Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Her ruller jenta mi fra mage til rygg, men det må være overbalanse for hun er jo en måned idag ;) Det er vel heller andre veien at det er mer bevisst.

Har deres babyer hatt rød prikker i ansiktet? Husker at storesøster hadde det,men hun hadde melkeallergi så vet ikke om det er derfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her ruller jenta mi fra mage til rygg, men det må være overbalanse for hun er jo en måned idag ;) Det er vel heller andre veien at det er mer bevisst.

Har deres babyer hatt rød prikker i ansiktet? Husker at storesøster hadde det,men hun hadde melkeallergi så vet ikke om det er derfor?

Mini her har det, hormonutslett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Vår lille ruller fra mage til rygg nå, bevisst. Gjør det absolutt ikke på kommando, men jeg ser han prøver - også er han (og vi) kjempestolte når han kommer rundt.

Bygdis : Her roer han seg veldig fint hos pappaen og. Noen ganger bedre hos pappaen enn hos meg. Pappaen har tatt veldig mye hele veien, han tar feks omtrent alle stell når han er hjemme. Kanskje funker det? Samtidig er det litt som flere peker på, jeg tror så små barn har en primær omsorgsperson, og det er ikke så rart at det er den med maten:)

Pappaen har vært mye med fra begynnelsen her også, han er veldig ivrig når han er hjemme. Mistenker at det er fordi han har jobbet mye overtid i det siste, han har ikke fått så mye tid med henne når hun har vært våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge kveldsammer man? Også til 3 mnd? Mannen og jeg syns det er litt kjipt at vi aldri får spist eller sett film sammen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge kveldsammer man? Også til 3 mnd? Mannen og jeg syns det er litt kjipt at vi aldri får spist eller sett film sammen lenger.

Kan dere ikke spise når baby tar en lur? Eller spise med baby på fanget? Med storebror fikk vi forsåvidt ikke matro før han satt ved bordet og spiste litt selv (5-6mnd).

Film kan dere jo se mens du ammer.

Det kan ta litt tid før de sover såpass godt på kveldstid at man får litt egentid. Det tok seks måneder sist, men tror ikke det blir like lenge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere ikke spise når baby tar en lur? Eller spise med baby på fanget? Med storebror fikk vi forsåvidt ikke matro før han satt ved bordet og spiste litt selv (5-6mnd).

Film kan dere jo se mens du ammer.

Det kan ta litt tid før de sover såpass godt på kveldstid at man får litt egentid. Det tok seks måneder sist, men tror ikke det blir like lenge nå.

Jo, hadde hun sovet så :P Hun sover ikke etter kl 16 og mannen jobber stort sett senvakt eller er hjemme så Sent fra tidligvakt at vi ikke rekker å spise mens hun sover. Hun sover heller aldri mer enn maks 15 min med mindre vi er i bevegelse og nekter å ligge for seg selv. Vi har noen ganger hatt henne i vippestol, men da skal hun konstant underholdes :P på fanget går greit i 2-3 min så gråter hun :P også er jeg redd for å søle varm mat på henne.

Jeg innser jo at vi bare må vente, men å ligge 1-3 timer hver kveld i sengen gleder jeg meg til å slippe. Har prøvd å amme og se film, men det er akkurat som at lyd, tv, lyder fra hunden osv blir for forstyrrende for henne på kvelden så hun stresser, kaver og gråter.

Får vente en stund til å se om det blir bedre :) kanskje at hun lærer å ligge litt for seg selv etterhvert.

Endret av Askmeagain89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste nettene har lille sovet inntil meg hele natten. Har prøvd å legge han i nestet mellom oss, men da har han bare våknet og vært urolig.

Fortalte min mor dette og hun så helt forferdet ut. Tenk at jeg sov med han inntil meg! Jeg kom jo aldri til å få en natt alene igjen. Jeg måtte visst så fort som mulig venne han til sprinkelsenga og ikke amme han i senga vår. Han kom jo til å bli krevende og bortskjemt.

Jaja.. Godt tidene har forandret seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste nettene har lille sovet inntil meg hele natten. Har prøvd å legge han i nestet mellom oss, men da har han bare våknet og vært urolig.

Fortalte min mor dette og hun så helt forferdet ut. Tenk at jeg sov med han inntil meg! Jeg kom jo aldri til å få en natt alene igjen. Jeg måtte visst så fort som mulig venne han til sprinkelsenga og ikke amme han i senga vår. Han kom jo til å bli krevende og bortskjemt.

Jaja.. Godt tidene har forandret seg :P

Hehe, ja ikke sant ;) Jeg sov med storebror i senga til han var 10 mnd, da ville han bare en dag over i egen seng. Har sovet der siden ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askmeagain89: gsh, utrolig hvor fort man glemmer. Det var jo sånn med middager og førstemann. Vi spiste etter tur, skikkelig koselig... :rolleyes: Men når han fikk sitte og plukke i seg litt erter og sånn ble det bedre.

Jeg har lillesøster i bæresjal når vi spiser, hvis hun ikke er helt samarbeidsvillig. Fått ganske god trening i å ikke søle på henne, men spiser kanskje ikke suppe heller.

Hvitløk: storebror foretrekker fremdeles å ligge inntil oss, men MÅ ikke. Det er bare veldig koselig på morgenen (nå som han ligger i ro :ler: ) Jeg skjønner dem godt. Nærhet er jo veldig varmt og trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagt ut fødselshistorien min i dagboken min hvis noen vil lese :blomst:

Kjekt å lese at det går bra med deg og at du nyter tiden bedre nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

De siste nettene har lille sovet inntil meg hele natten. Har prøvd å legge han i nestet mellom oss, men da har han bare våknet og vært urolig.

Fortalte min mor dette og hun så helt forferdet ut. Tenk at jeg sov med han inntil meg! Jeg kom jo aldri til å få en natt alene igjen. Jeg måtte visst så fort som mulig venne han til sprinkelsenga og ikke amme han i senga vår. Han kom jo til å bli krevende og bortskjemt.

Jaja.. Godt tidene har forandret seg :P

Haha, hvordan kan du finne på? :ler: synes det er kjempekos å ha vesla i senga vår, nestet måtte vi kutte ut etterhvert og, her skal det koses når vi sover :) Det er helt merkelig slik det var før, de levde vel helt overbevist om at det var det beste. Lurer på hvordan det er når vi blir bestemødre, "hva? Samsover dere ikke?" :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsoving er gull :hjerte: Jeg samsov med storebror, og han sov trygg og godt natta igjennom helt alene fra han var rundt året. Har aldri vært våken eller noe.

Hvor mye hadde deres små gått opp på seksukerskontrollen? Veide min på vekta hjemme, og han har gått opp nesten tre kilo på seks uker. Er det mulig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trampe: her hadde lille gått opp 1,7 kg på seksukerskontrollen. Men han gikk ned mye i starten, så totalt sett gikk han opp over 2 kg.

Bra det er flere som liker samsoving ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille skal på kontroll på torsdag, da er han nøyaktig seks uker. Jeg er litt spent på om han legger på seg for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille skal på kontroll på torsdag, da er han nøyaktig seks uker. Jeg er litt spent på om han legger på seg for mye...

Så lenge han bare får morsmelk sies det vel at de ikke kan legge på seg for mye. Her hadde hun gått opp rundt 1,2 kg på seksukerskontrollen, men her har vi måttet følge med på om vektoppgangen har vært bra nok hele tiden og delvis tydd til mme.

Noen som har tips for å få barnet til å slå seg til ro i vogna? Her blir det hylskriking etter et minutt eller to, og selv med sang, smokk og mamma som henger over vogna klarer hun ikke roe seg. Gleder meg til å kunne gå ut på trilletur som ikke ender i bæresele etter noen minutter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge han bare får morsmelk sies det vel at de ikke kan legge på seg for mye. Her hadde hun gått opp rundt 1,2 kg på seksukerskontrollen, men her har vi måttet følge med på om vektoppgangen har vært bra nok hele tiden og delvis tydd til mme.

Noen som har tips for å få barnet til å slå seg til ro i vogna? Her blir det hylskriking etter et minutt eller to, og selv med sang, smokk og mamma som henger over vogna klarer hun ikke roe seg. Gleder meg til å kunne gå ut på trilletur som ikke ender i bæresele etter noen minutter :P

Vi har også slitt med vognskrekk, men har hatt intensiv øving på å sove i vogna. Det har blitt litt bedre, så kan trille noen korte turer. Men det å ligge våken i vogna er ikke gøy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også noen runder med hyling i vogna, men så snudde det. Det som funker her er å gi pupp rett før trilletur (jeg pupper i trappa etter vi har kledd på) og å trille på grus. Ujevnt underlag gjør at han sovner med en gang, mens hvis vi triller på asfalt er han våken lenge. Da blir det hyling her også. Det funker også å trille med et hjulpar i grøfta :ler:

Vi har akkurat kommet hjem etter en times trilletur. Lille sovnet tvert, og sover fortsatt i vogna nå, selv om den har stått i ro i en halvtimes tid. Første gangen det skjer :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre kilo?? Det er jaggu bra jobba!

Her er det litt så som så med vektoppgang, hun gikk en del ned de første dagene (300 gram) og gikk da totalt opp litt under en kilo til seksukerskontrollen. Helsesøster mener det er en kombinasjon av skjoldamming og at hun ikke har funnet kurven sin. Store barn kunne visst gå ned noen kurver de første ukene. Det kan absolutt være noe i det siste, for nå er lillesøster mer som storebror var på samme alder.

Men det er noe pes altså. Veie hver uke ig alltid være bekymret for om hun spiser nok... for hun kan ikke selvregulere, hun slutter å spise før hun har fått i seg det hun trenger. Det vet jeg dessverre etter å ha forsøkt å la henne selvregulere et par uker. Om ikke annet er hun tilfreds uansett, så det er også litt av grunnen til at jeg ikke innså at hun måtte "tvangsfores".

Det ser ut til at jeg må være forsiktig med melkeprodukter. Det er vel det eneste man har dokumentert at kan påvirke babyen gjennom kostholdet til mor, og her tror jeg at det er sammenheng med mageknip og melkeinntak. Men det kan jo like gjerne være tilfeldig, det er egentlig litt til å bli sprø av.. Heldigvis virker det som det må større mengde ren melk eller ostefråtsing til før det gir utslag i mageknip.

Endret av Schadenfreude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsoving er gull :hjerte: Jeg samsov med storebror, og han sov trygg og godt natta igjennom helt alene fra han var rundt året. Har aldri vært våken eller noe.

Hvor mye hadde deres små gått opp på seksukerskontrollen? Veide min på vekta hjemme, og han har gått opp nesten tre kilo på seks uker. Er det mulig?!

Min hadde gått opp 1,3 kg ved 8 uker. Men han var jo 4 kg når han ble født da. De kan jo ikke få for mye mm uansett. Kanskje vekten din hjemme ikke er helt nøyaktig heller :)

Hvitløk: har du forsøkt å gå på grusvei? Da sovner min hvertfall fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...