Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Millimani skrev:

Er du klar over at pappaen til Jomfru Maria faktisk heter Joakim?

http://www.katolsk.no/biografier/historisk/anna

https://snl.no/Den_hellige_Anna

 

Ja. Det er jo nok et navn i kategorien ‘bibelsk navn, ingen tenker over er bibelsk’. 

Anonymkode: 358e4...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med Regnbjørg, Havbris eller Tåkedis? Snøfrid er også kult. Vi gi vesla et værnavn. Hun får ikke lov å hete Solbjørg, for jeg liker ikke sol, så det blir feil. 

Anonymkode: 53169...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttenavn

Hei, vi ønsker å gi barnet vårt et litt spesielt navn, men som samtidig er enkelt og så klart ikke til ulempe for barnet. Vi har sett litt på navnet Orion, eller en variasjon av det. 

Orion, Orian, Arion, Arian, Veron. 

Hvilket liker dere best?

Og er det noen god grunn for å ikke velge noen av disse navnene? (Tenk på hvordan du eventuelt svarer på dette, da det muligens er noen som har barn som har eller selv bæret disse navnene) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Annonym1 skrev:

Guttenavn

Hei, vi ønsker å gi barnet vårt et litt spesielt navn, men som samtidig er enkelt og så klart ikke til ulempe for barnet. Vi har sett litt på navnet Orion, eller en variasjon av det. 

Orion, Orian, Arion, Arian, Veron. 

Hvilket liker dere best?

Og er det noen god grunn for å ikke velge noen av disse navnene? (Tenk på hvordan du eventuelt svarer på dette, da det muligens er noen som har barn som har eller selv bæret disse navnene) 

 

Jeg liker Arian. Kjenner en flott fyr som heter det :) 

Anonymkode: 13c7f...8cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/25/2018 at 7:16 AM, AnonymBruker said:

Ester? Hva assosierer du det med? 

Anonymkode: 358e4...1fc

Synes Ester er et nydelig navn.  Gammeldags og koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/23/2018 at 12:35 PM, AnonymBruker said:

Navn som passer før Henry? Vi vurderer Henry alene, men jeg er litt usikker på om det er hakket for gubbete. 

Anonymkode: 97d5e...23c

Jeg ville brukt Henry alene, synes det blir mer gubbete med navn foran. Henry er da fint!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Annonym1 skrev:

Guttenavn

Hei, vi ønsker å gi barnet vårt et litt spesielt navn, men som samtidig er enkelt og så klart ikke til ulempe for barnet. Vi har sett litt på navnet Orion, eller en variasjon av det. 

Orion, Orian, Arion, Arian, Veron. 

Hvilket liker dere best?

Og er det noen god grunn for å ikke velge noen av disse navnene? (Tenk på hvordan du eventuelt svarer på dette, da det muligens er noen som har barn som har eller selv bæret disse navnene) 

 

Hadde aldri sendt barnet mitt ut i verden med navnet "Arian".
 https://en.wikipedia.org/wiki/Aryan_race

Anonymkode: 8f7a3...c95

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri sendt barnet mitt ut i verden med navnet "Arian".
 https://en.wikipedia.org/wiki/Aryan_race

Anonymkode: 8f7a3...c95

Oi, det visste jeg ikke. Men samtidig så skrives dette du nevner med Y og ikke I. Da blir det ikke det samme utrykket, tenker jeg da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Regnbjørg, Havbris eller Tåkedis? Snøfrid er også kult. Vi gi vesla et værnavn. Hun får ikke lov å hete Solbjørg, for jeg liker ikke sol, så det blir feil. 

Anonymkode: 53169...3fc

Av disse syns jeg absloutt snøfrid er finest, hva med Yr? Litt kort, men jeg liker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Annonym1 skrev:

Oi, det visste jeg ikke. Men samtidig så skrives dette du nevner med Y og ikke I. Da blir det ikke det samme utrykket, tenker jeg da.

 

Vel, I eller Y - hver gang gutten introduserer seg på engelsk, så vil han si "Hei, jeg er "av den ariske rase" til alle han møter. Forventer nesten et Heil attmed.

Anonymkode: 8f7a3...c95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, I eller Y - hver gang gutten introduserer seg på engelsk, så vil han si "Hei, jeg er "av den ariske rase" til alle han møter. Forventer nesten et Heil attmed.

