Gå til innhold

Å få barn uten å ha bil


Dina86

Anbefalte innlegg

Jeg vet det ;) Men de fleste gidder ikke ta bussen for å levere en kake, da kommer det jo inn at "kan du ikke bare stikke innom her på veien?".

Og ja, det er et stort problem for meg at jeg ikke klarer å si nei. Men synes ikke dere synd på folk som ikke har det like lett som dere? Altså i andre situasjoner? (Feks økonomi som jeg nevnte over her.)

Er det ikke mange ganger dere også føler dere må hjelpe, selv om dere ikke egentlig vil?

Klart, dere som har bil og er så vant til latskapen gidder sikkert ikke å gå for å levere en kake el. div annet, men jeg ser virkelig ikke problemet her. En så trangsynt person som deg, og la meg presisere at den eneste grunnen til at du er så trangsynt er jo fordi du er så dumsnill og har så liten ryggrad at du ikke klarer å si nei til andre mennesker når du egentlig ikke har lyst til å hjelpe. Ikke rart at vestlige menneskerasen har så store helseplager og skrekkelig overvekt med sånne holdninger som deg. Det er da ingen problem å klare seg uten bil. Jeg har aldri latt venner eller familie kjøre rundt på meg, og ved å gå/sykle året rundt holder jeg meg aktiv og sunn. Storhandle på butikk gikk fint før barn, og ble jo bare lettere med småbarn når man har barnevogn til å frakte handleposer.

Anonymous poster hash: 43bb3...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utgangspunktet for debatten er et spørsmål om hvordan hverdagen/ ferier er for barnefamilier der ingen av foreldre har bil eller lappen.

Jeg får inntrykk av at flere av dere som sier at det går kjempegreit uten bil likevel bruker privatbil gjennom egen nær familie (for eksempel samboer eller besteforeldre) eller gjennom barnets andre forelder (som dere ikke bor sammen med).

Så kanskje kan det være et godt råd til ts at i alle fall en av foreldrene bør skaffe seg lappen før de setter i gang med å lage barn. I alle fall dersom de ikke bor i en by med supre kollektivtilbud.

Anonymous poster hash: 4d7e9...383

Altså, jeg er sikker på at de som ikke har bil, likevel sitter i en bil en gang i blant, enten det er med familie eller venner, men jeg tror de færreste belager seg på hjelp fra andre.

Man kan jo så klart råde ett par om at en part bør få førerkort først, for det er jo helt klart en fordel, men forsatt ikke noe must :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bor vi slik at barna kan gå til hverandre, og gå/sykle til fritidsaktiviteter. Det gjør de også om det er "flere" kilometer. De få gangene det er happenings langt unna organiserer foreldrene seg slik at bare et få kjører, de som skal sitte på møter opp hos den forelderen som kjører. Det er dette jeg er vokst opp med, og dette som videreføres. Ser ikke noe poeng i at alle barna skal kjøres i hver sin bil. Foreldre som av en eller annen grunn ikke har bil eller kan kjøre får andre oppgaver. I mitt nabolag organiserer vi oss slik at alle hjelper hverandre, heldigvis. Plutselig kan det være jeg som brekker foten, får epilepsi eller lignende og ikke kan kjøre for en periode eller resten av livet.

Med andre ord har jeg intenting i mot å ha med barna til andre foreldre i min bil når det trengs.

Anonymous poster hash: 02722...b30

Helt enig, det er vanvidd om man skal kjøre hver unge i egen bil.

Nå spørs det hvor gamle ungene er også, og om de kan veien. Min niåring får ikke lov å sykle i sentrum, eller gå gjennom der på leting etter rett adresse til noen venninner. Kun gå/sykle til de som bor på denne siden av sentrum, der hun kjenner veien. (Sykling burde hun strengt tatt ikke fått lov til før hun hadde tatt sykkellappen på skolen, men min vurdering er at hun er forsiktig nok nå, og i nærområdet er det ingen farlige kryss.)

Vi har jo også "klubben", som avsluttes kl. 21 fredagskvelder. Trenger vel ikke spesifisere hvorfor det er forbudt å gå uten voksen etter klokken 21 fredagskvelder i mørket langs sentrum der rånere og griskjørere er, samt fulle folk på vei til fest. Bare med klubben er det en fast aktivitet i uka som det trengs kjøring til.

