Gå til innhold

Reise bort i julen... Krigstilstander i familien!


Gjest

Anbefalte innlegg

Har lest gjennom hele tråden og er superglad for at ts får støtte her inne.

Det er kommentarer som jeg har sitert over som jeg ikke forstår. Tipper dere kanskje er litt lik slekta til ts som suger ut kosen mens ts steller i stand.

Nei, jeg er ikke slik som ønsker å suge ut kosen av andre sitt arbeid. MEN, det jeg skriver, er at en slik tradisjonell jul, må være gull verdt for alle som får oppleve den. og at jeg kjenner misunnelsen kryper nedover ryggen, når ejg leser om hvordan dem har det i julen.

På den andre siden, skriver jeg og, at jeg forstår at TS ønsker å reise bort fra alt styret. For når alt dette arbeidet skal være lagt på få personer, så blir det alt for mye.

Hadde jeg hatt tilknytning til familien til TS, så skulle jeg mer enn gjerne hjulpet til, både med arbeidet, og med å få andre til å bidra. Slik at denne "julekort"julen kunne fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julen er noe jeg har gruet meg til de siste 8-10 årene.

Vi har stor familie på begge sider, mange venner og kjente, bor på gård og har stor plass og i tillegg så sier folk at det er sååååå koselig å være hos oss i julen.

Så julen for oss begynner med stort rakfisk-lag lille julaften. Da møtes familie og venner hos oss for å kose seg, spise, drikke og bytte gaver. Da begynner det med gløgg ute ved bålet, før alle fortsetter inn med våte klær, skitne sko osv. for å fortsette med rakfisk mm. Det er gjerne 30-35 stk innom i løpet av kvelden. De siste går gjerne hjem rundt midnatt eller litt senere.

Julaften har vi naboer til grøt kl 12. I fjor var vi 22 året før enda fler.

Kl 15 er det i kirken og nåde den som dropper det.... Og kl 17 er det full familie fra begge sider til middag før gaveutdeling (som tar en evighet fordi vi er så mange), kaffe og kaker og det komplette kaos. Dagen etter har vi åpent hus på julefrokost, 2.dag er det kanefart og bål, da er vi ikke så veldig mange, kanskje bare 15-20 stk, og det er lettvindt med grillpølser og gløgg. Og sånn fortsetter det hele julen, bortsett fra nyttårsaften. Da er vi alltid på samme sted, med de samme menneskene og snakker om de samme tingene. 1. januar har svigermor bursdag. Det blir feiret hos oss med alle barn, barnebarn og oldebarn. Og så er det endelug hverdag og tilbake på jobb!

Jeg orker ikke mer! Jeg vet at jeg er dum som har latt det bli sånn, men tradisjoner er vanskelige å bryte. Dyrt blir det år etter år også, men det er en bagatell i forhold til alt slitet.

Men i år har vi bestemt oss for å la jul være jul og reise bort :). Spiller ingen rolle hvor bare vi kommer oss bort.

Og her starter krigen. Det er helt utrolig hvor oppstandelse det har blitt. Sinte telefoner hagler inn, sms og e-post. Vennener og naboer støtter oss og gir uttrykk for at det må bli deilig å slippe alt maset, men familien er jo rett og slett ubehøvlede, spydige og veldig lite forståelsesfulle.

Mannen min og jeg tenkte at hvis vi reiser bort en jul eller to så er det enklere å forandre litt på tradisjonene etterhvert.

Men hadde jeg visst hvilket bråk det skulle bli så vet jeg ikke om jeg hadde turt å tenke tanken på å reise bort. Nå har vi i følge flere, ødelagt julen for dem i år, og spesielt for barna som bestandig gleder seg til å feire hos oss.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Sliter med dårlig samvittighet så det gjør vondt i sjela.

Er det forresten noen som har tips om hvor man bør reise i julen? Gjerne varmere strøk :).

Sier hurra til dere som har satt foten ned i år. Skal vedde på at ingen i familien tenker på hvor mye arbeid det er for dere i jula og hva det koster. klart de sparer mye penger. Vet ikke hvor gamle dere er men Tenerife er jo fint. Stå på krava, reis og nyt ferien. GOD JUL til DERE :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Pinkee, on 23 Aug 2014 - 19:07, said:

Nei, jeg er ikke slik som ønsker å suge ut kosen av andre sitt arbeid. MEN, det jeg skriver, er at en slik tradisjonell jul, må være gull verdt for alle som får oppleve den. og at jeg kjenner misunnelsen kryper nedover ryggen, når ejg leser om hvordan dem har det i julen.

På den andre siden, skriver jeg og, at jeg forstår at TS ønsker å reise bort fra alt styret. For når alt dette arbeidet skal være lagt på få personer, så blir det alt for mye.

Hadde jeg hatt tilknytning til familien til TS, så skulle jeg mer enn gjerne hjulpet til, både med arbeidet, og med å få andre til å bidra. Slik at denne "julekort"julen kunne fortsatt.

Hadde du syns det var koselig å ta ts sin rolle i så mange år ? Forstår at mange ønsker å feire jul med familie og oppleve fine ting sammen. Det som ts beskriver er kvelende og i overkant sosialt. Og det hadde det vært selv om hun ikke stod for det aller meste. Vær forsiktig med hva du ønsker deg, plutselig har du fått det oppfylt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur TS, så bra dere har bestilt reise :) Håper dere får en kjempe fin jul, hvor dere får tid til å slappe av og kose dere med nærmeste familie :)

Har selv feiret jul på gran canaria de siste 12 årene med mine foreldre og søsken (og samboer). Men denne julen blir vi i Norge, da meg og samboer venter en liten jente i desember :)

Anonymous poster hash: 0cff1...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et inn legg som gav meg tro på våre avgjørelser (overtok slektsgården for 6 år siden og har vært ganske forsiktige med å ta på oss for mange serviceoppgaver. Synes det får holde at setra er som en gratis hytte med full service hele sommeren, og at vi har påskeselskap på hytta.

God tur hvorenn dere drar. Og med god samvittighet.

Anonymous poster hash: 30000...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av HI tenkte jeg "wow, så fantastisk hyggelig - hvordan kan TS klare å lage et problem her" - og så når jeg forstod at dette varer i ei hel uke og vel så det og de i tillegg må ta alt arbeidet selv, vel. Det hadde ikke jeg heller maktet, jeg hadde vært totalt utmattet til jobbstart.

Jeg ville tenkt det var naturlig å ha maks 3 dager tilsammen fra julaften med slikt - det er jo koselig. Familiens reaksjon synes jegvar ganske utrolig, og jeg hadde nok vært ganske bestemt på å endre tradisjoner etter dette ja. Makan til utakknemlighet.



Anonymous poster hash: c5b5a...538
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du syns det var koselig å ta ts sin rolle i så mange år ? Forstår at mange ønsker å feire jul med familie og oppleve fine ting sammen. Det som ts beskriver er kvelende og i overkant sosialt. Og det hadde det vært selv om hun ikke stod for det aller meste. Vær forsiktig med hva du ønsker deg, plutselig har du fått det oppfylt :fnise:

Jatakk, gjerne :blomst: Sånn ellers, så gir jeg opp å forklare hva jeg mener, tror min skrivestil, og din lesestil er for mye motsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundrer at TS har holdt ut så lenge. Jeg hadde sikkert ligget under bordet i fosterstilling før gavene var ute av papiret...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...