Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi går for 100% og har spart opp til ulønnet permisjon.

Jeg kjente bevegelser i uke 18, men da kun to ganger i løpet av uken mener jeg å huske. Nå er det daglig. Er vel 21+4 i dag tror jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tar nok 100% siden jeg skal ut i permisjon 1 juni og jeg har årets ferie og 2016 ferien vil det rekke frem til barnehagestart :) ( om jeg har regnet helt riktig :fnise:

Gjest Bygdis
Skrevet

Vi vet ikke helt hviken dekning vi skal ta, jeg har ikke fast jobb og jobbsituasjonen her i området er litt vanskelig med få ledige jobber. Så om jeg ikke har noen jobb å gå tilbake til blir det sikkert kontantstøtte til august eller januar :)

Skrevet

Nautika: det fungerer dessverre ikke sånn. Med mindre du søker om opphold i permisjonen for å avvikle ferie, det gjorde jeg sist. Men da hadde mannen perm mens jeg hadde ferie, sånn at permen var sammenhengende selv om vi bytter på. Det beste er antagelig å sende NAV foreldrepenger et spørsmål på Facebook, de svarer rimelig kjapt.

Nori: kult! Kjekt med alt som er i boks!

Vi har ikke bestemt oss for dekningsgrad ennå. Mulig vi går for 80%, men det er fordi jeg trenger ny jobb etter permisjonen og det kan ta litt tid å finne. Jeg har jo termin såpass sent, så vi kommer oss vel frem til barnehagestart på et vis uansett.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke helt dette med ferie og permisjon.. Sjefen min snakket om at jeg kan ta ut de 6 ukene jeg har i år i starten av permisjonen min ( etter de første obligatoriske ukene) og at jeg kan ta ut 5 uker ferie rett etter permisjonen, altså mens far har permisjon.. Men etter litt googling har jeg sett at man kun får lov å ta ut 4 uker ferie mens man har permisjon ( altså i permisjonstiden.. Og da spørs det om vi får trukket 100% helt frem til barnehagestart gitt... Men man taper så himla mye penger på 80%.. Og på min jobb har vi stengt 2 uker i juli hvert år, og vi får ingen lønn, men feriepenger i juni. Så jeg vil da få feriepenger OG permisjonspenger i juni i år jeg da? siden jeg går ut i permisjon 1 juni? :vetikke:

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke helt dette med ferie og permisjon.. Sjefen min snakket om at jeg kan ta ut de 6 ukene jeg har i år i starten av permisjonen min ( etter de første obligatoriske ukene) og at jeg kan ta ut 5 uker ferie rett etter permisjonen, altså mens far har permisjon.. Men etter litt googling har jeg sett at man kun får lov å ta ut 4 uker ferie mens man har permisjon ( altså i permisjonstiden.. Og da spørs det om vi får trukket 100% helt frem til barnehagestart gitt... Men man taper så himla mye penger på 80%.. Og på min jobb har vi stengt 2 uker i juli hvert år, og vi får ingen lønn, men feriepenger i juni. Så jeg vil da få feriepenger OG permisjonspenger i juni i år jeg da? siden jeg går ut i permisjon 1 juni? :vetikke:

Regn på det, vi taper ikke himla mye penger på 80%.

Skrevet

Regn på det, vi taper ikke himla mye penger på 80%.

hm.. da får jeg gjøre det igjen.. Brukte den kalkulator greia inne på nav, og ifølge den får jeg litt over 2000 mindre i mnd.. Mulig jeg har regnet feil der.. men syns det er en del jeg :vetikke::)

Skrevet

Her får jeg kun engansstønad + stipend fra Lånekassen.. Må man da velge 80 eller 100%? Ønsker jo helst å begynne i jobb etter jul, men det kommer jo litt an på jobbmarkedet og hvor lett det er å få jobb innenfor min utdanning.

Skrevet

Her får jeg kun engansstønad + stipend fra Lånekassen.. Må man da velge 80 eller 100%? Ønsker jo helst å begynne i jobb etter jul, men det kommer jo litt an på jobbmarkedet og hvor lett det er å få jobb innenfor min utdanning.

Nei, er egne regler her. Blir som regel permisjon fra semester til semester så blir vel nesten et år avhengig av når du har termin. Sjekk sidene til lånekassen :)

Skrevet

hm.. da får jeg gjøre det igjen.. Brukte den kalkulator greia inne på nav, og ifølge den får jeg litt over 2000 mindre i mnd.. Mulig jeg har regnet feil der.. men syns det er en del jeg :vetikke::)

Her er forskjellen 1600 per uke, så totalt blir det stor forskjell per måned. Men den tid, den sorg.

Skrevet

Jeg lurer på om det er noe jeg ikke klarer, er ikke så flink med tall.. Men vi taper ca 1000 kroner i uka, 17000 totalt. Dersom vi skal ha 10 uker ulønna taper vi rundt 70000, og hvis vi tenker at vi skal spare differansen hver uke (mellom 100% og 80%) blir det fortsatt bare 49000.

