Gå til innhold

Å få barn uten å ha bil


Dina86

Anbefalte innlegg

Hva har dette med denne tråden å gjøre da? Den handler om det å ha bil når man har barn. Derfor tolket jeg det slik.

:klo:

Anonymous poster hash: 4d7e9...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min samboer har satt veldig klare føringer for hvordan han vil ha det. Ikke noe barn før førerkort, bil, oppsparte midler og egen bolig er på plass. Han sjekker at jeg tar p-pillen hver morgen. Anonymous poster hash: ce1f0...1f6

Høres ut som

en fornuftig kar :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta, on 23 Sept 2014 - 07:29, said:

Hva er poenget ditt?

Jeg tror enkelt og greit at vi befinner oss i hver vår virkelighet. Jeg tror vi bor i ulike byer, har ulikt antall unger, ulik alder på dem osv. Jeg har bare fått erfaring med at for å få hverdagskabalen til å gå opp med barnehage, sfo, skolearbeid, full jobb, tannlegebesøk, helsesøsterbesøk, fritidsaktiviteter, foreldremøter, matinnkjøp, overnattingsturer, dugnader, søndagsmiddag hos bestemor osv, osv er familien vår avhengig av bil og lappen.

Som sagt syns jeg det er bra at familier prøver å holde seg mest mulig uten bil. Men for de som planlegger å få unge® uten ha bil/ ha lappen må de være innstilt på at uten bil vil ting ofte ta ekstra med tid når hverdagskabalen skal gå opp (så fremst de ikke bor i "storbyer" der det er satset optimalt på kollektivtransport). De bør heller ikke ta det for gitt at andre har lyst til å bruke av sin egen tid til kjøring av deres unger eller har lyst til å låne bort bilen sin. Så bør de tenke på at ungen opp gjennom oppveksten vil ha ulike behov og behovene deres endres.

Anonymous poster hash: 4d7e9...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror enkelt og greit at vi befinner oss i hver vår virkelighet. Jeg tror vi bor i ulike byer, har ulikt antall unger, ulik alder på dem osv. Jeg har bare fått erfaring med at for å få hverdagskabalen til å gå opp med barnehage, sfo, skolearbeid, full jobb, tannlegebesøk, helsesøsterbesøk, fritidsaktiviteter, foreldremøter, matinnkjøp, overnattingsturer, dugnader, søndagsmiddag hos bestemor osv, osv er familien vår avhengig av bil og lappen.

Som sagt syns jeg det er bra at familier prøver å holde seg mest mulig uten bil. Men for de som planlegger å få unge® uten ha bil/ ha lappen må de være innstilt på at uten bil vil ting ofte ta ekstra med tid når hverdagskabalen skal gå opp (så fremst de ikke bor i "storbyer" der det er satset optimalt på kollektivtransport). De bør heller ikke ta det for gitt at andre har lyst til å bruke av sin egen tid til kjøring av deres unger eller har lyst til å låne bort bilen sin. Så bør de tenke på at ungen opp gjennom oppveksten vil ha ulike behov og behovene deres endres.

Anonymous poster hash: 4d7e9...383

Jeg skjønner ikke hva dette svaret har med meg å gjøre. Men du fikk sikkert frem et poeng, uten at det vedrører meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta, on 23 Sept 2014 - 09:14, said:

Jeg skjønner ikke hva dette svaret har med meg å gjøre. Men du fikk sikkert frem et poeng, uten at det vedrører meg.

Vel, du kom med en kommentar (som jeg oppfattet som en smule sleivete og nedsettende) på om jeg virkelig kjørte vgs.elever til skolen. Derfor svarte jeg deg.

Men nå lar vi den delen av diskusjonen ligge.

Anonymous poster hash: 4d7e9...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Dere uten lappen og bil" - høres ut som om dette er en stor gruppe som bare venter på å snylte på dere stakkars godhjertede bileiere :P

Denne gruppen er nok langt større enn du tror. ;)

(Og da tar jeg ikke "snylting" og "stakkars godhjertede bileiere" bokstavelig, men at mange forventer at venner og familie med bil bør stille opp for dem ved behov er hevet over enhver tvil.)

Mange som ikke har bil ser ting fra sitt eget ståsted, og tenker ikke på at de som er bileiere har en noe annen erfaring.

