Gå til innhold

Bitter dame hetser tidligere mobber på nett!


Summers

Anbefalte innlegg

1 time siden, Jolene skrev:

Man utvikler seg ja, men personligheten er den samme.

Kan gjerne gjøre det når jeg har en pc tilgjengelig  :)

Har personlig erfaring med at folk kan forandre sin egen opptreden, men da handler det veldig mye om selvinnsikt. Man må innse at man selv er problemet og ikke den som blir mobba. Til og med samfunnets verstinger kan forandre seg, er jeg overbevist om. Om det er tilgivelig kan diskuteres, og det kommer sikkert ann på hva man legger i begrepet tilgivelse. I tillegg er mobbing alt som kan sies å være negativ opptreden rettet mot en eller flere. Noen kan mobbe ved å fleipe på bekostning av andre. I andre tilfeller er det mye verre; man henger ut personen på verst tenkelig måte. Alt om hvorvidt man ønsker å tilgi er opp til de som blir mobba, tenker jeg. Den som har mobbet tidligere kan egentlig ikke forvente tilgivelse fra andre, men tilgi seg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Froning skrev:

Takker 😊

Da er jeg ved en pc igjen. Kan gi en kort innføring. I følge denne artikkelen, sier forfatteren følgende:
 

Sitat

[Forfatter Romeo Vitelli Ph.D.]

Med andre ord at vår personlighet (eller det vi definerer personlighet til å være), formes i ung alder. Den endres ikke over tid, men utvikler seg, på lik linje med vår kognitive utvikling. Især personlighetstrekk modnes, men basert på den vi var som spedbarn/barn. En oppdatert artikkel vedrørende hvordan terapi kan være med på å endre vår personlighet, finnes HER. Kort fortalt: Dersom man sliter med psykologiske problemer vil dette bedres over tid. Da vil "jeg"-et vårt gå tilbake til det vi egentlig var før en hendelse (fesk depresjon) inntraff.

Sitat

[Forfatter Seth J. Gillihan Ph.D.]

Med andre ord, mobberens personlighet er den samme, men har utviklet seg i tråd med den egentlige personligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jolene skrev:

Nei.

Er akkurat det det blir. Beste måten å ta igjen på, er å gå videre. Graver man seg ned i tanker om hevn osv, så gjør man det vondt for seg selv. For alt vi vet har han allerede fucka opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jolene skrev:

Da er jeg ved en pc igjen. Kan gi en kort innføring. I følge denne artikkelen, sier forfatteren følgende:
 

[Forfatter Romeo Vitelli Ph.D.]

Med andre ord at vår personlighet (eller det vi definerer personlighet til å være), formes i ung alder. Den endres ikke over tid, men utvikler seg, på lik linje med vår kognitive utvikling. Især personlighetstrekk modnes, men basert på den vi var som spedbarn/barn. En oppdatert artikkel vedrørende hvordan terapi kan være med på å endre vår personlighet, finnes HER. Kort fortalt: Dersom man sliter med psykologiske problemer vil dette bedres over tid. Da vil "jeg"-et vårt gå tilbake til det vi egentlig var før en hendelse (fesk depresjon) inntraff.

[Forfatter Seth J. Gillihan Ph.D.]

Med andre ord, mobberens personlighet er den samme, men har utviklet seg i tråd med den egentlige personligheten.

At man utvikler seg over tid, trenger ikke bety at man alltid forblir en mobber, eller at den som blir mobba aldri blir en mobber. Slike tendenser kan jo faktisk snu. Noen ender opp med å mobbe nettopp for ikke å bli mobbet selv, f eks. Og ta denne saken med en person som skrev brev til sitt tidligere mobbeoffer: Dersom vedkommende hadde hatt samme oppfatning i en alder av 35 som ca 10- 15, så hadde han vel ikke skrevet brev, heller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Froning skrev:

Jeg mener det er feil.

Men for all del..  Dette handler også at mennesker er forskjellige i forhold til en situasjon hvor det ikke finnes et klart fasitsvar på hva som er rettferdig og ikke. Personlig ville jeg syntes det hadde vært dumt å straffe en person så lenge i ettertid pga. noe som ble gjort når personen var barn når mennesker faktisk kan forandre seg. Det at mennesker vokser opp er noe jeg har mange eksempler på i eget liv. Det finnes også eksempler på: en gang drittsekk.. alltid drittsekk , men dette er sjeldnere.

