Gå til innhold

Preppystilen - hvorfor er vi så få?

Anbefalte innlegg

Morsomt at verden er så totalt ulik, avhengig av hvor man selv står og hvem man omgås :)

Selv har jeg ikke et problem i verden med en flott, høyst maskulin Mann i pastellfarvet pikèskjorte en varm sommerdag, - og ei heller med en hvit snasen bomullsgenser i typisk 'tennisstil' når det ikke er like brennhett.

Og for å ta drepen på merkefokuset med en gang; brautende logoer er lower class (typisk hele venstre side av brystkassen dekket av verdens største Polo Ralph Lauren logo.

Så har de fleste klær en logo, vanskelig å komme helt unna, men et lite logobroderi mindre enn en lillefinger er foretrukket av de litt voksnere Menn.

Kunne ikke ha vært mer eller mindre enig med deg. At mennesker er så ulike i personlighet og klesstil gjør det så mye mer interresant. Pastellfarger er kjempe fint det, med mindre antrekket ikke er overkill av pastell.

Fortsetter under...

Morsomt at verden er så totalt ulik, avhengig av hvor man selv står og hvem man omgås :)

Selv har jeg ikke et problem i verden med en flott, høyst maskulin Mann i pastellfarvet pikèskjorte en varm sommerdag, - og ei heller med en hvit snasen bomullsgenser i typisk 'tennisstil' når det ikke er like brennhett.

Og for å ta drepen på merkefokuset med en gang; brautende logoer er lower class (typisk hele venstre side av brystkassen dekket av verdens største Polo Ralph Lauren logo.

Så har de fleste klær en logo, vanskelig å komme helt unna, men et lite logobroderi mindre enn en lillefinger er foretrukket av de litt voksnere Menn.

Det jeg registrerer som en forskjell på det du skisserer kontra preppystilen, er at du legger mer fokus på individuell stil enn å følge en stil slavisk. Det du skisserer er jo positivt, men å gå i en stil helt slavisk uten å tenke over hvorfor eller gjøre en egen selvstendig tanke, det blir jo merkelig.

• Liker 1
Gjest Lille-pus

Det jeg registrerer som en forskjell på det du skisserer kontra preppystilen, er at du legger mer fokus på individuell stil enn å følge en stil slavisk. Det du skisserer er jo positivt, men å gå i en stil helt slavisk uten å tenke over hvorfor eller gjøre en egen selvstendig tanke, det blir jo merkelig.

Stemmer det.

En stil består av noen hovedelementer som bærer stilen, kombinert med 'småsaker' i tillegg.

'Småsakene' er ikke bærere av stilen, men utfyller den med enkeltmenneskets ønsker og farver.

Jeg må være så ærlig at jeg sier det minner meg stort om ungdomsskoleklasser når en stil ansees som en slavisk uniform som 'skal' og bestå av nøyaktig de merkeplaggene i nøyaktig den spesifikke farven.

- og nåde være den som skulle tørre å gi den eneste rette 'stil' en liten twist.

Voksne mennesker er ferdige med det uniformsslaveriet. Vi plukker og mikser våre plagg etter eget forgodtbefinnende.

- og skulle vi da ved en tilfeldighet komme til å ligge et sted mellom såkalt 'preppy' og klassisk, hvor flotte Menn med stor selvfølge går i lyse chinos og pastellfarvet pikè skjorte og en hvit tennisgenser over skuldrene, med Docksides eller Tod's på bena. Med et Belstaff belte som holder chinos'en pent oppe, - og skulle så noen sette pilsen i vranghalsen av å se oss, ja så får de jo heller gjøre det.

En stil er en måte å kle seg, ikke en tenåringspromo av hvilket fabrikat man kler seg.

En klassisk dress m/skjorte os slips og det nordmenn kaller 'pensko' trenger ikke være en Armani dress foir å være en dress. Skjorten må ikke være en Pasqui skjorte for å være en skjorte, slipset må ikke ha den lille Hermes logoen for å være et slips.

Like sikkert er dress og slips en gren av klassisk stil i mitt hode, og like sikkert er det at det det vil være variasjoner i farvevalget etter nårtid på døgnet og hvilken anledning, - men er det mindre 'dress og slips' av den grunn?

I mitt hode 'nei'.

Når stil misforstås til å være et merke, en farve eller kun en 'gyldig' kombinasjon av merke og farve, - da er stilbegrepet svunnet hen i copycat effekten fra tv-serier, magasiner og blogger ;)

• Liker 2

Voksne mennesker er ferdige med det uniformsslaveriet. Vi plukker og mikser våre plagg etter eget forgodtbefinnende.

- og skulle vi da ved en tilfeldighet komme til å ligge et sted mellom såkalt 'preppy' og klassisk, hvor flotte Menn med stor selvfølge går i lyse chinos og pastellfarvet pikè skjorte og en hvit tennisgenser over skuldrene, med Docksides eller Tod's på bena. Med et Belstaff belte som holder chinos'en pent oppe, - og skulle så noen sette pilsen i vranghalsen av å se oss, ja så får de jo heller gjøre det.

Hallefuckingluja.

Jeg syns hele denne tråden har vært en eneste lang tirade av god gammeldags surmaget vestkanthat. Fabelaktig! Alternativene som trekkes frem er jo direkte tørt og kjedelig, ja nesten stygt. Blå kjip genser, baggy Dressmann-olabukser, blå kåpe og grått skjerf? *grøss*, det er sånn IT-gutta på jobben kler seg (Det er ikke et kompliment, nei).

Faktum er at preppy, dog kanskje ikke i de ekstreme versjoner, er langt nærmere en klassisk dress-og-slips stil enn noe annet. Selvfølgelig vil ingen mene at det er stygt med dress. De som ikke ser denne stilmessige koblingen har hodet så langt opp i rævva at de er permanent drittblinde.

Velkommen til god stil:

http://s7d2.scene7.com/is/image/PoloGSI/s7-1136850_standard?wid=2000&hei=2000

http://no.gant.com/media/catalog/product/cache/3/small_image/1500x1500/c96a280f94e22e3ee3823dd0a1a87606/9/1/91383.jpg

http://no.gant.com/media/catalog/product/cache/3/small_image/1500x1500/c96a280f94e22e3ee3823dd0a1a87606/9/3/93650.jpg

http://s7d2.scene7.com/is/image/PoloGSI/s7-1132335_lifestyle?wid=2000&hei=2000

http://s7d2.scene7.com/is/image/PoloGSI/s7-1132372_lifestyle?wid=2000&hei=2000

Endret av Arcturus
  • Liker 1

Ugh! Jeg foretrekker en mann i slitt olabukse og t-skjorte, med sneakers og 3-dagersskjegg. Og når det er kalderere i været: jeg er veldig svak for lue og ullgenser <3

Du liker med andre ord en mann som ikke kan kle seg pent. Det er greit det altså... :ninja:

• Liker 1

Annonse

Det er i alle fall et uomtvistelig faktum at stil og personlighet ofte går hånd i hånd. Og menn med såkalt preppy stil, har ofte holdninger og interesser som ikke samsvarer med hva jeg liker og tiltrekkes av. Derfor unngår jeg de.

• Liker 2

Det er i alle fall et uomtvistelig faktum at stil og personlighet ofte går hånd i hånd. Og menn med såkalt preppy stil, har ofte holdninger og interesser som ikke samsvarer med hva jeg liker og tiltrekkes av. Derfor unngår jeg de.

Jada, det er vel dokumentert i denne tråden.

