Gå til innhold

vegetarianere. dere tar feil.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis de behøver kjøtt, hvorfor kan man da klare seg uten? hvorfor lever vegetarianere lengre? hvorfor er vegeterianere på generellt basis sunnere?

Anonymous poster hash: f5f6e...141
  • Liker 22
Skrevet (endret)

hvis de behøver kjøtt, hvorfor kan man da klare seg uten? hvorfor lever vegetarianere lengre? hvorfor er vegeterianere på generellt basis sunnere?

Anonymous poster hash: f5f6e...141

Har du dokumentasjon på at de lever så mye sunnere og lever lengre? Endret av Maleficenta
  • Liker 7
Skrevet

man trenger kun proteiner. Likegyldig om disse kommer fra kjøtt eller andre kilder, bortsett fra at rødt kjøtt også bidrar til høyt blodtrykk, kolesterol og annet som et plantebasert kosthold ikke gjør

Anonymous poster hash: 6d29f...008
  • Liker 13
Skrevet

man trenger kun proteiner. Likegyldig om disse kommer fra kjøtt eller andre kilder, bortsett fra at rødt kjøtt også bidrar til høyt blodtrykk, kolesterol og annet som et plantebasert kosthold ikke gjør

Kroppen trenger litt mer enn proteiner da...
  • Liker 1
Skrevet

Alt med måte vettu. Og tilsettes masse i vegetarretter for å sette smak som og kan føre til for høyt kolesterol
Skrevet

Kroppen trenger litt mer enn proteiner da...

Jo men nå er det snakk om kjøtt vs kjøttfritt kosthold. Og i kjøtt er det protein og jern som man kan få fra andre og sunnere kilder

• Liker 9
Skrevet

Jeg prøvde meg som vegeterianer 2 ganger i tenårene. Jeg ble syk av det, selv om jeg spiste bønner og avcado hver dag for å få i meg proteiner. Var som om immunsystemet brøt sammen. Den tiden ble en sammenhengede forkjølelse med innslag av influensa, inkludert 4 måneder med bronkitt...

• Liker 5
Skrevet

Jeg er 48, har aldri spist kjøtt. Aner ikke hvordan det smaker. Og har aldri vært syk.

Anonymous poster hash: 83d08...be6

• Liker 14
Skrevet

Jo men nå er det snakk om kjøtt vs kjøttfritt kosthold. Og i kjøtt er det protein og jern som man kan få fra andre og sunnere kilder

Men hvorfor er kroppen vår laget for å spise kjøtt? Og kom nå med dokumentasjon. Du kan jo ikke bare anta at jeg skal tro du har rett i alt du sier sånn uten videre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri hørt om en vegetarianer som forklarer valget sitt om å ikke spise kjøtt med at mennesket egentlig er en plantespiser. Så jeg ser ikke hvordan denne artikkelen hvor en zoolog forklarer en 15-åring forskjellen på plantespisere og kjøttspisere er et bevis for at vegetarianere "tar feil" hvis de feks velger bort kjøtt fordi de har etiske betenkeligheter rundt kjøttindustrien.

Man kan jo få i seg næringsstoffene på andre måter enn kjøtt, som ikke inkluderer gress og bjørkeblader (som er det zoologen i artikkelen bruker som eksempler på ting vi ikke kan fordøye).

• Liker 14
Skrevet

Mennesker behøver proteiner og andre viktige vitaminer/næringsstoffer, som finnes i kjøtt. Men det er ikke nødvendig at disse næringsstoffene kommer fra kjøtt, da vi er mer altetere enn rovdyr. Disse næringsstoffene kan man også finne i planteverdenen, eller gjennom kosttilskudd. Katter, for eksempel, er rovdyr som må ha sine næringsstoffer fra kjøtt. Mennesker produserer for eksempel egne spesielle enzymer, i tillegg til å få disse enzymene fra mat. Katter produserer ikke disse enzymene fordi de ikke er altetere, og er avhengige av kjøtt for å kunne innta disse enzymene gjennom næringen sin. Dette er en vesentlig forskjell mellom mange rovdyr og altetere.

Uansett, er ikke dette et argument for å bli vegetarianer. Vegetarisme baserer seg hovedsaklig på personlig filosofi og prinsipper, ikke næringsinntak. Kjøttforbruket har dessuten økt de siste årene, og det anbefales faktisk å redusere kjøttforbruket. Ikke bare av helsemessige årsaker, men også med tanke på overbefolkning. Det kreves faktisk mer areal og tid, og det slippes ut flere avfallsstoffer, ved å tilfredsstille etterspørselen av et visst antall kalorier kjøtt, enn det krever for et visst antall kalorier grønnsaker.

Anonymous poster hash: f769e...617
  • Liker 4
Skrevet

Er ikke overbevist om at man kan si at det ene er mer sunt enn det andre. Tror diettene vil gi ulike fordeler og ulemper. For eks har lavt inntak av aminosyren metionin vist økt levealder i rotter og mus. Veganere spiser mindre av denne enn kjøttspisere. Men noen vegandietter har alikevel for høyt nivå for å benytte seg av den fordelen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18789600

Anonymous poster hash: 8c93d...937
Skrevet

Jeg har aldri hørt om en vegetarianer som forklarer valget sitt om å ikke spise kjøtt med at mennesket egentlig er en plantespiser. Så jeg ser ikke hvordan denne artikkelen hvor en zoolog forklarer en 15-åring forskjellen på plantespisere og kjøttspisere er et bevis for at vegetarianere "tar feil" hvis de feks velger bort kjøtt fordi de har etiske betenkeligheter rundt kjøttindustrien.

