Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ferie på gang og jeg har vært travel, men det har vært moro. Første helga var jeg med noen venninner på en aktivitet. Så flakket jeg litt rundt på vennebesøk og litt sightseeing før jeg sjekket inn til hest sist fredag, klar for tre dager i fjellet med islandshest. Jeg var litt smånervøs for jeg er ikke akkurat den ultimate villmarkens datter, men hadde likevel lyst til å prøve. 

Som vanlig hadde jeg en aaaanelse uflaks. 35 minutter før jeg skulle stille på hesteryggen så å si så streiket ryggen. Jeg skulle legge de siste tingene ned i kofferten og dermed sa det "knekk". Det var ikke riktig tidspunkt, for å si det mildt. Et øyeblikk vurderte jeg å pingle ut, men siden jeg tross alt ikke hadde full låsning så tenkte jeg jeg fikk sjekke med turlederen først. 

"Rygg er til for å brukes."

Vel, det ble tur.

Til min glede besto turfølget av voksne mennesker på min alder og delvis eldre, så vi fant tonen kjapt. Jeg var den eneste som ikke kunne ri. Men det betød bare at det var flere som kunne gi meg gode råd ;) . Etter introduksjon overfor hestene og lemping av utstyr over i pakksekk for å ha bak salen, så bar det av gårde. Som forventet fant jeg mange nye muskler (faktisk har jeg dem enda) men det gikk bedre enn fryktet. Den første timen var læringskurven bratt, men etterhvert fikk jeg taket noenlunde på det, og fra første runde inne på området før vi red ut så fikk jeg høre at jeg hadde riktig sittestilling *stolt*.

Men ridning i terrenget krever litt og jeg er gul og blå etter mine møter med norsk fjellbjørk. Spesielt høyre kne er interessante farger på. :ler: Da det nærmet seg slutten på første dag så skulle vi stige av og gå litt. Det var da jeg gjorde mitt store rundkast. Hesten sto pent i ro, men jeg rotet. Foten hengte seg opp i oppakningen og jeg deiset i veien med et brak. Hadde ikke ridehjelmen vært på så ville jeg sikkert ligget i sykeseng nå, for jeg fikk en solid smell i hodet. En liten statusvurdering gjorde at jeg kom til at jeg kunne fortsette. Ingen ytterligere "au" i ryggen, litt hodepine men ingen kul i hodet (takk igjen til hjelmen) og hodepinen roet seg kjapt i løpet av de første minuttene. Siden jeg heller ikke var kvalm eller svimmel, og antall hester stemte fremdeles - de hadde ikke doblet seg- så fortsatte jeg. 

De to neste dagene ble langt bedre, for da ryggen bedret seg litt så ble jeg mer bevegelig og dermed ble livet lettere for både meg og hesten. 

Kort sagt, super tur med hyggelige mennesker og koselige hester - hvorav jeg så klart fikk den beste ;) . Jeg fikk iallfall den tåmodigste som taklet ferskinger bra og dessuten var stø på foten.

Og da vi kom tilbake til ridesenteret søndag kveld etter 4 mil i salen, så fikk jeg høre fra to forskjellige damer: "Du red jammen godt til å ikke ha prøvd det før." Gjett om gliset gikk fra øre til øre :nigo: .

Spørs om det ikke blir ny tur til neste år, gitt. 

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjelltur på hesteryggen høres helt fantastisk ut. :strix:  Bittelitt misunnelig, kjenner jeg... 

Skrevet
19 minutter siden, Sauen Shaun skrev:

Fjelltur på hesteryggen høres helt fantastisk ut. :strix:  Bittelitt misunnelig, kjenner jeg... 

Det kan du gjerne være. Det var helt fantastisk (om enn bittelitt skummelt). Prøver nå å finne ridesenter med islandshest og gamlisgrupper i nærheten av heimen for å holde meg litt i form til neste år, men føler jeg har en aldri så liten utfordring der. 

Er nå på vei hjem og er installert på hotell langt inni tjukkeste skauen. Åssen klarte jeg å finne på det her, tro? :klo: Måtte finne meg et hotell med grei parkering for bilen og det var liksom ikke flust av dem her i området.

Skrevet

Høstens planer er klare. For det første har jeg satt i gang "operasjon hest", dvs. jeg har sjekket ut et sted som driver med turridning (i mindre skala enn det jeg var på i ferien) i overkommelig avstand her fra, så det er muligheter for å få holdt balansen litt vedlike. Sjekker også muligheten for å kunne ta noen ridetimer der etterhvert, for å bli litt sikrere. Vi får se hva de svarer. 

En stk. fjelltur er planlagt (to uker til nå). 

Deretter blir det en konsert i hovedstaden i løpet av oktober. Som om ikke det er nok så vil to venninner ha meg med på tur på Kielferga i løpet av høsten og jeg lurer fælt på hvordan jeg kan få skviset det inn. Det tar både tid og penger og krefter å komme seg til utgangspunktet, og jeg orker ikke være på farten 3 helger i strekk liksom. 

Skrevet

Så morsomt at du har satt igang operasjon hest, jeg har også begynt på ny rideskole i høst ;) 

Og jeg har fullført Oslo halvmaraton for andre gang! Sånn, nå har jeg skrytt ferdig :P

Skrevet
1 time siden, Wolfmoon skrev:

Så morsomt at du har satt igang operasjon hest, jeg har også begynt på ny rideskole i høst ;) 

Og jeg har fullført Oslo halvmaraton for andre gang! Sånn, nå har jeg skrytt ferdig :P

Gratulerer, for så vidt med begge to, men egentlig mest med del 2. Jeg kom aldri så langt, dels pga. kranglekropp som både hadde vondt i kne og mistet pusten i mars. Aner ikke hvorfor noen av delene skjedde for inntil da var jeg i knallform. Dels også pga. ferien. Kom hjem onsdag og da fristet det ikke å halse avsted til Oslo etter 2 dager. 

Er litt spent på "operasjon hest". :ler: Har ingen illusjoner om å bli rytter, men kanskje holde meg på hesten med litt mer sikkerhet dersom jeg farter avgårde på liknende tur til neste år. Foreløpig frister det iallfall veldig. Fjell fra hesteryggen og med hyggelige "medreisende" var absolutt OK ferieform. Men siden det tok meg halvannen uke å bli venn med leggene mine igjen etter turen så tror jeg det øker moroa dersom jeg frekventerer en hesterygg litt oftere enn hvert førtiende år, liksom. 

Skrevet

Hvis man sitter på hesten og kan styre den (i noe grad), er man per def rytter ;) Jeg tror absolutt du vil få en enda bedre opplevelse på ridetur i fjellet hvis du har trent litt i løpet av vinteren. Og det er bra trening, jeg har jo vært støl som fy etter de tre første ridetimene mine denne høsten, selv om jeg rir med ujevne mellomrom ellers også. 

Skrevet
7 timer siden, Wolfmoon skrev:

Hvis man sitter på hesten og kan styre den (i noe grad), er man per def rytter ;) Jeg tror absolutt du vil få en enda bedre opplevelse på ridetur i fjellet hvis du har trent litt i løpet av vinteren. Og det er bra trening, jeg har jo vært støl som fy etter de tre første ridetimene mine denne høsten, selv om jeg rir med ujevne mellomrom ellers også. 

Jeg er litt usikker på hvor mye jeg styrte, faktisk :fnise: . Han fulgte jo bare den foran i rekka. Men, OK, jeg klarte på dag 2 å unngå en del trestammer så mulig jeg er litt rytter i allfall. Nå ser det ut som "mitt påtenkte ridesenter" borti høgget (vi snakker typisk godt og vel 10 mil unna) har et opplegg som passer veldig greit for meg som "vedlikeholdsridning" så nå skal jeg ut og kjøpe egen hjelm (vet man kan låne, men vil ha egen) og chaps. Ble veldig glad i  hjelm da jeg deiset hodestups i bakken ved avstigning. Chaps er så klart ikke noe "må ha", men jeg så at leggchaps var veldig praktiske da vi slåss med den illsinte fjellbjørka. 

Skrevet

Forresten, @Wolfmoon, o store guru... Hva er din mening om sikkerhetsvest når man rir? Har en venninne som omtrent mener det ikke går an å ri uten, mens det absolutt ikke var noe tema til fjells. Kan til dels forstå det siste, for det ville blitt sabla upraktisk å ligge flatt framover hesten når man skulle dukke under greiner med en sånn på seg. Bevegelighet var greia i en del områder der oppe i fjellet. 

Skrevet

Du vet ikke hva du spør om, jeg har såååå mange tips :laugh: 

For det første, hjelm. Jeg har hjelm som er justerbar, det er gull verdt! Da kan den f.eks. brukes både med og uten lue. Jeg har to, for du vet, det ville jo blitt for dumt å dra med hjelmen frem og tilbake når jeg besøker foreldrene mine :P Den jeg har i byen, er rett og slett en relativt billig hjelm fra Horze.no. Den er faktisk bedre enn den dyre hjelmen jeg har hos foreldrene mine. 

Chaps er også veldig greit å ha. En ting er busker og trær, noe annet er at man kan ende opp med gnagsår fra stigbøylereima hvis man er uheldig. Jeg har disse, de er billige (så de kan skiftes ut om man vil bruke mer på utstyr, og de har en wide-versjon. Veldig greit for meg, jeg har korte, men ganske brede legger.), men gode. 

Jeg har aldri noensinne ridd med sikkerhetsvest. Det vil si, jeg har prøvd det en gang, men følte meg så hemmet at jeg ikke orket mer. Jeg har mer tro på snille og greie hester som ikke finner på noe særlig mer tull enn man klarer å håndtere :P 

Var det noe mer du lurte på? :fnise: 

Skrevet
6 timer siden, Wolfmoon skrev:

Du vet ikke hva du spør om, jeg har såååå mange tips :laugh: 

For det første, hjelm. Jeg har hjelm som er justerbar, det er gull verdt! Da kan den f.eks. brukes både med og uten lue. Jeg har to, for du vet, det ville jo blitt for dumt å dra med hjelmen frem og tilbake når jeg besøker foreldrene mine :P Den jeg har i byen, er rett og slett en relativt billig hjelm fra Horze.no. Den er faktisk bedre enn den dyre hjelmen jeg har hos foreldrene mine. 

Chaps er også veldig greit å ha. En ting er busker og trær, noe annet er at man kan ende opp med gnagsår fra stigbøylereima hvis man er uheldig. Jeg har disse, de er billige (så de kan skiftes ut om man vil bruke mer på utstyr, og de har en wide-versjon. Veldig greit for meg, jeg har korte, men ganske brede legger.), men gode. 

Jeg har aldri noensinne ridd med sikkerhetsvest. Det vil si, jeg har prøvd det en gang, men følte meg så hemmet at jeg ikke orket mer. Jeg har mer tro på snille og greie hester som ikke finner på noe særlig mer tull enn man klarer å håndtere :P 

Var det noe mer du lurte på? :fnise: 

May I gapskratt... :hoho: . Akkurat de chaps'ene har jeg sett på på nett. Jeg må være et naturtalent... Når det gjelder hjelm så skal jeg nøye meg med en, men jeg vurderer faktisk å legge litt penger i den ettersom jeg tydeligvis har en lei tendens til å deise i bakken. Vurderer en sånn en, ettersom jeg ser de har fått gode karakterer i test. Den trøkken jeg fikk på turen "skremte" meg litt, nemlig. Ikke sånn at jeg ble direkte redd, men jeg så hvor lett det kunne gått skikkelig galt om jeg ikke hadde hatt hjelm. På den annen side så reddet jo den hjelmen jeg hadde meg fra skikkelig trøbbel så den var jo god nok - hva den enn var. Røk jo av en gang da jeg var barn også (hesten stoppet - det gjorde ikke jeg). Det var før hjelmene sin tid, men heldigvis slo jeg ikke hodet den gang. 

Og, jepp, det du sier om sikkerhetsvest er det jeg tenker på også. De virker veldig hemmende.  Den jeg prøvde hos min venninne ville jeg aldri klart meg gjennom skogen med for jeg ville blitt alt for lite fleksibel. Jeg er ikke særlig smidig fra naturens side, men med en slik vest kunne jeg bare glemt å bøye meg unna lavthengende greiner osv. Trolig ugreit det også. Denne ser ut som et noenlunde greit kompromiss, men har vel en mistanke om at den kommer til å ende i boden. 

Skrevet
10 minutes ago, Cata said:

May I gapskratt... :hoho: . Akkurat de chaps'ene har jeg sett på på nett. Jeg må være et naturtalent... Når det gjelder hjelm så skal jeg nøye meg med en, men jeg vurderer faktisk å legge litt penger i den ettersom jeg tydeligvis har en lei tendens til å deise i bakken. Vurderer en sånn en, ettersom jeg ser de har fått gode karakterer i test. Den trøkken jeg fikk på turen "skremte" meg litt, nemlig. Ikke sånn at jeg ble direkte redd, men jeg så hvor lett det kunne gått skikkelig galt om jeg ikke hadde hatt hjelm. På den annen side så reddet jo den hjelmen jeg hadde meg fra skikkelig trøbbel så den var jo god nok - hva den enn var. Røk jo av en gang da jeg var barn også (hesten stoppet - det gjorde ikke jeg). Det var før hjelmene sin tid, men heldigvis slo jeg ikke hodet den gang. 

Og, jepp, det du sier om sikkerhetsvest er det jeg tenker på også. De virker veldig hemmende.  Den jeg prøvde hos min venninne ville jeg aldri klart meg gjennom skogen med for jeg ville blitt alt for lite fleksibel. Jeg er ikke særlig smidig fra naturens side, men med en slik vest kunne jeg bare glemt å bøye meg unna lavthengende greiner osv. Trolig ugreit det også. Denne ser ut som et noenlunde greit kompromiss, men har vel en mistanke om at den kommer til å ende i boden. 

Oi, den hjelmen var dyr :P Jeg tror ikke jeg kjenner noen med så dyr hjelm, men ingen jeg kjenner har noen gang pådratt seg hodeskader, altså :laugh:  For all del, hvis det gjør at du føler deg tryggere, legg penger i det, men så vidt jeg vet er alle hjelmer som selges i Norge testet og godkjent, så jeg tviler på at prisen har sånn veldig mye å si for sikkerheten. 

Jeg mistenker vel kanskje at den ryggbeskytteren gi ren falsk trygghet. Det man er mest redd for ved fall fra hesteryggen, er jo gjerne å bli tråkket på eller sparket (jeg har aldri vært borti en hest som gjør sånt, tvert imot, de hestene jeg har falt av, har vært veldig bevisste på å ikke tråkke på meg har jeg inntrykk av). Da hjelper det ikke så mye med kun ryggbeskyttelse. Men som sagt, sikkerhetsvester har jeg fryktelig lite greie på :P 

Skrevet
40 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Oi, den hjelmen var dyr :P Jeg tror ikke jeg kjenner noen med så dyr hjelm, men ingen jeg kjenner har noen gang pådratt seg hodeskader, altså :laugh:  For all del, hvis det gjør at du føler deg tryggere, legg penger i det, men så vidt jeg vet er alle hjelmer som selges i Norge testet og godkjent, så jeg tviler på at prisen har sånn veldig mye å si for sikkerheten. 

