AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #21 Del Skrevet 16. september 2014 Ikke for å kuppe tråden, men det er noe jeg alltid har lurt på. Dersom jeg kjøper en dyr veske i utlandet, kommer hjem uten å fortolle den, og skal ut å reise typ to måned senere. Kan jeg da bli stoppet i tollen med veska og bli bedt om å fortolle den?Anonymous poster hash: dbac6...305 Ikke hvis du ikke har med deg noe som beviser at veska er kjøpt utenlands og ikke fortoløet for. Derfor - kast ut kvitteringer og tags og ingen kan ta deg på det.Anonymous poster hash: a0ae6...5c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #22 Del Skrevet 16. september 2014 Egentlig litt off topic, eller det har ikke noe med bloggere å gjøre, men jeg lurer på hvordan man skal gjøre det om man har en dyr veske som er kjøpt i Norge - reiser på ferie og blir stoppet i tollen på vei hjem. Er det meningen at man skal drasse rundt på kvitteringen slik at man kan bevise at veska "er norsk" for de vil vel ikke automatisk ta det for god fisk om noen sier den ble kjøpt før ferien. (Da ville jo alle bare sagt det eller? ) Har kjøpt mine dyre vesker i Norge så det er derfor jeg lurer Hvis du ikke har kvitteringer eller annet som kan bevise at den er kjøpt i utlandet på denne turen, kan de heller ikke påstå annet. Men, tollere er sikkert opplært til å få folk til å bekjenne sine synder, så pass på å ikke forsnakk deg Anonymous poster hash: a0ae6...5c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #23 Del Skrevet 16. september 2014 Vel, dersom tollerene har mistanke så kan de gå igjennom baggasjen din. Dersom du har en slitt veske oppi der så vil de neppe tro deg på at du har reist hjemmefra med begge veskene. Jeg vet om tilfeller der veskekjøpere må vise kvittering. Dersom det er en designerveske så får du jo liscense på vesken og er registrer med veskens registreringsnummer. Så det kan jo bevises på denne måten.Anonymous poster hash: 95861...b86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #24 Del Skrevet 16. september 2014 Oi hvor er moralistene i denne tråden? Ha ha.Anonymous poster hash: 2afd0...cf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amadine Skrevet 16. september 2014 #25 Del Skrevet 16. september 2014 Egentlig litt off topic, eller det har ikke noe med bloggere å gjøre, men jeg lurer på hvordan man skal gjøre det om man har en dyr veske som er kjøpt i Norge - reiser på ferie og blir stoppet i tollen på vei hjem. Er det meningen at man skal drasse rundt på kvitteringen slik at man kan bevise at veska "er norsk" for de vil vel ikke automatisk ta det for god fisk om noen sier den ble kjøpt før ferien. (Da ville jo alle bare sagt det eller? ) Har kjøpt mine dyre vesker i Norge så det er derfor jeg lurer Mener å ha lest at du viser frem dine verdisaker på flyplassen før avreise, da får du et stemplet bevis på at du hadde med vesker etc ut av landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 16. september 2014 #26 Del Skrevet 16. september 2014 Hvis du ikke har kvitteringer eller annet som kan bevise at den er kjøpt i utlandet på denne turen, kan de heller ikke påstå annet. Men, tollere er sikkert opplært til å få folk til å bekjenne sine synder, så pass på å ikke forsnakk deg Anonymous poster hash: a0ae6...5c3 Som jegs krev - så ER mine vesker kjøpt i Norge. (Så jeg har ikke noe å "forsnakke" ) Jeg lurte bare på om jeg kunne bli nødt til å plutselig bevise at de er det. Jeg har fortsatt kvitteringene hjemme, men jeg har dem jo ikke med meg på reise Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 16. september 2014 #27 Del Skrevet 16. september 2014 Mener å ha lest at du viser frem dine verdisaker på flyplassen før avreise, da får du et stemplet bevis på at du hadde med vesker etc ut av landet. Ok. Det har jeg aldri gjort før. Men da skal jeg huske på det dersom jeg har ny veske nestegang jeg skal ut å fly 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 16. september 2014 #28 Del Skrevet 16. september 2014 Jeg pleier å fortolle store enkeltkjøp, så vet lite om mulighetene for å snike seg unna. Jeg har blitt stoppet noen ganger, sikkert fordi jeg er glad i dyre vesker, sko og jakker, og tollerne vet å følge med. En gang har jeg opplevd at jeg måtte fremskaffe bevis på at veska var fortollet. Jeg hadde kvittering som jeg sendte inn, om ikke trur jeg de hadde gått på bankutskrifter. Men som regel lar de det gå når du forklarer at den er kjøpt der og der, og fortollet slik. Jeg har aldri opplevd at de gjennomsøker baggasje på