Gå til innhold

Sosialhjelp: Saksbehandler besvarer spørsmål.


Guppy88

Anbefalte innlegg

så flott av deg :)

Jeg lurer på hvor lang tid behandlingen tar (fra du söker til du mottar pengene)? jeg dro det så langt ut jeg kunne før jeg ble nødt til å søke hjelp, og da hadde jeg kun 309kr igjen på konto. Dette var for snart 2 uker siden, og jeg har hverken fått tildelt saksbehandler eller hørt noe mer? Jeg gikk tom for mat på fredag, og har skaffet meg middag hos venner lørdag og søndag, men er grenser for hvor lenge jeg kan dra dette ut. Gått uten mat i dag.. Finnes det en mulighet for å få hjelp raskere? evt. et mindre beløp? (banken min har sluttet med midlertidig lån).

Anonymous poster hash: d47d6...92b

Jeg har nettopp fått penger etter søknad og det tok 13 dager. Vil tro det kommer an på hvor man bor og på kapasiteten.

Anonymous poster hash: c9367...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det er lurt å være kildekritisk, og du kan ikke sikkert vite at jeg jobber i NAV, like lite som jeg kan vite at du er kvinne.

Imidlertid er det mange som har spørsmål om sine rettigheter og plikter i forhold til sosialhjelp, men som ikke har tatt skrittet å oppsøke sitt NAV-kontor ennå. Mange ønsker å forberede seg til et møte med NAV, og noen av disse har valgt å la sine spørsmål komme til uttrykk på denne siden. Som en som har dette som yrke, var det for meg naturlig å opprette en egen tråd, slik at de har mulighet til å stille spørsmålene til en fagperson, men likevel i et uformelt og lite skremmende fora. Husk at en person ikke lenger føler seg anonym når man har trådt over terskelen til NAV. Her har man 0

mulighet til å stille uforpliktende spørsmål anonymt.

Jeg utgir meg ikke for å ha et yrke eller en tittel som jeg ikke har. Mmen jeg har påpekt at siden dette gjøres på min fritid, er svarene gitt av en privatperson. Noen av de som har stilt spørsmål her oppsøker kanskje sitt lokale NAV-kontor, og vil da få den tryggheten til hvem de snakker med, som du savner.

Når du her påpeker at du svarer som privatperson, hvorformå du da trekke frem i overksriften din "saksbehandler svarer på spørsmål?"

Denne måten å formulere deg på innledningsvis blir slått i hel av avslutning din der du poenterer at du svarer som privatperson.

Anonymous poster hash: bda7b...6cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du her påpeker at du svarer som privatperson, hvorformå du da trekke frem i overksriften din "saksbehandler svarer på spørsmål?"

Denne måten å formulere deg på innledningsvis blir slått i hel av avslutning din der du poenterer at du svarer som privatperson. Anonymous poster hash: bda7b...6cb

Jeg er uenig med deg. Jeg legger ikke igjen arbeidstittelen min når jeg logger av på kontoret. Jeg ender derimot kontortiden. Kompetansen min er likevel på samme nivå som den er mellom klokken åtte og halv fire. Jeg svarer som privatperson fordi det er utenfor kontortid, og fordi jeg ikke får lønn for dette.

Hvis dette kan hjelpe noen få, er jeg glad for det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du svare på spørsmål om dagpenger også?

Jeg har søkt om dagpenger elektronisk, men har ikke fått noen bekreftelse på at de har mottatt søknaden min eller hvor lang tid det tar.

Vet du hvor lang tid det vanligvis tar?



Anonymous poster hash: 92010...0e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du svare på spørsmål om dagpenger også? Jeg har søkt om dagpenger elektronisk, men har ikke fått noen bekreftelse på at de har mottatt søknaden min eller hvor lang tid det tar. Vet du hvor lang tid det vanligvis tar? Anonymous poster hash: 92010...0e3

Hei. Dagpenger er ikke mitt felt, men ditt spørsmål har et fasitsvar. Saksbehandlingstid skal ifølge forvaltningsloven være på maks tre uker. MEN behandlingstid over tre uker regnes ikke som lovstridig dersom det sendes ut et forvaltningsbrev innen disse tre ukene. I brevet skal forventet behandlingstid være oppgitt. Du skal altså ha fått enten vedtak eller forvaltningsbrev etter tre uker. Men jeg ville ringt/oppsøkt kontoret etter ca. fire virkedager for å få bekreftet at søknad er mottatt.

Endret av Guppy88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dagpenger er ikke mitt felt, men ditt spørsmål har et fasitsvar. Saksbehandlingstid skal ifølge forvaltningsloven være på maks tre måneder. MEN behandlingstid over tre måneder regnes ikke som lovstridig dersom det sendes ut et forvaltningsbrev innen tre uker. I brevet skal forventet behandlingstid være oppgitt. Du skal altså ha fått enten vedtak eller forvaltningsbrev etter tre uker. Men jeg ville ringt/oppsøkt kontoret etter ca. fire viirkedager for å få bekreftet at søknad er mottatt.

em, hvor mener du at det står 3 måneder behandlingstid i forvaltningsloven?

Anonymous poster hash: 0832a...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

em, hvor mener du at det står 3 måneder behandlingstid i forvaltningsloven? Anonymous poster hash: 0832a...17a

Beklager, jeg skrev mnd, det er selvfølgelig UKER. Jeg skal redigere innlegget. Takk for kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har dagpenger. Saksbehandler sier hun har ringt meg tre dager. Er jeg pliktig til å ha tlf?

Jeg har ikke penger til tlf, og har vært uten i tre mnd. Med de fagpenger jeg har, finns det ikke rom for å kjøpe ny. Hun kunne ha sendt mail, skrevet brev.



Anonymous poster hash: c3244...0ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg. Jeg legger ikke igjen arbeidstittelen min når jeg logger av på kontoret. Jeg ender derimot kontortiden. Kompetansen min er likevel på samme nivå som den er mellom klokken åtte og halv fire. Jeg svarer som privatperson fordi det er utenfor kontortid, og fordi jeg ikke får lønn for dette.

Hvis dette kan hjelpe noen få, er jeg glad for det.

Klart du er uenig med meg, ellers hadde du ikke oppretten denne tråden.

Som helsepersonell blir vi tidlig opplært til å henge jobben og jobbrelaterte saker igjenpå jobb sammen med arbeidstøyet. Å være helsepersonell innbærer og å hjelpe 24/7, også utenfor arbeidsplassen ved akutt behov.

Skulle alle yrkesgrupper opprette sin egen tråd med Iman svarer på spørsmål, prest svarer på spørsmål, baker svarer på spørsmål osv. Men vi svarer som privatperson... i stedenfor å svare som privatperson i de trådene som alt er opprettet så skønner jeg ikke helt motivet ditt for denne fremgangsmåten.

Videre ser vi og hvor galt det kan gå når du ikke ser forskjellen på 3 måneder og 3 uker!

Kanskje jeg skal opprette en tråd med advokatektefelle svarer på spørsmål?

Anonymous poster hash: bda7b...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du er uenig med meg, ellers hadde du ikke oppretten denne tråden.

Som helsepersonell blir vi tidlig opplært til å henge jobben og jobbrelaterte saker igjenpå jobb sammen med arbeidstøyet. Å være helsepersonell innbærer og å hjelpe 24/7, også utenfor arbeidsplassen ved akutt behov.

Skulle alle yrkesgrupper opprette sin egen tråd med Iman svarer på spørsmål, prest svarer på spørsmål, baker svarer på spørsmål osv. Men vi svarer som privatperson... i stedenfor å svare som privatperson i de trådene som alt er opprettet så skønner jeg ikke helt motivet ditt for denne fremgangsmåten.

Videre ser vi og hvor galt det kan gå når du ikke ser forskjellen på 3 måneder og 3 uker!

Kanskje jeg skal opprette en tråd med advokatektefelle svarer på spørsmål?

Anonymous poster hash: bda7b...6cb

Ta nå og hold kjeft og dra deg ut av tråden, om dette er et problem for deg!

Er glad noen gidder å bruke av fritiden sin å hjelpe andre.

Anonymous poster hash: 7d99f...272

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du er uenig med meg, ellers hadde du ikke oppretten denne tråden.

Som helsepersonell blir vi tidlig opplært til å henge jobben og jobbrelaterte saker igjenpå jobb sammen med arbeidstøyet. Å være helsepersonell innbærer og å hjelpe 24/7, også utenfor arbeidsplassen ved akutt behov.

Skulle alle yrkesgrupper opprette sin egen tråd med Iman svarer på spørsmål, prest svarer på spørsmål, baker svarer på spørsmål osv. Men vi svarer som privatperson... i stedenfor å svare som privatperson i de trådene som alt er opprettet så skønner jeg ikke helt motivet ditt for denne fremgangsmåten.

Videre ser vi og hvor galt det kan gå når du ikke ser forskjellen på 3 måneder og 3 uker!

Kanskje jeg skal opprette en tråd med advokatektefelle svarer på spørsmål?

Anonymous poster hash: bda7b...6cb

Du kan gjerne svare på spørsmål.

Men juridiske spørsmål fordi du er gift med en advokat? Neppe. Hvordan kan du sammenligne det med å bruke kompetansen sin på spørsmål utenfor arbeidssituasjon?

Og hva skriver du egentlig? At helsepersonell MÅ legge fra seg arbeidet etter endt arbeidstid, men er pliktig til å bruke kompetansen sin hvis en kommer i situasjoner der den er nødvendig?

Det siste er riktig... og bare det!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Har dagpenger. Saksbehandler sier hun har ringt meg tre dager. Er jeg pliktig til å ha tlf?Jeg har ikke penger til tlf, og har vært uten i tre mnd. Med de fagpenger jeg har, finns det ikke rom for å kjøpe ny. Hun kunne ha sendt mail, skrevet brev. Anonymous poster hash: c3244...0ac

Du plikter å være tilgjengelig både for NAV og for arbeidsgivere når du går på dagpenger. Dette ville selvfølgelig vært enklere med telefon, men du er ikke pålagt å eie telefon. E-post regnes ikke som en trygg nok kommunikasjonsmetode til at all informasjon kan sendes per mail fra saksbehandler, på grunn av taushetsbelagt informasjon. Har mailen et sensitivt innhold, skal den i utgangspunktet ikke sendes. Brev derimot, kan sendes uhindret mellom deg og saksbehandler. Det du må passe på, er at du deaktivere telefonnummeret som er registrert på deg i NAV-systemet (eller sier tydelig ifra, slik at veilederen din kan gjøre det). Dette fordi det kan få konsekvenser for deg hvis du ikke nås på telefonnummeret du har oppgitt. Jeg råder deg til å ta en prat med veileder om dette.

Når det er sagt, både privat kommunikasjon og dialog med arbeidsgivere vil gå langt lettere hvis du hadde hatt telefon. Finnes det en rimelig måte du kan ordne deg en mobil på? En gammel (brukt) telefon og kontantkort, for eksempel, slik at du i det minste kan ta imot innkomne samtaler? Jeg ville undersøkt mulighetene for det, var jeg deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det vanlig å få som enslig person på minsteAAP, ( ca 10 000) om man søker ekstra støtte til jul?Anonymous poster hash: ebf3d...927

Jeg stiller meg bak svaret jeg ser du allerede har mottatt av en annen bruker. Juletilskudd varierer fra kommune til kommune. Hvis du allerede har et vedtak på sosialhjelp for desember, vil vurderingen blant annet gå på om det allerede er beregnet halv skatt av AAP, om du har barn, og særegne forhold i din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvor umiddelbart NAV stanser utbetalingen av AAP om jeg ikke ønsker å følge nye aktiviteter min veileder har foreslått at jeg skal gjøre.

Det er en lang historie jeg ikke skal gå inn på her, men jeg har innvilget AAP til mars neste år, og forbereder meg på at AAP kan brått ta slutt da jeg er veldig uenig i min veileders forslag til hva jeg skal gjøre nå når de fire årene går mot slutten.

