Gå til innhold

Bitter dame hetser tidligere mobber på nett!


Summers

Anbefalte innlegg

Mari Y skrev (På 20.10.2018 den 16.34):

Det er bare tull at jeg forsvarer mobbing dersom du leser lenger opp. Jeg kan ikke noe for at andre mennesker tolker det så enkelt, fordi de ser verden på en enkel måte. 

Man kan gjerne gaa rundt og haape på det verste, men i lengden så vil det ikke ha noen ting for seg. Man vet at det ikke alltid er realistisk, og man vet at man bare skader seg selv til slutt. Ofte går det gjerne ganske daarlig med mobberne, senere i livet, også 

Er sånn det fremstår

Anonymkode: d35f5...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Summers skrev (På 24.9.2014 den 22.45):

(Dagbladet): Onsdag la den svenske stand up-komikeren og programlederen Karin Adelsköld (41) ut en faksimile av en privat Facebook-samtale på Twitter.

Bildet, som til nå har blitt delt over 900 ganger, samt retweetet omkring 1400 ganger, tar for seg en forespørsel 41-åringen får fra det som framstår å være en tidligere klassekamerat.

I samtalen, som man kan lese i bildet til venstre i artikkelen, spør den tidligere klassekameraten om 41-åringen muligens kunne ta seg tid til å opptre på hans pizzabakeri i Sverige.

Dette skulle han imidlertid ikke gjort.

 

- Slo og tafset

Adelsköld svarer mannen, som hun hevder skal ha mobbet henne gjennom skoletida, med å forklare hvordan hun opplevde hetsen.

 

Les resten her:

http://www.kjendis.no/2014/09/24/kjendis/uthengt/twitter/komiker/karin_adelskold/35428106/

 

Mobbing er selvsagt ikke greit, men bør man ikke som 41 åring fått en viss distanse fra mobbingen på barneskolen? Hun har da klart seg bra og er jo ikke helt unormalt å ha blitt mobbet i løpet av livet, men man kan ikke være bitter hele livet av den grunn. Er uansett uakseptabelt å drive med gapestokk og bruke kjendisstatusen til å henge ut en fyr for noe dumt han gjorde da han var en liten guttunge.

 

 

Innlegget er redigert pga. kopirett.

 

- Avalon, mod

 

 

 

En barndom er kort. Man har bare ett liv. Blir man mobbet så er den eneste barndommen du kunne hatt, blitt ødelagt… 

Mobbere fortjener å bli hengt ut.

Anonymkode: afb21...9ab

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er sånn det fremstår

Anonymkode: d35f5...597

Det er nok enkelte som gjerne vil anta dette, og det er nok også lett og å anta at forsøk på å forklare hvorfor mennesker begår ugjerninger = forsvar. Det er veldig mange som sidestiller begge to. Det er ikke to sider av samme sak. Det er når 'forklaring' blir brukt som en slags forsvarsmekanisme eller når man utviser såkalt 'victim blaming'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En barndom er kort. Man har bare ett liv. Blir man mobbet så er den eneste barndommen du kunne hatt, blitt ødelagt… 

Mobbere fortjener å bli hengt ut.

Anonymkode: afb21...9ab

Vi har noen ganske klare og tydelige lovverk som viser til at uthenging overhodet ikke er tillatt eller lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (1 time siden):

Vi har noen ganske klare og tydelige lovverk som viser til at uthenging overhodet ikke er tillatt eller lov. 

Haha hva er uthenging i lovverket? Libel?

Anonymkode: eb68a...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Haha hva er uthenging i lovverket? Libel?

Anonymkode: eb68a...544

I den forstand at man ikke har lov til og å dele bilder uten samtykke, bl a. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten bør man også være litt forsiktig i all hovedsak. 

 

 

https://www.facebook.com/373777873108092/posts/560839314401946/

 

Når du deler og publiserer et bilde på nett, så er det ikke alltid man vet hele forhistorien bak. Det er ikke alltid man tenker over at det kan falle tilbake på en selv at man deler bilder ukritisk. Mobberne vil som regel også ende opp som samfunnets tapere, uansett. Det er en høy korrellasjon mellom det og å være mobber og det og å ende opp med kriminalitet senere i livet, f eks

 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (10 timer siden):

Dessuten bør man også være litt forsiktig i all hovedsak. 

 

 

https://www.facebook.com/373777873108092/posts/560839314401946/

 

Når du deler og publiserer et bilde på nett, så er det ikke alltid man vet hele forhistorien bak. Det er ikke alltid man tenker over at det kan falle tilbake på en selv at man deler bilder ukritisk. Mobberne vil som regel også ende opp som samfunnets tapere, uansett. Det er en høy korrellasjon mellom det og å være mobber og det og å ende opp med kriminalitet senere i livet, f eks

 

det kommer da veldig an på hvilken type mobbing det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en veldig interessant tråd å lese, men jeg har enda bare kommet til side 14. Mye perspektiver frem og tilbake knyttet til tilgivelse og hevn, til å komme seg videre konta å være bitter, til å slite med senskader og ikke klare å komme seg videre, til folk som avfeier mobbeofrenes opplevelse og klandrer dem for å ikke komme seg videre, til folk som forsvarer mobbere, og til de som ønsker nærmest død over de som har mobbet dem. Jeg synes ingen skal kritisere andres måter å håndtere det å ha blitt mobbet. Det er rett og slett så individuelt hvordan folk takler slik at man har ingenting med å kreve at andre skal komme seg videre. Det kan ikke og SKAL ikke unnskyldes. Fantastisk at såpass mange i tråden IKKE forsvarer mobbere og faktisk ser det for hva det er: Ondskap.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (På 19.9.2018 den 20.59):


Man velger ikke det man blir utsatt for, men man kan velge hvordan man forholder seg til det. Man kan velge aa ikke la det konsummere resten av livet. 

Nei. Det er dette som blir feil. Får man senskader, så får man det. Det er ikke noe man kan bestemme over eller velge vekk. Får man depresjon, angst, traumer eller hva enn, så er dette sykdommer. Man kan ikke bare velge vekk senskader.

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summers skrev (På 24.9.2014 den 22.45):

(Dagbladet): Onsdag la den svenske stand up-komikeren og programlederen Karin Adelsköld (41) ut en faksimile av en privat Facebook-samtale på Twitter.

Bildet, som til nå har blitt delt over 900 ganger, samt retweetet omkring 1400 ganger, tar for seg en forespørsel 41-åringen får fra det som framstår å være en tidligere klassekamerat.

I samtalen, som man kan lese i bildet til venstre i artikkelen, spør den tidligere klassekameraten om 41-åringen muligens kunne ta seg tid til å opptre på hans pizzabakeri i Sverige.

Dette skulle han imidlertid ikke gjort.

 

- Slo og tafset

Adelsköld svarer mannen, som hun hevder skal ha mobbet henne gjennom skoletida, med å forklare hvordan hun opplevde hetsen.

 

Les resten her:

http://www.kjendis.no/2014/09/24/kjendis/uthengt/twitter/komiker/karin_adelskold/35428106/

 

Mobbing er selvsagt ikke greit, men bør man ikke som 41 åring fått en viss distanse fra mobbingen på barneskolen? Hun har da klart seg bra og er jo ikke helt unormalt å ha blitt mobbet i løpet av livet, men man kan ikke være bitter hele livet av den grunn. Er uansett uakseptabelt å drive med gapestokk og bruke kjendisstatusen til å henge ut en fyr for noe dumt han gjorde da han var en liten guttunge.

 

 

Innlegget er redigert pga. kopirett.

 

- Avalon, mod

 

 

 

Linken funker ikke!!!

Anonymkode: 6561c...56f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

det kommer da veldig an på hvilken type mobbing det da. 

