Gå til innhold

Krav om politiattest ved assistert befruktning


Harlekin

Anbefalte innlegg

Jeg har også vært ufrivllig barnløs, så jeg har følt alle følelsene på kroppen. Men jeg føler at du har litt feil perspektiv når du sier at du behandles som en kriminell. Poenget er jo at de som sitter på den andre siden av bordet ikke klarer å se forskjell på deg og en som er fullstendig uegnet. Og for å hindre at de som er åpenbart uegnet får denne muligheten så er det bare en utvei, de må spørre om politiattest som rutine. Ellers hadde jo poenget vært borte, det er jo ikke sånn at de som er uegnet kommer til å innrømme dette frivillig.

Anonymous poster hash: 6bf93...6bc

Jeg har også vært ufrivllig barnløs, så jeg har følt alle følelsene på kroppen. Men jeg føler at du har litt feil perspektiv når du sier at du behandles som en kriminell. Poenget er jo at de som sitter på den andre siden av bordet ikke klarer å se forskjell på deg og en som er fullstendig uegnet. Og for å hindre at de som er åpenbart uegnet får denne muligheten så er det bare en utvei, de må spørre om politiattest som rutine. Ellers hadde jo poenget vært borte, det er jo ikke sånn at de som er uegnet kommer til å innrømme dette frivillig.

Anonymous poster hash: 6bf93...6bc

Det gjelder ikke mer for meg enn det gjør for alle andre som får helsetjenester ifbm prekonsepsjonsplanlegging, svangerskapsoppfølging, fødsel og helsestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder ikke mer for meg enn det gjør for alle andre som får helsetjenester ifbm prekonsepsjonsplanlegging, svangerskapsoppfølging, fødsel og helsestasjon.

Nei, men det er jo fordi det ikke finnes en rutine for det, ikke fordi det er en dårlig ide.

Anonymous poster hash: 6bf93...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammen med ekstremt mange andre "feiginger" her inne. Min barnløshet foretrekker jeg å ta anonymt, lev med det. Dessuten er ikke noe nick så ekstremt mindre anonymt, for jeg tviler på at jeg finner ut hvem du så rimelig fort bare ved et random nick.

Og det er fortsatt ikke DEG dette handler om. Det handler ikke om at "Vi er usikker på om Biloba er skikket til å ta seg av et barn eller ikke". Det handler om å ta tak i de som overhode ikke burde få denne typen hjelp. Men pga din egen egosentriske sårhet så klarer du ikke å se utenfor din egne sårede stolthet overhode nå. I stede for å bare trekke på skuldrene og la de sjekke i en attest uten noe spennende i, så er du jo egentlig villig til å ofre framtidige barns ve og vel bare for at du får vonde følelser rundt dette.

Men så lenge du blander inn statlig fertilitetskontroll med dette, så er det egentlig ikke noe vits i å diskutere videre, og vi kan nok bare bli enige om å være uenige. Du får store problemer ved å levere en attest, jeg har overhode ikke noe problemer av å levere en attest. For vi er akkurat i samme situasjon der om det går igjennom.

Anonymous poster hash: 5a4a6...ae1

Jeg bryr meg ikke om du vil oute din forhenværende barnløshet eller ikke, men når du velger å skrive offentlig at du ler av meg og kaller meg egosentrisk så er det feigt å gjøre det anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste yrker så er det arbeidsgiver som henter inn, så vil tippe at det ikke er noe man må møte opp med, men som vil bare skje bak i systemet som rutine.

Anonymous poster hash: 5a4a6...ae1

Da jeg fikk attest var det slik at jeg måtte bestille attesten hos politiet slik at jeg løser politiet fra taushetsplikten, og så sender politiet attesten direkte til arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er barnløse og som må ha politiattest om dette kommer gjennom.

Føler dere dere krenket eller tenker dere at det en mulighet til å hindre utnyttelse og mishandling av barn ?

Selv har jeg fått barn på naturlig måte så det er vanskelig å vite/forstå hva dere føler om saken. Selvfølgelig er det et sårt tema, men jeg tenker at barnets vern kommer i første rekke. Så får voksne barnløse heller tåle det, jeg tenker at barnet kommer i første rekke når muligheten er der.

Selv kreves det jevnlig politiattest i mitt yrke og jeg ser på det utelukkende positivt.