Apropos Godwins law; Jeg syns SS-uniformene, som for øvrig ble designet av Hugo Boss, er ganske stilige. Til tross for at uniformen for evig og alltid vil være et erkesymbol på ondskap og folkemord i industriell skala (http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/21/dd/2c/21dd2c08d0a8c9a4a58a5943c0d83a10.jpg). Uniformen i seg selv er rimelig stilig. Jeg har ingen vanskeligheter med å si det. Det burde være en enkel greie for enkelte å innrømme for seg selv at jo, preppystilen har definitivt aspekter ved seg som er stilfullt og pent til tross for hva man skulle mene om de som går i det. Koblingen til dresscode er helt åpenbar. Det er praktisk talt samme stilen på hjemmebane vs på kontoret.

Denne debatten er helt latterlig, og jeg syns helt ærlig at det er flaut at ikke flere ser det. Da lurer jeg på hva i helvete dere faktisk liker av herremote istedenfor.

Endret av Arcturus
  • Liker 1

Du liker med andre ord en mann som ikke kan kle seg pent. Det er greit det altså... :ninja:

???

Mannen min KAN kle seg pent, og gjør det også når anledningen er rett (men hvite gensere og lyse bukser, er nok ikke det verken han eller jeg legger i "pent", for å si det sånn). Men i hverdagen kler han seg PRAKTISK.

Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Anonymous poster hash: ec93b...8c2

• Liker 3

Hallefuckingluja.

Jeg syns hele denne tråden har vært en eneste lang tirade av god gammeldags surmaget vestkanthat. Fabelaktig! Alternativene som trekkes frem er jo direkte tørt og kjedelig, ja nesten stygt. Blå kjip genser, baggy Dressmann-olabukser, blå kåpe og grått skjerf? *grøss*, det er sånn IT-gutta på jobben kler seg (Det er ikke et kompliment, nei).

Faktum er at preppy, dog kanskje ikke i de ekstreme versjoner, er langt nærmere en klassisk dress-og-slips stil enn noe annet. Selvfølgelig vil ingen mene at det er stygt med dress. De som ikke ser denne stilmessige koblingen har hodet så langt opp i rævva at de er permanent drittblinde.

Velkommen til god stil:

http://s7d2.scene7.com/is/image/PoloGSI/s7-1136850_standard?wid=2000&hei=2000

http://no.gant.com/media/catalog/product/cache/3/small_image/1500x1500/c96a280f94e22e3ee3823dd0a1a87606/9/1/91383.jpg

http://no.gant.com/media/catalog/product/cache/3/small_image/1500x1500/c96a280f94e22e3ee3823dd0a1a87606/9/3/93650.jpg

http://s7d2.scene7.com/is/image/PoloGSI/s7-1132335_lifestyle?wid=2000&hei=2000

http://s7d2.scene7.com/is/image/PoloGSI/s7-1132372_lifestyle?wid=2000&hei=2000

God stil er ikkje ein objektiv storleik.

Dette utvalet her er likevel det lille steget vekk frå dei du opna innlegget med, det var meir preppy og mindre klassisk. Med undantak av han nestsiste, som hadde altfor langt hår, så er dette alle antrekk eg kunne sett på husbonden min, og han kunne ikkje fått seg til å tråkke rundt i dei i hovudinnlegget, austkantgut som han er...

Denne debatten er helt latterlig, og jeg syns helt ærlig at det er flaut at ikke flere ser det. Da lurer jeg på hva i helvete dere faktisk liker av herremote istedenfor.

Tror de aller fleste som har sagt noe om hva de liker, fremhever en mer avslappet stil.

Og siden du mener denne debatten er latterlig? Hva ville du sagt til en gother som fremhevet sin stil på samme måte du har gjort her? Ville svar av typen "jeg foretrekker noe annet" og "jeg forbinder noe jeg ikke er så begeistret for med den stilen" vært latterlige svar da også?

• Liker 5

Dette utvalet her er likevel det lille steget vekk frå dei du opna innlegget med, det var meir preppy og mindre klassisk. Med undantak av han nestsiste, som hadde altfor langt hår, så er dette alle antrekk eg kunne sett på husbonden min, og han kunne ikkje fått seg til å tråkke rundt i dei i hovudinnlegget, austkantgut som han er...