Man kan jo få i seg næringsstoffene på andre måter enn kjøtt, som ikke inkluderer gress og bjørkeblader (som er det zoologen i artikkelen bruker som eksempler på ting vi ikke kan fordøye).

Hallo samtlige vegetarianere sprer vranglære om at kjøtt ikke er bra for oss og at det råtner inni tarmen. Det er jo renspikka tull.

• Liker 2
Skrevet

Denne zoologen forteller at kroppen til mennesket er lagd for å spise kjøtt. Han sier ikke at vi bare skal spise kjøtt

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært vegetarianer en god stund nå. Og helt ærlig.. Merker ingen forskjell utenom at jeg aldri blir syk lengere, (sikkert helt tilfeldig). Ser ikke vitsen med kjøtt? Dyremisshandlere alle sammen som spiser det, sorry..

Og det at jeg aldri blir syk.. lillebroren min hadde oppkastsyke, jeg koste han og drakk/ spiste ifra det han hadde, og søsteren min hadde halsbetennelse, jeg drakk fra glasset hennes, og venninnnen min hadde ørebetennelse, og vi drikker av hverandre hele tiden.

Ja jeg prøver å bli syk, eller tester ut på en måte.. Blir aldri syk...

• Liker 6
Skrevet

Jeg har vært vegetarianer en god stund nå. Og helt ærlig.. Merker ingen forskjell utenom at jeg aldri blir syk lengere, (sikkert helt tilfeldig). Ser ikke vitsen med kjøtt? Dyremisshandlere alle sammen som spiser det, sorry..

Og det at jeg aldri blir syk.. lillebroren min hadde oppkastsyke, jeg koste han og drakk/ spiste ifra det han hadde, og søsteren min hadde halsbetennelse, jeg drakk fra glasset hennes, og venninnnen min hadde ørebetennelse, og vi drikker av hverandre hele tiden.

Ja jeg prøver å bli syk, eller tester ut på en måte.. Blir aldri syk...

Du har vel et sterkt immunforsvar da. Er ikke sikkert det har noe med at du er vegetarianer å gjøre. Mer det at du spiser mer grønt og får i deg mer vitaminer. Er mange som spiser for lite grønt. Betyr ikke at man må kutte ut kjøtt fordet. Og nei man er ikke dyremishandler bate fordi man spiser kjøtt. Går ikke an å ta deg seriøst når du kommer med slike fanatiske utsagn.

• Liker 7
Skrevet

Du har vel et sterkt immunforsvar da. Er ikke sikkert det har noe med at du er vegetarianer å gjøre. Mer det at du spiser mer grønt og får i deg mer vitaminer. Er mange som spiser for lite grønt. Betyr ikke at man må kutte ut kjøtt fordet. Og nei man er ikke dyremishandler bate fordi man spiser kjøtt. Går ikke an å ta deg seriøst når du kommer med slike fanatiske utsagn.

I hele helga har jeg ligget inne i senga, bokstavelig talt, og tygget på chips og sjokolade, og spiser aldri vitaminer (i form av grønnsaker jo) eller kostilskudd, selvom jeg burde det, og nervær av min syke mor som har halsbetennelse ho også. Er ikke nødvendigvis kjøtt har noe med saken å gjøre, men hvis vi ser tilbake på den tiden der jeg spiste kjøtt.. Ja alltid spist masse grønnsaker forresten, så ble jeg alltid forskjølet, alltid oppkastsyke og det samme som hele gjengen fikk.

Vet at man ikke er dyremisshandler fordi man spiser kjøtt, var teit sagt, legger meg flat der :pasha:

Men har sikkert ikke noe med kjøtt å gjøre som du sier.. Absolutt ikke.. :plystre:

• Liker 2
Skrevet

I hele helga har jeg ligget inne i senga, bokstavelig talt, og tygget på chips og sjokolade, og spiser aldri vitaminer (i form av grønnsaker jo) eller kostilskudd, selvom jeg burde det, og nervær av min syke mor som har halsbetennelse ho også. Er ikke nødvendigvis kjøtt har noe med saken å gjøre, men hvis vi ser tilbake på den tiden der jeg spiste kjøtt.. Ja alltid spist masse grønnsaker forresten, så ble jeg alltid forskjølet, alltid oppkastsyke og det samme som hele gjengen fikk.

Vet at man ikke er dyremisshandler fordi man spiser kjøtt, var teit sagt, legger meg flat der :pasha:

Men har sikkert ikke noe med kjøtt å gjøre som du sier.. Absolutt ikke.. :plystre:

Du viker veldig ung og lite reflektert..

Anonymous poster hash: 02c91...0fa

• Liker 14
Skrevet

Du viker veldig ung og lite reflektert..

Anonymous poster hash: 02c91...0fa

Jeg er det. Aldri påstått noe annet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...