Helsevesenets normale måte å forholde seg til foreldre på er å se foreldrene som barnets viktigste vern, ikke som barnets potensielle fiender. Dersom det finnes tegn til at noe er galt, endrer det seg selvsagt.

Jeg har et barneønske, som folk flest. Jeg har i tillegg 2 medisinske sykdommer, som ikke påvirker min generelle helse eller omsorgsevne, men min fertilitet er redusert i usikker grad og siden jeg er 36 skal det gjøres behandling for å få fart på sakene.

Jeg ønsker å bli behandlet på lik linje med andre mennesker, dvs at jeg får behandling for min sykdom slik andre pasienter får for sine sykdommer, og at helsemyndighetene blander seg inn i mitt evt foreldreskap først hvis det er grunn til tvil om hvorvidt jeg kan gi god omsorg. Jeg ønsker derfor en videreføring av dagens ordning, hvor leger som er involvert i utredning og behandling av ufrivillig barnløshet skal vurdere om det foreligger grunn til å tro at vi vil svikte, f.eks ved psykatriske vansker eller rusproblemer mm. Akkurat som de gjør i forhold til vanlige familier.

Fertilitetslegen kan aldri stå som garantist for at barna får det bra, akkurat som samme lege ikke står som garantist for at barna hun/han skriver ut fra fødeavdelingen reiser hjem med gode foreldre.

Jeg hadde vært enig med deg hadde det vært noen grunn til å tro at denne gruppen barn er mer utsatt enn andre og at tiltaket vil forventes å ha gevinst for barnehelsen, men som fertilitetslegen selv sier, så er inntrykket at ivf-familier har mindre risiko for omsorgssvikt enn barn unnfanget på vanlig måte. Tiltaket har også redusert effekt fordi de fleste som begår overgrep mot barn aldri blir anmeldt eller dømt for det. De fleste som begår seksuelle overgrep mot egne barn er faktisk ikke pedofile. Siden de har begynt med grusomhetene først når de har hatt barn i noen år, er denne største gruppen med incestutøvere ikke tidligere straffedømte, og de vil ha ren politiattest før de får barn. Det samme gjelder vold mot barn, et fåtall av dem som mister beherskelsen overfor egne barn har oppsøkt andre barn for å banke dem tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om du vil oute din forhenværende barnløshet eller ikke, men når du velger å skrive offentlig at du ler av meg og kaller meg egosentrisk så er det feigt å gjøre det anonymt.

Men det er jo det du er når dine følelser rundt en mulig formalitet blir så ekstremt mye viktigere enn at noen barn kan spares for å vokse opp i et helvete.

Bare DU spares for tanken om en sjekk av politiattest, så drit og dra i de tilfellene der det viser seg at foreldrene ikke burde hatt barn.

Du kunne valgt å se der på en positiv måte enn å grave deg ned i en offerrolle med hvor fælt dette vil bli.

Anonymous poster hash: 5a4a6...ae1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det med adopsjon ? Regner med at politiattest er påkrevd i den prosessen også. Har ikke hørt om noen som har reagert på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss tvangssterilisere alle menn og kvinner, og så må alle søke om å få bli godkjent for å bli foreldre før prøveprosesser kan settes igang. Da redder vi alle barn fra å bli født at personer som allerede er dømt for overgrep eller vold, og det eneste viktige er jo barns sikkerhet, ikke sant?

Eller la oss innføre politiattest for alle Oslofolk som blir gravide og deres partnere. Vi har ikke kapasitet til å ta hele landet, men vi redder jo opptil flere barn hvis vi innfører det ett sted i forhold til at vi ikke kontrollerer noen steder, så da tar vi Oslo siden det bor en del barn der. Bedre å redde noen enn ingen, og Oslofolk må jo skjønne at dette er til barns beste og ikke ta det så personlig!

Og la oss si ja til telefonavlytting av alle samtaler i samme slengen, slik at myndighetene kan lytte til hvert ord du sier til kjæresten, siden noen misbruker telefonen til å planlegge terror. Det kan jo redde liv. Og det er også vanskelig å ha kapasitet til å avlytte alle, så da kan vi også ta Oslofolkene. Eller evt. Bergen. Vi kan jo ikke ta alle, og det er dumt å ikke sjekke noen, så da må Oslo- og Bergensfolk bare være takknemlige for å kunne bidra til rikets sikkerhet. De har jo ikke noe å skjule når de snakker i telefonen?