Skrevet

Nei, er egne regler her. Blir som regel permisjon fra semester til semester så blir vel nesten et år avhengig av når du har termin. Sjekk sidene til lånekassen :)

Var inne å sjekket litt nå. Siden jeg er ferdig med studiet mitt til sommeren så må jeg melde meg opp til et annet studie for å motta stipend fra Lånekassen, men trenger ikke å ta eksamenene slik jeg tolket det.

Det jeg reagerte på er at på NAV sine sider så står det at far ikke har rett til foreldrepenger om jeg mottar engangsstønad? Noen som vet hvordan dette er i praksis? Dersom jeg begynner å jobbe etter 7 mnd så må barnefar ta ulønnet permisjon? I så fall vil jeg jo ikke motta engangastønaden da far sine permisjonspenger utgjør mye mer enn det.

Skrevet

Graving: jeg tror der er sånn. At far mister retten når mor får engangsstønad. Men ta en telefon til nav og hør! :)

Skrevet

Graving: far har ikke egen opptjeningsrett til foreldrepenger. Hvis du ikke har krav på det, får ikke han heller. Det er egentlig dårlig gjort og det har vært snakk om å endre reglene, men foreløpig er de som de er.

Vi har så smått begynt på det nye barnerommet. Mest for å ha et sted å samle alt (vi har jo alle de store tingene alt), men også fordi det er litt koselig å pusle med.

Skrevet

Så koselig at dere har startet på barnerommet, Schadenfreude! Mannen skal male det fremtidige barnerommet snart. Men han har hele tiden sagt at det er gooood tid igjen. Helt til vi gikk inn i 2015 og jeg rundet 20 uker. I stad fikk han litt panikk fordi: "ungen kommer jo snart!" :fnise:

Er det noen som har fått en følelse av å være tung/sliten i beina? Har hatt det et par dager nå. Det går liksom fra lårene og ned til anklene. Har merket oftere at jeg blir sliten i bekkenet, så kanskje det er noen sammenheng der?

Skrevet

Med tanke på at babyen ikke skal bruke rommet før om i hvert fall et år er det jo veldig tidlig :fnise:

Men i vårt tilfelle handler det egentlig mest om å få utnyttet plassen. Ting har stått så hulter til bulter de siste månedene. På sett og vis gleder jeg meg litt til om et par år, hvor vi kan kvitte oss med alt babystæsjet. Kasser på kasser på loftet, seng, bilstoler, leker... det tar jaggu plass.

Har ikke merket noe til tunge bein, heller ikke sist gang. Men bekkenet er stadig litt kranglete.

Skrevet

Her har vi ikke en gang begynt å tenke på barnerom og gidder ikke det før det blir aktuelt heller.

Formen min er helt topp og jeg har fortsatt ingen plager, føler meg veldig heldig.

Hvor tidlig er for tidlig for å kjøpe vogn? Vi var å så på i helgen og har bestemt oss, så egentlig ingen grunn til å vente annet enn at jeg kanskje føler at det er litt tidlig enda.

Skrevet

Hva har dere bestemt dere for, Nori? Vogna jeg sikler på har jeg ikke funnet i fysisk butikk enda, og jeg tør ikke bestille usett fra nett..

Skrevet

Vi vurderer litt hva vi skal gjøre med seng til baby/storesøster siden storesøster vil være 2 år når baby kommer. Det er vel litt tidlig med åpen seng for henne da? Lurer på om vi må kjøpe enda en sprinkelseng eller hva vi gjør. Noen som har vært borti denne problemstillingen?

Skrevet

Vi vurderer litt hva vi skal gjøre med seng til baby/storesøster siden storesøster vil være 2 år når baby kommer. Det er vel litt tidlig med åpen seng for henne da? Lurer på om vi må kjøpe enda en sprinkelseng eller hva vi gjør. Noen som har vært borti denne problemstillingen?

Vi byttet til juniorseng da Småen var 1 år og 11 måneder. Da var det såpass stor fare for at han skulle klaske panna i gulvet etter alle fluktforsøkene at vi ikke turde å ha ham i sprinkelsenga. Men han er veldig lang for alderen, så sprinkelsenga ville ikke holdt veldig mye lengre uansett.

Det gikk veldig greit å gå over til juniorseng. Har ikke hatt noe uhell (og i tilfelle har vi sånne myke matter på gulvet), og han har ikke kommet seg forbi sengehesten hittil. Ulempen er jo selvsagt at han kommer seg ut av senga på egenhånd og stikker av hvis vi bare legger ham ned, så vi sitter med ham til han er såpass døsig at han ikke rømmer. :fnise:

Nautika: hvilken vogn sikler du på? Det er kanskje litt pes, men du har jo returrett på nettkjøp. Så sant de tilbyr gratis retur, er det bare ulempen med å kjøre ting frem og tilbake fra posten som er det du risikerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...