Gå til innhold

Er jeg gravid (bilde)? Og om så, hvordan ta abort?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS HER igjen...

Jeg setter pris på at dere er opptatt av å gi meg riktig informasjon. Virkelig :hug:

Anonymous poster hash: 5f606...e0c

FAEN: Trykket på "post" med et uhell. Var ikke ferdig med å skrive.

Jeg forstår at jeg ikke trenger ringe fastlegen, noe jeg er veldig glad for.

Dere trenger ikke diskutere dette lenger :) Svarene jeg leter etter forsvinner, og blant all diskuteringen tror jeg også at det siste spørsmålet mitt har forsvunnet :P

Anonymous poster hash: 5f606...e0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart det er bedre for kroppen å slippe narkose og utskrapning...

Heller noen timer i narkose enn et smertehelvete med kramper og oppkast i mange timer, som realiteten er for svært mange som tar medisinsk abort.

Medisinsk abort anbefales KUN av økonomiske årsaker. Det vet alle?

Anonymous poster hash: 45f1b...04b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAEN: Trykket på "post" med et uhell. Var ikke ferdig med å skrive.

Jeg forstår at jeg ikke trenger ringe fastlegen, noe jeg er veldig glad for.

Dere trenger ikke diskutere dette lenger :) Svarene jeg leter etter forsvinner, og blant all diskuteringen tror jeg også at det siste spørsmålet mitt har forsvunnet :P

Anonymous poster hash: 5f606...e0c

Lykke til, TS! Jeg er sikker på at du tar det rette valget for deg!

Anonymous poster hash: 45f1b...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAEN: Trykket på "post" med et uhell. Var ikke ferdig med å skrive.

Jeg forstår at jeg ikke trenger ringe fastlegen, noe jeg er veldig glad for.

Dere trenger ikke diskutere dette lenger :) Svarene jeg leter etter forsvinner, og blant all diskuteringen tror jeg også at det siste spørsmålet mitt har forsvunnet :P

Anonymous poster hash: 5f606...e0c

siden tråden din dessverre ble ødelagt av en meningsløs diskusjon, så foreslår jeg at du kontakter gyn. avdelig på sykehuset og får svar på alle spørsmålene dine der :) beklager så mye for å være med på å ødelegge tråden din, og masse lykke til :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt IKKE anbefale medisinsk abort, da smertene kan sammenlignes med sterke rier hvis TS er uheldig. Hun kan besvime og ha det riktig ille om hun tar medisinsk abort. Sammenligner du det med den lave risikoen for komplikasjoner ved kirurgisk abort er det klart at jeg anbefaler kirurgisk. Heller narkose i noen timer enn et smertehelvete i tolv.

Anonymous poster hash: 45f1b...04b

Vet du hva, nå synes jeg du er rett og slett usmakelig! Du sier vi kommer med feilinformasjon? Hvor mange er det som opplever smerter sterkere enn rier mener du? Skremme ei jente som skal ta abort.. jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at tråden din ble ødelagt TS, det skjer av og til her inne. Håper du fikk svar på det viktigste du lurte på i alle fall :blomst: Håper du finner den metoden som passer for deg, og lykke til når dagen kommer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, alle dere!

Jeg føler meg mer opplyst nå, og skal ringe gynekologisk avdeling på sykehuset i morgen.

Gruer meg skikkelig til alt dette, men det er nok bedre enn alternativet :)



Anonymous poster hash: 5f606...e0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, forstår dette er en vanskelig situasjon for deg og skal prøve å svare deg så godt jeg kan, ut fra egne erfaringer :)

Selvbestemt abort kan du ta fram til du er 12 uker gravid, altså ca 3mnd. Svangerskapet regnes fra første dag av siste menstrasjon. Prøv en terminkalkulator på nett, så ser du.

For å få en abort må du enten kontakte din fastlege og få en henvisning, eller du kan ringe direkte til gynekologisk poliklinikk på sykehuset. Sykehuset vil sette deg over til rett avdeling hvis du er usikker.

