Gå til innhold

Speiltvillingene - drøye meninger om kvinnens alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det fremgår tydelig av blogginnlegget at dette er en ung person som har ett og annet å lære om livet :)

Når man er i begynnelsen av 20-årene synes man som regel at folk i 30-og 40-årene er eldgamle.

Hun endrer nok holdninger etterhvert som hun blir mer voksen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fremgår tydelig av blogginnlegget at dette er en ung person som har ett og annet å lære om livet :)

Når man er i begynnelsen av 20-årene synes man som regel at folk i 30-og 40-årene er eldgamle.

Hun endrer nok holdninger etterhvert som hun blir mer voksen.

Enig med deg. Hun formulerer seg helt forferdelig dårlig. Aner ikke hva slags utdanning hun har, men etter å ha lest innlegget ser man at det ikke bare mangler norskkunnskaper men også livserfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun burde vel visst hva slags storm dette ville skapt, det finnes vel knapt noe verre minefelt enn kvinner og deres barn. Og alt, absolutt alt, blir tatt personlig.

At hun er ung og umoden er kanskje mulig, men å referere til de man er uenige med som "drittunger" er i seg selv ganske lavmål, så jeg vil si at de unge og uerfarne kvinnene og forbanna mødrene er av samme ullen på dette området. Jeg håper den gjennomsnittlige kvinnen som får barn ved 40 er mer moden enn hun fremstår på internett.

Det er dessverre slik at fertilitetsvinduet til kvinner er begrenset. Det hadde vært fint om det ikke var slik, selvsagt. Eller om menn kunne straffes ved at det var like begrenset for dem, i likestillingens navn. Men til tross for at sædkvaliteten synker noe for en rekke menn, er menn langt mer fleksible ift. det å få barn enn kvinner er. Det er et biologisk og veldig ubehagelig faktum som ikke vil endres ved en politisk omveltning. At mors alder er over 40 gir langt dårligere odds ift. unnfangelse og også ift. barnets helse.

Dette handler ikke om hvordan man ser på den jevne 40-åring. Det handler om aldringsprosessen vi alle går igjennom. Man kan hjelpe fertiliteten med god helse, men kun opp til et visst punkt. Dessverre er det mye selektiv informasjon der ute. Kjendiser som blir gravide når de er 42. Kona til den personlige treneren til venninnen min ble gravid da hun var 41 og hun "prøvde ikke engang". Vi har alle en historie og kjenner noen som kjenner noen - og ignorerer det faktum at massevis av kvinner sitter skuffede igjen etter runde på runde med IVF.

Denne bloggeren har helt rett i det hun skriver. Det er for så vidt ikke slik at ingen her anbefaler å poppe ut tre barn i slutten av tenårene uten jobb eller utdannelse. Det er snakk om en balanse, der man venter til ting er nogenlunde på plass, men ikke presser biologien. De fleste norske kvinner får barn i slutten av tyveårene.

Man skal tenke på i hvilken grad man er i stand til å være til stede for barna også. Det er annerledes å ha en 10-åring når man er 50 enn når man er 40, eller 35. I neste runde skal man huske på at det nå vokser opp en generasjon barn som ikke får mange gode år med sine besteforeldre.

Kroppen forandrer seg selv om du holder deg i form. Du var kanskje en aktiv person som ung, med mye sport og aktivitet. Det hjelper når du er voksen, men du begynner også å merke noe av slitasjen på kroppen - ledd som verker, overgangsalderen som gjør sitt inntog. Ryggproblemer blir mer og mer vanlig.

Jeg synes ikke det er grunn til å angipe kvinner som får barn i godt voksen alder, men voksne kvinner skal heller ikke angripe de som våger å legge fakta på bordet. Dette er en uheldig utvikling som er vanskelig å diskutere, da det er sårede følelser hele veien. Her må faktisk en del voksne kvinner ta seg sammen, og ikke dra "ung og dum" kortet hver gang noen sier noe de ikke liker.



Anonymous poster hash: 4d9e8...6d3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremgår tydelig av blogginnlegget at dette er en ung person som har ett og annet å lære om livet :)

Når man er i begynnelsen av 20-årene synes man som regel at folk i 30-og 40-årene er eldgamle.

Hun endrer nok holdninger etterhvert som hun blir mer voksen.

At hun er og ung og ikke velformulert er en ting. Men fakta rundt fertilitet og komplikasjoner er helt korrekt. Det endrer seg ikke ved livserfaring.

Det kommer vel an på hva man vil debattere - hennes norskkunnskaper og generelle syn på livet, eller informasjonen hun legger frem i akkurat dette innlegget.

Hun har rett i det hun skriver, om enn forutsetningene for å si det ikke er de beste.

Anonymous poster hash: 4d9e8...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun er og ung og ikke velformulert er en ting. Men fakta rundt fertilitet og komplikasjoner er helt korrekt. Det endrer seg ikke ved livserfaring. Det kommer vel an på hva man vil debattere - hennes norskkunnskaper og generelle syn på livet, eller informasjonen hun legger frem i akkurat dette innlegget. Hun har rett i det hun skriver, om enn forutsetningene for å si det ikke er de beste. Anonymous poster hash: 4d9e8...6d3

Dette kan da vel ikke kalles korrekt: " Allerede som 25 åring er risikoen for kromosomfeil på eggene 25 %, som 42 åring er risikoen på hele 95 %."
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir litt sjokkert når jeg leser dette, har selv en mor som fikk meg når hun var 38, jeg er dog hennes andre barn, men allikevel blir jeg så utrolig irritert over hvordan hun fremstiller det som om moren og faren min nærmest snart ligger for døden.

Jeg kommer fra en familie hvor jeg er midt i søskenbarnflokken, moren min er sprekere enn meg, vi har aldri hatt pengeproblemer, og foreldrene mine har et stabilt forhold. Jeg klarer bare ikke kjenne meg igjen i hvordan hun karakteriserer de som blir mødre som 40-åringer. Kanskje er jeg heldig, men de fleste jeg kjenner med mødre på samme alder som min mor har hatt en fantastisk oppvekst.

For meg virker det som hun har et stort behov for å bevise at det ikke var feil av henne selv å få barn i relativt ung alder.



Anonymous poster hash: ed865...2c0
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt sjokkert når jeg leser dette, har selv en mor som fikk meg når hun var 38, jeg er dog hennes andre barn, men allikevel blir jeg så utrolig irritert over hvordan hun fremstiller det som om moren og faren min nærmest snart ligger for døden.

Jeg kommer fra en familie hvor jeg er midt i søskenbarnflokken, moren min er sprekere enn meg, vi har aldri hatt pengeproblemer, og foreldrene mine har et stabilt forhold. Jeg klarer bare ikke kjenne meg igjen i hvordan hun karakteriserer de som blir mødre som 40-åringer. Kanskje er jeg heldig, men de fleste jeg kjenner med mødre på samme alder som min mor har hatt en fantastisk oppvekst.

For meg virker det som hun har et stort behov for å bevise at det ikke var feil av henne selv å få barn i relativt ung alder.

Anonymous poster hash: ed865...2c0

godt sagt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest irriterende med slike innlegg er at man vinkler det som om alle kvinner har muligheten til å få barn fra man har sin første menstruasjon til man er i overgangsalderen, at det er "vi" damene som er problemet og egoistiske, og velger om vi vil bli gravide som 16-åring eller som 40-åring. Men ikke alle har en og samme partner fra tenårene og holder livet ut. Mange opplever at forhold går i oppløsning og møter kanskje ikke den rette før man er i midten av 30-årene, da er det ikke så himla enkelt å få barn som 20-åring selv om det er det idelle.



Anonymous poster hash: 4caab...ffd
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt sjokkert når jeg leser dette, har selv en mor som fikk meg når hun var 38, jeg er dog hennes andre barn, men allikevel blir jeg så utrolig irritert over hvordan hun fremstiller det som om moren og faren min nærmest snart ligger for døden.

Jeg kommer fra en familie hvor jeg er midt i søskenbarnflokken, moren min er sprekere enn meg, vi har aldri hatt pengeproblemer, og foreldrene mine har et stabilt forhold. Jeg klarer bare ikke kjenne meg igjen i hvordan hun karakteriserer de som blir mødre som 40-åringer. Kanskje er jeg heldig, men de fleste jeg kjenner med mødre på samme alder som min mor har hatt en fantastisk oppvekst.

For meg virker det som hun har et stort behov for å bevise at det ikke var feil av henne selv å få barn i relativt ung alder.

Anonymous poster hash: ed865...2c0

Veldig enig her! Jeg er yngst i en søskenflokk på fire, mamma fikk meg da hun var 38. Hadde en god oppvekst med en mor som lekte mye med oss, tok oss med på fjellet, spilte fotball osv. Og ja, kanskje er det et fakta at en som blir mor når hun er 24 har mer energi enn en på 40, men det betyr ikke at den energien en småbarnsmor på 40 år har ikke er mer enn nok.

Jeg vokste opp på bygden, og alle mine venner som hadde veldig unge foreldre hadde foreldre som festet ganske så ofte og ikke hadde så mye på "stell". Jeg vet jo at det er ikke slik overalt; en kan være en super mor og være 15 år gammel, men min erfaring var at de yngre mødrene og fedrene hadde så mye mer de ønsket å gjøre enn å kun være foreldre. Mine foreldre tok seg også litt vin i helgene, men det var i en helt annen skala. Et par av venninnene mine fikk jeg aldri lov å overnatte hos nettopp fordi foreldrene deres var totalt uansvarlige. Men før eventuelt unge mødre her inn kveler meg; ja, jeg vet at det ikke er slik for alle.

Hva så om jeg var 12 år gammel da mamma fylte 50? Hva så om foreldrene mine trolig er død før jeg blir pensjonist? For oss som har "litt eldre" foreldre er det ikke verdens undergang å ha foreldre som er såpass mye eldre enn seg selv - vi er jo vant med det! Fra mitt ståsted klarer jeg ikke å skjønner hvordan det er å være 18 år gammel og ha en mor som er 35.

Anonymous poster hash: d2794...ff4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt rystet over at en som er mor til to små barn kan ha slike meninger om kvinnens alder. Hun mener altså at det er slemt å få barn når man er 40 år! Hvor gammel tror hun egentlig at en kvinne på 40 år er? Hahahaha jeg må le, for hvis hun mener at man ikke orker like mye som 40 som 30 så kjenner hun svært syke 40-åringer.

Hun mistet en bloggleser i dag hvertfall!!

http://speiltvillingene.blogg.no/1410963027_hvor_gr_grensa.html

Anonymous poster hash: ac1df...dd8

Enig med deg :blomst:

Anonymous poster hash: bc6dd...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bloggen tapte seg så til de grader etter dette. Kjenner jeg får en uggen følelse i magen av å gå inn der, nei, holder meg heller til den ene bloggen jeg leser.



Anonymous poster hash: 3277c...6aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At hun er og ung og ikke velformulert er en ting. Men fakta rundt fertilitet og komplikasjoner er helt korrekt. Det endrer seg ikke ved livserfaring.

Det kommer vel an på hva man vil debattere - hennes norskkunnskaper og generelle syn på livet, eller informasjonen hun legger frem i akkurat dette innlegget.

Hun har rett i det hun skriver, om enn forutsetningene for å si det ikke er de beste.

Anonymous poster hash: 4d9e8...6d3

Jeg sikter til holdningene. Hun må få mene det hun vil så klart,og det er et ubestridt faktum at det biologisk sett er mest gunstig å ikke vente for lenge med å få barn.

Men ut i fra ordlyden virker det som hun ønsker å markere seg i forhold til eldre mødre. Det er dessuten tilfeldig at hun selv er blitt ung mor. Om hun ikke ble uplanlagt gravid kunne hun like gjerne havnet i kategorien "gammel" mor senere. Slik er livet, det er mange tilfeldigheter som spiller inn nårti og hvordan ting skjer og ikke alt kan planlegges i detalj. Det er dette jeg ser - utifra det hun skriver, at hun ikke har forstått helt.

Nå har hun også skrevet et nytt blogginnlegg der hun nedtoner det hun skrev i det første.

Endret av Sandie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de som får barn tidlig ofte argumenterer for at det er det beste, menst de som får barn seinere argumenterer for at det er det beste. Jeg tror begge deler har sine fordeler og ulemper, og hva som er det beste er vanskelig å si og gjerne veldig individuelt.

Selvfølgelig forandrer kroppen seg og ting blir gjerne mer slitsomt jo eldre man blir, men de fleste 50 åringer er da ikke så utslitt at de ikke klarer å ta vare på en 10 åring om det er det de ønsker, det virker hvertfall ikke sånn på de jeg kjenner.

Jeg synes innlegget hennes var veldig unyansert, det virket ikke på meg som hun i det hele tatt har prøved å se på saken fra andre sider. Som noen andre påpekte så er også faktaene hun kom med feil, dette hadde hun forhåpentligvis sett selv om hun hadde undersøkt litt mer.

Jeg synes det var bra at hun beklaget seg etterpå, og at hun ikke bare sletter det og later som det ikke har skjedd. Men jeg synes og det blir litt for dumt å legge ut bilde av seg selv med tårer i øynene, det virker bare som hun fisker etter sympati. Når man skriver om et tema som er sårt for mange må man forvente å få reaksjoner, særlig når man er såpass bastant.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest blogginnlegget, og kommer ikke til å gjøre det heller. Da bloggen irriterer meg av andre grunner ;)

Men når det gjelder å få barn som 40- åring, er jeg langt på vei enig. Rent biologisk er man ikke ment til å få barn så sent. Det er en grunn til at fruktbarheten gradvis synker etter å ha passert 30, risiko for komplikasjoner under svangerskap og fødsel øker og risiko for syndrom o.l øker.

Jeg er utrolig glad for at jeg har fått mine to barn leeenge før jeg nærmer meg 40.

Anonymous poster hash: 08a90...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke lest blogginnlegget, og kommer ikke til å gjøre det heller. Da bloggen irriterer meg av andre grunner ;)

Men når det gjelder å få barn som 40- åring, er jeg langt på vei enig. Rent biologisk er man ikke ment til å få barn så sent. Det er en grunn til at fruktbarheten gradvis synker etter å ha passert 30, risiko for komplikasjoner under svangerskap og fødsel øker og risiko for syndrom o.l øker.

Jeg er utrolig glad for at jeg har fått mine to barn leeenge før jeg nærmer meg 40.

Anonymous poster hash: 08a90...c9a

Så lenge man er i stand til å bli gravid og bære frem et barn "så sent", så er det vel meningen, rent biologisk.

Anonymous poster hash: 2909d...393

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man er i stand til å bli gravid og bære frem et barn "så sent", så er det vel meningen, rent biologisk.

Anonymous poster hash: 2909d...393

Det er ikke så enkelt som du fremstiller det her. Sjansen for at det skal være noe galt med barnet øker i takt med alderen på moren. I senere studier viser det seg også at farens alder spiller en stor rolle. Dette gjelder i all hovedsak psykiske lidelser hos barnet: http://www.nrk.no/viten/risko-hos-barn-av-eldre-fedre-1.11570685

Anonymous poster hash: 78217...d3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er egentlig sprek for alderen(45) men da jeg ble alvorlig syk 3 uker etter fødsel og hun måtte være hjemme med jenta mi en uke, sa hun att det var noe HELT annet når hun fikk unger selv. Altså på energinivå til våkenetter og alt annet. Hun trener flere ganger i uka og er i fin form. Er ett par i barselsgruppa på over 40 og man merker på de att de har langt mindre energi til babyene. Det sier de også selv. Finnes sikkert unntak, men er enig med henne selv om hun ordla seg rart

Anonymous poster hash: b4e5f...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel det vi kan kalle et fordummende skriv.

Ja, hun skriver at du kan ta utdannelse uten lån, om du får barn. Samtidig skriver hun om unge som ikke klarer seg økonomisk. Møter seg selv i døren

Alder? Tja, hva kan man si. Hun selv satser på utdanning og jobb senere i livet, aldri for sent sier hun.

Selv var jeg ung mor. Veldig ung. Fikk to barn. Ikke noe særlig mye skolegang. Så var det slik at det var ikke noe nav. Det var å jobbe, jobbe og jobbe. Har ikke tatt imot en krone i støtte av det offentlige, utenom barnetrygd.

Gikk jeg glipp av noe? Unntagelsesvis. Hva da? Festing hver helg? og fylleturer til Ibizia og danskebåten? Ja, og skolegang da.

Årene gikk, og var ikke mye over 30 før jeg hadde konfirmasjon. Jeg var i gang med kursing, og satset på ny jobb. Vi snakket om flere barn i 30 årsalderen, men allerede da kjente jeg hvor slitsomt det hadde vært å ha to tette barn, lang arbvei, to forskjellige barnehager osv.

Når mine jevnaldrene beg å få barn...var mine inn i voksenverden.

Før jeg fylte 40 var de flyttet hjemmefra. Fortsatt satt mine venner med småbarn, eller var gravid. Det rare er at de maste på oss om flere barn. Unte de oss ikke friheten, økonomien?

Når jeg ble 40 var jeg sprekere enn da jeg var yngre, for da var det ikke tid til trening osv. Lange gåturer kunne jeg bevilge meg nå. Samme når jeg er 45.

Har en jobb som krever at jeg er i god form, og ser mange unge ikke klarer den jobben

Hun snakker om at 40 år er gammelt. Jeg kjenner 50 åringer som både ser yngre ut enn en 30 åring, og er sprekere. Personlig vil jeg ikke ha barn etter fylte 40.

Grunnen er at friheten som kom betyr mere for meg.

At folk får barn etter 40 er mange grunner til, og jeg vet om mange

Hva er foskjellen på de og en på 20? Sjedent jeg ser mødre på 20 i fjellheimen med unger, eller i skiløypa. Der treffer du 40 åringene med barn. I pulk eller slede med ungene.

Hvor er mødrene på 20....ser de på kjøpesentrene, ute på byen.

Å være foreldre som 50 åring til en tiåring,ja hva så. Mange kjekke 50 åringer, og som ser unge ut. tror de gjør mere ut av å kle seg,oppføre seg pga ungene

Uansett er de 60 når ungene er 20, og da er det ikke så ille.

Ha en fortreffelig helg.



Anonymous poster hash: 09d33...31c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...