De foreldrene som ikke har bil får ikke gjort noenting for å gi noe tilbake med dette. Men får ikke ungene sitte på så får de jo ikke blitt med. Hva gjør man da? Stenger ute ungene fordi foreldrene ikke har bil? *Redigert, glemte vesentlig ord.

Ellers kommer jeg fra bygda og er vant til samkjøring. Synes det er vanskeligere å få til det her, enda det er helt logisk at man fyller en bil før man starter på neste.

Klart, dere som har bil og er så vant til latskapen gidder sikkert ikke å gå for å levere en kake el. div annet, men jeg ser virkelig ikke problemet her. En så trangsynt person som deg, og la meg presisere at den eneste grunnen til at du er så trangsynt er jo fordi du er så dumsnill og har så liten ryggrad at du ikke klarer å si nei til andre mennesker når du egentlig ikke har lyst til å hjelpe. Ikke rart at vestlige menneskerasen har så store helseplager og skrekkelig overvekt med sånne holdninger som deg. Det er da ingen problem å klare seg uten bil. Jeg har aldri latt venner eller familie kjøre rundt på meg, og ved å gå/sykle året rundt holder jeg meg aktiv og sunn. Storhandle på butikk gikk fint før barn, og ble jo bare lettere med småbarn når man har barnevogn til å frakte handleposer.

Anonymous poster hash: 43bb3...cb8

Ja, jeg burde jo skjønt at jeg skulle gått de 11 km (22 tur retur) på motorveien for å levere den kaka, dumme meg..

Har ikke tenkt tanken på at noen har dårlig kollektivtilbud og lange avstander? Alle bor ikke i by.

(Det er forresten mye hyggeligere å diskutere hvis man ikke kaller opp folk.)

Endret av FrkHumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gruppen er nok langt større enn du tror. ;)

(Og da tar jeg ikke "snylting" og "stakkars godhjertede bileiere" bokstavelig, men at mange forventer at venner og familie med bil bør stille opp for dem ved behov er hevet over enhver tvil.)

Jeg synes en venninne av meg sa det veldig enkelt:

"Det er mange som sier de klarer seg godt uten bil og førerkort.

Men de tenker ikke på at årsaken til at de klarer seg godt uten bil fordi de har så mange gode venner og familiemedlemmer som stiller opp for dem, og kjører når de har behov for det.

Behovet er variabelt, noen har behov for bil to ganger i året, andre to ganger i uken, men uansett behov, så lenge det blir dekket, merker de heller ikke savnet."

Anonymous poster hash: ecbbb...d23

Vi klarer oss godt uten å eie egen bil. Vi klarer oss selv og bryr ikke andre. Jeg (mannnen) handler til hele familien på sykkel med ryggsekk og sykkelvesker. På lørdagen blir ofte vår sønn på 12 med for å hjelpe. Ellers stikker sønnen vår innom nærbutikken for å kjøpe småting som vi har glemt eller plutselig trenger. Er vi i byn (når vi enten bruker buss eller går til byn) så handler vi i byen og tar tunge matvarer med på bussen. Vi tar buss til ikea og tar enten ikeabussen (bor i Bergen) eller leier bil hos ikea når vi kjøper store ting. Sist vi kjøpte sofa fra en møbelforretning fikk vi sofaen levert hjem til oss..(betalte rundt tusenlappen for det.) Skal vi på besøk til familie og det ikke er sykkelavstand eller vi skal ha finklær på oss tar vi buss. Vi klarer oss alltid selv, uten familie og venner som gjør oss tjenester. Som regel er det vi som stiller opp for andre.....

Det er sikkert mange som utnytter andre, enten det er bevisst eller ubevisst. Det er heller ikke forskjell på egoisme hos folk uavhengig om man eier bil eller ikke. Selv velger jeg å tro at vi stort sett er vanlige folk som er hjelpsom mot andre.

Anonymous poster hash: 3c74c...fd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er sikker på at de som ikke har bil, likevel sitter i en bil en gang i blant, enten det er med familie eller venner, men jeg tror de færreste belager seg på hjelp fra andre.