Kan ja. Men som sagt. Ting blir annerledes dersom mobberen ber om unnskyldning. Han tenker sikkert ikke at det han gjorde var mobbing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Mari Y skrev:

Er akkurat det det blir. Beste måten å ta igjen på, er å gå videre. Graver man seg ned i tanker om hevn osv, så gjør man det vondt for seg selv. For alt vi vet har han allerede fucka opp. 

Nei. Heldig er du som klarer å gå videre når du kjenner mobbingens jævlige tak hver eneste dag. For noen av oss, vi kjenner faktisk skaden av hva mobbing kan gjøre hver dag.

15 timer siden, Mari Y skrev:

At man utvikler seg over tid, trenger ikke bety at man alltid forblir en mobber, eller at den som blir mobba aldri blir en mobber. Slike tendenser kan jo faktisk snu. Noen ender opp med å mobbe nettopp for ikke å bli mobbet selv, f eks. Og ta denne saken med en person som skrev brev til sitt tidligere mobbeoffer: Dersom vedkommende hadde hatt samme oppfatning i en alder av 35 som ca 10- 15, så hadde han vel ikke skrevet brev, heller? 

Grunnstammen til mobberen forblir den samme, men man utvikles videre basert på grunnstammen. Jeg tror en mobber som ber om beklagelse, gjør det kun for egen vinning. Ikke for noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2017 den 14.21, Froning skrev:

Ergo.. Du hyller hevn og bitterhet og støtter deg på at du selv har utelukket at mennesker ikke kan forandre seg.

Jeg kan egentlig ikke si annet enn at jeg er uenig.

Om de har forandret seg betyr ikke en dritt, det forandrer ikke det de gjorde...

Anonymkode: 6ec98...d77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2014 den 22.57, Jolene skrev:

Skjønner henne godt og hadde jeg hatt samme muligheten hadde jeg og tatt den. Tøff dame! Mobbing kan sette dype spor i livet for den som blir mobbet.

 

Red: Hvorfor skal alltid mobbeofferet velge "the high road" forøvrig?! Hvorfor er det alltd den tidligere mobberen som man skal ta på meg silkehansker? Nei takke meg til å ta igjen mot noen som har gjort deg urett!

Enig med @Jolene 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Jolene skrev:

Nei. Heldig er du som klarer å gå videre når du kjenner mobbingens jævlige tak hver eneste dag. For noen av oss, vi kjenner faktisk skaden av hva mobbing kan gjøre hver dag.

Grunnstammen til mobberen forblir den samme, men man utvikles videre basert på grunnstammen. Jeg tror en mobber som ber om beklagelse, gjør det kun for egen vinning. Ikke for noe annet.

Der tar du nok feil. I mange tilfeller kan nok det stemme, men mange ganger er det nok faktisk fordi og ikke på tross av at de har dårlig samvittighet. Hvis man bruker dårlige unnskyldninger, som at 'h*n' fortjente det jo'. Så angrer man nok ikke så veldig. Men jeg tror nok grunnen til at enkelte tømmer seg ang dette, er oppriktig fordi de er lei seg og ikke noe annet. Noen ganger kan det f eks skje at en person kan flytte fokus over på andre for selv å slippe unna mobbing. Mye av de tingene vi mennesker gjør er rett og slett ofte et resultat av dårlige valg. Jeg vet ikke helt beste råd, men det beste er nok å komme seg videre i livet på et punkt. Og da bør man snakke med noen. Det kan være en terapeut, en god venn, eller rett og slett en som ser hvordan du har det. F eks kan du kontakte mentalhelses hjelpetelefon, eller Kirkens SOS. Og å stenge bitterheten inne i seg er ikke noe bra.  Jeg regner med at du har et liv å leve. Du kan ikke la dette holde deg tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de har forandret seg betyr ikke en dritt, det forandrer ikke det de gjorde...

Anonymkode: 6ec98...d77

Nei, men de kan innse konsekvensen av det de gjorde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mari Y skrev:

Der tar du nok feil. I mange tilfeller kan nok det stemme, men mange ganger er det nok faktisk fordi og ikke på tross av at de har dårlig samvittighet. Hvis man bruker dårlige unnskyldninger, som at 'h*n' fortjente det jo'. Så angrer man nok ikke så veldig. Men jeg tror nok grunnen til at enkelte tømmer seg ang dette, er oppriktig fordi de er lei seg og ikke noe annet. Noen ganger kan det f eks skje at en person kan flytte fokus over på andre for selv å slippe unna mobbing. Mye av de tingene vi mennesker gjør er rett og slett ofte et resultat av dårlige valg. Jeg vet ikke helt beste råd, men det beste er nok å komme seg videre i livet på et punkt. Og da bør man snakke med noen. Det kan være en terapeut, en god venn, eller rett og slett en som ser hvordan du har det. F eks kan du kontakte mentalhelses hjelpetelefon, eller Kirkens SOS. Og å stenge bitterheten inne i seg er ikke noe bra.  Jeg regner med at du har et liv å leve. Du kan ikke la dette holde deg tilbake. 

Da er jo utgangspunktet at en mobber ønsker å lette sin egne dårlige samvittighet. Ikke fordi de har tenkt seg om, men for å få bukt med dårlig samvittighet.

Hvor har jeg forøvrig skrevet at dette holder meg tilbake i livet per i nå? Det er stygt å anta hvordan jeg lever, med tanke på at "jeg trenger å snakke med noen". Jeg har en ryggskade som følge av mobbing, da hjelper det ikke å snakke med noen om den. Ryggen blir ikke bedre av å snakke, men feks trene. Ergo merker jeg den delen av mobbingen hver dag på kroppen, og det har jeg gjort i nærmere 20 år. Andre skader av mobbing, har jeg andre måter å håndtere. Derimot hadde jeg ikke godtatt at en mobber skulle få tømt sin egen dårlige samvittighet på meg. En unnskyldning hadde rett og slett ikke gjort opp for mange ødelagte år. Tenker jeg på dette daglig? Nei, men jeg merker jo ryggen min daglig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjendis når ut til mange. Derfor skal en kjendis være ekstremt forsiktig med å henge ut ikke-kjente mennesker, fordi de ikke har mulighet til at sin mening eller tanker, eller sin versjon av hva som har skjedd på samme måte. 

Ser forresten at hun angrer seg nå, hun skjønte ikke at tweeten hennes kom til å nå ut til så mange... https://www.metro.se/artikel/karin-adelsköld-ångrar-uthängningen-av-mobbaren-xr

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Jolene skrev:

Nei. Heldig er du som klarer å gå videre når du kjenner mobbingens jævlige tak hver eneste dag. For noen av oss, vi kjenner faktisk skaden av hva mobbing kan gjøre hver dag.

Grunnstammen til mobberen forblir den samme, men man utvikles videre basert på grunnstammen. Jeg tror en mobber som ber om beklagelse, gjør det kun for egen vinning. Ikke for noe annet.

Da foreslår jeg at du søker profesjonell hjelp, for det der er ikke sunt.. 

Anonymkode: 39b24...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jolene skrev:

Da er jo utgangspunktet at en mobber ønsker å lette sin egne dårlige samvittighet. Ikke fordi de har tenkt seg om, men for å få bukt med dårlig samvittighet.

Hvor har jeg forøvrig skrevet at dette holder meg tilbake i livet per i nå? Det er stygt å anta hvordan jeg lever, med tanke på at "jeg trenger å snakke med noen". Jeg har en ryggskade som følge av mobbing, da hjelper det ikke å snakke med noen om den. Ryggen blir ikke bedre av å snakke, men feks trene. Ergo merker jeg den delen av mobbingen hver dag på kroppen, og det har jeg gjort i nærmere 20 år. Andre skader av mobbing, har jeg andre måter å håndtere. Derimot hadde jeg ikke godtatt at en mobber skulle få tømt sin egen dårlige samvittighet på meg. En unnskyldning hadde rett og slett ikke gjort opp for mange ødelagte år. Tenker jeg på dette daglig? Nei, men jeg merker jo ryggen min daglig.

Det er nok en blanding. Anerkjenne sine egne feil, og samtidig lette sin egen samvittighet. 

Det er bare du som kan avgjøre hva du vil gjøre med dette så mange år etterpå. Kanskje det er noe som kommer til overflaten med jevne mellomrom, men da bør man snakke om det. Jeg sier ikke at du skal be dine tidligere mobbere på 3 retters middag eller motta en unnskyldning fra dem, men at på et punkt bør man prøve å leve videre. For meg virker det tydelig som at dette er noe som gnager lenge etterpå, når man mener at mobberen fortjener det samme. Man får egentlig ikke noe ut av det. Blir å gå i en ond sirkel. Man kan evt engasjere seg mot mobbing, fordi det er mange som går igjennom dette i dag. Finne gode løsninger for alle parter, og legge press på Arbeidsplasser, skoler, osv, på å gjøre det de skal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dristu skrev:

En kjendis når ut til mange. Derfor skal en kjendis være ekstremt forsiktig med å henge ut ikke-kjente mennesker, fordi de ikke har mulighet til at sin mening eller tanker, eller sin versjon av hva som har skjedd på samme måte. 