Det er i all hovedsak en ting man bør være forsiktig med uansett årsak eller omstendigheter. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (1 time siden):

Nei. Det er dette som blir feil. Får man senskader, så får man det. Det er ikke noe man kan bestemme over eller velge vekk. Får man depresjon, angst, traumer eller hva enn, så er dette sykdommer. Man kan ikke bare velge vekk senskader.

Det betyr ikke at det jeg skriver er feil. Jeg hevder ikke at man kan velge bort senskader. Det kan man ikke. 

 

Men man kan velge bort hvor mye tid man bruker på og å konsumeres av hat og bitterhet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 time siden):

Dette var en veldig interessant tråd å lese, men jeg har enda bare kommet til side 14. Mye perspektiver frem og tilbake knyttet til tilgivelse og hevn, til å komme seg videre konta å være bitter, til å slite med senskader og ikke klare å komme seg videre, til folk som avfeier mobbeofrenes opplevelse og klandrer dem for å ikke komme seg videre, til folk som forsvarer mobbere, og til de som ønsker nærmest død over de som har mobbet dem.

Jeg synes ingen skal kritisere andres måter å håndtere det å ha blitt mobbet. Det er rett og slett så individuelt hvordan folk takler slik at man har ingenting med å kreve at andre skal komme seg videre. Jeg har blitt mobbet, mest på barneskolen, og noe på ungdomsskolen. Det er mobbingen fra barneskolen jeg sliter aller mest med, mye fordi jeg fikk skylden. Jeg håndterte det ikke godt nok. Jeg skulle ha gjort noe annerledes. Det var min skyld som ikke klarte å stoppe det. (Andres perspektiv). Den skyldfølelsen har i stor grad gjort at jeg ikke har klart å legge det bak meg. Og når folk klandrer meg for at jeg ikke kommer meg videre, så blir skyldfølelsen dobbel. Ikke bare sliter jeg med å komme meg videre på grunn av skyldfølelse, men jeg skal jammen påføres ENDA mer skyldfølelse - som bare fører til at jeg i alle fall ikke kommer meg videre.

Mobbing er faenskap satt i system. Det kan ikke forsvares. De fleste barn VET hva de gjør. Mobberen brukte meg som underholdning i årevis. Det var nettopp det at jeg BLE sint og lei meg som gjorde at han fortsatte. Det var reaksjoner han var ute etter, og alle reaksjonene mine ble bensin på bålet. Han visste meget godt at han gjorde noe galt da han trigget meg med vilje for å så le av meg, og faktisk bruke det som underholdning i hverdagen. Ja, han var barn, men det var jeg også! Sånn setter spor når man er barn, det at noen først utnytter deg for å så håne deg og få andre med på showet. Det kan ikke og SKAL ikke unnskyldes. Fantastisk at såpass mange i tråden IKKE forsvarer mobbere og faktisk ser det for hva det er: Ondskap.

Hvis man oppriktig går inn for og å gjøre noe som er lovstridig eller tvilsomt så er det rett og rimelig og å kritisere slike valg, uavhengig av årsak. Det er noe helt annet enn og å unnskylde mobbing, som i og for seg er et alvorlig samfunnsproblem. 

 

Hvis man oppriktig har et problem med at man blir mobbet, så må man få hjelp til og å håndtere det. 

 

Vi kan ikke ha det slik at folk henger ut hverandre, uansett hvor grove omstendighetene er. I hvert fall ikke når risikoen for  at de skader helt tilfeldige mennesker er der, og i hvert fall ikke når det kan slå tilbake på en selv. Og spesielt ikke dersom man kan bli straffet for det 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (14 minutter siden):

Det betyr ikke at det jeg skriver er feil. Jeg hevder ikke at man kan velge bort senskader. Det kan man ikke. 

 

Men man kan velge bort hvor mye tid man bruker på og å konsumeres av hat og bitterhet 

Hat og bitterhet kan også være en senskade, altså. Har du tenkt på at det kan være skyldfølelse som gjør at en person ikke kommer seg videre? Hvordan tror du da det er å få påført enda mer skyldfølelse fordi man ikke klarer å komme seg videre, når skyldfølelsen er årsaken til at man ikke kom seg videre i utgangspunktet?

Endret av Gjenferdet
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For og å understreke kjenner jeg mange som har vært mobbet og jeg ble, tør jeg si, utsatt for det også. 

 

Klart, det er forjævlig, og det preger i ganske lang tid etterpå. Men likevel, selv om noe føles riktig er det ikke akkurat ensbetydende med at det faktisk er. 

Med en slik logikk kunne man lett forsvare dødsstraff, f eks. Argumentet der er gjerne at 'tar du et liv så må du bøte med livet'. Og enkelt sett så høres det jo greit ut. Du må bøte med livet fordi du har drept noen. Problemet er at bare at skadeomfanget av dødsstraff er såpass omfattende at et slikt system ville i praksis ikke fungert. 

 

Jeg opplever den digitale gapestokken litt på samme måte. Ja, det kan være man føler en slags selvgodhet ved og å oppnå hevn for noe enkelte har sagt eller gjort. Problemet er bare det at folk vet ikke alltid hele historien bak det de deler på nett, og har sjeldent oversikt over hele bildet når noe legges ut usensurert på nett. 

Når det gjelder barn som opplever mobbing så er det likevel klart at dette er ofte tøft og å stå i og det er åpenbart at både barn som blir mobba og barn som mobber har behov for hjelp, samt de som gjerne både er mobbere og mobbeofre. Og der er man i aller høyeste grad fortsatt for dårlig. Men det er likevel slik at barn og voksne som mobbes kan få hjelp mot det de er utsatt for. Alarmtelefonen for barn og unge eller Ung. no, f eks. For voksne har man da Jobbing uten mobbing, som er en egen nettside. Man kan også kontakte mental helses hjelpetelefon eller Kirkens SOS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (15 timer siden):

Hat og bitterhet kan også være en senskade, altså. Har du tenkt på at det kan være skyldfølelse som gjør at en person ikke kommer seg videre? Hvordan tror du da det er å få påført enda mer skyldfølelse fordi man ikke klarer å komme seg videre, når skyldfølelsen er årsaken til at man ikke kom seg videre i utgangspunktet?

Det er ikke din feil at du ble mobba. Det er heller ikke det jeg prøver og å si. Det er alltid den som mobber sin feil.

Men jeg tror oppriktig at den som hindrer deg fra og å komme deg videre er deg selv. 

 

Og kommentarfeltet skal man ikke høre for mye på. Spesielt ikke KG, for det skrives usedvanlig mye tull her inne. 

 

 

Jeg synes ikke du skal klandre deg selv for andre folks grusomheter og hensynsløse opptreden. 

 

Ønsker deg alt godt ❤️

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (5 timer siden):

Det er ikke din feil at du ble mobba. Det er heller ikke det jeg prøver og å si. Det er alltid den som mobber sin feil.

Men jeg tror oppriktig at den som hindrer deg fra og å komme deg videre er deg selv. 

 

Og kommentarfeltet skal man ikke høre for mye på. Spesielt ikke KG, for det skrives usedvanlig mye tull her inne. 

Så sant så sant..

Anonymkode: d35f5...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krokanrullene
Jolene skrev (På 24.9.2014 den 22.57):

Skjønner henne godt og hadde jeg hatt samme muligheten hadde jeg og tatt den. Tøff dame! Mobbing kan sette dype spor i livet for den som blir mobbet.

 

Red: Hvorfor skal alltid mobbeofferet velge "the high road" forøvrig?! Hvorfor er det alltd den tidligere mobberen som man skal ta på meg silkehansker? Nei takke meg til å ta igjen mot noen som har gjort deg urett!

Faktisk helt enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...