Gå til innhold

Sosialhjelp: Saksbehandler besvarer spørsmål.


Guppy88

Anbefalte innlegg

Har gått på arbeidsavklaringspenger som nå er stoppet pga at jeg er ferdig avklart

har vært syk siden 2008 og er langt fra bedere nå,legen min har skrevet div brev til nav.

Var på avklaring hos Fretex i 12 uker.

for videre intekt måtte jeg gå på sosialkontoret og søke om økonomisk hjelp,fikk vdtak om sosialpenger men for og få de utbetalt stiller de krav: må delta på arbeisrettet tiltak 5 dager i uken 40 timer ellers ingen utbetalig,de kaller det SAK.Har aldrig hørt om det,men en ting er helt klart jeg har ingen mulighet for og klare og hjennemføre noe slikt son som min helsetilstand er nå, så mitt spørsmål er: hva kan sosialen kreve og hva gjør jeg,for noen penger får jeg ikke.

PS:sosialkontoret skriver i vedtaket at Fretex utaler i sin raport om meg at jeg ikke er motivert for og ta tak i egen livs situasjon.

Hei. Jeg skal selv jobbe for Fretex på tiltak, kan du si litt om hvordan det er å jobbe der? Er det hyggelige folk, kan man velge arbeidsoppgaver selv, får man rabatt på varer?

Anonymous poster hash: fef14...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er student, og vet at man da som regel ikke kvalifiserer til sosialstønad siden utgifter skal dekkes av lånekassa. Denne måneden har jeg hatt en ekstra utgift på nesten to tusen kroner (innsetting av spiral) som kastet budsjettet mitt helt av banen.

Jeg fikk litt uventet ikke lønn fra noen av de to jobbene jeg har denne måneden og får derfor ikke noe utbetalt før den 12. og 15. november. Problemet mitt er at jeg sitter med ca 30 kroner på kortet og har fra før av et mastercard som er makset ut og skylder derfor 10.000.

Vil jeg likevel kunne kvalifiseres for noe sosialstønad? (nødpenger)? Bare frem til utbetalingen av stipend og lønn i november.

Anonymous poster hash: 21905...9d1

Merkelig svar..... NAV Sosial vil ikke ta hensyn til utgifter til prevensjon. Det er ikke et basisbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er man nødt til å søke sosialpenger, er der ganske greit å ikke sette barn til verden før man har annet inntektsgrunnlag.

Anonymous poster hash: 24011...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kommune får ikke de på AAP juletilskudd, dette fordi de har halv skatt denne måneden, og det legges til grunn at de bruker de ekstra kronene de sparer i skatt på utleie i julen. Men dette fastsettes særskilt fra kommune til kommune, derfor vanskelig å svare konkret på dette spørsmålet.

Anonymous poster hash: 0832a...17a

Hva mener du med utleie???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er man nødt til å søke sosialpenger, er der ganske greit å ikke sette barn til verden før man har annet inntektsgrunnlag.Anonymous poster hash: 24011...372

Nå er ikke alle barn "timet". Alle som blir uplanlagt gravide tar heller ikke abort, selv om andre kan mene at de burde ta abort, så er det den gravide kvinnen som bestemmer. Ting kan og endre seg under et svangerskap slik at en blir nødt til å få sosialhjelp.

Anonymous poster hash: bda7b...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke alle barn "timet". Alle som blir uplanlagt gravide tar heller ikke abort, selv om andre kan mene at de burde ta abort, så er det den gravide kvinnen som bestemmer. Ting kan og endre seg under et svangerskap slik at en blir nødt til å få sosialhjelp.

Anonymous poster hash: bda7b...6cb

Er man allerede gravid så trenger ikke sosialen å dekke prevensjon vel?

Anonymous poster hash: 24011...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, bra du reagerer.

Tror leder på sosialavdelingen på NAV Buskerud vil bli opprørt i morgen.

Jeg hadde elsket om du la ut kommunikasjonen mellom deg og leder på "sosialavdelingen på NAV Buskerud" slik at vi kunne lese... :)

Du har kanskje fått det med deg, men Buskerud er et fylke, og sosial-delen i kommunene er underlagt en lokal service-leder i hver kommune/enkeltkontor slik jeg har forstått det. Du får leke litt mer frk. detektiv og finne ut hvilken kommune før du tar på deg smartass-buksene.

I tillegg til at det på ingen måte er noe lovbrudd å anonymt på internett gi generelle råd under påskudd av å være ansatt i NAV. Spesielt ikke siden det ikke gis andre råd enn rent generelle plikter&rettigheter, og hele tiden henvises til at det beste er å kontakte det lokale NAV-kontoret.

Jeg for min del synes det er rimelig hårete, og potensielt farlig med alle de leke-jurist-svarene folk får på juridiske spørsmål på dette forumet, hvor ofte anonyme brukere gir totalt uriktige svar med høy sannsynlighet for alvorlige konsekvenser. Du burde heller fokusere lekepoliti-innsatsen din der..

Så, nå som du har tatt munnen veldig full, så forventer vi vel nesten at du holder oss løpende oppdatert på saken. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...