Jeg har hele tiden jobbet så mye jeg kan i eget foretak (som jeg også drev da jeg ble syk), og nå vil NAV at jeg skal ut i arbeidspraksis. Noe som innebærer at jeg ikke har overskudd til å drive mitt eget foretak. Veileder sider jeg ikke kan ha arbeidspraksis i eget foretak og vil sende meg på arbeidsutprøving i en helt annen bransje (som jeg ikke engang har utdannelse innen).

Jeg forstår at man må følge det NAV sier man skal gjøre, men jeg ønsker ikke å søke uføretrygd etter endt AAP fordi jeg (vi - jeg er gift), kan forsørge oss selv om jeg klarer å komme opp i ca. 70 % jobb - noe jeg er på god vei til nå.

Oppsummert spørsmål til TS:
Stopper utbetalingene av AAP umiddelbart når jeg ikke evt. møter opp på en arbeidsplass de mener jeg skal ha arbeidsutprøvning?

På forhånd takk for svar.



Anonymous poster hash: 127a6...f0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hve tjener en unguføre som aldri har jobbet før nå fra 2015 pr år og ca pr mnd? Og er det mulig å vite sum etter skatt?

Anonymous poster hash: d7d1a...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hve tjener en unguføre som aldri har jobbet før nå fra 2015 pr år og ca pr mnd? Og er det mulig å vite sum etter skatt?Anonymous poster hash: d7d1a...5d2

Hei. Dette kan jeg ikke svare på, det gjelder ikke sosialhjelp og ligger utenfor mitt felt. Du kan se om du finner svaret på nav.no, eller høre med din veileder. Det er sjelden mulig å svare helt nøyaktig på hva du vil få utbetalt, men et overslag skal være mulig å gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer på hvor umiddelbart NAV stanser utbetalingen av AAP om jeg ikke ønsker å følge nye aktiviteter min veileder har foreslått at jeg skal gjøre.Det er en lang historie jeg ikke skal gå inn på her, men jeg har innvilget AAP til mars neste år, og forbereder meg på at AAP kan brått ta slutt da jeg er veldig uenig i min veileders forslag til hva jeg skal gjøre nå når de fire årene går mot slutten.Jeg har hele tiden jobbet så mye jeg kan i eget foretak (som jeg også drev da jeg ble syk), og nå vil NAV at jeg skal ut i arbeidspraksis. Noe som innebærer at jeg ikke har overskudd til å drive mitt eget foretak. Veileder sider jeg ikke kan ha arbeidspraksis i eget foretak og vil sende meg på arbeidsutprøving i en helt annen bransje (som jeg ikke engang har utdannelse innen).Jeg forstår at man må følge det NAV sier man skal gjøre, men jeg ønsker ikke å søke uføretrygd etter endt AAP fordi jeg (vi - jeg er gift), kan forsørge oss selv om jeg klarer å komme opp i ca. 70 % jobb - noe jeg er på god vei til nå.Oppsummert spørsmål til TS:Stopper utbetalingene av AAP umiddelbart når jeg ikke evt. møter opp på en arbeidsplass de mener jeg skal ha arbeidsutprøvning?På forhånd takk for svar. Anonymous poster hash: 127a6...f0e

Hei. Jeg tror jeg har svart deg i din egen tråd, kan det stemme?

Oppsummert svar: Du risikerer en umiddelbar stans av stønaden din dersom du ikke følger det løpet NAV krever av deg. Du bør gå i dialog med veileder og forklare begrunnet hvorfor du mener at egen bedrift vil være beste måte å komme ut arbeidslivet på, på sikt. Men om dette ikke godkjennes av NAV, blir du antakelig nødt til å velge mellom stønadsstans eller arbeidsutprøving. Uansett hvordan det blir, ønsker jeg deg lykke til, og er sikker på at du klarer å skape deg egen arbeidsplass, hvis det er det du går inn for. Men det kan hende du må klare det uten ytterligere økonomisk hjelp fra NAV, og det må være forberedt på, selv mens du prøver å påvirke til å lage en videre aktivitetsplan med ditt ønske som mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg tror jeg har svart deg i din egen tråd, kan det stemme?