Mange som ikke har bil tenker kanskje at "jeg spør jo bare om hjelp til storhandling to ganger i året, og såpass bør de tåle", mens bileier kanskje har 20 billøse personer rundt seg som mener de må tåle å "bare" bli spurt om hjelp til storhandling to ganger i året. Og da blir totalbelastningen ganske stor, selv om det er lite pr person.

Jeg synes en venninne av meg sa det veldig enkelt:

"Det er mange som sier de klarer seg godt uten bil og førerkort.

Men de tenker ikke på at årsaken til at de klarer seg godt uten bil fordi de har så mange gode venner og familiemedlemmer som stiller opp for dem, og kjører når de har behov for det.

Behovet er variabelt, noen har behov for bil to ganger i året, andre to ganger i uken, men uansett behov, så lenge det blir dekket, merker de heller ikke savnet."

Anonymous poster hash: ecbbb...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kom med en kommentar (som jeg oppfattet som en smule sleivete og nedsettende) på om jeg virkelig kjørte vgs.elever til skolen. Derfor svarte jeg deg.

Men nå lar vi den delen av diskusjonen ligge.

Anonymous poster hash: 4d7e9...383

Dine senere svar antyder at jeg har meninger jeg ikke har gitt uttrykk for, så selv om du via hersketeknikk vil avgjøre om jeg skal svare svarer jeg likevel.

Mitt spørsmål om du kjører barn som går på videregående var et oppriktig spørsmål. Jeg tolket ditt innlegg som at du gjorde det, fordi du skrev et langt innlegg i denne tråden (som omhandler om man må ha bil for å ha barn) som tok for seg beliggenheten til videregående skoler.

Som du kanskje ser er det ikke bare meg som oppfattet det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke kan kjøre bil. Klart hverdagen hadde vært enklere med førerkort og bil, men det går fin uten også. Man må bare planlegge litt mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere med bil synes det er så grusomt å kjøre andre, da må dere slutte å tilby dere, da (f.eks. frøken Humle). Si det som det er. Dere kan ikke for alvor mene at alle skal skaffe seg bil, slik at dere skal slippe å måtte kjenne på dårlig samvittighet før dere motstrebende tilbyr dere å kjøre. Når noen tilbyr seg å kjøre meg, regner jeg med at de mener det. Jeg kan ikke drive å tenke "kanskje hun egentlig ikke vil, bare føler at hun " - det blir for dumt.

Men det skal sies at for vår del er det sjelden andre enn min samboer som kjører. Unntaket er hvis vi skal besøke besteforeldre eller dra på hytten, da sitter jeg vanligvis på med en nær slektning som bor rett ved meg og som skal akkurat samme sted. Det tror jeg absolutt ikke er noe problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere med bil synes det er så grusomt å kjøre andre, da må dere slutte å tilby dere, da (f.eks. frøken Humle). Si det som det er. Dere kan ikke for alvor mene at alle skal skaffe seg bil, slik at dere skal slippe å måtte kjenne på dårlig samvittighet før dere motstrebende tilbyr dere å kjøre. Når noen tilbyr seg å kjøre meg, regner jeg med at de mener det. Jeg kan ikke drive å tenke "kanskje hun egentlig ikke vil, bare føler at hun " - det blir for dumt.

Men det skal sies at for vår del er det sjelden andre enn min samboer som kjører. Unntaket er hvis vi skal besøke besteforeldre eller dra på hytten, da sitter jeg vanligvis på med en nær slektning som bor rett ved meg og som skal akkurat samme sted. Det tror jeg absolutt ikke er noe problem.

Slik jeg mener det jeg skriver, og slik jeg leser andres innkegg, så tror jeg du har misforstått litt, og vridd det hele rundt.

Når man tilbyr noen skyss er det jo ikke noe problem.

Problemet dukker opp når man blir oppfattet som en gratis taxi som man kan dirigere rundt med en gang de setter seg inn i bilen.

Et konkret eksempel fra mitt liv:

En venninne spurte meg om jeg kunne kjøre henne til Expert, fordi tv-en hennes var ødelagt, og hun måtte ha ny.

Jeg sa ja til det.

Etter å ha kjøpt tv-en, og fått lastet den inn i bilen, spurte hun om jeg samtidig kunne kjøre henne innom butikken slik at hun kan handle stort (med det samme hun har bil tilgjengelig).

Ok, greit nok.

Så måtte hun innom blomsterbutikken, og hente barna på turn.