Man kan jo så klart råde ett par om at en part bør få førerkort først, for det er jo helt klart en fordel, men forsatt ikke noe must :)

Ja, da er vi enige. :)

Så kjære ts, for at hverdagen og ferier skal bli best mulig for dere forhåpentligvis blivende foreldre anbefaler vi at i alle fall en av dere to bør ta lappen før barnet/ barna kommer. Så kan dere leie eller eie bil etter behov.

Anonymous poster hash: 4d7e9...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt en person (venn/familie/klasseforelder) uten bil og lappen som ikke er en belastning. Og vær snill og les dette riktig: Jeg har møtt mange som ikke spør om skyss eller utnytter at jeg har bil, men det er fortsatt en belastning fordi jeg tenker over det om jeg skal invitere på noe eller de gangene jeg kjører forbi noen i pøsregn med tunge handlevarer.

Da gjenstår det å møte meg. Skulle gjerne invitert deg til å leve 14 dager i min familie. Her brukes apostlenes hester, sykkle og kollektivtransport. Jeg jobber også frivillig og hjelper andre mennesker. Jeg tror du hadde lært veldig mye om det å leve "alternativt".

Mener du at det er en belastning for deg at du har dårlig samvittighet ovenfor andre mennesker feks i pøsregn med tunge handleposer ???? Da har du virkelig et problem når du tar over andres liv og innbiller deg at de har det kjipt. Det er forferdelig nedlatende å automatisk gå ut fra at andre ikke selv er i stand til å leve et godt liv. Selv syns jeg det kan være hyggelig å bli klissvåt på vei hjem fra butikken. Det er bare en god grunn til å tenne i peisen og ta en lang varm dusj... Slutt å nedgradere andre mennesker liv, du har mer enn nok med ditt eget.

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det ;)enn de fleste gidder ikke ta bussen for å levere en kake,M da kommer det jo inn at "kan du ikke bare stikke innom her på veien?".

Og ja, det er et stort problem for meg at jeg ikke klarer å si nei. Men synes ikke dere synd på folk som ikke har det like lett som dere? Altså i andre situasjoner? (Feks økonomi som jeg nevnte over her.)

Er det ikke mange ganger dere også føler dere må hjelpe, selv om dere ikke egentlig vil?

Jeg / vi har flere ganger tatt med kaker på bussen. Senest på 17 med full buss av folk. Sånt blir det bare god stemning av :)

Det å hjelpe andre gjør man fordi man selv ser fornuft i det og ønsker å gjøre noe bra for andre. Har man ikke lyst å hjelpe andre så kommer det ikke fra hjertet - da har man selv en indre konflikt som man bør løse selv, før man skal løse andres problemer.

Jeg bare lurer:

Er det vanlig at foreldre uten bil forventer at andre skal skysse dem eller barna rundt?

Nei. Det er ikke vanlig.

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer:

Er det vanlig at foreldre uten bil forventer at andre skal skysse dem eller barna rundt?

Det er ikke vanlig i min omgangskrets iallefall :)

Handler man noe som er så tungt at det ikke er mulig å få det med seg på offentlig transport, betaler man gjerne for hjemkjøring. Skal man et sted på odde tider, tar man taxi. Mathandling kan man ta i etapper, og man får faktisk ganske mye på en sykkel. Skal man til lege/sykehus med ungene tar man også taxi, og i de fleste tilfeller får man rekvisisjon til tilbaketuren.

Så får det være opp til hver enkelt sjåfør å la være å tilby skyss overalt, dersom det ikke passer. Helt vilt å legge det ansvaret over på de som har valgt å ikke ha bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det er vanvidd om man skal kjøre hver unge i egen bil.

Nå spørs det hvor gamle ungene er også, og om de kan veien. Min niåring får ikke lov å sykle i sentrum, eller gå gjennom der på leting etter rett adresse til noen venninner. Kun gå/sykle til de som bor på denne siden av sentrum, der hun kjenner veien. (Sykling burde hun strengt tatt ikke fått lov til før hun hadde tatt sykkellappen på skolen, men min vurdering er at hun er forsiktig nok nå, og i nærområdet er det ingen farlige kryss.)

Du trenger ikke sykkellappen fra skolen for at barnet ditt skal sykle. Barnet trenger "sykkellappen" fra far eller mor, altså opplæring og mengdetrening på hvordan man oppfører seg i trafikken. Snakk om å overlate ansvar til andre og så bruke det som en unnskyldning.

(Sykkellappen gir forøvrig ikke noe særlig grunnlag for å kunne sykle i urbane strøk dersom du tenker på trafikksikkerhet)

Sett deg på sykkelen og ta barnet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår det å møte meg. Skulle gjerne invitert deg til å leve 14 dager i min familie. Her brukes apostlenes hester, sykkle og kollektivtransport. Jeg jobber også frivillig og hjelper andre mennesker. Jeg tror du hadde lært veldig mye om det å leve "alternativt".

Mener du at det er en belastning for deg at du har dårlig samvittighet ovenfor andre mennesker feks i pøsregn med tunge handleposer ???? Da har du virkelig et problem når du tar over andres liv og innbiller deg at de har det kjipt. Det er forferdelig nedlatende å automatisk gå ut fra at andre ikke selv er i stand til å leve et godt liv. Selv syns jeg det kan være hyggelig å bli klissvåt på vei hjem fra butikken. Det er bare en god grunn til å tenne i peisen og ta en lang varm dusj... Slutt å nedgradere andre mennesker liv, du har mer enn nok med ditt eget.

Du har kanskje en livsstil eller sterk interesse der målet er å klare å deg uten privatbil? Er flott det!

Vi har en slik kar på jobb, og det kan til tider bli litt diskusjoner for han er steinhard med oss som ikke får kabalen til å gå opp med sykling og kollektivtransport :). Han er forresten leder i det lokale Naturvernforbundet.

Anonymous poster hash: 4d7e9...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg svarer ikke på det over, jeg har svart på tilsvarende lenger opp.)

Vil påpeke at INGEN her har kritisert de som ikke kan kjøre bil av medisinske grunner. Min terskel for å hjelpe noen som ikke kan kjøre er laaaangt unna å hjelpe de som ikke gidder/tar seg råd/ser behovet for bil.

På samme måte som at jeg gjerne kan hjelpe med husvask til noen som ikke får det til av helseårsaker, men jeg gidder ikke hjelpe friske mennesker med vask bare fordi de ikke orker å gjøre det selv.

Ingen grunn til å ta med dette flere ganger i diskusjonen, det er som sagt ingen som klager over disse.

Jeg har aldri møtt en person (venn/familie/klasseforelder) uten bil og lappen som ikke er en belastning. Og vær snill og les dette riktig: Jeg har møtt mange som ikke spør om skyss eller utnytter at jeg har bil, men det er fortsatt en belastning fordi jeg tenker over det om jeg skal invitere på noe eller de gangene jeg kjører forbi noen i pøsregn med tunge handlevarer.

Herregud. Få deg hjelp, for med dine holdninger (at du ser på andres eksistens som en belastning) kommer du til å møte veggen og bli utbrent. Og da kan du ikke skylde på de uten bil...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ;) Men de fleste gidder ikke ta bussen for å levere en kake, da kommer det jo inn at "kan du ikke bare stikke innom her på veien?".

Og ja, det er et stort problem for meg at jeg ikke klarer å si nei. Men synes ikke dere synd på folk som ikke har det like lett som dere? Altså i andre situasjoner? (Feks økonomi som jeg nevnte over her.)

Er det ikke mange ganger dere også føler dere må hjelpe, selv om dere ikke egentlig vil?

Nei, når jeg hjelper folk er det som regel fordi jeg vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke sykkellappen fra skolen for at barnet ditt skal sykle. Barnet trenger "sykkellappen" fra far eller mor, altså opplæring og mengdetrening på hvordan man oppfører seg i trafikken. Snakk om å overlate ansvar til andre og så bruke det som en unnskyldning.

(Sykkellappen gir forøvrig ikke noe særlig grunnlag for å kunne sykle i urbane strøk dersom du tenker på trafikksikkerhet)

Sett deg på sykkelen og ta barnet med.

Selvfølgelig ikke :) Sykkellappen er noe skolene har for å ha en opplæring før de får lov til å sykle til og fra skolen. (Stort sett fordi de dekker forsikring på skoleveien, og dermed har et ansvar.)