jakt etter kvitteringer. De følger også med på store enkelttransaksjoner i utlandet. Så jeg har en gang opplevd å måtte dokumentere fortolling etter å ha trukket kortet på 40 000 hos Chanel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amadine Skrevet 16. september 2014 #29 Del Skrevet 16. september 2014 Jeg pleier å fortolle store enkeltkjøp, så vet lite om mulighetene for å snike seg unna. Jeg har blitt stoppet noen ganger, sikkert fordi jeg er glad i dyre vesker, sko og jakker, og tollerne vet å følge med. En gang har jeg opplevd at jeg måtte fremskaffe bevis på at veska var fortollet. Jeg hadde kvittering som jeg sendte inn, om ikke trur jeg de hadde gått på bankutskrifter. Men som regel lar de det gå når du forklarer at den er kjøpt der og der, og fortollet slik. Jeg har aldri opplevd at de gjennomsøker baggasje på jakt etter kvitteringer. De følger også med på store enkelttransaksjoner i utlandet. Så jeg har en gang opplevd å måtte dokumentere fortolling etter å ha trukket kortet på 40 000 hos Chanel. Skummelt å gå på grønt så lenge man må bevise fortolling i ettertid. Så lenge man må dokumentere fortolling og at de sjekker transaksjoner så tør ikke jeg annet enn å gå på rødt i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #30 Del Skrevet 16. september 2014 Skummelt å gå på grønt så lenge man må bevise fortolling i ettertid. Så lenge man må dokumentere fortolling og at de sjekker transaksjoner så tør ikke jeg annet enn å gå på rødt i fremtiden. Jupp, det er faktisk snakk om smugling. Jeg gjør meg ikke til kjeltering for en veske. Da betaler jeg heller 25%. Jeg kjøper de forøvrig alltid i Norge, da jeg vil ha en butikk å dra til om det er noe feil el.l. Men, ofte er designervesker priset likt i utlandet. Er reduksjonen man får på flyplassen nok, til at det ikke blir enda dyrere når man fortoller?Anonymous poster hash: 843be...434 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #31 Del Skrevet 16. september 2014 Hvis du ikke har kvitteringer eller annet som kan bevise at den er kjøpt i utlandet på denne turen, kan de heller ikke påstå annet. Men, tollere er sikkert opplært til å få folk til å bekjenne sine synder, så pass på å ikke forsnakk deg Anonymous poster hash: a0ae6...5c3 Alle kjøp i utlandet registeres i valutaregisteret, så du kommer nok ikke unna selv om kvitteringen er kastet. Anonymous poster hash: c0b57...f46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #32 Del Skrevet 16. september 2014 Jeg tror ikke de fortoller. Men er rimelig sikker på at de får vat refund på kjøpene sine. Hadde jeg blogget hadde jeg ikke tørt annet enn å gå på rødt. La være å merke et blogginnlegg som reklame kan i verste fall føre til bot. Smugling kan føre til fengselsdom. Det er ikke sammenlignbart i alvorlighetsgrad. Anonymous poster hash: f6ebe...93c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 16. september 2014 #33 Del Skrevet 16. september 2014 Kjøper du en veske i eksempelvis London betaler du engelsk moms som vel ligger på ca 20 prosent. Du ber da om taxfree papirer. På flyplassen fremviser du vare og papirene og sender disse inn til taxfreeselskapet. I norge betaler du da norsk moms på 25 prosent om varen har en verdi på over 6000 (om jeg ikke husker grensen feil, muligens den er høyere hvis du har vært borte i noen dager). Deretter får du tilbakebetalt momsen i det landet du dro fra. Totalen er selvsagt at varen koster bare noen få prosent mer i Norge etter avgiftene er betalt kontra hva den kostet i utlandet. Logisk sett skulle man da tro det er svært få incentiver for å forsøke å lure en veske inn i landet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #34 Del Skrevet 16. september 2014 Kjøper du en veske i eksempelvis London betaler du engelsk moms som vel ligger på ca 20 prosent. Du ber da om taxfree papirer. På flyplassen fremviser du vare og papirene og sender disse inn til taxfreeselskapet. I norge betaler du da norsk moms på 25 prosent om varen har en verdi på over 6000 (om jeg ikke husker grensen feil, muligens den er høyere hvis du har vært borte i noen dager). Deretter får du tilbakebetalt momsen i det landet du dro fra. Totalen er selvsagt at varen koster bare noen få prosent mer i Norge etter avgiftene er betalt kontra hva den kostet i utlandet. Logisk sett skulle man da tro det er svært få incentiver for å forsøke å lure en veske inn i landet. Enig. Men det er ikke alle designere som har butikk i Norge, så da blir det utlandet (evt nett).Anonymous poster hash: 843be...434 