Dyregod Skrevet 7. januar 2015 #902 Skrevet 7. januar 2015 Jeg har begynt å kjenne kynnere jeg også nå i uke 16. Hadde mye og vonde kynnere sist gang fra samme tid. Jeg tok det med ro når de kom og det gikk fint, fødte to dager over termin, så ble ikke tidlig fødsel som ble fryktet en stund. Det er vanlig å ha mye kynnere, men man bør slutte med det man holder på med og roe ned når man får de fikk jeg beskjed om sist. Jeg fikk jo mange i timen så ble ikke mye stress for meg Men anbefaler å ta det opp med jordmor eller lege uansett
graving Skrevet 8. januar 2015 #903 Skrevet 8. januar 2015 I dag så jeg på "fødeavdelingen" på tv, og ble litt skremt samtidig som jeg synes at det var så fint at jeg grein. Fødselen har vært noe som har vært så langt vekke for meg at jeg ikke har tenkt på det enda, men nå kjenner jeg at jeg gruer meg.. Hvordan vet man hva man skal gjøre osv? Er det noe jordmor kommer til å prate med meg om? Sikkert nok et dumt spørsmål, men sånn er det når man er første mann ut med barn
Schadenfreude Skrevet 8. januar 2015 #904 Skrevet 8. januar 2015 Den serien syns jeg er fin. Får det til å virke veldig lite skummelt. Kanskje du kan melde deg på føddelsforberedende kurs? Da får du og mannen innblikk og informasjon fra sykehuset.
Gjest Dorey Skrevet 8. januar 2015 #905 Skrevet 8. januar 2015 Elsker "Fødeavdelingen"! Koselig og avmystifiserende program. Det er ikke så mye å gjøre egentlig, kroppen gjør det den skal og må man gjøre noe får man beskjed. Men det er nok lurt med et fødselsforberedende kurs
Nautika Skrevet 8. januar 2015 #906 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Jeg digger fødeavdelingen også Syns det er bra man ser variasjoner av en normal fødsel. Jeg tipper jeg melder oss på fødselsforberedende kurs, mest for mannens skyld Endret 8. januar 2015 av Nautika
Gjest Nori Skrevet 8. januar 2015 #907 Skrevet 8. januar 2015 Huff, jeg prøver å unngå slike fødeprogram jeg. Blir bare redd av dem. Kunne tenkt meg velferdsforbedrende kurs, men tror ikke det tilbys her jeg bor. Det eneste jordmor har nevnt er omvisning på sykehuset.
Schadenfreude Skrevet 8. januar 2015 #908 Skrevet 8. januar 2015 Nori: Fødeavdelingen er veldig lite skummelt. Heller avmystifiserende, som Dorey sier. Dette er ikke vondt ment, så jeg håper ikke du tar det ille opp, men når du sier du blir redd av å se sånne ting er det kanskje lurt å snakke med noen om det. Jordmor, feks. Ellers kan det jo være du blir virkelig redd når du står midt oppi det hele og det siste du trenger da er panikk. Fødselsangst er ikke noe å ta lett på, men de har gode rutiner på oppfølging av nettopp det. Jeg hadde en over snittet kjip fødsel sist, men til tross for komplikasjoner følte jeg meg aldri redd. Delvis fordi de tok godt vare på meg, delvis fordi jeg visste hva som foregikk og hvorfor. Takk Fødeavdelingen
fionel Skrevet 8. januar 2015 #909 Skrevet 8. januar 2015 Ser på det noen ganger jeg også, men blir også litt redd litt sånn: iiiih det skal jeg også gå igjennom Men når bebisen kommer, ja da begynner jeg å stortute fordi jeg gleder meg så innmari Jeg er veldig usikker på fødselsforbredende kurs. Vet man blir sittende på en stol i opptil 3-4 timer og med påbegynnene bekkensmerter og hymperemesis vet jeg ikke om det er en god kombo
Schadenfreude Skrevet 8. januar 2015 #910 Skrevet 8. januar 2015 Jeg griner også hver gang. Må se det alene
Gjest Nori Skrevet 8. januar 2015 #911 Skrevet 8. januar 2015 Jeg tar det absolutt ikke ille opp og jeg har også planer om å snakke med jordmor om dette. Min største frykt er relatert til min sprøyte/nåle-fobi. Jeg er så ekstremt redd for det og at noe skal skje under fødselen som gjør at jeg må stikkes med nåler og at det må skje fort. I tillegg føler jeg at jeg står igjen med ganske få og "dårlige" smertelindringsalternativer, siden jeg ikke i min villeste fantasi klarer å se for meg at jeg frivillig skal stikkes med noe. Vi har forresten både kjøpt (og montert ) Leandervugge i dag. Fant et godt tilbud på Finn, og da måtte jeg bare slå til.
Schadenfreude Skrevet 8. januar 2015 #912 Skrevet 8. januar 2015 Koselig med leandervugge! Litt kos å ha sånt fremme også. Jeg kikker i hvert fall innom det nye babyrommet stadig vekk. Hvordan takler du veneflon? Det er vel det som er mest sannsynlig at settes hvis det settes noe. Ved epidural ser du aldri selve nålen, og jeg opplevde det ikke som ubehagelig i det hele tatt. Men jeg er dessverre veldig vant med sprøyter pga kronisk sykdom. Så da jeg måtte ha veneflon og alt mulig annet var det liksom ikke noe nytt Men prat med jordmor. Kanskje det er en tanke med en EMLA-samtale på sykehus, hvor dere kan bli enig om fremgangsmåte hvis noe slikt trengs? Ikke sikkert det hjelper så mye, men jeg klyper meg alltid hardt i fingeren når jeg skal stikkes. Må være så hardt at det overgår stikket. Noen er veldig flinke, men hun jeg går til nå er helt håpløs
Dyregod Skrevet 8. januar 2015 #913 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Jeg elsker fødeavdelingen Jeg syns det er et fint program som gjør at jeg gleder meg til å oppleve det på nytt! Jeg hadde en fin fødsel sist og for meg var det ingenting som slår det å få babyen din på brystet etter å ha vært igjennom så mye smerter. Jeg syns det er fascinerende hva kroppen får til jeg! Jeg er redd det skal skje noe galt, men prøver å ikke tenke på det. Får ta det da Endret 8. januar 2015 av Dyregod
Gjest saya Skrevet 8. januar 2015 #914 Skrevet 8. januar 2015 Jeg begynner å få strekkmerker :( uff, ble skikkelig lei meg da jeg oppdaget det.. (Litt hormonell ja ) Men er ikke det ekstremt tidlig? 22+1 idag... Er bare såvidt det kan sees, men det kommer jo... Sist kom de få merkene jeg fikk de to siste ukene, så dette var nedtur
Gjest Dorey Skrevet 9. januar 2015 #915 Skrevet 9. januar 2015 Men er det nye strekkmerker? Jeg ser at mine gamle har blitt mer tydelige i det siste. Men de blekner jo etter fødsel igjen.
Gjest Nori Skrevet 9. januar 2015 #916 Skrevet 9. januar 2015 Koselig med leandervugge! Litt kos å ha sånt fremme også. Jeg kikker i hvert fall innom det nye babyrommet stadig vekk. Hvordan takler du veneflon? Det er vel det som er mest sannsynlig at settes hvis det settes noe. Ved epidural ser du aldri selve nålen, og jeg opplevde det ikke som ubehagelig i det hele tatt. Men jeg er dessverre veldig vant med sprøyter pga kronisk sykdom. Så da jeg måtte ha veneflon og alt mulig annet var det liksom ikke noe nytt Men prat med jordmor. Kanskje det er en tanke med en EMLA-samtale på sykehus, hvor dere kan bli enig om fremgangsmåte hvis noe slikt trengs? Ikke sikkert det hjelper så mye, men jeg klyper meg alltid hardt i fingeren når jeg skal stikkes. Må være så hardt at det overgår stikket. Noen er veldig flinke, men hun jeg går til nå er helt håpløs Jeg takler ingenting som må gjennom huden, så veneflon faller inn under samme kategori som andre nåler. Kanskje til og med litt verre, fordi disse blir jo sittende.. Jeg får fullstendig panikkangst når jeg skal stikkes, jeg hyperventlierer, kaster opp, besvimer og så videre. Hva er en EMLA-samtale?