Mitt barn er godt opplært i trafikkregler og får derfor lov å bruke sykkelen selv uten at noen voksen er med. Skjønner ikke hvorfor du skal kommentere på det når jeg nettopp skrev at hun fikk lov? De fleste andre foreldre har sykkellappen som grense, jeg har ikke den grensa da jeg har vært nøye på trafikkregler fra hun var liten og føler meg trygg på at hun kan det.

Men å sykle i sentrum, det får hun ikke lov til. Lyskryss og rundkjøringer sliter tilogmed voksne folk på sykkel med, så der slippes ikke en niåring fri. Ikke minst pga uvettige sjåfører.

*Altså, du må jo ha forvekslet mitt innlegg med noen andre? Du snakker om at jeg overlater ansvar til andre og bruker det som unnskyldning, når jeg vitterlig ikke har fulgt den uskrevne regelen om sykkellappen og heller har tatt ansvar selv for trafikkopplæring. Har du misforstått, eller skrev jeg feil?

Endret av FrkHumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke :) Sykkellappen er noe skolene har for å ha en opplæring før de får lov til å sykle til og fra skolen. (Stort sett fordi de dekker forsikring på skoleveien, og dermed har et ansvar.)

Mitt barn er godt opplært i trafikkregler og får derfor lov å bruke sykkelen selv uten at noen voksen er med. Skjønner ikke hvorfor du skal kommentere på det når jeg nettopp skrev at hun fikk lov? De fleste andre foreldre har sykkellappen som grense, jeg har ikke den grensa da jeg har vært nøye på trafikkregler fra hun var liten og føler meg trygg på at hun kan det.

Men å sykle i sentrum, det får hun ikke lov til. Lyskryss og rundkjøringer sliter tilogmed voksne folk på sykkel med, så der slippes ikke en niåring fri. Ikke minst pga uvettige sjåfører.

*Altså, du må jo ha forvekslet mitt innlegg med noen andre? Du snakker om at jeg overlater ansvar til andre og bruker det som unnskyldning, når jeg vitterlig ikke har fulgt den uskrevne regelen om sykkellappen og heller har tatt ansvar selv for trafikkopplæring. Har du misforstått, eller skrev jeg feil?

Akkurat dette blir det raskt slutt på. Nå vedtar stortinget snart et forslag som gjør at foreldre får bestemmelsesrett til å bestemme om barnet skal sykle til skolen eller ei. Skolen mister sin mulighet til å nekte sykkelbruk.:)http://www.nrk.no/norge/foreldrene-bestemmer-skolesykling-1.11912716

Du bruker at hun ikke har sykkellappen som unnskyldning for at barnet ikke får sykle i byen/sentrum, i tillegg til at du mener det er farlig, hun får heller ikke lov å gå selv. Det skrev du. Jeg mener at dersom du gir barnet opplæring i sentrumssykling og lager en god rute som dere går gjennom sammen, og hun eller er kjent med hvordan man sykler, så er det trygt nok. Det samme gjelder for om hun går. Jeg har ikke forvekslet deg med noen andre, vi ser nok bare litt ulikt på tingene :) Ikke vondt ment :)

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette blir det raskt slutt på. Nå vedtar stortinget snart et forslag som gjør at foreldre får bestemmelsesrett til å bestemme om barnet skal sykle til skolen eller ei. Skolen mister sin mulighet til å nekte sykkelbruk. :)http://www.nrk.no/norge/foreldrene-bestemmer-skolesykling-1.11912716

Du bruker at hun ikke har sykkellappen som unnskyldning for at barnet ikke får sykle i byen/sentrum, i tillegg til at du mener det er farlig, hun får heller ikke lov å gå selv. Det skrev du. Jeg mener at dersom du gir barnet opplæring i sentrumssykling og lager en god rute som dere går gjennom sammen, og hun eller er kjent med hvordan man sykler, så er det trygt nok. Det samme gjelder for om hun går. Jeg har ikke forvekslet deg med noen andre, vi ser nok bare litt ulikt på tingene :) Ikke vondt ment :)

Det jeg skrev var at strengt tatt skulle hun ikke fått syklet fritt her i nærområdet heller (da med tanke på at det er en uskreven regel om at unger venter til de har sykkellappen før de får sykle fritt), men at det er noe jeg tillater på tross av at hun ikke har sykkellappen. (Altså ingen unnskyldning for å forby noe annet.)

