 #39 Skrevet 26. oktober 2014 Unnskyld men vet du hva vitaminer er? Du spiswr da vel grønnsaker. Du lever da ikke på godteri? Og nei. Jeg tror ikke det har noe med kjøtt å gjøre. Skreiv at jeg spiste grønnsaker......
Maleficenta Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter #40 Skrevet 26. oktober 2014 Skreiv at jeg spiste grønnsaker...... Samtidig sa du at du ikke fikk i deg vitaminer 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå