Gå til innhold

Krav om politiattest ved assistert befruktning


Harlekin

Anbefalte innlegg

Poenget var vel at legene ønsker en fast rutine i de tilfellene de får en dårlig følelse på de som kommer for å få hjelp til befruktning. Og det forstår jeg godt. Om en og annen uskyldig føler dette stigmatiserende får bare være.

Anonymous poster hash: 83d41...a0a

Dette gjelder ikke pasientene som legene har en dårlig følelse på. Der har legen alltid hatt mulighet, og plikt, til å gjøre undersøkelser og evt avslå behandlingssøknad. Selvfølgelig ønsker også jeg at legen skal gripe inn ved begrunnet mistanke om at noen ikke vil strekke til i en omsorgsrolle, eller vil kunne påføre barnet sitt skader med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes faktisk det er helt ok. Hvorfor skal staten bruke penger på at uegnede folk skal få barn? Dere som er i en slik situasjon over her som er mot det, jeg synes faktisk dere overreagerer. Det er da ingen som har sagt at det er en sammenheng mellom ufrivillige barnløse og kriminelle?

Men jeg er litt nysgjerrig på hvor de skulle satt grensen. Det står i linken at det gjelder seksuelle overgripere eller vold mot barn, men skal feks drapsmenn få assistert befruktning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere syns det er bedre at pedofile/voldelige skal få et barn å forgripe seg på, enn at dere skal måtte levere et papir på at dere ikke er det, og det kanskje føles bittelitt nedverdigende?

Herregud!

Kan tenke meg at det har vært noen stygge saker som gjør at dette behovet melder seg. Jeg ser også for meg at det kan bli saksøking og diverse senere, dersom en person som er dømt for pedofili får hjelp av staten til å skaffe seg et nytt offer. Det vil ikke jeg at mine skattepenger skal gå til hvertfall..

Anonymous poster hash: 83d41...a0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere syns det er bedre at pedofile/voldelige skal få et barn å forgripe seg på, enn at dere skal måtte levere et papir på at dere ikke er det, og det kanskje føles bittelitt nedverdigende?

Herregud!

Kan tenke meg at det har vært noen stygge saker som gjør at dette behovet melder seg. Jeg ser også for meg at det kan bli saksøking og diverse senere, dersom en person som er dømt for pedofili får hjelp av staten til å skaffe seg et nytt offer. Det vil ikke jeg at mine skattepenger skal gå til hvertfall..

Anonymous poster hash: 83d41...a0a

Hvorfor ikke sjekke ut alle som får barn?

Sjansen er mye større for at par som ikke trenger hjelp til å få barn er overgripere ol enn de som faktisk trenger hjelp.

Og du, "dine" skattepenger går også til par som ikke trenger ivf for å få barn. Hørt om barnetrygd, kontantstøtte, barnehager, skole og SFO?

Anonymous poster hash: 714a8...af1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er helt ok. Hvorfor skal staten bruke penger på at uegnede folk skal få barn? Dere som er i en slik situasjon over her som er mot det, jeg synes faktisk dere overreagerer. Det er da ingen som har sagt at det er en sammenheng mellom ufrivillige barnløse og kriminelle?

Men jeg er litt nysgjerrig på hvor de skulle satt grensen. Det står i linken at det gjelder seksuelle overgripere eller vold mot barn, men skal feks drapsmenn få assistert befruktning?

Igjen, det er våre private penger som brukes på at vi skal få barn. Bioteknologiloven regulerer ikke bare hva helsevesenet skal dekke, den regulerer hva som er tillatt for private fertilitetsklinikker også.

Det er selvfølgelig paternalisme og stigmatisering når ufrivillig barnløse er den eneste gruppen i Norge som skal avkreves politiattest for å kunne ha egne biologiske barn. Dette gjøres ikke rutinemessig for noen andre grupper, selv ikke risikogrupper, før det er gjort observasjoner som gjør at noen blir bekymret for barnets ve og vel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dere syns det er bedre at pedofile/voldelige skal få et barn å forgripe seg på, enn at dere skal måtte levere et papir på at dere ikke er det, og det kanskje føles bittelitt nedverdigende?

Herregud!

Kan tenke meg at det har vært noen stygge saker som gjør at dette behovet melder seg. Jeg ser også for meg at det kan bli saksøking og diverse senere, dersom en person som er dømt for pedofili får hjelp av staten til å skaffe seg et nytt offer. Det vil ikke jeg at mine skattepenger skal gå til hvertfall..

Anonymous poster hash: 83d41...a0a

De fleste pedofile tar seg ikke bryet med å føde og fostre opp ungene selv. De tar heller dine ferdiglagde, og går videre til nye offer ved behov.