En abort koster ingen ting. Medisinsk abort kan utføres hjemme, men tror ikke dette praktiseres så ofte. Medisinsk på sylehuset derimot, der må du ta en pille 48t før aborten og deretter får du 4nye når du kommer på sykehuset. I skjeden. Du får tilbud om smertestillende. I forkant av aborten tar en lege/sykepleier/jordmor en innvendig ultralyd slik at de kan fastslå nøyaktig svangeskapslengde. Litt ubehagelig, men de snur skjermen bort slik at du ikke ser noe.

Kirurgisk abort tar knappe 15min og du er i narkose. Du må ligge noen timer på oppvåkning etterpå. Men du vil få all den informasjonen du trenger av dyktige fagfolk på sykehuset :)

Jeg har selv tatt en medisinsk abort, de var som en veldig kraftig menstrasjon og ja, det kjentes ut som en sådan også. Jeg var mellom 10-12 uker på vei, fant det ut ganske sent desverre. Men vi får alle forskjellige smerter, noen får veldig vondt, andre ikke. Det er desverre ingen fasit.

I ettertid følte jeg meg letta, jeg blødde i 2 uker, hadde opphold i 2 nye uker før mensen kom i akkurat samme syklus som før. Det hender jeg tenker på hva som kunne vært, og kjenner litt på det, men jeg tok et valg som var det beste for meg og embryoet og det er jeg glad for. Jeg hadde ingen komplikasjoner i ettertid og venter idag mitt første barn om 3 uker. Phju!

Forresten, det glemte jeg å skrive. I forbindelse med aborten tar de også en klamydiaprøve, enten via urin eller at dem tar en vattpinne i skjeden. Dette er vanslig prosedyre for å hindre at du blir plaget og kan ende opp steril, både du og din partner.

Lykke til TS :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som tok aborten hjemme med piller, og hun ble dårlig - kastet opp og hadde vondt i magen. Men det var noen timer, og så var det mer eller mindre over.

Om man reagerer dårlig på narkose så er ikke det nødvendigvis så mye bedre, jeg blir iallefall skikkelig dårlig med vanvittig kvalme og er i ørska i dagesvis etterpå(men jeg tåler det dårlig altså).

Jeg ville diskutert begge mulighetene på sykehuset, og vurdert der og da hva du går for.



Anonymous poster hash: c20fd...9b1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en fastlege som du ikke er bekvem med å snakke med når du er gravid og ønsker abort, da bør du skifte fastlege jo før jo heller.



Anonymous poster hash: 8d204...13b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen timer i narkose? Et abortinngrep varer i ca. 10 minutter og er ukomplisert.

I tillegg er det i prinsippet selvbestemt abort til uke 16, men etter uke 12 må du innom en nemnd. Det skjer omtrent aldri at abortsøknader mellom uke 12 og 16 avvises, uansett grunn.



Anonymous poster hash: f3022...f1c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinsk anbefales av økonomiske årsaker. :) Ikke kom med feilinformasjon igjen. Anonymous poster hash: 45f1b...04b

Nei, her er det du som kommer med feil informasjon! Narkose er ikke bra for kroppen og gjennomgå, og man skal unngå det med mindre man må.

Anonymous poster hash: 906ce...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen timer i narkose? Et abortinngrep varer i ca. 10 minutter og er ukomplisert.

I tillegg er det i prinsippet selvbestemt abort til uke 16, men etter uke 12 må du innom en nemnd. Det skjer omtrent aldri at abortsøknader mellom uke 12 og 16 avvises, uansett grunn.

Anonymous poster hash: f3022...f1c

Hvis dette stemmer så er det jo horribelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette stemmer så er det jo horribelt.

Hvorfor er det horribelt? Det er jo akkurat slik lovgiver ønsker at det skal være.

Anonymous poster hash: f3022...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon blund

Jeg sitter litt med angst her...

Tok nettopp en graviditetstest, sånn just in case, og det ser ikke bra ut.

Det virker som om jeg kanskje er gravid, noe som gir meg angst. Føler meg for ung og vil absolutt ikke ha barn med han som muligens har gjort meg gravid.

Altså, jeg kommer til å ta abort om jeg faktisk er gravid.

Kommer til å ta turen innom apoteket i morgen for å kjøpe en kvalitetstest, men vil gjerne være forberedt på hva som skal skje om jeg må ta abort, spesielt siden det bør skje så fort som mulig.

Siden jeg har null peiling på hvordan dette fungerer, har jeg noen spørsmål.

1) Steg for steg, hva gjør jeg når jeg vil ta abort? Hvem kontakter jeg?

2) Hvordan gjøre det? Og tar det lang tid?

3) Hva koster det eventuelt?

4) Hva er maksgrensen for å ta abort? Altså hvor mange måneder kan man være på vei før man blir nektet det?

Jeg setter pris på ALL hjelp og ALLE erfaringer som deles her.

Anonymous poster hash: 5f606...e0c

Anonymous poster hash: 5f606...e0c

Hva med å kanskje informere han som er involvert også selv om du kanskje ikke vil ha unge med han. Han bør nå ha noe å si han også. Jeg vet jeg ville hatt det ihvertfall.

Endret av Jon blund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen timer i narkose? Et abortinngrep varer i ca. 10 minutter og er ukomplisert.

I tillegg er det i prinsippet selvbestemt abort til uke 16, men etter uke 12 må du innom en nemnd. Det skjer omtrent aldri at abortsøknader mellom uke 12 og 16 avvises, uansett grunn.

Anonymous poster hash: f3022...f1c

Dette er ikke riktig. Det er blant annet dokumentert av helsedirektoratet at det finnes geografiske forskjeller på hvilken landsdel som innvilger flest søknader.

Anonymous poster hash: 82790...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest avocadoen

Jeg er ikke ts men er i en lignende situasjon, og luerer på noe. Hva skjer med kroppen om man tar abort? Blir psyken svekket på noen måte? Jeg har en hektisk jobb nå og vil ikke at aborten skal påvirke den.Anonymous poster hash: e842a...95c

Kirurgisk abort gjøres vel i narkose. Jeg tok narkose i sommer (ikke pga abort altså) og jeg var veldig sliten i 3 dager etterpå. Selv om det var en liten operasjon var jeg også sykmeldt en hel uke selv om de hadde sagt at jeg sannsynligvis ville være oppe og går etter 2 dager.

Abort kan også gi psykiske problemer i ettertid. Det er ikke bare og bare, men det er bedre enn noe annet om man er i en situasjon der man ikke kan ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Nei, her er det du som kommer med feil informasjon! Narkose er ikke bra for kroppen og gjennomgå, og man skal unngå det med mindre man må. Anonymous poster hash: 906ce...7a6

Det er rett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ts men er i en lignende situasjon, og luerer på noe. Hva skjer med kroppen om man tar abort? Blir psyken svekket på noen måte? Jeg har en hektisk jobb nå og vil ikke at aborten skal påvirke den.

Anonymous poster hash: e842a...95c

Hvis du mener at å ta abort er riktig steg for deg og du er absolutt OK med avgjørelsen, da skjer det ikke noe med psyken din. Hvis du blir tvunget til dette og du gjør det mot din vilje, da er det mer traumatisk. Snakker av erfaring - tok kirurgisk abort for noen år siden med vakuum og noen få timer etter det var jeg helt som vanlig. Jeg var litt trøtt i et par timer etter det på grunn av bedøvelsen, men så var jeg helt OK :) Hadde en svak mens i et par dager. Anbefaler kirurgisk abort hvis du vil slippe flere dager ubehag og komplikasjoner som kan føre til langvarig sykemelding.

og hva mener du var så feil med det?

Det er ikke så vanskelig å få innvilget abort mellom uke 12 og 18 hvis mor ikke er klar for et barn psykisk og dette vil bli for belastende for henne. Da går det ut på hennes helse og abort innvilges.

Anonymous poster hash: e81a1...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...