Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Arabella skrev:

Abina synes jeg ikke om. Er det et navn?

Trådtittelen «hva synes dere om navnet» svarer vel på spørsmålet ditt.

Anonymkode: e6992...32d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2.8.2018 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Betty?

Anonymkode: 0d963...2b8

Ingen som har noen meninger om Betty?

Anonymkode: 0d963...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har noen meninger om Betty?

Anonymkode: 0d963...2b8

Kjenner ei koselig eldre dame som heter Betty. Så jeg syns navnet er koselig :) 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Abina? Jeg leste det på nettet en plass og har ikke greidd å glemme deg, Synes det er så pent! Håper nurket er en jente :P 

Anonymkode: 528ab...776

Jeg syns liksom at navnet mangler noe, og det er fordi jeg med en gang tenkte på navnet Sabine, og Sabrina. Abina var ikke så verst men syns Sabine og Sabrina (evt. Sabina) er finere. Evt. lignende navn som Amina, Anina, Alina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har noen meninger om Betty?

Anonymkode: 0d963...2b8

Ville gått for Elisabeth i så tilfelle, så kan Betty være kallenavn. Men jeg har ikke sansen for kallenavn som navn. Synes også de som heter Ellie heller burde hete Elisabeth/Elise, etc, og hatt Ellie som kallenavn. Kanskje det bare er jeg som er kjip og gammeldags!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner som kalles Betty heter egentlig Elisabeth eller Lisbeth ol. 

Anonymkode: d4443...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tre kilder til navn; norrøne, europeiske (gresk, latin, tysk, skotsk osv) og bibelske. Ester er ikke mer bibelsk enn John, Johannes, Peter, Simon, Isak, Thomas, Sara, Johanne, Rebecca, Marie, Maria..

Liker Ester veldig godt, ville dog skrevet med Esther. 

Anonymkode: ff249...a46

Jeg er tante til ei lita Esther, nydelig og tidløst navn👌🏼

Anonymkode: 15008...b0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Abina? Jeg leste det på nettet en plass og har ikke greidd å glemme deg, Synes det er så pent! Håper nurket er en jente :P 

Anonymkode: 528ab...776

Høres muslimsk ut i mine ører, uten at jeg vet om det er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Millimani said:

Høres muslimsk ut i mine ører, uten at jeg vet om det er det

Nei, det er ikke et muslimsk navn, eller fra annen religion for den saks skyld. Såvidt jeg kan se er Abina mest vanlig som jentenavn i Ghana og betyr "jente født på en tirsdag".

 

Det er jo et fint navn, men jeg ser for meg at noen kan tro det er feilstavet "Sabina" eller "Albina". Men man venner seg jo fort til alt (bare se på leah, ea, thea, dea), så liker du det go for it. 

 

 

 

Anonymkode: d4443...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere om Frida, Saga og Freja? :) Jeg elsker Saga og Freja, men tror ikke vi tør, det er litt for spesielt kanskje? 

Anonymkode: 52b46...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva syns dere om Frida, Saga og Freja? :) Jeg elsker Saga og Freja, men tror ikke vi tør, det er litt for spesielt kanskje? 

Anonymkode: 52b46...bc2

 Saga og Freja er vanligere både i Sverige og Danmark, kommer nok til å bli større i Norge og. Ville tatt navnet dere liker best, alle er innafor. 

Anonymkode: d4443...258

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns dere om Frida, Saga og Freja? :) Jeg elsker Saga og Freja, men tror ikke vi tør, det er litt for spesielt kanskje? 

Anonymkode: 52b46...bc2

Nei mitt inntrykk er at både Saga og Freja vokser i popularitet. Kanskje spesielt Saga. Syns jeg stadig ser det navnet i denne tråden. Min favoritt av dem er Freja, men så er jeg nesten forelsket i navnene Freya og Frøya. Freja er også en fin stavemåte :) Saga er også veldig stilig og pent :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva syns dere om Frida, Saga og Freja? :) Jeg elsker Saga og Freja, men tror ikke vi tør, det er litt for spesielt kanskje? 

Anonymkode: 52b46...bc2

Frida er "ut" iallfall for min del. Saga og Freja , derimot, er flotte navn som snart kommer til å vokse i popularitet i Norge. Bare kjør på, det er ikke spesielt i det hele tatt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hva syns dere om Frida, Saga og Freja? :) Jeg elsker Saga og Freja, men tror ikke vi tør, det er litt for spesielt kanskje? 

Anonymkode: 52b46...bc2

Synes både Saga og Freija eller Freja er nydelige navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns dere om Frida, Saga og Freja? :) Jeg elsker Saga og Freja, men tror ikke vi tør, det er litt for spesielt kanskje? 

Anonymkode: 52b46...bc2

Frida og Saga er veldig fine😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2018 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Vi har tre kilder til navn; norrøne, europeiske (gresk, latin, tysk, skotsk osv) og bibelske. Ester er ikke mer bibelsk enn John, Johannes, Peter, Simon, Isak, Thomas, Sara, Johanne, Rebecca, Marie, Maria..

Liker Ester veldig godt, ville dog skrevet med Esther. 

Anonymkode: ff249...a46

Nei alle navn i bibelen er jo selvsagt bibelske. Poenget mitt varmt noen føles mer bibelske enn andre, fordi de ikke er så mye brukt utenom i bibelen. Lasarus og Saulus er i en annen kategori en Jacob og Sara liksom. 

Anonymkode: 358e4...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2018 den 23.41, AnonymBruker skrev:

Det er i dine ører. For tyve år siden var NOA og Isak de mest bibelske og jødiske navnene av alle, de ble imidlertid plukket opp av nybakte foreldre og er nå blant navn ingen tenker over.

Philip er forøvrig ikke bibelsk eller jødisk, men gresk og betyr «han som elsker hester» eller noe liknende. 

Anonymkode: ff249...a46

Ikke bare i mine ører da, men i min generasjons ører, om Esther blir mer brukt etterhvert vil det  miste det stempelet ja.

Philip/Filip er da like bibelsk som andre navn i bibelen? Det er et navn som er nevnt i bilen, og er da selvfølgelig brukt i områder bibelen omhandler som for eksempel Hellas. Alle navn i bibelen vil jo ha en opprinnelse fra midtøsten/middelhavsområdene det var jo der de levde. Det samme kan man si om alle navn i bibelen.

 

Anonymkode: 358e4...1fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare i mine ører da, men i min generasjons ører, om Esther blir mer brukt etterhvert vil det  miste det stempelet ja.

Philip/Filip er da like bibelsk som andre navn i bibelen? Det er et navn som er nevnt i bilen, og er da selvfølgelig brukt i områder bibelen omhandler som for eksempel Hellas. Alle navn i bibelen vil jo ha en opprinnelse fra midtøsten/middelhavsområdene det var jo der de levde. Det samme kan man si om alle navn i bibelen.

 

Anonymkode: 358e4...1fc

Jeg synes egentlig ikke at Esther har særlig bibelsk stempel. Er du veldig gammel?

Anonymkode: 13c7f...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes egentlig ikke at Esther har særlig bibelsk stempel. Er du veldig gammel?

Anonymkode: 13c7f...8cd

37.

Anonymkode: 358e4...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva heter søsteren til Amanda?

Anonymkode: eab1f...f23

Bettina, Karoline, Nikoline, Mathilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...