Eksemplene er valgt fra samme nettside og samme kolleksjon. Det er nøyaktig den samme stilen.

• Liker 1

Halleluja!!

Min mann ville også funnet på å gå i mye av dette i det siste innlegget, men absolutt ikke i de "preppy" klærne i hovedinnlegget. Mann på over 40 oppvokst på Toten, som han er ;) Så det er nok mange i den kategorien :)

Annonse

Jada, det er vel dokumentert i denne tråden.

Apropos Godwins law; Jeg syns SS-uniformene, som for øvrig ble designet av Hugo Boss, er ganske stilige. Til tross for at uniformen for evig og alltid vil være et erkesymbol på ondskap og folkemord i industriell skala (http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/21/dd/2c/21dd2c08d0a8c9a4a58a5943c0d83a10.jpg). Uniformen i seg selv er rimelig stilig. Jeg har ingen vanskeligheter med å si det. Det burde være en enkel greie for enkelte å innrømme for seg selv at jo, preppystilen har definitivt aspekter ved seg som er stilfullt og pent til tross for hva man skulle mene om de som går i det. Koblingen til dresscode er helt åpenbar. Det er praktisk talt samme stilen på hjemmebane vs på kontoret.

Heilt samd, både tyskarar og russarar kan kunsten å designe uniformar. Eg må leggje til at den grufulle turkisgrøne affæren som Göring blei sett i (hugsar ikkje kva uniform det var), er eit undantak som svir.

Men sjølv i dag er russarane særleg gode til å designe uniformar, særleg vinterfrakkane deira er veldig flotte. Einaste undantaket der er sjølvsagt at dei har ein tendens til å lage uniformsluer som er så bratte at dei blir litt Donald-diktator...

Eksemplene er valgt fra samme nettside og samme kolleksjon. Det er nøyaktig den samme stilen.

Nope, nei, nada, njet.

Mulig du ser de i samme kategori. Men SVARENE i denne tråden bør fortelle deg at det er mange av oss som ser betydelig forskjell.

• Liker 5

Jeg bor på vestkanten og jeg er en sånn type at jeg kler meg pent (eller i hvert fall allright) før jeg skal ut av huset. Skal jeg kun kjøre bil for å for eksempel hente en person kan jeg kjøre i kosebukse. Men aldri i livet om jeg dasser ut av huset for å gå noen steder i det. Det at jeg kler meg pent/allright er av respekt for meg selv og for andre, og folk som jeg ser dasser rundt i kosebukse utenfor husets fire vegger... ....!

Kan sammenlignes med det du, Arcturus, skriver om de IT-folkene på jobben din.

Jeg synes for øvrig at bildene du linket til var ganske allright- type menn jeg liker. Finner dem gjør jeg dog ikke. :P

Jo, og så en ting...jeg håper du ikke holder vinglasset på den måten som du gjør i avatarbildet ditt i virkeligheten. Det er i stetten man holder vet du vel. :P

Anonymous poster hash: 21252...197

• Liker 4
Annonse

Men du hadde vald den delen av kolleksjonen som er mest erkepreppy.

Det var for å gjøre eksempelet tydelig. Jeg kan ikke ta ansvar for at folk der ute ikke har kunnskap om hva stilen innebærer. Da kunne de googlet litt fremfor å uttale seg på sviktende kunnskapsgrunnlag.

• Liker 1

???

Mannen min KAN kle seg pent, og gjør det også når anledningen er rett (men hvite gensere og lyse bukser, er nok ikke det verken han eller jeg legger i "pent", for å si det sånn). Men i hverdagen kler han seg PRAKTISK.

Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Er det virkelig så vanskelig å forstå at PRAKTISK bekledning sjelden er så innmari vakkert?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...