Gå til innhold

Reise bort i julen... Krigstilstander i familien!


Gjest

Anbefalte innlegg

Prøv å legg vekk den dårlige samvittigheten, det er faktisk ikke ditt ansvar å sørge for julefeiring for andres barn. Du har stått på for andre i årevis og kan med god samvittighet la andre overta stafettpinnen. Syns slekta deres høres temmelig egoistiske ut som lar deg ta størstedelen av jobben og ansvaret, det er nok ikke du som er den største egoisten!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke tør reise bort, så får de skrelle potetene selv og bruk papptallerkener. Da er det neppe like mye skrik og skrål om dere drar bort neste jul istedet 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes og familien din er rimelig kravstore og selvsentrerte som blir kjempesinte fordi dere vil reise bort en jul. Når det er sagt, har du noen gang tatt opp problemene med noen? Kanskje si at dersom det skal være jul hos dere i år, så må alle bidra i langt større grad enn hva som tidligere har blitt gjort. Og det er heller ikke noe i veien for å si at alle middagene/sammenkomstene/festene skal være et spleiselag hvor f.eks alle som vil komme setter inn en 100 lapp, eller hvor mye som går per pers på mat. Hvis folk blir sure for dette, DA kan dere reise på ferie. Jeg skjønner litt at de blir sinte/lei seg for at dere bare drar og, det kan jo faktisk være at de synes det er veldig hyggelig å ferie julen med storfamilien? Jeg ble hvertfall misunnelig når jeg hørte om deres feiringer, det er slik jeg ser for meg fremtiden..



Anonymous poster hash: 57766...822
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen er noe jeg har gruet meg til de siste 8-10 årene.

Vi har stor familie på begge sider, mange venner og kjente, bor på gård og har stor plass og i tillegg så sier folk at det er sååååå koselig å være hos oss i julen.

Så julen for oss begynner med stort rakfisk-lag lille julaften. Da møtes familie og venner hos oss for å kose seg, spise, drikke og bytte gaver. Da begynner det med gløgg ute ved bålet, før alle fortsetter inn med våte klær, skitne sko osv. for å fortsette med rakfisk mm. Det er gjerne 30-35 stk innom i løpet av kvelden. De siste går gjerne hjem rundt midnatt eller litt senere.

Julaften har vi naboer til grøt kl 12. I fjor var vi 22 året før enda fler.

Kl 15 er det i kirken og nåde den som dropper det.... Og kl 17 er det full familie fra begge sider til middag før gaveutdeling (som tar en evighet fordi vi er så mange), kaffe og kaker og det komplette kaos. Dagen etter har vi åpent hus på julefrokost, 2.dag er det kanefart og bål, da er vi ikke så veldig mange, kanskje bare 15-20 stk, og det er lettvindt med grillpølser og gløgg. Og sånn fortsetter det hele julen, bortsett fra nyttårsaften. Da er vi alltid på samme sted, med de samme menneskene og snakker om de samme tingene. 1. januar har svigermor bursdag. Det blir feiret hos oss med alle barn, barnebarn og oldebarn. Og så er det endelug hverdag og tilbake på jobb!

Jeg orker ikke mer! Jeg vet at jeg er dum som har latt det bli sånn, men tradisjoner er vanskelige å bryte. Dyrt blir det år etter år også, men det er en bagatell i forhold til alt slitet.

Men i år har vi bestemt oss for å la jul være jul og reise bort :). Spiller ingen rolle hvor bare vi kommer oss bort.

Og her starter krigen. Det er helt utrolig hvor oppstandelse det har blitt. Sinte telefoner hagler inn, sms og e-post. Vennener og naboer støtter oss og gir uttrykk for at det må bli deilig å slippe alt maset, men familien er jo rett og slett ubehøvlede, spydige og veldig lite forståelsesfulle.

Mannen min og jeg tenkte at hvis vi reiser bort en jul eller to så er det enklere å forandre litt på tradisjonene etterhvert.

Men hadde jeg visst hvilket bråk det skulle bli så vet jeg ikke om jeg hadde turt å tenke tanken på å reise bort. Nå har vi i følge flere, ødelagt julen for dem i år, og spesielt for barna som bestandig gleder seg til å feire hos oss.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Sliter med dårlig samvittighet så det gjør vondt i sjela.

Er det forresten noen som har tips om hvor man bør reise i julen? Gjerne varmere strøk :).

Du får si klart fra at nå har dere holdt denne feiringen i x antall år. Julen er for dere et evig slit, det er dyrt og ikke noe morro. Derfor tenker dere i år kun på dere selv, der de i alle år før kun har tenkt på SEG selv.

Neste år er dere villige til å ta opp igjen tradisjonen på ett vilkår: de ordner mer alt og betaler for alt. Dere kan (dersom de både pynter, koker, rydder og vasker) holde hus.

Sett ned foten. Dette burde du ha sagt fra om for flere år siden, men det er ikke for sent. Og når noen ahr dårlig nok oppdragelse til å si rett ut at "du ødelegger jula" så fortjener de å bli satt ned på en stol og fortalt sannheten om sin egen egoisme. Det er å gjøre dem en tjeneste, og det ville rett og slett vært stygt gjort å la være.

Anonymous poster hash: 789e0...514

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes og familien din er rimelig kravstore og selvsentrerte som blir kjempesinte fordi dere vil reise bort en jul. Når det er sagt, har du noen gang tatt opp problemene med noen? Kanskje si at dersom det skal være jul hos dere i år, så må alle bidra i langt større grad enn hva som tidligere har blitt gjort. Og det er heller ikke noe i veien for å si at alle middagene/sammenkomstene/festene skal være et spleiselag hvor f.eks alle som vil komme setter inn en 100 lapp, eller hvor mye som går per pers på mat. Hvis folk blir sure for dette, DA kan dere reise på ferie. Jeg skjønner litt at de blir sinte/lei seg for at dere bare drar og, det kan jo faktisk være at de synes det er veldig hyggelig å ferie julen med storfamilien? Jeg ble hvertfall misunnelig når jeg hørte om deres feiringer, det er slik jeg ser for meg fremtiden.. Anonymous poster hash: 57766...822

Jeg har tidligere prøvd å fordele litt arbeidsoppgaver på forhånd, men det ble liksom aldri noe orden på det. Et år skulle svigerinnen min ha med kålrotstappe til pinnekjøttmiddagen og glemte det. Ble en litt amputert middag...

Og har også forsøkt på at folk kan ta med en rett på 1.dag. Da kom det én kabarét.

Og å kreve inn betaling syns jeg blir litt smålig, det er heller ikke kostnadene som er det største problemet.

Ja sett utenfra så er jeg enig i at julefeiringen hos oss er kjempekoselig og er nok for mange en drømmejul, men akkurat nå er jeg moden for en pause.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at du vil skrive så detaljert her inne, det er helt sikkert noen som kan kjenne deg igjen. Men kanskje det fører til at de ikke føler seg velkomne hos dere i jula, så da har du jo fått det som du vil. Dette minner meg forresten om hun med vaskestreiken.



Anonymous poster hash: 0c21b...eac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne julefeiringen høres jo mer ekstrem ut enn den reklamen for julemarsipan

https://www.youtube.com/watch?v=q7IhsG6Is3c

Anyways, bra for dere at dere vil dra bort! Holder jeg med dere i. Dere har jo nærmest ofret dere selv for å være et opplevelsessenter for familie, naboer og venner. Og takken dere får er sinte telefoner! Jaja, da ser dere hva de egentlig tenker... Godt de ble avslørt da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem dårlig samvittighet; du og dine har sørget for manges flotte julefeiring i årevis. Du sier fra om plan om å reise bort i GOOOD TID; det er ikke mer enn august så de har rikelig tid til å finne på noe alternativt OG å forberede unger på annerledes feiring.

Kanariøyene og Thailand er vel de mest aktuelle reisemål temperaturmessig sett. Tror ikke Hellas er særlig varmt på den tiden.

Jeg har ei tante som i noen år har kjørt et opplegg med annethvert år utenlandsjul, og annethvert år arrangement for storfamilien (om enn ikke i så stor skala som dere!) Der i gården er det også div bursdager i juledagene, så de syns det holder med maratonfeiringer annethvert år.



Anonymous poster hash: 28701...219
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinte mld fra de som har vært så heldige å bli tatt inn i den koselige julevarmen hos dere... Det hadde gjort meg mer sikker på at å reise vekk er riktig valg. Og dere sier jo ifra i god tid.

Ikke la folk gi dere dårlig samvittighet!

Jeg liker store familiesamlinger, men blir det på samme sted hver dag en jul, så blir det i meste laget for vert/vertinne. Det må gå an at noen av de andre åpner sine hjem og, selv om de ikke har så mye plass.

"Stable i høyda" og "der det er hjerterom er det husrom"!



Anonymous poster hash: aabc4...c36
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er jul en gang i året. Opplegget høres kjempekoselig ut. Dere kan vel heller få noen til å hjelpe til med forskjellige ting enn å bare stikke av fra alt sammen. Det høres veldig egoistisk ut, synes jeg. Den oppvoksende generasjon trenger slike tradisjoner og holdepunkter i livet.

Anonymous poster hash: 0c21b...eac

Det er selvsagt et kjempekoselig opplegg for alle disse slektningene som bestandig kommer til duk og dekket bord, julemat og aktiviteter. Herlig å slippe å tenke på noe, bare møte opp på et stort ete- og drikkegilde hvert år..

Det som IKKE er så koselig, er å være det ene paret som alltid åpner sitt hjem, sin lommebok (dette opplegget må da koste TS mange tusen kroner?!) og styrer på kjøkkenet og vasker og pynter for en hel bøling.

Klart familiefeiringer er flott - men vertskapsplikten må jo fordeles på alle! Det er da sånn de fleste gjør det. Noen står for julegrøt, noen står for julekvelden, noen står for juledagsmiddag, og så rulleres det etter behov året etter.

Selv hadde jeg slitt med å kose meg om f.eks. en svigerinne sto for hele julekalaset år etter år. Man ønsker da vel ikke at et kjært familiemedlem skal slite seg ut i ferien? Jula skal jo også være en ferie for TS og mannen, er det ingen som unner dem å slappe av og nyte høytiden?

Så reis med GOD samvittighet, TS. Selv hadde jeg blitt sint på disse utakknemlige slektningene og sagt at det var på tide at de tok ansvar for sine egne ungers juletradisjoner.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg kjempegodt, og forstår at dere ikke vil fortsette med dette. Likevel syns jeg dere har løst det på en litt klossete måte, ved bare å si at dere vil reise bort. Jeg syns dere burde ta opp problemet og snakke om det med familien og med venner, forklare hvordan dette er for dere og hvorfor dere vil reise bort. Folk blir ofte sinte når de ikke skjønner hvorfor noe skjer. Hvis jeg hadde vært en av medlemmene i din familie hadde jeg sannsynligvis blitt ganske provosert og oppført meg teit - og da fordi det jeg hadde trodd var en kjempekoselig jul i årevis egentlig har vært et enormt slit for deg og din familie. Da hadde jeg følt meg ganske dum og kanskje litt lurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager for en familie med råtne epler du har TS.

Jeg hadde aldri i verden orket et slikt maratonløp selv om jeg holder den trad. julemiddagen og pinnekjøttlaget for familien hvert år siden mamma ble for sliten av alt ansvaret alene. Det er du selv om har rotet deg oppi dette sirkuset for det er det det er- et sirkus og det er du som må få en slutt på det.

Må si at det er merkelig at ingen skjønner hvor mye jobb dette er for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger virkelig ikke ha dårlig samvittighet. Familien deres er så frekke og egoistiske at jeg sliter med å finne ord.