Da hun ønsket at jeg skulle kjøre henne til en venninne for å levere noe hun hadde lånt, og innom apoteket og en interiørbutikk (fordi det var så kjekt å gjøre slikt når hun hadde en bil tilgjengelig) på tilbakeveien, så sa jeg stopp.

Resultatet var en venninne som i stedet for å være glad for at jeg hjalp henne med det hun i utgangspunktet ba om hjelp til + litt til, ble sur for at jeg ikke gadd hjelpe henne.

Det er faktisk ganske mange som tar det som en selvfølge at de med bil stiller opp for de uten bil.

Som jeg tidligere har sagt, og som jeg gjentar nå, det er ikke noe problem å klare seg uten bil.

Men det krever en del mer planlegging og tilrettelegging, og man bør ikke basere seg på andres tid og velvilje for å gjøre ting enklere for en selv.

Anonymous poster hash: ecbbb...d23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta, on 23 Sept 2014 - 10:02, said:

Dine senere svar antyder at jeg har meninger jeg ikke har gitt uttrykk for, så selv om du via hersketeknikk vil avgjøre om jeg skal svare svarer jeg likevel.

Mitt spørsmål om du kjører barn som går på videregående var et oppriktig spørsmål. Jeg tolket ditt innlegg som at du gjorde det, fordi du skrev et langt innlegg i denne tråden (som omhandler om man må ha bil for å ha barn) som tok for seg beliggenheten til videregående skoler.

Som du kanskje ser er det ikke bare meg som oppfattet det slik.

Hersketeknikk? Ja, ja! Hva skal jeg svare?

Tror jeg bare velger å prøve og la diskusjonen vår dø hen.

Anonymous poster hash: 4d7e9...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg mener det jeg skriver, og slik jeg leser andres innkegg, så tror jeg du har misforstått litt, og vridd det hele rundt.

Når man tilbyr noen skyss er det jo ikke noe problem.

Problemet dukker opp når man blir oppfattet som en gratis taxi som man kan dirigere rundt med en gang de setter seg inn i bilen.

Et konkret eksempel fra mitt liv:

En venninne spurte meg om jeg kunne kjøre henne til Expert, fordi tv-en hennes var ødelagt, og hun måtte ha ny.

Jeg sa ja til det.

Etter å ha kjøpt tv-en, og fått lastet den inn i bilen, spurte hun om jeg samtidig kunne kjøre henne innom butikken slik at hun kan handle stort (med det samme hun har bil tilgjengelig).

Ok, greit nok.

Så måtte hun innom blomsterbutikken, og hente barna på turn.

Da hun ønsket at jeg skulle kjøre henne til en venninne for å levere noe hun hadde lånt, og innom apoteket og en interiørbutikk (fordi det var så kjekt å gjøre slikt når hun hadde en bil tilgjengelig) på tilbakeveien, så sa jeg stopp.

Resultatet var en venninne som i stedet for å være glad for at jeg hjalp henne med det hun i utgangspunktet ba om hjelp til + litt til, ble sur for at jeg ikke gadd hjelpe henne.

Det er faktisk ganske mange som tar det som en selvfølge at de med bil stiller opp for de uten bil.

Som jeg tidligere har sagt, og som jeg gjentar nå, det er ikke noe problem å klare seg uten bil.

Men det krever en del mer planlegging og tilrettelegging, og man bør ikke basere seg på andres tid og velvilje for å gjøre ting enklere for en selv.

Anonymous poster hash: ecbbb...d23

Nei, jeg har ikke misforstått. F.eks. frk. Humle skrev jo at hun tilbyr andre skyss selv om hun egentlig ikke har lyst, men fordi hun "føler hun må". Det mener jeg hun må ta på sin egen kappe - hvis du ikke vil kjøre noen, ikke tilby det heller.

Til ditt eksempel, selvsagt burde ikke din venninne strukket velviljen din, og hun burde absolutt ikke blitt sur når du hadde hjulpet henne. Men det er ikke saken jeg har nevnt - jeg mener bare man bør kunne forstå et ja som et ja og et nei som et nei. Selvsagt bør en uten bil også være bevisst på å ikke utnytte andres godhet. For eksempel spurte min mor meg om hun skulle hente barnet mitt en kveld i en bursdag, slik at jeg slapp å stikke ut igjen etter jobb for å hente barnet. Det sa jeg nei takk til, all den grunn jeg fint klarer å hente selv, min mor har også vært på jobb, og mitt barn er mitt ansvar.

