Gå til innhold

Tror dere bloggerne fortoller de dyre kjøpene sine utenlands?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker ikke at dette skal være en trå vi henger ut enkeltindivider men stusser på de kjente bloggerenes dyre veskekjøp etc. Tror dere de går på rødt i tollen og fortoller disse? Ser at mange spør i kommentarfeltet men dette svarer aldri noen av dem på.. Leste i avisen om en jente som ikke hadde fortollet pradavesken sin og fikk skyhøy bot pluss ble fratatt vesken. Det er jo ulovlig.

Anonymous poster hash: 95861...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjer når man går på rødt for å fortolle en veske f.eks?



Anonymous poster hash: de967...9e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skjer når man går på rødt for å fortolle en veske f.eks?

Anonymous poster hash: de967...9e8

Da betaler man toll

Det er ikke toll på vesker. Men man betaler merverdiavgift (moms), som er 25 % av vesken/tingens verdi. Man fremlegger kvittering for kjøpet, og så betaler man avgiften og får kvittering for at man har gjort dette.

Gjelder det innførsel av en tollbelagt vare, så betaler man toll og merverdiavgift. Tollsatsen vil kunne varierer fra vare til vare.

Endret av troikaen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks vesker kjøpt i London? :)

Anonymous poster hash: 17046...492

Tenkte jeg og :P noen som vet om man kan bli tatt for slikt etter å ha kommet gjennom tollen og? Smugling er jo ikke mer lov bare fordi man klarer det...

Anonymous poster hash: a7bee...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sniker seg vel unna, på lik linje med hvordan de sniker seg unna å merke reklamer i kraft av "bloggnavnet".



Anonymous poster hash: e57de...548
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de fortoller. Men er rimelig sikker på at de får vat refund på kjøpene sine. Hadde jeg blogget hadde jeg ikke tørt annet enn å gå på rødt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler at de betaler de 25% avgift iom at de nekter å kommentere dette på bloggen. Men da synes jeg det er veldig dristig at de tørr å "skryte" av de dyre veske kjøpene sine på bloggen for det kan vel sjekkes opp i fra Tollvesenet om de har betalt avgiften eller ikke? Alle klær og varer med verdi over 5000kr skal også fortolles. Er jo ikke bedre det enn å smugle andre ting som feks alkohol

Anonymous poster hash: 95861...b86

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det ikke selv så har ingen grunn til å tenke negativt om andre som gjør det heller.

Jeg pleier å ta av alle merkelappene og gjemme kviteringer GODT i bagasjen. Bruker også helst varene på reisen.



Anonymous poster hash: 2c438...913
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tviler at de betaler de 25% avgift iom at de nekter å kommentere dette på bloggen. Men da synes jeg det er veldig dristig at de tørr å "skryte" av de dyre veske kjøpene sine på bloggen for det kan vel sjekkes opp i fra Tollvesenet om de har betalt avgiften eller ikke? Alle klær og varer med verdi over 5000kr skal også fortolles. Er jo ikke bedre det enn å smugle andre ting som feks alkohol

Anonymous poster hash: 95861...b86

Er det ikke 6000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men det er noe jeg alltid har lurt på. Dersom jeg kjøper en dyr veske i utlandet, kommer hjem uten å fortolle den, og skal ut å reise typ to måned senere. Kan jeg da bli stoppet i tollen med veska og bli bedt om å fortolle den?



Anonymous poster hash: dbac6...305
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig litt off topic, eller det har ikke noe med bloggere å gjøre, men jeg lurer på hvordan man skal gjøre det om man har en dyr veske som er kjøpt i Norge - reiser på ferie og blir stoppet i tollen på vei hjem.

Er det meningen at man skal drasse rundt på kvitteringen slik at man kan bevise at veska "er norsk" for de vil vel ikke automatisk ta det for god fisk om noen sier den ble kjøpt før ferien. (Da ville jo alle bare sagt det eller? )

Har kjøpt mine dyre vesker i Norge så det er derfor jeg lurer :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er visst 6000kr som er grensen. Men dette er også totalt ikke per plagg. Det vil si at dersom man totalt sett har handlet varer for over 6000 kr på en reise så skal det fortolles. Kan godt hende at jeg har oversteget denne grensa selv:/ men jeg har iallefall aldri lagt ut "bevis" av kjøpene mine til flere tusen lesere.

Anonymous poster hash: 95861...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...