Du sier så mye rart og trekker helt usannsynlige og ikke relevante paralleller :/

Anonymous poster hash: 176d4...c09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo det du er når dine følelser rundt en mulig formalitet blir så ekstremt mye viktigere enn at noen barn kan spares for å vokse opp i et helvete.

Bare DU spares for tanken om en sjekk av politiattest, så drit og dra i de tilfellene der det viser seg at foreldrene ikke burde hatt barn.

Du kunne valgt å se der på en positiv måte enn å grave deg ned i en offerrolle med hvor fælt dette vil bli.

Anonymous poster hash: 5a4a6...ae1

Vi er sannsynligvis ferdig med behandling før dette forslaget blir noen realitet, og som sagt har jeg levert en del politiattester i mitt liv. Blant annet da jeg jobbet for barnevernet. Du må gjerne ha det til at jeg ikke bryr meg om barns levekår, jeg har forklart hvorfor jeg ikke ser på forslaget som spesielt nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier så mye rart og trekker helt usannsynlige og ikke relevante paralleller :/

Anonymous poster hash: 176d4...c09

De krever nok litt abstraksjonsevne, og passer ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De krever nok litt abstraksjonsevne, og passer ikke for alle.

Men det du sier er jo bare helt der ute... Det er jo ingen sammenheng. At du sier at vi burde alle tvansterilliseres sier jo bare sitt om din trange tankegang. Du virker bitter på alle de som kan ha barn. Det er ikke vår skyld at du trenger hjelp.

Anonymous poster hash: 176d4...c09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er sannsynligvis ferdig med behandling før dette forslaget blir noen realitet, og som sagt har jeg levert en del politiattester i mitt liv. Blant annet da jeg jobbet for barnevernet. Du må gjerne ha det til at jeg ikke bryr meg om barns levekår, jeg har forklart hvorfor jeg ikke ser på forslaget som spesielt nyttig.

Men det er tydeligvis delte meninger om det da. Jeg tror heller ikke at dette vil "ramme" veldig mange, men så er det da heller ingen som har påstått at de tror det er en overrepresentasjon av barnemishandlere blant de som søker assistert befruktning. Det er stort sett bare du som har den tolkningen. Jeg ser ikke problemet med at de som rutine ber om politiattest for å stoppe åpenbart uegnede fra å søke.

Så lenge forslaget er bittelitt nyttig, om det så gjelder en promille av alle søkerne, så synes jeg det er bedre enn ingenting. Og at du ubeleiliges med å levere inn en helt rutinemessig attest bør være en liten pris å betale.

Anonymous poster hash: 6bf93...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det du sier er jo bare helt der ute... Det er jo ingen sammenheng. At du sier at vi burde alle tvansterilliseres sier jo bare sitt om din trange tankegang. Du virker bitter på alle de som kan ha barn. Det er ikke vår skyld at du trenger hjelp.

Anonymous poster hash: 176d4...c09

Fellesnevneren er kontrollstaten og overformynderiet. At vi alle må finne oss i at våre telefonsamtaler avlyttes fordi noen bruker telefon til terrorplanlegging er ikke et fantasifoster, men manges reelle mening. Det er ikke så mange tiår siden tvangssterilisering ble praktisert i Norge, på romfolk og samer, i kombinasjon med omplassering av deres fødte barn. Et vennepar av meg måtte gifte seg for å bli vurdert for assistert befruktning, etter 8 års samboerskap, for det var myndighetenes mening at samboerskap ikke gir en trygg nok ramme for å få barn i, og helsepersonell skulle ikke bidra til å lage barn til slike.

Jeg ser på ufrivillig barnløse som like oppegående som folk flest som vil bli foreldre. Myndighetene ser en gruppe vi skal gå inn og ta kontroll over, fordi vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du sier er jo bare helt der ute... Det er jo ingen sammenheng. At du sier at vi burde alle tvansterilliseres sier jo bare sitt om din trange tankegang. Du virker bitter på alle de som kan ha barn. Det er ikke vår skyld at du trenger hjelp.