Schadenfreude Skrevet 9. januar 2015 #917 Skrevet 9. januar 2015 (endret) Hvis linken funker fra mobil da... det er oppfølging av fødselsangst og andre forhold som gjør den fødende bekymret for fødselen. Jeg skal selv til en slik samtale fordi det er noen ting jeg håper å unngå denne gangen. Be fastlegen din om en henvisning. Tror det kan være betryggende for deg at dere legger en plan for hvis du må ha nålestikk sv noen slag. Jeg takler ingenting som må gjennom huden, så veneflon faller inn under samme kategori som andre nåler. Kanskje til og med litt verre, fordi disse blir jo sittende.. Jeg får fullstendig panikkangst når jeg skal stikkes, jeg hyperventlierer, kaster opp, besvimer og så videre. Hva er en EMLA-samtale? Skrivefeil. EMBLA. Står mer her:http://www.ahus.no/omoss_/avdelinger_/kvinneklinikken_/kvinneklinikkens-poliklinikk_/F%C3%B8de-Barsel%20poliklinikk_/Sider/F%C3%B8dselsangst-EMBLA-samtale.aspx Det er oppfølging av fødselsangst eller andre ting som gjør tanken på fødsel mer stressende enn det bør være. Panikkangst for nåler vil jeg tro går innunder dette, jeg tror i hvert fall at det kan være lurt å ha en plan for hvordan det skal håndteres om du trenger noe slikt. Jeg skal selv til den samtalen fordi det er noen ting jeg håper å unngå denne gangen. Fikk en ganske kjip fødselsdepresjon etter forrige fødsel og da er de opptatt av å legge til rette for at det unngås denne gangen. Endret 9. januar 2015 av Schadenfreude
Gjest Nori Skrevet 9. januar 2015 #918 Skrevet 9. januar 2015 (endret) Takk for informasjon. Dette skal jeg ta opp med jordmor. (Egentlig håper jeg hun tar det opp, så slipper jeg.. Synes det er litt flaut. ) Endret 9. januar 2015 av Nori
Gjest Dorey Skrevet 9. januar 2015 #919 Skrevet 9. januar 2015 Oj, det bør du jo virkelig få orden på før fødsel, Nori! Sansynligheten for at nåler blir involvert er jo absolutt tilstede. (Mener virkelig ikke å skremme deg!)
Schadenfreude Skrevet 9. januar 2015 #920 Skrevet 9. januar 2015 Takk for informasjon. Dette skal jeg ta opp med jordmor. (Egentlig håper jeg hun tar det opp, så slipper jeg.. Synes det er litt flaut. ) Kjære deg, det er ikke flaut! Det er i alles interesse at de fødende ivaretas på best måte. Det er ikke alt som kan planlegges, og noen ganger må ting skje raskt, men så lenge man ikke gir beskjed er det jo vanskelig å ta hensyn. Kanskje de har en form for eksponeringsterapi å tilby, som vil gjøre det lettere for deg? Jeg har ei venninne som alltid har hatt skikkelig, skikkelig angst for å spy. Så fikk hun hyperremesis og spydde ørti ganger om dagen. Det var en litt i overkant heftig, ufrivillig eksponeringsterapi... men det gikk jo bra etter hvert. Det jeg egentlig prøver å si er at jeg tror du bør ta tak i dette allerede nå for at du ikke skal få en ekstra kjip fødsel. Kanskje kan noe gjøres allerede nå, og hvis ikke det så er da sykehuset godt forberedt når du kommer. For de er jo opptatt av at du skal ha det bra, men hensyn til babyen vil gå først hvis de må velge mellom å ta hensyn til angsten din eller babyens helse. Ta det opp med jordmor neste gang og så legger dere en god plan for fødselen. Da kommer du til å føle deg mye tryggere også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå