Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015

Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Min hadde gått opp 1060 gram fra fødselsvekt på seksukerskontrollen...nesten 50% av kroppsvekten sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min var 3500 da han var født, og han gikk ned mye i starten. Var nede på nesten 3 kg, 3030 hvis jeg ikke husker helt feil. Vekta er nok ikke helt nøyaktig, men både jeg og pappaen har prøvd, og vi får en differanse med og uten baby på seks kilo. Så han er nok rundt der et sted.

Jeg har fått kommentarer på at jeg ikke må amme ofte og at jeg må passe på så han ikke blir tykk. Ikke fordi han ser tykk ut, det gjør han ikke, men fordi folk reagerte da jeg fortalte at han hadde gått opp to kg på fire uker. Jeg blir jo litt skeptisk når jeg får slike kommentarer, gjør jeg noe feil liksom? Ammer ca hver tredje time, en pupp om gangen. Trodde det var vanlig når de er såpass små, og at de tar det de trenger. Han spytter ut puppen eller sovner når han ikke vil ha mer.

Godt å høre at de ikke får for mye morsmelk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de får morsmelk kan de ikke få for mye nei. I snitt regner man 150-250 gram i uka, men ifølge ammehjelpen er ikke tallene i seg selv så viktige, men helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampe: synes det er rart om skal begrense ammingen, de tar jo det de trenger. Gi han det han vil ha :)

Schadenfreude: har du prøvd å avvenne med skjold? Fullammer selv med skjold, men får hele tiden høre at jeg må avvenne. Men her er det umulig, har prøvd alle ammehjelpens tips. Så det blir amming med skjold, eller ingen amming. De sier jo at man ikke kan fullamme med skjold, men har da gått fra delamming i starten til fullamming. Og lille veier 6 kg nå ved 11 uker. Men er redd melka skal forsvinne.

Graving: har grusvei utenfor huset :) men den hjelper ikke alltid. Ca 90% av trilleturene ender opp med bæring i cabooen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fungerer kun vogn om han sovner med en gang. Må amme rett før han legges ned og vi har også god erfsring med grusvei. Begynner han å sutre/gråte er det bare å ta han opp, ikke snakk om at han roer seg da. Lurer veldig på hvordan jeg skal gjøre det med skole til høsten.. Kan ikke legge han ned i en vogn ved siden av meg akkurat, da blir det bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, minn meg på å ikke spise nøtter mens jeg ammer igjen. Så plutselig at det satt fast en nøtt på brystvorta, må ha mistet den. Godt jeg så det før han fikk den i munnen, det kunne vært skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hadde gått opp 2 kg på 6 ukers kontrollen.

Her sovner han iløpet av minutter i vogna. Men jeg går som regel ut når det begynner å bli tid for en dupp jeg da, og jeg vet at han er trøtt. Da sover han som regel det meste av turen (går som regel en times tid). Har dere prøvd å feste en vognleke på vogna? Det har jeg gjort, og den er veeeeeeldig fasinerende å se på de gangene han er våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk: jeg jobber med saken. Men det går trått, hun er ikke helt enig i å puppe med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Noen som har tips for å få barnet til å slå seg til ro i vogna? Her blir det hylskriking etter et minutt eller to, og selv med sang, smokk og mamma som henger over vogna klarer hun ikke roe seg. Gleder meg til å kunne gå ut på trilletur som ikke ender i bæresele etter noen minutter :P

Sover hun godt noen andre steder da? Har dere feks babynest? Kanskje det passer i vogna? Vesla her liker seg best om hun har det litt trangt, i begynnelsen jobba hun beinhardt for å komme seg inntil siden på vogna så hun kunne ligge å gnure seg mot den. Nå sover hun i tynn vognpose, det liker hun godt :) ellers går du sikkert på trilletur når hun er klar for dupp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover hun godt noen andre steder da? Har dere feks babynest? Kanskje det passer i vogna? Vesla her liker seg best om hun har det litt trangt, i begynnelsen jobba hun beinhardt for å komme seg inntil siden på vogna så hun kunne ligge å gnure seg mot den. Nå sover hun i tynn vognpose, det liker hun godt :) ellers går du sikkert på trilletur når hun er klar for dupp?

På dagtid sover hun best på meg, men det er kun korte dupper vanligvis. På nattestid sover hun greit i egen seng. Hovedproblemet er nok det at hun ikke klarer å roe seg uten meg. Babynestet er for stort for vogna, men jeg har prøvd å rulle sammen noen håndklær på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på 6 ukers kontroll i dag. Hun har gått opp 1,2 kg siden fødselsvekt. Hun gikk bare ned 100gr etter fødsel, så har liksom tatt vekta med knusende ro. Men nå hadde hun falt litt på kurven, og jeg merker det stresset meg litt.