Oppsummert svar: Du risikerer en umiddelbar stans av stønaden din dersom du ikke følger det løpet NAV krever av deg. Du bør gå i dialog med veileder og forklare begrunnet hvorfor du mener at egen bedrift vil være beste måte å komme ut arbeidslivet på, på sikt. Men om dette ikke godkjennes av NAV, blir du antakelig nødt til å velge mellom stønadsstans eller arbeidsutprøving. Uansett hvordan det blir, ønsker jeg deg lykke til, og er sikker på at du klarer å skape deg egen arbeidsplass, hvis det er det du går inn for. Men det kan hende du må klare det uten ytterligere økonomisk hjelp fra NAV, og det må være forberedt på, selv mens du prøver å påvirke til å lage en videre aktivitetsplan med ditt ønske som mål.

Takk for svar. Ja arbeidsplassen er jo der, det er bare utfordringene med NAV. Men jeg ønsker ikke å bruke energi på å prøve å få igjennom noe som i utgangspunktet er vrient. Spesielt når det ikke er så lenge igjen av AAP. Jeg har lagt tilside litt penger for å være forberedt på at AAP kan stoppe når som helst egentlig. Men ting ser uansett ut til å ta tid... Veileder er på ferie i noen uker til og sier at ingenting blir gjort i mellomtiden. Regner også med at det tar litt tid å finne en arbeidsplass/søke arbeidsutprøvning gjennom en eller annen bedrift.

Anonymous poster hash: 127a6...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, og vet at man da som regel ikke kvalifiserer til sosialstønad siden utgifter skal dekkes av lånekassa. Denne måneden har jeg hatt en ekstra utgift på nesten to tusen kroner (innsetting av spiral) som kastet budsjettet mitt helt av banen.

Jeg fikk litt uventet ikke lønn fra noen av de to jobbene jeg har denne måneden og får derfor ikke noe utbetalt før den 12. og 15. november. Problemet mitt er at jeg sitter med ca 30 kroner på kortet og har fra før av et mastercard som er makset ut og skylder derfor 10.000.

Vil jeg likevel kunne kvalifiseres for noe sosialstønad? (nødpenger)? Bare frem til utbetalingen av stipend og lønn i november.



Anonymous poster hash: 21905...9d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, og vet at man da som regel ikke kvalifiserer til sosialstønad siden utgifter skal dekkes av lånekassa. Denne måneden har jeg hatt en ekstra utgift på nesten to tusen kroner (innsetting av spiral) som kastet budsjettet mitt helt av banen. Jeg fikk litt uventet ikke lønn fra noen av de to jobbene jeg har denne måneden og får derfor ikke noe utbetalt før den 12. og 15. november. Problemet mitt er at jeg sitter med ca 30 kroner på kortet og har fra før av et mastercard som er makset ut og skylder derfor 10.000. Vil jeg likevel kunne kvalifiseres for noe sosialstønad? (nødpenger)? Bare frem til utbetalingen av stipend og lønn i november. Anonymous poster hash: 21905...9d1

Det finnes en unntaksparagraf i Lov om sosiale tjenester i NAV, paragraf 19. Som student har du i utgangspunktet ikke krav på hjelp etter hovedparagraf 18, men kan vurderes opp mot 19, evt nødhjelp. For å øke sjansene for å få kortvarig hjelp, bør du be om forskudd på lønn og forskudd på feriepenger fra begge arbeidsforhold. Om du får dette, klarer du deg kanskje uten sosialhjelp. Om arbeidsgivere sier nei, be om å få det skriftlig, og legg det ved søknaden sammen med kontoutskrifter. Da har du dokumentert at du har prøvd dine muligheter før du søkte.

Desom du har andre muligheter enn dette, f.eks at du kan låne penger av familie, bør du heller gjøre det. Det går fortere, er enklere, og føles bedre den dagen du betaler tilbake, enn å motta sosialhjelp. Men er du uten slike muligheter, skal du selvfølgelig ikke føle skam for å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...