Ser forresten at hun angrer seg nå, hun skjønte ikke at tweeten hennes kom til å nå ut til så mange... https://www.metro.se/artikel/karin-adelsköld-ångrar-uthängningen-av-mobbaren-xr

 

Du har et poeng. Og folk er dessverre veldig etterpåkloke. Denne mobberen har tydeligvis ikke mye vett i hodet, til å be henne på Pizza fordi hun er blitt kjendis. Så åpenbart idiot. Men hver gang saker om mobbing kommer opp, etterlyser jeg løsninger på alle fronter. Jeg er mindre engasjert i å snakke om ettervirkninger, men løsninger på å stoppe det. Jeg har fått litt innputt fra både ex- mobbere og tidligere mobbeoffere. Mye starter hos foreldrene, hvilke holdninger foreldrene lærer til barna. I tillegg skjer mye av mobbingen mens voksne ikke er til stede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det var et helt greit svar, jeg. Om det så har gått 30 år, så er det helt innafor med hevn etter såpass hard mobbing. Hadde tatt igjen jeg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da foreslår jeg at du søker profesjonell hjelp, for det der er ikke sunt.. 

Anonymkode: 39b24...8ce

Hvorfor skal jeg søke hjelp?

2 timer siden, Mari Y skrev:

Det er nok en blanding. Anerkjenne sine egne feil, og samtidig lette sin egen samvittighet. 

Det er bare du som kan avgjøre hva du vil gjøre med dette så mange år etterpå. Kanskje det er noe som kommer til overflaten med jevne mellomrom, men da bør man snakke om det. Jeg sier ikke at du skal be dine tidligere mobbere på 3 retters middag eller motta en unnskyldning fra dem, men at på et punkt bør man prøve å leve videre. For meg virker det tydelig som at dette er noe som gnager lenge etterpå, når man mener at mobberen fortjener det samme. Man får egentlig ikke noe ut av det. Blir å gå i en ond sirkel. Man kan evt engasjere seg mot mobbing, fordi det er mange som går igjennom dette i dag. Finne gode løsninger for alle parter, og legge press på Arbeidsplasser, skoler, osv, på å gjøre det de skal. 

Ergo ber man om unnskyldning for egen del, ikke for noe annet.

Du legger litt for mye i det jeg skriver om at jeg sliter med virkninger daglig. Si meg, har du en ryggskade som påvirker livet ditt daglig etter mobbing?
En mobber fortjener alltid det de selv har påført andre i retur. Det man vil at andre skal gjøre mot deg, gjør man selv mot andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sillyline skrev:

Jeg synes det var et helt greit svar, jeg. Om det så har gått 30 år, så er det helt innafor med hevn etter såpass hard mobbing. Hadde tatt igjen jeg også.

Ja enig. Dessuten kan det jo nettopp være en slik utblåsning mot mobberen som skal til for å komme videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Jolene skrev:

Hvorfor skal jeg søke hjelp?

Ergo ber man om unnskyldning for egen del, ikke for noe annet.

Du legger litt for mye i det jeg skriver om at jeg sliter med virkninger daglig. Si meg, har du en ryggskade som påvirker livet ditt daglig etter mobbing?
En mobber fortjener alltid det de selv har påført andre i retur. Det man vil at andre skal gjøre mot deg, gjør man selv mot andre.

Man gjør ikke nødvendigvis bare det. Det er akkurat det jeg forsøker å si. Jeg tenker at det kan være blandede følelser som gjør at man velger å beklage. Det at man beklager betyr ikke at man forventer tilgivelse, først og fremst kan det dreie seg om at man gjør opp for seg. Så er jeg sikker på at mange mennesker gjør mye uten å tenke så langt akkurat når det skjer. 

Nei, for da er du like langt. Da gjør du akkurat det samme som de gjør. Det finnes utallige måter å 'ta igjen' det man har vært utsatt for enn at man gjør det samme overfor den personen. Da svarer man bare mobbing med mobbing. Blir bare helt feil, for da er man det man anklager andre for å gjøre. Evt kunne hun ha skrevet en privat melding til personen det gjelder, og sagt at hun ikke ville ha noe med ham å gjøre og forklart hvorfor. Og å henge han ut er like mye lavmål som hans handlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...