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 16. september 2014 #35 Del Skrevet 16. september 2014 Totalen er selvsagt at varen koster bare noen få prosent mer i Norge etter avgiftene er betalt kontra hva den kostet i utlandet. Logisk sett skulle man da tro det er svært få incentiver for å forsøke å lure en veske inn i landet. Det er ikke helt sant. Designervesker i Norge er generelt priset høyere. Det er derfor jeg alltid kjøper i utland til tross for at jeg alltid fortoller inn i landet. Det kommer an på hvilket merke du kjøper, og i hvilket land. Jeg har spart 2-10 000 på å handle i Italia, Paris og London. Der er grunnprisene lavere og de har gode tax-refund ordninger. I USA derimot er grunnprisene dels like som i Norge, og de har ikke gode tax-refund ordninger. Det er også merkeavhengig. Amerikanske merker er rimeligere i USA, og Franske og Italienske i respektive land. Mens England generelt er lave på pris på merkevarer, men særlig britiske merker som Burberry og Mulberry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 16. september 2014 #36 Del Skrevet 16. september 2014 Enig. Men det er ikke alle designere som har butikk i Norge, så da blir det utlandet (evt nett).Anonymous poster hash: 843be...434 Det er ikke helt sant. Designervesker i Norge er generelt priset høyere. Det er derfor jeg alltid kjøper i utland til tross for at jeg alltid fortoller inn i landet. Det kommer an på hvilket merke du kjøper, og i hvilket land. Jeg har spart 2-10 000 på å handle i Italia, Paris og London. Der er grunnprisene lavere og de har gode tax-refund ordninger. I USA derimot er grunnprisene dels like som i Norge, og de har ikke gode tax-refund ordninger. Det er også merkeavhengig. Amerikanske merker er rimeligere i USA, og Franske og Italienske i respektive land. Mens England generelt er lave på pris på merkevarer, men særlig britiske merker som Burberry og Mulberry. Tror dere missforstår veldig. Jeg skrev at det ikke er særlig til incentiver for å lure en veske inn i landet. Altså det er liten prisforskjell mellom å handle den i London, få tilbakebetalt engelsk moms og deretter betale norsk moms. Kontra å kjøpe den i england, betale engelsk moms og snike den inn i norge. Du sparer ikke mange kronene på dette. Det har ingenting med å handle i Norge å gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #37 Del Skrevet 16. september 2014 Litt og topic, men vat refound er veldig enkelt. Tok meg 15 min på flyplassen i London å få igjen momsen i kontanter. Ble noen hundrelapper. Skulle jeg kjøpt en dyr veske ville jeg fått refound og så gå på rødt og fortollle. Vil tro det går litt opp i opp.Anonymous poster hash: 70dad...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #38 Del Skrevet 16. september 2014 Glad jeg ikke har så dyre uvaner Anonymous poster hash: 2afd0...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 16. september 2014 #39 Del Skrevet 16. september 2014 Tror dere missforstår veldig. Jeg skrev at det ikke er særlig til incentiver for å lure en veske inn i landet. Altså det er liten prisforskjell mellom å handle den i London, få tilbakebetalt engelsk moms og deretter betale norsk moms. Kontra å kjøpe den i england, betale engelsk moms og snike den inn i norge. Du sparer ikke mange kronene på dette. Det har ingenting med å handle i Norge å gjøre. Det virker som om du missforstår. Det er ikke noe samarbeid mellom landene. Du kan fint få tax refund i London, og unnlate å fortolle Norge. Så incentivene er enorme. Du snakker 5-8 000 i besparelse på en veske som koster 20 000 i Norge. Og selv om man ikke får tax refund i utland og ikke fortoller i Norge er det penger å spare, da prisene ex vat i Norge er høye i forhold til de nevnte land. Som regel sparer man også penger på å ikke få tax-refund, og å fortolle i Norge, på grunn av prisforskjeller. For å klargjøre enda en ting - Man må ikke få tax refund, det kan dels være utfordrende å få pga papirer og køer. Men man er alltid pålagt å fortolle inn. Det er ingen korrelasjon mellom disse valgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #40 Del Skrevet 16. september 2014 Glad jeg ikke har så dyre uvaner Anonymous poster hash: 2afd0...cf6 Hvorfor uvane? Vaner handler som regel om hva man har råd til. Dersom du er fattig bør du selvfølgelig være glad for at du ikke har slike vaner. Om man har penger ser jeg ikke på det som en uvane i det hele tatt, men en måte å prioritere pengene på. Anonymous poster hash: ba537...7d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg