Gå til innhold

Tror dere bloggerne fortoller de dyre kjøpene sine utenlands?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fattig eller rik, en veske er aldri i verden verdt mange 1000 uansett.

Anonymous poster hash: 2afd0...cf6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som om du missforstår. Det er ikke noe samarbeid mellom landene. Du kan fint få tax refund i London, og unnlate å fortolle Norge. Så incentivene er enorme. Du snakker 5-8 000 i besparelse på en veske som koster 20 000 i Norge.

Og selv om man ikke får tax refund i utland og ikke fortoller i Norge er det penger å spare, da prisene ex vat i Norge er høye i forhold til de nevnte land. Som regel sparer man også penger på å ikke få tax-refund, og å fortolle i Norge, på grunn av prisforskjeller.

For å klargjøre enda en ting - Man må ikke få tax refund, det kan dels være utfordrende å få pga papirer og køer. Men man er alltid pålagt å fortolle inn. Det er ingen korrelasjon mellom disse valgene.

Det er gjennom internasjonale anti-hvitvaskingslover og samarbeid utveksling av slik informasjon. Om tollvesnet gjør noe med dem i særlig stor grad er en annen sak. Det hører også til sjeldenheten at verdien på en vare er så høy at det ville kostet mindre å utføre en aksjon og kreve inn disse pengene enn hva den aktuelle personen har unndratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattig eller rik, en veske er aldri i verden verdt mange 1000 uansett.

Anonymous poster hash: 2afd0...cf6

Selv om DU syntes det ikke er verdt det, så har du ingen grunn til å si at en veske "aldri" er verdt det. Jeg ser for eksempel ikke poenget i å kjøpe en sykkel til 30.000 når du bare kan få deg en gratis på Finn, men onkelen min er unektelig uenig med meg der. Samtidig syntes jeg det er bortkastet å kjøpe en veske på H&M selv om den bare koster 299,-, da invisterer jeg heller i en dyr og fin som jeg elsker og kommer til å ta vare på livet ut.

Anonymous poster hash: 2c438...913

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattig eller rik, en veske er aldri i verden verdt mange 1000 uansett.

Anonymous poster hash: 2afd0...cf6

I din verden, ja.

I min verden er det ikke verdt å bruke

- en eneste krone på røyk

- penger på husdyr

- penger på leie fremfor å eie

...og mye annet

Men fine vesker bruker jeg gjerne noen titusener på i året, det betyr mye for meg, og pengene er der uten at det går utover livskvaliteten forøvrig.

Anonymous poster hash: ba537...7d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er gjennom internasjonale anti-hvitvaskingslover og samarbeid utveksling av slik informasjon. Om tollvesnet gjør noe med dem i særlig stor grad er en annen sak. Det hører også til sjeldenheten at verdien på en vare er så høy at det ville kostet mindre å utføre en aksjon og kreve inn disse pengene enn hva den aktuelle personen har unndratt.

(ikke meningen å være anonym, så poster på nytt)

Jeg kjenner til at det er internasjonal lovgivning innen EØS som dekker utveksling av informasjon mellom de landene jeg nevner. Men ikke at det skjer et samarbeid vedrørende vat-refund i et land mot fortolling av varer i andre land. Jeg antar at det finnes klausuler som åpner for utveksling av informasjon ved misstanke om vesentlige undragelser, men tviler på at de noen gang har vært benyttet mot den enkelte konsument.

Jeg hadde gjerne sett at du kunne oppgitt en referanse til denne lovgivningen. Jeg er i overkant interessert i slike bestemmelser, både med bakgrunn i min faglige bakgrunn og i mine preferanser knyttet til varekjøp i utland.

Endret av Athene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Glad dere ikke ser meg, da hadde dere nok dånt på den fisefine baken deres. På veskene mine står det klart og tydelig merket med Oslo kommune renovasjonsetat 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad dere ikke ser meg, da hadde dere nok dånt på den fisefine baken deres. På veskene mine står det klart og tydelig merket med Oslo kommune renovasjonsetat

Hvorfor tror du automatisk at fordi noen velger å kjøpe en dyr veske vil de se ned på deg eller dåne fordi du har valgt annerledes?

Man er ikke automatisk en fordomsfull, nedlatende , bezzerwisser bare fordi man kjøper seg ei dyr veske ;)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad dere ikke ser meg, da hadde dere nok dånt på den fisefine baken deres. På veskene mine står det klart og tydelig merket med Oslo kommune renovasjonsetat 😃

Dette er jo bare tåpelig, den eneste som er dømmende her i tråden er jo deg. Innlegget ditt lyser av at du synes du er bedre/har bedre verdier enn dem som kjøper dyre vesker.

Bare for å ha nevnt det, jeg eier heller ingen dyre vesker, så jeg følte meg ikke truffet.

Anonymous poster hash: af0ff...10b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes jeg har bedre verdier. Klarer ikke å se det på noen annen måte. Sorry, jeg er fæl.

På hvilken måte har du bedre verdier bare fordi du bruker pengene dine annerledes?

Så klart er man en idiot om man kjøper en veske til 8.000 kr om man egentlig ikke har råd til det. Om det går ut over andre poster, eller om man f.eks leier og ikke eier. Men helt ærlig, om man har penger til det så sier det ingenting om en persons verdier bare fordi man ønsker å bruke overskuddet på en fin veske!

Jeg syntes det er MYE MER UMORALSKT å kjøpe 50 billige vesker i året som en hel del av alle bloggerne i dag gjør. Hvor er moralen her? Å ha skapet fult av billige Nellyklær er MYE verre enn å invistere i få, men gode kvalitetsplagg som ikke trngs å skiftes ut etter én sesong.

Anonymous poster hash: 2c438...913

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glad dere ikke ser meg, da hadde dere nok dånt på den fisefine baken deres. På veskene mine står det klart og tydelig merket med Oslo kommune renovasjonsetat

Det er vel heller du som hadde dånt med dine gode verdier om du såg noen med en Chanelveske og ikke omvendt.

Anonymous poster hash: a1f7f...19e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er jo ikke noe utseendesmessig forskjell ifra en veske fra Nille eller en eller annen veske butikk.

Åhååi..her har vi noen med øye for estetikk, skjønner jeg!

Anonymous poster hash: c8165...3b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe utseendesmessig forskjell ifra en veske fra Nille eller en eller annen veske butikk.

Utseendemssig er det nok ingen/få forskjell(er), men kvalitetsmessig er det store forskjeller. Jeg vil heller invisterer pengene mine i en veske av god kvalitet som jeg kan ha gleden av i flere år enn å kjøpe billig dritt som blir ødelagt etter et par uker. Kvalitet framfor kvantitet!

Anonymous poster hash: ef70f...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...