Jeg har en tendens til å kløne det til, for å si det slik. Alternativt har jeg rimelig ofte uflaks. Og husk jeg er gammel... :ler: . Er ikke voldsomt redd for å bli "trakassert og tråkka på". Mener jeg i barndommen leste flere steder at hester normalt prøver å unngå å tråkke på levende vesener på bakken. Men, klart, alt kan skje. Men, ja, jeg er noget i tvil om ryggbeskytter selv om den ser greiere ut enn vestene. 

Har imidlertid logget på forsikringsselskapets sider for å se at det ikke er reservasjoner mot rideulykker der. :ler: Bare sånn i tilfelle rottefelle. Og "tur for tullinger" (vel, egentlig sto det "uerfarne") er booket. Blir bare et par timer denne turen her og etter å ha klart 3 dager i fjellet så satser jeg på at det bør gå greit. 

Lurer på om den fjellridningen har gitt meg overdreven selvtillit? :klo:

Skrevet

Jeg er vel heller på den andre siden der, har aldri vært alvorlig skadet *banker hardt i bordet* :laugh: 

Ja, det er alltid greit å sjekke at man har forsikringen i orden. Veldig dumt hvis man ikke har det og noe faktisk skulle skje. 

Fjellridning kan nok gi en overdreven selvtillit, som du sier, hestene følger jo stort sett hverandre på rekke. På den andre siden, du blir jo ikke bedre av å ikke ri. Og så lenge man er obs på at man ikke er verdensmester, så går det nok greit ;) 

Skrevet

Strengt tatt er jeg mer skeptisk til min tur i helga som kommer. Har avtalt med en nabo hjemme at vi skal på tur sammen, jeg er stygt redd for at det blir en "hold deg fast og dukk"-tur. :laugh: 

Skrevet
46 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Jeg er vel heller på den andre siden der, har aldri vært alvorlig skadet *banker hardt i bordet* :laugh: 

Ja, det er alltid greit å sjekke at man har forsikringen i orden. Veldig dumt hvis man ikke har det og noe faktisk skulle skje. 

Fjellridning kan nok gi en overdreven selvtillit, som du sier, hestene følger jo stort sett hverandre på rekke. På den andre siden, du blir jo ikke bedre av å ikke ri. Og så lenge man er obs på at man ikke er verdensmester, så går det nok greit ;) 

Alvorlig skadet har ikke jeg heller blitt, men ting har en tendens til å skje... På karatetrening mosa jeg en finger. I judo skvisa jeg et  halebein (au!!!) og vred et kne (også au). Fra sykkelsetet, eller snarere i et noe ukoordinert møte med asfalten,  dælja jeg inn fire tenner. De ble riktignok hengende i reguleringen og grodde fast igjen :ler: . Seilingen klarte jeg meg gjennom med bare et skrubbsår på en legg, men det brukte til gjengjeld ukevis på å gro. Derav min lille overforsiktighet. Kanskje bra jeg sluttet med miniatyrskyting...

Jepp, heller en forsikring for mye enn en for lite. 

På fjellridningen holdt jo hestene rekka som du sier, så jeg aner ikke om jeg skjønte litt om å ri, eller om jeg bare ble god på å henge fast. Mistenker sterkt det siste. På den annen side så var terrenget til tider interessant. Vi hadde både fjell og myr og bakkar og berg og elver og bekker, - og den fordømte bjørkeskogen- så jeg fikk grei trening i å holde balansen og dukke unna greiner, og holdt meg rimelig greit på et par ganger da hesten snublet litt. Klarte faktisk å holde meg fast da vi kom til en bekk med bredde såpass at hestene foran meg hoppet. Stilen i nedslaget var så som så, men jeg befant meg iallfall i salen både før, under og etter hoppet. *stolt*

Men vil gjerne være litt sikrere på at jeg behersker hesten og ikke vice versa ja. Siden jeg ikke er riktig navla så har min allerbakerste hjernecelle begynt å pipe om at en ukestur hadde vært interessant. Tror kanskje den er i overkant optimistisk, men muligens tredagerstur med 3 overnattinger...? 