Likevel mener jeg bilførere som føler seg utnyttet må sette foten ned selv, det må en kunne klare.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt bør en uten bil også være bevisst på å ikke utnytte andres godhet. Likevel mener jeg bilførere som føler seg utnyttet må sette foten ned selv, det må en kunne klare.

Ok, da misforsto jeg deg!

Vi er enige. :)

Anonymous poster hash: ecbbb...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man møter en gammel dame som bærer tungt, så tilbyr man seg å hjelpe, ikke sant?

Om man sitter på bussen og det kommer en mann med krykker, så tilbyr man plassen sin?

Det er på samme måte med å tilby skyss føler jeg. Kan da ikke la folk tusle avgårde i pøsregn om jeg skal sitte i en god og varm bil! Så nei, selv om jeg tilbyr meg betyr det ikke at jeg vil, men at jeg synes synd på den personen uten bil og føler jeg må siden det er høflighet å hjelpe andre.

(De som ikke kan kjøre bil pleier å fortelle det, kan man ikke av helsegrunner e.l. er det helt "gyldig" og åpner opp for å hjelpe uten å bli irritert. Verre med de som kan ta lappen, som kan ha bil, og likevel ikke gidder fordi det fungerer så fint uten, bare med "litt" hjelp innimellom.)

Unnskyld meg, men dette er helt og holdent din egen feil. Du kan ikke tilby deg å kjøre, og så senere sutre over at billøse velger å ta imot DITT tilbud og at det er så slitsomt for deg. Hva skal de uten bil gjøre da? Takke nei til slike tilbud i tilfelle vedkommende de snakker med er en uten ryggrad som går rundt og tilbyr ting uten å ville det selv???

Jeg har bil selv, og når jeg tilbyr skyss så mener jeg det. Du skaper deg jo bare problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er bra kollektivtilbud burde det gå bra. Og bare fjollete å dra fram å bære barn hjem fra sykehus, for litt mer oppegående mennesker enn den dama der hadde tatt taxi.

Om du tenker økonomisk på det, så kan dere fint koste på dere noen taxiturer i året når det trengs. Så trenger dere heller ikke være den som snylter på de med bil.

Anonymous poster hash: 53ef4...483

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer helt an på hvordan kollektivtilbudet er hvor dere bor, som flere har skrevet.

Vi har greid oss i nesten 3 år uten bil, men vi bor et sted hvor butikkene ligger knappe kilometeren unna oss, hvor sykkelveiene er godt planlagt (dette er i Nederland, så det er jo noe helt annet enn i Norge) og hvor kollektivtilbudet er utrolig godt. Vi har også tilpasset oss livet uten bil. Vi har blitt vant til å handle noen ganger i uka, og å bruke ryggsekk og/eller sykkelvesker når vi må hjemover. Vi har klær/utstyr som passer til de fleste typer vær. En gang i blant låner vi en bil, men det er såpass sjeldent og det er gjerne i forbindelse med transport til og fra bursdagsfester (samboer har stor familie spredt rundt omkring).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen selv tilbyr seg å kjøre andre, får de ta det på sin egen kappe, at vi uten bil skal måtte få dårlig samvittighet for det. Og om noen prøver å gjøre opp for seg ved å betale i retur, synes jeg det er flott. Regner med de fleste gjør det fordi de VIL og KAN, ikke fordi de føler de MÅ, sånn som hun over her gjør..
Det at hennes tapte tid ikke kan måles i penger, synes jeg også er skikkelig arrogant å si. Hvis du har sååå mye imot å kjøre andre, så anbefaler jeg deg å slutte å tilby deg. For deg er jo ALLE uten bil snyltere?

Jeg har ikke bil, og klarer meg fint uten hjelp. MEN, moren min kommer stort sett på besøk èn gang i uken, og da står alltid storhandling på menyen hennes, så da benytter jeg meg av det. Jeg spør aldri venninner eller andre, med mindre det er krise av typen "kan du kjøre oss på legevakt?" el. Har de ikke mulighet, ringer vi bare en taxi. Når barnet blir større, og skal være med/ha med noen hjem, eller skal på fritidsaktivitet, regner jeg med at vi sørger for å tilrettelegge ut fra situasjonen vi er i da. Heldigvis har jeg en barnefar som har lappen, og som tar sin del av ansvaret og hjelper til med ting som gagner barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...