Hun ammes ofte, og virker forsåvidt fornøyd. Vi har litt uroligheter på kveldene, men det tror jeg er trøtthet og sugebehov. Hun ammes såklart så ofte hun vil, men blir så sint når melka kommer. Hun vil jo bare suge..

Vogna er ikke så populær her heller med mindre hun er kjempe trøtt, eller allerede sover. Hvis hun først sover i vogna, så våkner hun ikke før vogna blir stående i ro. Bevegelse = søvn her i huset ;) Vi brukte forresten babynest i vogna de første par ukene. Virket som hun fant roen bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere når babyen gråter i bil og dere Må hjem? I går var vi på biltur på vei hjem og uansett hva vi gjorde ble det feil. Hun fikk mat, ren bleie, kos og oppmerksomhet, men hylte i stolen. Vi måtte hjem og etter å ha stoppet fire ganger ble det så Sent at vi bare måtte dra. Hadde andre barn i bilen som skulle hjem. Følte meg som tidenes verste mamma. Hun skiftet mellom å duppe av, hyle og smågråte. Generelt var hele gårsdagen bare grusom. Hun gråt uten stopp hele tiden med mindre jeg hadde henne i bæresjal eller stelte henne. Etter 6 timer med bæresjal var ryggen passe ødelagt :P

Endret av Askmeagain89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter baki med ungene, hvis jeg ikke kjører selv. Pleier å funke her :)

Jeg satt bak, men det hjalp ikke :P Hun spyttet bare ut smokken og hylte. Det var få minutter med ro innimellom uten at det var noen sammenheng med hva vi gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt bak, men det hjalp ikke :P Hun spyttet bare ut smokken og hylte. Det var få minutter med ro innimellom uten at det var noen sammenheng med hva vi gjorde.

Æsj, det er ikke noe gøy. Man må jo nesten bare kjøre, men det er ikke noe hyggelig. Skjer her og til tider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stopper ofte og tar han ut av stolen og ammer. Prøver å ikke la han gråte for lenge av gangen. Kan en av oss sitte bak sammen med han kan vi la han gråte litt lenger enn om han sitter alene, men det er grusomt når det blir slik.

Her har han tydeligvis endret søvnmønsteret på natta. Første økt varer i mellom 4-6 timer og det er jo deilig, men etter det sover han maks 1,5 timer og gjerne under 1 time også. Det blir jeg veldig trøtt av. Ikke pupper han noe særlig da han våkner i denne perioden heller. Et par minutter før han sovner igjen. Håper dette går over fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Askmeagain: vi hadde samme problem selv i helga. Til slutt måtte vi bare kjøre. Det var ingenting galt med han, for når vi tok han opp var han fornøyd og han hadde vært blid hele dagen. Det hjalp heller ikke med mat eller tørr bleie. Jeg tror bilstolen begynner å bli litt liten og vond å sitte i. Jeg tenker på å ta ut den puten som er i bunnen, for å lage litt bedre plass, men jeg lar hodestøttene stå til han kan holde hodet godt selv. Før elsket han å kjøre bil, men den siste uka har det ikke vært så populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askmeagain: vi hadde samme problem selv i helga. Til slutt måtte vi bare kjøre. Det var ingenting galt med han, for når vi tok han opp var han fornøyd og han hadde vært blid hele dagen. Det hjalp heller ikke med mat eller tørr bleie. Jeg tror bilstolen begynner å bli litt liten og vond å sitte i. Jeg tenker på å ta ut den puten som er i bunnen, for å lage litt bedre plass, men jeg lar hodestøttene stå til han kan holde hodet godt selv. Før elsket han å kjøre bil, men den siste uka har det ikke vært så populært.

Da er det ikke bare oss med andre ord. Her også har bilstolen vært favoritt. Hun har god plass i stolen med nyfødtinnlegget, men kanskje vi tar bort halve for å se om det blir roligere. Nå nekter hun vogn, bilstol, pappa og vippestol så det kan bli moro fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke kjørt så veldig lange avstander med babyen (lengste er vel 40 min, og det var en gang), som regel hvis vi har vært på kjøpesenter eller besøk tar kjøreturen aldri mer enn 10-15 min. Han skriker nesten alltid når han bli plassert i bilstolen, men slutter som regel når vi har begynt å kjøre. I helga gjorde han derimot ikke det, og da stoppet vi, og jeg satt bak å ga han smokk til han sovnet. Men da hadde vi vært på familiebesøk, og jeg tror han var veeeeeldig trøtt, og at det var derfor han skrek. Han får som regel ikke noe fred når vi er borte, alle skal jo bort å dulle,  stakkars baby blir jo helt overstimulert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...