Legen min skal ikke nedverdige meg uten grunn. Han gir meg heller ikke noe barn, men hjelper meg å gjenopprette funksjonen i et organ som ikke fungerer normalt. Jeg er fortsatt ansvarlig som forelder på lik linje med andre folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det er våre private penger som brukes på at vi skal få barn. Bioteknologiloven regulerer ikke bare hva helsevesenet skal dekke, den regulerer hva som er tillatt for private fertilitetsklinikker også.

Det er selvfølgelig paternalisme og stigmatisering når ufrivillig barnløse er den eneste gruppen i Norge som skal avkreves politiattest for å kunne ha egne biologiske barn. Dette gjøres ikke rutinemessig for noen andre grupper, selv ikke risikogrupper, før det er gjort observasjoner som gjør at noen blir bekymret for barnets ve og vel.

Men synes du det er greit at en som har forgrepet seg på barn skal få hjelp til å få barn om h*n ikke kan få det til på egenhånd? Dette er selvfølgelig ikke gjennomførbart på andre som skal ha barn, skal kvinnene tvangsinnlegges og fosteret aborteres da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min skal ikke nedverdige meg uten grunn. Han gir meg heller ikke noe barn, men hjelper meg å gjenopprette funksjonen i et organ som ikke fungerer normalt. Jeg er fortsatt ansvarlig som forelder på lik linje med andre folk.

Jeg skjønner ikke hvorfor du tar det personlig, det er da ingen som påstår at du er uegnet som mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du det er greit at en som har forgrepet seg på barn skal få hjelp til å få barn om h*n ikke kan få det til på egenhånd? Dette er selvfølgelig ikke gjennomførbart på andre som skal ha barn, skal kvinnene tvangsinnlegges og fosteret aborteres da?

Man får adoptere det bort da.

Det er først når alle blir sjekket at man faktisk hjelper barna. Og det er vel det vi ønsker er det ikke?

Anonymous poster hash: 714a8...af1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du tar det personlig, det er da ingen som påstår at du er uegnet som mor?

Og jeg skjønner ikke at det er mulig å ikke forstå at jeg forventer å bli behandlet som et normalt voksent menneske i møtet med helsevesenet, bare på grunnlag av at jeg har en eggstokkdysfunksjon som ikke gir noen andre symptomer enn at graviditet har uteblitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tar dette ekstremt personlig. At deres følelse om at dere blir mistenkt over å være dårlige foreldre bare fordi det ønskes å legge inn en liten sikkerhet er viktigst i verden. Dvs at deres egoistiske tankegang her er tydeligvis viktigere enn å kunne luke ut dårlige foreldre. Meg, meg, meg, meg rett og slett. Ikke så farlig med barna som evt vokser opp i et helvete. Bare JEG slipper dette. Beste hadde vært om alle uegnede foreldre ble hindret i å få barn, men ingen grunn til å ikke gjøre noe fordi man ikke kan dekke akt. Adoptivforeldre må gjennom det samme, og tydeligvis overlever dette uten varige traumer.

Føler dere det samme om dere må levere attest ved ansettelse? At arbeidsgiver trur dere er kriminelle? Selv om det er en rutine i mange yrker?

Anonymous poster hash: 5a4a6...ae1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kilder på dette? At barnløshet er naturlig seleksjon?

Anonymous poster hash: 41105...810

Altså...trenger man kilder på det? Barnløse får ikke barn, ergo blir de (naturlig) sortert ut siden de ikke får barn. Hvis de får vellykket behandling for infertilitet stiller det seg annerledes., men det er jo ikke "naturlig".

Naturen er brutal slik, men det betyr ikke nødvendigvis at naturlig er bra! Jeg er helt klart for medisiner og behandling for en rekke tilstander og sykdommer som ellers ville gjort at noen og enhver ville blitt sortert ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg skjønner ikke at det er mulig å ikke forstå at jeg forventer å bli behandlet som et normalt voksent menneske i møtet med helsevesenet, bare på grunnlag av at jeg har en eggstokkdysfunksjon som ikke gir noen andre symptomer enn at graviditet har uteblitt.

Blir ikke du behandlet som et normalt menneske da? Du tolker det som at de mistenker alle som skal ha assistert befruktning for å vær kriminelle. Da misforstår du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du det er greit at en som har forgrepet seg på barn skal få hjelp til å få barn om h*n ikke kan få det til på egenhånd? Dette er selvfølgelig ikke gjennomførbart på andre som skal ha barn, skal kvinnene tvangsinnlegges og fosteret aborteres da?

