Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Au au au Hvitløk. Trodde nesten ikke det var mulig gjennom skjold jeg. :omg:

Det er noe jeg vil lufte med dere. Gutten min har jo et veldig stort nærhets behov og vil egentlig kun være på en av oss hele tiden, særlig på dagtid. For noen uker siden da jeg hadde det som verst hadde jeg flere hjemmebesøk av helsesøster. Jeg nevnte dette med at det var tilnærmet umulig å få lagt han fra seg og hun gå derfor noen råd som kunne hjelpe. (Legge han på noe som lukter melk oss.) Ingenting av dette har funket, så vi sitter derfor enda med baby sovende på oss eller vi har han i bæretøy. Men en ting helsesøster sa har på en måte blitt sittende fast i hodet mitt. Hun sa at søvnkvaliteten hans ville være mye bedre når han ikke sov på oss og at det derfor var viktig at vi forsøkte å legge han alene. Dette har stresset meg en del, fordi jeg vet jo hvor viktig søvn er for disse små. Er det noen av dere som vet noe om dette? Kan jeg slutte å bekymre meg for dagsøvnen hans eller bør vi fortsatt jobbe for å få han til å kunne sove alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at de sover bedre på brystet enn alene, så vi har han ofte sovende på oss. Håper ikke vi har gjort helt feil der.. Akkurat nå ligger han oppå ammeputa på fanget mitt. Det er fordi han sov i nestet sitt, men bare sutra. Så måtte amme han i ro. Nå har han sovet der i nesten en time. Er sikker på at han våkner om jeg legger han ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna her sover både lenger og tyngre på eller inntil oss enn for seg selv. På oss eller inntil er det stort sett 2-5 t. For seg selv 10 min - 1 t.

Har hørt det samme som Hvitløk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au au au Hvitløk. Trodde nesten ikke det var mulig gjennom skjold jeg. :omg:

Det er noe jeg vil lufte med dere. Gutten min har jo et veldig stort nærhets behov og vil egentlig kun være på en av oss hele tiden, særlig på dagtid. For noen uker siden da jeg hadde det som verst hadde jeg flere hjemmebesøk av helsesøster. Jeg nevnte dette med at det var tilnærmet umulig å få lagt han fra seg og hun gå derfor noen råd som kunne hjelpe. (Legge han på noe som lukter melk oss.) Ingenting av dette har funket, så vi sitter derfor enda med baby sovende på oss eller vi har han i bæretøy. Men en ting helsesøster sa har på en måte blitt sittende fast i hodet mitt. Hun sa at søvnkvaliteten hans ville være mye bedre når han ikke sov på oss og at det derfor var viktig at vi forsøkte å legge han alene. Dette har stresset meg en del, fordi jeg vet jo hvor viktig søvn er for disse små. Er det noen av dere som vet noe om dette? Kan jeg slutte å bekymre meg for dagsøvnen hans eller bør vi fortsatt jobbe for å få han til å kunne sove alene?

Man skal høre på fagfolk osv men til syvende og sist er det din hverdag som skal fungere. Min på 14 uker sover bare oppå meg (og noen ganger får jeg lurt han over på pappaen, babyen på nemlig ammes i søvn - hver gang) , og våkner garantert hvis jeg legger han ned, ergo ingen søvn alene. Dårlig søvn (hvis det stemmer?) er bedre enn ingen søvn i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje helsesøster tilhører de som mener at babyer må lære å sove på egenhånd så tidlig som mulig. Ja, det er praktisk, men det er ikke alltid det går sammen med behovet for nærhet de første ukene.

De har jo to søvnfaser, lett og dyp. Jeg mener å ha lest at det er mer av den lette fasen. Lillesøster kan sove for seg selv i dyp søvn, men i lett søvn må hun enn så lenge være på eller inntil oss for å føle seg trygg. Og det er helt i orden. Jeg vet at det endrer seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det viktigste er ikke hvor ungen sover, men at han sover. Borrelåsen må og være klint oppi for å få sove på dagtid. Og det er greit. Det kommer nok fort den dagen hvor han ikke har tid til å sove på msmma lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, dere skriver egentlig akkurat det jeg tenker. Etter å ha tenkt meg on tror jeg ikke hun har så veldig rett heller. Instinktivt føles det helt naturlig at spedbarnet vil være nær mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min "biter" på brystet... Ingen tenner, men vondt. Kan jeg forhindre det på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.likereallifeblog.com/2015/05/17/life-with-a-newborn-expectation-vs-reality/

Denne både lo og gråt jeg av. Kjenner meg veldig igjen i det hun beskriver.