Anonymkode: 8f7a3...c95

Dette er beskrivelsen i UK:

Arian is a masculine Welsh name, derived from the Greek Arion, a named used in Greek mythology, and the name of a Greek poet. The meaning of the name Arian is said to refer to the element silver. Arian is mainly found used in Wales, but is not unheard of in the rest of Britain.

Men skal ha dette Ariske i bakhodet, hvis navnet forblir på listen vår, har heldigvis god tid enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri sendt barnet mitt ut i verden med navnet "Arian".
 https://en.wikipedia.org/wiki/Aryan_race

Anonymkode: 8f7a3...c95

Aryan er jo bare engelsk for arisk, typ den ariske rase. Arian er fortsatt et fint navn, det har ingenting med det å gjøre. 

Anonymkode: 13c7f...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Annonym1 skrev:

Dette er beskrivelsen i UK:

Arian is a masculine Welsh name, derived from the Greek Arion, a named used in Greek mythology, and the name of a Greek poet. The meaning of the name Arian is said to refer to the element silver. Arian is mainly found used in Wales, but is not unheard of in the rest of Britain.

Men skal ha dette Ariske i bakhodet, hvis navnet forblir på listen vår, har heldigvis god tid enda.

Beskrivelsen i Norge: 

«Arian er et guttenavn av albansk opprinnelse. Arian var på sitt mest populære i 2014, og er for tiden på 175. plass på listen over guttenavn i Norge. Betydning: albansk:gylden dag - også kvinnenavn med annen betydning . Det er 471 personer i Norge som har det.» 

Anonymkode: 13c7f...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du til et engelsktalende land og sier du heter Arian så vil alle forbinde det med 2.vk/Hitler/nazisme uansett hva folk her sier det navnet betyr eller ikke betyr. 

Anonymkode: 1567d...38b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer du til et engelsktalende land og sier du heter Arian så vil alle forbinde det med 2.vk/Hitler/nazisme uansett hva folk her sier det navnet betyr eller ikke betyr. 

Anonymkode: 1567d...38b

Det stemmer ikke. 

Anonymkode: 13c7f...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Belle âme
5 timer siden, Annonym1 skrev:

Guttenavn

Hei, vi ønsker å gi barnet vårt et litt spesielt navn, men som samtidig er enkelt og så klart ikke til ulempe for barnet. Vi har sett litt på navnet Orion, eller en variasjon av det. 

Orion, Orian, Arion, Arian, Veron. 

Hvilket liker dere best?

Og er det noen god grunn for å ikke velge noen av disse navnene? (Tenk på hvordan du eventuelt svarer på dette, da det muligens er noen som har barn som har eller selv bæret disse navnene) 

 

Likte godt Orion og Veron😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Annonym1 skrev:

Oi, det visste jeg ikke. Men samtidig så skrives dette du nevner med Y og ikke I. Da blir det ikke det samme utrykket, tenker jeg da.

 

Heter «Arisk» på norsk,/«aryan» på engelsk. For meg gir dermed Arian litt for sterke nazi-assisoasjoner.

Likte Orion og Veron!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Annonym1 skrev:

Guttenavn

Hei, vi ønsker å gi barnet vårt et litt spesielt navn, men som samtidig er enkelt og så klart ikke til ulempe for barnet. Vi har sett litt på navnet Orion, eller en variasjon av det. 

Orion, Orian, Arion, Arian, Veron. 

Hvilket liker dere best?

Og er det noen god grunn for å ikke velge noen av disse navnene? (Tenk på hvordan du eventuelt svarer på dette, da det muligens er noen som har barn som har eller selv bæret disse navnene) 

Jeg vet om en gutt som heter Arian, her i Norge. Navnet hans har ingenting med nazister å gjøre, eller den ariske rase. For å være helt ærlig så har den tanken aldri slått meg. Jeg syns bare det er et fint navn.

Når det er sagt så liker jeg best Orion, også liker jeg Aron bedre enn Arion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp til guttenavn...

Vi vil gjerne bruke navnet Erik som tiltalsnavn. Det har blitt brukt i slekten til samboer i mange generasjoner. I tillegg ønsker vi å kalle gutten vår opp etter min farfar, Hans. 

Hans Erik klinger jo best. Hva tenker du om å gi ham navnet Hans Erik, men at vi kaller ham Erik? Eller blir det bedre å gi ham navnet Erik Hans, selv om det ikke klinger så bra?

Et tredje alternativ er Erik Johannes, men vi har litt lyst til å spare på navnene Johan og Johannes til en eventuell gutt nummer 2 :ler:

Anonymkode: 246b0...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...