Anonymous poster hash: 176d4...c09

Det blir vanskelig å ha en fornuftig diskusjon hvis det er det du ser som essensen i mine innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er tydeligvis delte meninger om det da. Jeg tror heller ikke at dette vil "ramme" veldig mange, men så er det da heller ingen som har påstått at de tror det er en overrepresentasjon av barnemishandlere blant de som søker assistert befruktning. Det er stort sett bare du som har den tolkningen. Jeg ser ikke problemet med at de som rutine ber om politiattest for å stoppe åpenbart uegnede fra å søke.

Så lenge forslaget er bittelitt nyttig, om det så gjelder en promille av alle søkerne, så synes jeg det er bedre enn ingenting. Og at du ubeleiliges med å levere inn en helt rutinemessig attest bør være en liten pris å betale.

Anonymous poster hash: 6bf93...6bc

Andre grupper som må levere politiattest tilhører faktisk grupper hvor det er en overrepresentasjon av overgrep, vanskjøtsel og vold mot barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Andre grupper som må levere politiattest tilhører faktisk grupper hvor det er en overrepresentasjon av overgrep, vanskjøtsel og vold mot barn.

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, jeg lurer litt på det du skriver her.

Hvis et par ønsker å adoptere et barn istedenfor å få hjelp til assistert befruktning så ser jeg for meg at man har èn av to situasjoner:

1. Paret kan ikke få barn, heller ikke ved assistert befruktning

2. Paret vil ha barn, men ønsker ikke å gå gravid (heller ikke ved assistert befruktning)

I hvilken av disse gruppene er overgripere overrepresentert og må innfinne seg med belastningen av å avkreves politiattest?

Slik jeg ser det er jo gruppe 1 bare "syk" på lik linje med andre som behøver assistert befruktning? Og jeg regner med at det vil være naturlig med legeerklæring på dette som en del av adopsjonsprossessen. Burde disse vært unntatt?

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre det enn at en lege skal bestemme via et intervju og nekte meg ivf fordi hun har en dårlig dag på jobben.

Anonymous poster hash: 2debb...4a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre grupper som må levere politiattest tilhører faktisk grupper hvor det er en overrepresentasjon av overgrep, vanskjøtsel og vold mot barn.

Men du må jo også levere politiattest for å jobbe med barn, enten i barnevernet eller om det er i barnehage. Er det fordi det er en overrepresentasjon, eller er det bare for sikkerhets skyld og fordi det umulig kan skade?

Anonymous poster hash: 6bf93...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, jeg lurer litt på det du skriver her.

Hvis et par ønsker å adoptere et barn istedenfor å få hjelp til assistert befruktning så ser jeg for meg at man har èn av to situasjoner:

1. Paret kan ikke få barn, heller ikke ved assistert befruktning

2. Paret vil ha barn, men ønsker ikke å gå gravid (heller ikke ved assistert befruktning)

I hvilken av disse gruppene er overgripere overrepresentert og må innfinne seg med belastningen av å avkreves politiattest?

Slik jeg ser det er jo gruppe 1 bare "syk" på lik linje med andre som behøver assistert befruktning? Og jeg regner med at det vil være naturlig med legeerklæring på dette som en del av adopsjonsprossessen. Burde disse vært unntatt?

Bakgrunnen for at adoptiv- og fosterforeldre går gjennom en godkjenningsprosess som også inkluderer politiattest, er at disse barna oftere utsettes for seksuelle, psykiske og voldelige overgrep enn barn som bor med sine biologiske foreldre. Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er på adopsjon og fosterfamilier i denne sammenhengen, jeg vil tippe at adopsjon er tryggere. Dette gjelder til tross for godkjenningsordningen, altså de klarer ikke å eliminere alle som ikke vil bli gode foreldre. De færreste tar på seg slike omsorgsoppgaver med intensjon om å skade barna eller ikke strekke til for dem, og de aller fleste gjør en strålende jobb.

Det er noe annet å ta på seg andres barn, i forhold til risiko for å ikke strekke til i omsorgsrollen, eller bli direkte skadevolder. Det skyldes nok mange faktorer, der en av de viktige er at ikke alle makter å skape den relasjonen mellom barn og omsorgsperson som gjør at forelderen setter barnet foran seg selv. Det er sannsynlig noe tilsvarende som gjør at stebarn er så utsatt. Noen pedofile menn vil oppsøke alenemødre, men mange misbrukes av en som har fungert i en farsrolle i mange år før den barrieren brytes. Da har de antagelig ikke ventet, men har utviklet interessen for barnet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...