Gå til innhold

Focklop og lillemor <3


Focklop

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært på helsestasjonen og veid, E veier nå 4710g :) Hun ligger fint på kurven sin til tross for lang søvnperiode om natta, så da er det godt at vi bare kan fortsette slik :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Tenk at E er 3 mnd i dag! Tyden flyr :o

Hun er så snill og god for tiden. Gir oss nok søvn om natta og smiler og er så glad om dagen. Og som hun har i seg mat! Merkes godt at det er mye å ta igjen etter en lang natt. Bikket ned 200ml på styrten i dag morges. Heldigvis er hun blitt flinkere til å få opp lufta så hun slipper å få vondt i magen.

Hun har også vært på ny date med "kjæresten" sin, og de to er virkelig rake motsetningen til hverandre! Han er voldsom, høylytt og overalt på en gang, mens E har den lille, spake stemmen og er mer innadvent. Hun er derimot veldig flink til å holde seg selv med selskap, hun kan ligge leenge på babygymmen og prate med seg selv :P Så søt! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og lager fødselstavle til E. Er blitt så sinnsykt lite kreativ i det siste! Vel, dette er første utkast. Navnet skal selvfølgelig byttes ut :P

 

148jhqx.png

 

Noen som kanskje har andre tips? Ser forresten at det ikke er helt sentrert enda. Vanskelig med program som ikke har hjelpelinjer! (eller så finner jeg dem bare ikke, haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, så fint! Skulle ønske jeg kunne lage slike ting også :P

Takk! De fleste kan med nok øving! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal både jeg og mannen på 5- og 10 årsjubileum med gamle klassekamerater. Litt dumt at det ble arrangert på samme dag for begge, men da får E prøvd å overnatte hos svigers! Det gikk kjempebra sist vi var i 60-årsdag og hun lå hos mamma, og vi kommer jo og sover hos dem vi også. Svigermor fikk passe henne på onsdag og det gikk så fint, E storkoste seg hos farmor og vil tro det var gjensidig mellom de to :) Men merket godt hvor mye jeg savnet henne i løpet av dagen! Riktig nok tredje gangen jeg har vært borte fra henne over lengre tid, men det er annerledes når det er på dagtid og jeg vet hun er våken.. "Hva gjør hun nå? Har hun det bra? Gråter hun? Har hun vondt i magen?" Hehe.

Skal prøve å kose meg på reunion i kveld! Ungdomsskolen var ikke akkurat digg for min del, så er litt spent på å møte enkelte som har gjort sin skade i fortiden. Håper på en trivelig kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hvordan gikk det på reunion? :)

Det ble en koselig kveld! Og E storkoste seg hos farmor og farfar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh, trenger en utblåsning nå kjenner jeg... Er så sint, skuffet og lei meg akkurat nå.

 

Samboer har ferie og i dag dro vi på kjærestetur inn til byen for å hygge oss sammen bare vi to. Mamma og pappa fikk være barnevakt, og da jeg og samboer dro derifra hadde vi en verre følelse enn når svigers passer henne. Og med god grunn.

 

Det startet med at mamma begynte å gi E melk på en flaske vi har sagt hun ikke skal bruke før vi dro rundt kl halv 10 (hun har kjøpt sine egne flasker for å bruke, men hun suger inn så mye luft av den typen at vi har kuttet dem ut). E hadde fått frokosten sin kl 7 hjemme. Det virket som det gikk greit, så vi tillot det der og da og sa at deretter måtte hun bruke flaskene vi hadde med i stellebagen. Så dro vi avgårde.

 

Da vi kom tilbake rundt kl 17 virket det som om alt var fryd og gammen. E hadde riktig nok ikke sovet noe særlig, og hadde hatt skikkelig mageknip som heldigvis gikk fort over. Etter å ha snakket litt om hvordan det hadde gått kom det frem til at hun bare hadde fått to måltider mens vi var borte, det ene før vi dro, og så det andre som mamma ikke visste når, men regnet med rundt kl 13. Vi vet at E vil ha mat ca hver andre time, og det går maks 3 timer mellom hvert måltid. Hun fikk sitt tredje måltid da vi kom hjem kl 18 :( Og så fikk vi høre - mamma hadde dratt på butikken for å kjøpe egne flasker igjen, av den samme typen vi hadde tatt med. Men hun hadde kjøpt med 3'er tut, som er for stor for E. Jeg spurte om hvordan de fikk til å mate henne med den flasken, og fikk beskjed om at det hadde gått greit (det har aldri gått greit, hun setter melken i halsen og får fryktelig vondt i magen). Grunnen til at vi har erfaring med det er at vi har prøvd 3'eren selv ved uhell, da hun har fått velling med den tuten og vi har tatt feil tut når vi har gitt henne melk. 