Hun hadde ikke fått syklet i sentrum her uansett med eller uten lapp, min vurdering av barnets trafikkforståelse, sentrum og farlighet har ingenting med sykkellappen å gjøre. :)

(Vi er egentlig helt enige, slik jeg leser innleggene dine.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bare lurer:

Er det vanlig at foreldre uten bil forventer at andre skal skysse dem eller barna rundt?

Det er mange som forventer at barna skal skysses rundt, i hvert fall her hvor jeg bor. Imidlertid gjelder dette ikke bare foreldre uten bil, det er i stedet overraskende mange foreldre som har kveldene "opptatt" med jobb, møter eller andre ting som "forhindrer dem fra å være sjåfør for barna akkurat denne gangen". De som har bil bruker dessverre denne unnskyldningen/forklaringen veldig ofte og kan gjerne presisere at det er såååå travelt på jobb for tiden og liknende ting. Her hvor jeg bor er dette en større utfordring enn de få som ikke har bil.

En 7 åring, 9 åring og 11 åring har til sammen mange venner, flere fritidsaktiviteter og ikke minst mange bursdagsfeiringer i løpet av en måned. Det er lekeland, bowlingbursdag, fritidsgårdbursdag, karatebursdag, museumsbursdag og mye mer, felles for alle disse er at barna må kjøres. Det er ikke sykkelavstand til de fleste av disse stedene og de minste er for små til å ta buss alene. De har videre skoleavslutninger på nærmeste strand (selvsagt med flere kilometers kjøring) og spiller fotball og håndballkamper rundt i distriktet minst en helg i måneden. Flere av aktivitetene foregår altså i helgene med liten eller ingen kollektivtrafikk.

Jeg har både lappen og bil og opplever i perioder jeg kjører rundt på de fleste sine barn. Det er alltid flere foreldre som ringer eller sender sms hver eneste gang det er bursdager eller andre aktiviteter på programmet kvelder eller helg. Presiserer altså at dette ikke bare gjelder dem uten bil, mange foretrekker tydeligvis å gjøre andre ting enn å kjøre barna. Vi har en 7 seter (denne har vi pga 4 barn, har en baby i tillegg til de 3 eldste) og derfor plass til 6 barn samtidig. Da er man selvskreven sjåfør og det er ikke nødvendigvis sånn at de andre i stedet baker en ekstra kake eller tar en ekstra dugnad altså. Jeg og min mann har imidlertid valgt å se det positive i all kjøringen, nemlig at vi blir utrolig godt kjent med alle barnas venner og at de blir godt kjent med oss. Det er barna som forteller at pappa (som absolutt ikke kunne kjøre i denne bursdagen pga viktig møte på jobben) sitter hjemme og spiller playstation eller at mamma (som var syk og sengeliggende akkurat i kveld og derfor var forhindret fra å kjøre) er reist for å ta solarium og deretter shoppe nye klær.

Anonymous poster hash: ef0a6...b19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i livet er en belastning om vi skal se på det korrekt. Jobb, matbehov, søvnbehov, alt er belastninger. På samme måte som at alt vi gjør er av egoisme.

Og nei, jeg har aldri påstått at belastninger er skyldig av de som skaper belastningen :) Men at dere er en belastning for oss med bil, det påstår jeg. Ikke at det er deres skyld at dere er det.

Jeg tror du har seriøse problemer med hvordan du ser på/forholder deg til andre mennesker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har seriøse problemer med hvordan du ser på/forholder deg til andre mennesker.

Jeg tror du burde sjekke definisjonen av ordet belastning.

Men utdyp gjerne hvordan du kan komme med en beskrivelse av min psyke utfra et ord som du tydeligvis bruker på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du burde sjekke definisjonen av ordet belastning.

Men utdyp gjerne hvordan du kan komme med en beskrivelse av min psyke utfra et ord som du tydeligvis bruker på en helt annen måte.

Belastning = påkjenning, byrde, stress (jf. ordboka). Hvis du synes det er en påkjenning/byrde/stress å se en person som ikke kjører bil, så mener jeg du har problemer, ja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...