For foreldre som ikke egner seg som foreldre, finnes barnevernet. Og de tropper opp på fødeavdelingen for å sikre barnet om det trengs. Det er en selvfølge for meg at jeg er underlagt samme system som andre foreldre, og at helsepersonell er pliktige å varsle om jeg viser tegn til å være uskikket. Men mitt medisinske problem er ikke et tegn på at jeg kan være uskikket, og da fortjener jeg å bli møtt med samme resepekt og integritet som andre kvinner inntil jeg skulle vise tegn til det motsatte.

Man tvangsaborterer ikke fostre, man fjerner fødte barn fra skadelige foreldre når det er behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får adoptere det bort da.

Det er først når alle blir sjekket at man faktisk hjelper barna. Og det er vel det vi ønsker er det ikke?

Anonymous poster hash: 714a8...af1

Jeg synes faktisk det er helt greit om alle blir sjekket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For foreldre som ikke egner seg som foreldre, finnes barnevernet. Og de tropper opp på fødeavdelingen for å sikre barnet om det trengs. Det er en selvfølge for meg at jeg er underlagt samme system som andre foreldre, og at helsepersonell er pliktige å varsle om jeg viser tegn til å være uskikket. Men mitt medisinske problem er ikke et tegn på at jeg kan være uskikket, og da fortjener jeg å bli møtt med samme resepekt og integritet som andre kvinner inntil jeg skulle vise tegn til det motsatte.

Man tvangsaborterer ikke fostre, man fjerner fødte barn fra skadelige foreldre når det er behov.

Dette handler ikke om deg. Om dine følelser, hva du anser som rett til å bli behandlet som eller ikke. Dette handler om barna. Dra hodet ut av den egosentriske boblen og forstå at det ikke er deg de er ute etter. Så sant du ikke har noe der du er redd de skal se da....

Anonymous poster hash: 5a4a6...ae1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For foreldre som ikke egner seg som foreldre, finnes barnevernet. Og de tropper opp på fødeavdelingen for å sikre barnet om det trengs. Det er en selvfølge for meg at jeg er underlagt samme system som andre foreldre, og at helsepersonell er pliktige å varsle om jeg viser tegn til å være uskikket. Men mitt medisinske problem er ikke et tegn på at jeg kan være uskikket, og da fortjener jeg å bli møtt med samme resepekt og integritet som andre kvinner inntil jeg skulle vise tegn til det motsatte.

Man tvangsaborterer ikke fostre, man fjerner fødte barn fra skadelige foreldre når det er behov.

Hvorfor ikke stoppe det før "skaden" har skjedd? Er ikke det bedre at overgriperne ikke får hjelp til å få barn fra starten av enn at de først skal få barn, for så å bli fratatt det? Kanskje til og med etter at det er for seint?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke du behandlet som et normalt menneske da? Du tolker det som at de mistenker alle som skal ha assistert befruktning for å vær kriminelle. Da misforstår du.

Nei, det er ikke normalt å bli avkrevd politiattest for å få barn, eller for å få helsehjelp mot en organdysfunksjon.

Jeg har ikke hatt noen slike ubehageligheter med klinikken min, tvert imot. Vi har ikke blitt mistenkeliggjort eller umyndiggjort på noen måte. Den respekten betyr mye for meg i en sårbar og vanskelig tid. Jeg ønsker å fortsette å bli møtt av leger som bruker sin dømmekraft på normal måte, og innhenter ekstra informasjon om det skulle finnes noen grunn til tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om deg. Om dine følelser, hva du anser som rett til å bli behandlet som eller ikke. Dette handler om barna. Dra hodet ut av den egosentriske boblen og forstå at det ikke er deg de er ute etter. Så sant du ikke har noe der du er redd de skal se da....

Anonymous poster hash: 5a4a6...ae1

Veldig modent med den åpenbare insuinasjonen i siste setning, ingenting løfter en diskusjon som det.

Vi ønsker alle det beste for barna, poenget er at ivf-barna er ikke dårligere stilt enn andre barn. De er nok i snitt bedre stilt enn gjennomsnittsbarnet når det gjelder sikkerhet, fordi det er ingen uplanlagte graviditeter som har oppstått i dårlige forhold eller som resultat av one night stands, før foreldrene er modne nok osv. Vi blir også intervjuet og det er klart at legen danner seg et inntrykk. Som det fremgikk av artikkelen så sa legen at han i den offentlige klinikken hadde kanskje 3-4 pasienter i året som han ville ha ekstra sjekk på. Det er ingen grunn til å gjøre en spesialundersøkelse som omfatter alle infertile, og ingen med normal fertilitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...