Vi får se. 

Nå har jeg iallfall etablert kontakt med et senter som er noe nærmere enn der jeg var på fjellridning, så  vi får se om ferdighetene kanskje øker litt i løpet av det neste året. 

Skrevet

Jeg ville ha ridd en del før en ukestur, sånn av erfaring :P Jeg har nemlig vært på det, og det er krevende, og litt vondt, om man ikke har treningen inne :laugh: Men tre dager er sikkert innafor med litt trening ;) 

Skrevet
Akkurat nå, Wolfmoon skrev:

Jeg ville ha ridd en del før en ukestur, sånn av erfaring :P Jeg har nemlig vært på det, og det er krevende, og litt vondt, om man ikke har treningen inne :laugh: Men tre dager er sikkert innafor med litt trening ;) 

Jeg var jo på tre dager nå uten å ha sittet på en hest på 40 år, så det går helt supert :ler: , når man ser bort fra at jeg var støl i halvannen uke etterpå, that is. Men, ja, en uke er jo dobbelt så mye. Kommer mye an på dagsetappene også, tror jeg. På turen jeg var på nå så fikk jeg "juling" så det holdt. Dag 1 red vi etter sigende 2 mil og den var i utgangspunktet grei nok, hadde jeg ikke havarert ryggen før start og ramlet av hesten mot slutten av dagen, etter å ha hengt i den forbaska bjørka. (Repeterende setning angående bjørk fra den turen.) 

Dag to var 2,5 mil, men det var grisetungt terreng spør du meg. Hestene var sikkert enig. Det var myr her og myr der og når det ikke var myr var det rimelig tett (ja akkurat) bjørkeskog, eller elver/bekker. Det var ytterst lite flatt og åpent terreng.

Dag 3 var nydelig terreng. Noen seige bakker der vi måtte gå med hestene og en del nedoverbakker der vi måtte ta det svært så rolig, men i det store og hele fint. Men til gjengjeld var det 4 mil... Leggmusklene mine hylte indignert etter 3 mil og siste 3 km var rett og slett ikke gode. Så hvis den før nevnte overdrevne selvtilliten skyter fart så kommer jeg nok til å spørre litt om dagsetappene før jeg melder meg på. 

Selv om jeg opprinnelig hadde tenkt på 2dagers tur i år (den som kunne vært aktuell mhp ferien min var fulltegnet og jeg kunne ikke flytte ferien pga noe annet) så er jeg glad det ble 3 dagers. Første dagen bruker man jo på å bli kjent med hesten og de andre deltakerne, så 3 dager var helt fint. Da hadde jeg lært å skjønne hestens små egenheter og kunne planlegge litt bedre. 

Skrevet

Helt enig med deg i at tre dager er fint. 

Jeg tror også det kommer litt an på hestene. Jeg opplever det som langt bedre å ri på små (og smale) islandshester enn store, tunge dølahester. Det er noe med hvilke vinkler man kan overleve med over lengre tid i hofteleddet også :laugh: 

Skrevet
19 timer siden, Wolfmoon skrev:

Helt enig med deg i at tre dager er fint. 

Jeg tror også det kommer litt an på hestene. Jeg opplever det som langt bedre å ri på små (og smale) islandshester enn store, tunge dølahester. Det er noe med hvilke vinkler man kan overleve med over lengre tid i hofteleddet også :laugh: 

Jeg kan jo melde meg på 2x tredagerstur :idesmil: 

Moi liker også små snertne islandshester, som tråkler seg noenlunde greit gjennom (den pokkers) fjellbjørka :ler: . Dessuten er det ikke så langt å ramle ned. Oooooog, jeg ville aldri klart å klatre opp på en dølahest en gang (er medbragt stige en mulighet i sånne tilfeller, tro?) 

Dessuten er tølt veldig behagelig når man først har en noenlunde flat strekning der det går å få hesten over i den gangarten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...