Fin tekst, takk for at du delte! Ser at vi nok har vært heldige, ammingen har egentlig gått veldig bra. Det der med besøk den første tida er et annet kapittel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få ut litt frustrasjon!

Vi er som sagt på familiebesøk på andre siden av landet. Og skjønner jo at alle vi hilse på og kose med lille. Det er helt greit. Men det er en grense på hvor mye lille orker av stimuli og han blir ofte sutrete. Da mener jeg at det er best at jeg og lille trekker oss tilbake for å roe ned litt. Men jeg får ikke ungen min tilbake uten kamp. Det er mange som vil roe ned lille selv og gjør ulike ting (det funket jo med deres barn, sant). Enden på visa HVER gang er at jeg må kreve å få en overstimulert, hylskrikende baby tilbake fra grandtanter eller besteforeldre som prøver iherdig å få roet han ned. Jeg kjenner ungen min best og vet tålegrensen hans og hva han trenger for å roe ned. Det verste er at noen av dem blir furt fordi jeg tar ungen fra dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Er det bare meg, eller er det grusomt mange krybbedød/syke barn/ulykker med barn-historier som deles på facebook og skrives om i media for tiden? Synes det er noe sånn på facebookfeeden min hver dag  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg, eller er det grusomt mange krybbedød/syke barn/ulykker med barn-historier som deles på facebook og skrives om i media for tiden? Synes det er noe sånn på facebookfeeden min hver dag :(

Enig! Føler det dukker opp over alt om dagen. Prøver å ikke lese dem, men ender opp med å gjøre det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Enig! Føler det dukker opp over alt om dagen. Prøver å ikke lese dem, men ender opp med å gjøre det likevel.

 

Klarer ikke la vær heller, typisk at det dukker opp noe sånn rett før man skal legge seg.

 

Skjønner godt frustrasjonen din når du er på familiebesøk, skal dere være der lenge? "Alle" tror jo at det som funket på deres baby er fasiten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyen min "biter" på brystet... Ingen tenner, men vondt. Kan jeg forhindre det på noen måte?

Dette gjorde min å nettopp!!! Jeg måtte koble han av... Men så rapa han, og da prøvde jeg igjen og da gikk det bra.. Men det var ubehagelig ja!

Edit: han gjorde det igjen:-(

Endret av Yvelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke la vær heller, typisk at det dukker opp noe sånn rett før man skal legge seg.

Skjønner godt frustrasjonen din når du er på familiebesøk, skal dere være der lenge? "Alle" tror jo at det som funket på deres baby er fasiten..

Vi reiser videre til en annen del av slekta i morgen og blir til torsdag. Håper det går bedre der :) brukte 45 minutt på å få han til å sove nå. Det positive er jo at han sover lenge når han først sovner :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk: jeg hadde sagt ifra, først pent, så lrasst. Har selv opplevd å ikke bli tatt alvorlig før jeg har vist at jeg har blitt skikkelig sur. Det burde jo være unødvendig...

men prøv å være bestemt og si at nå trenger babyen mammaen sin. Og så tsr du den bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh så irriterende, Hvitløk! Hva med å prøve å skylde på at han skal sove eller ha mat? (Jeg trekker meg alltid vekk med mat) det er et luksusproblem, men jeg begynner faktisk å bli litt lei av familie som skal komme på besøk...det blir besøk hver dag 😳

Hvor ofte bytter dere bleie på natta? I morges (etter 9 timer) var den tom, men han har mange tunge bleier i løpet av dagen. Det er kanskje derfor han sover så lenge uten mat, fordi den ikke kommer ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om natta bytter vi stprt sett bare  hvis han sovner på puppen og jeg syns han bør spise mer, hvis det er bæsj eller lekkasje. Vi har begynt å bruke #2-bleier om natta for de holder mer...men hender vi glemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte bytter dere bleie på natta? I morges (etter 9 timer) var den tom, men han har mange tunge bleier i løpet av dagen. Det er kanskje derfor han sover så lenge uten mat, fordi den ikke kommer ut igjen?

 

 

Mener du tiss eller bæsj? hehe

Min sover også mellom 7-9 timer i strekk om natta nå , og har heldigvis sluttet å bæsje på natten. Så vi skifter ikke på natta. Men bleia er full av tiss hver morgen. Er som regel alltid tiss i bleien hver gang jeg skifter gjennom dagen. Bæsj har han 1-2 GIGANTISKE ladninger om dagen:)

Endret av Yvelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skifter bare bleie på natta om hun er våken, om ikke så får den holde til morgenen. Om det er bæsj skifter vi såklart med en gang :) Nattbleia er ganske full, der får vi virkelig brukt max kapasitet  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...