 

Og så verst av alt... Kan begynne med å si at i tillegg til velling har hun fått smake grøt og bittelitt most banan. Hun har ikke virket fornøyd med bare melk i det siste og vi regner med hun vil ha litt mer mettende mat siden hun sover 12 timer om natta. Over til saken: i tillegg til å kjøpe feil flaske har mamma kjøpt 2 glass ferdigmat (gulrot/potetmos og pæredessert) og noe smoothiegreier. Dette har hun gitt E, alle tre sorter på en gang. Uten å forhøre seg med oss! Og jeg vet med sikkerhet at jeg fortalte henne før vi dro at jeg ikke ønsker å eksperimentere så fælt med fast føde når hun enda er så lita, vi har holdt oss kun til én type maisgrøt og har ikke fått særlig mye av det heller.

Hun hadde fått tre teskjeer med tre forskjellige matsorter på en gang. Jeg fikk høre "hun er da 4 måneder i morgen, hun må da få smake litt!!" ehh... NEI!!

 

Jeg ble så paff og satt ut. Utrolig nok eksploderte jeg ikke der og da. Reagerte bare ved å si "du trenger ikke gi henne slik mat, vi vil IKKE eksperimentere med forskjellig mat enda!!" og da ble hun forbanna og svarte kvast "jaha, da får jeg vel bare kaste disse jeg da!" og hiver de to glassene med ferdigmos i søpla...

 

Klumpen i halsen ble bare større og større etter vi kjørte derifra. Det var ikke før da vi innså hvor feil det egentlig var, og stakkar E som ikke hadde fått mat siden kl 13. Ikke rart hun ikke ville sove, hun har jo vært sulten. Snille lille jenta vår som ikke gråter når hun er sulten.  :(  Hva skal jeg si til noe sånt? Det virker som om hun tror hun har rett til å bestemme over E. Tør nesten ikke si fra heller, for jeg vet hvordan mamma er... 

 

:cry3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal si, men fy søren så unødvendig!! De skal høre på dere. Det er så frekt og jeg hadde flippa ut selv altså. Nei, det er ikke greit i det hele tatt.

Du må nesten si ifra føler jeg. Jeg hater konfrontasjon selv men her føler jeg det må til. Hvis ikke er jeg redd det kan bli verre. Jeg sender deg og E en stor klem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fyyyyyyyyyyyyfffff!! Jeg hadde så til de grader klikka! Absolutt IKKE ok!!! ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal si, men fy søren så unødvendig!! De skal høre på dere. Det er så frekt og jeg hadde flippa ut selv altså. Nei, det er ikke greit i det hele tatt.

Du må nesten si ifra føler jeg. Jeg hater konfrontasjon selv men her føler jeg det må til. Hvis ikke er jeg redd det kan bli verre. Jeg sender deg og E en stor klem..

 

 

Å fyyyyyyyyyyyyfffff!! Jeg hadde så til de grader klikka! Absolutt IKKE ok!!! ;(

Bra det ikke bare er jeg som overreagerer... :/ Vi er nødt til å snakke om det når de kommer hit på mandag... Jeg forstår at hun ikke har gitt henne mat kommer av ren uvitenhet (hun prøvde å gi, men sa at "hun ikke virket sulten", jeg antar at det er pga. 3'er tuten og at E derfor sølte ut mesteparten og at det lett kunne tolkes som om hun ikke var sulten). Men å ta såpass store avgjørelser som prøvesmaking av mat uten å spørre oss foreldre, når hun i tillegg ble fortalt at vi ville sette det på hold i minst noen uker til - DA.... Det er totalt uakseptabelt :(

 

Det er helt grusomt å føle at hun frarøver min rett til å ta egne avgjørelser som gjelder mitt eget barn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent, men ville bare si at jeg er helt enig med deg og de andre. Det er totalt uholdbart å gå imot dine beskjeder på den måten! Det er DU som er mammaen hennes, og da er det DU som bestemmer. Noe annet er rett og slett respektløst.

Det med flasketuten er riktignok en feil som kan være lett å gjøre, men dere hadde jo med flasker. Når hun absolutt ville kjøpe egne burde hun ha spurt hvilken tut dere brukte eller sjekket de dere hadde med dere. Vi kan heller ikke bruke tut nr 3, selv om J er 5 mnd og "burde" ta den tuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt sent, men ville bare si at jeg er helt enig med deg og de andre. Det er totalt uholdbart å gå imot dine beskjeder på den måten! Det er DU som er mammaen hennes, og da er det DU som bestemmer. Noe annet er rett og slett respektløst.

Det med flasketuten er riktignok en feil som kan være lett å gjøre, men dere hadde jo med flasker. Når hun absolutt ville kjøpe egne burde hun ha spurt hvilken tut dere brukte eller sjekket de dere hadde med dere. Vi kan heller ikke bruke tut nr 3, selv om J er 5 mnd og "burde" ta den tuten.

Ja, mye av dette er jo enkle feiltakelser og jeg forstår at de ikke mente noe med det. E tok heller ingen skade av det, så noen grove "feil" med henne har de ikke gjort. Dette handler mest om prinsipper - vi som foreldre bestemmer, og da burde de skjønne at om de ønsker å gjøre noe på egen måte bør de i det minste spørre først...

De kom innom på fredag, og da fortalte jeg at ved neste anledning ønsker vi at de følger våre metoder og at vi ble temmelig lei oss da mamma matet henne med fast føde sist. Jeg forklarte rolig også hvorfor tut nr 3 er for stor og at grunnen til at hun ikke ville sove trolig var for at hun var sulten. Det var ment som veiledning, men de reagerte sterkt og gikk rett i selvforsvar... "Vi blir også veldig lei oss når det virker som ALT vi gjør er feil! Ting vi har gjort trenger ikke ha vært så ille!!"... Visste ikke hvordan jeg skulle svare på det. Sa bare at jeg håpte de forstod hvorfor vi reagerte, og at jeg forstår hvorfor de blir lei seg. Jeg kan jo se for meg at det ikke er noe særlig å få høre for besteforeldre at de ikke har behandlet barnebarnet sitt godt.

Neste gang må jeg prøve å omformulere meg litt og se om de forstår at det er vi som blir såret, ikke nødvendigvis lille, snille E! Tviler det hjelper noe særlig da, for mine foreldre har dessverre vært flinkere til å ta meg til tårer enn å trøste dem vekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøver vi å legge siste hendelse bak oss og heller nyte dagene med E!! Hun er så utrolig blid for tiden, og på torsdag begynte hun å le skikkelig for første gang! Vi har ventet så lenge på latteren, hun har hatt små flir den siste måneden, men nå ler hun LENGE og høyt :ler:

På fredag lå hun også på sitt eget rom for første gang. Leggingen tok lengre tid som antatt, siden hun er vant til å bli vugget i søvn. Hjalp ikke stort at hun satte i å hylflire mens hun lå der heller :ler: ååh, hun er så herlig. Hun har også fått smake litt søtpotetmos, og det er suupergodt!

Nå ligger hun og babler i vogna si, hun sover ikke så veldig mye på dagtid nå, bare korte hviler innimellom. Samboer prøver å putte i smokk og få henne til å sove (hun er egentlig trøtt) men da smiler hun til smokken faller ut :ler::rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 3 uker senere...

E er like blid og fornøyd om dagen, men vi har begynt å få litt problemer med leggingen den siste uken. Enten så blir hun plutselig lys våken, eller så gråter hun fordi hun har vondt i magen. Aner ikke hva det kan komme av, og så skjer det bare når vi skal legge henne! Vi har hatt samme rutine hele tiden, så jeg ser ingen grunn til hvorfor hun skulle få det. Har gitt henne litt sukkervann og det ser ut til å fungere. På torsdag holdt vi på i 4 timer, og til vanlig tar det maks en time. Vi finner nok utav det etterhvert :)

Vi var på 4mnd-gruppe på HS for noen uker siden og E var eksemplarisk! Smilte og pludret, og fattet stor interesse for en gutt der, hehe. Hun har også blitt så STOR! Over 6kg og 63cm lang. Sist vi veide henne var hun 5,1kg, så hun gjorde et stort hopp på kurven sin :ler:

Vi prøver også å legge henne mer på magen, og det går kjempefint. Hun har hatet det før, og hun har fremdeles flatt bakhode. Håper det jevner seg ut med tiden nå, det ser jo helt rart ut, stakkar :P

På fredag var vi på et stort middagsselskap og E fikk møte flere babyer! Blant annet en jente på 6mnd, som faktisk var mindre enn E. Det var så rart, for jeg innbiller meg alltid at E er bitteliten :P

Vi har også kjøpt Ergobaby 360 som vi skal bruke på tur neste helg. Har prøvd den litt her i huset og det har gått kjempebra! Tydelig at E liker den mye bedre enn den forferdelige babybjörnen. Mye mer ergonomisk for oss begge :biggrin: Gleder meg til hyttetur på fjellet og bursdagsfeiring neste helg!

Endret av Focklop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...