Dra til utlandet med god samvittighet og bruk tiden til lange gode samtaler med mann og barn.

Når det gjelder familien synes jeg du skal gjøre som en overfor foreslo: Send en mail til samtlige der du beklager at de føler tradisjonene blir ødelagt. Dette ønsker du selvfølgelig ikke, så de får fri mulighet til å samles og videreføre tradisjonen i huset, men da uten dere. Da har du gitt mulighet for at disse tradisjonene som tydeligvis er så viktige, kan bli videreført. Om det er så interessant når det kommer til stykket, tror jeg neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg kjempegodt, og forstår at dere ikke vil fortsette med dette. Likevel syns jeg dere har løst det på en litt klossete måte, ved bare å si at dere vil reise bort. Jeg syns dere burde ta opp problemet og snakke om det med familien og med venner, forklare hvordan dette er for dere og hvorfor dere vil reise bort. Folk blir ofte sinte når de ikke skjønner hvorfor noe skjer. Hvis jeg hadde vært en av medlemmene i din familie hadde jeg sannsynligvis blitt ganske provosert og oppført meg teit - og da fordi det jeg hadde trodd var en kjempekoselig jul i årevis egentlig har vært et enormt slit for deg og din familie. Da hadde jeg følt meg ganske dum og kanskje litt lurt.

Akkurat når det gjelder dette, så har jo faktisk TS gitt uttrykk for at hun kunne trenge hjelp. Hun har forslått at folk kan ta med en rett selv, og folk har "glemt" det, eller bare droppet det.

Anonymous poster hash: dbff0...825

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis med god samvittighet. En venninne var samboer med en storbonde i mange år og der var det samme praksis som den dere har styrt med. Men de var unge, midten av 20-årene og likevel ble de slitne. Det er vel mer riktig å si at hun ble lei, han var vant til at det skulle være sånn. Men det var ikke så sjarmerende med ørten gamle tanter og alt av familie som kunne krype og gå som de måtte lage mat til de fleste av julens dager. Det stod ikke på økonomien, men alt som skulle ordnes, maten, innkjøpene, pyntingen, ryddingen og rollen som vertskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis med god samvittighet. De har vært heldige som har hatt de flotte feiringene, og det er ikke deres oppgave å organisere jul for så mange andre. Tradisjoner må faktisk kunne brytes litt, noen andre kunne ta over og lage jul. Det er jo ikke sånn at så lenge man har gjort noe hver år i en periode må man fortsette.. La de ordne selv et år, la dem være sure så ser dem hvor mye jobb det er og da ser hvor dumme de har vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Thailand, karibien eller om dere ikke vil så langt så er gran canaria fint på den tiden!

Reis og nyt roen og hverandre❤️

Anonymous poster hash: e96ef...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er jul en gang i året. Opplegget høres kjempekoselig ut. Dere kan vel heller få noen til å hjelpe til med forskjellige ting enn å bare stikke av fra alt sammen. Det høres veldig egoistisk ut, synes jeg. Den oppvoksende generasjon trenger slike tradisjoner og holdepunkter i livet.

Anonymous poster hash: 0c21b...eac

Så det at det er jul bare en gang i året, rettferdiggjør at hovedsaklig to personer skal slite vettet av seg i 1,5 uke som skal være koselig og avslappende, for at de andre skal ha det bra, år etter år etter år? Nei, please. Fuck off..

TS: Det er på tide at andre også tar ansvar for julefeirings nå! La de skape sine nye, egne tradisjoner, istede for å hvile alt på dere. Det er urettferdig, og ikke minst hensynsløst av dem å forvente at dere bare skal gjøre alt uten at de skal ha så mye som en person ekstra hjemme hos seg i jula! Personlig ville jeg prøvd å feire jul i USA ett år!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær tydelig.

Si at i år reiser dere bort, og nå har de jo fått beskjed i god tid, så det er ingenting å ta på vei for.
Si at dere er glad i tradisjoner, og synes det er fint å feire jul med alle sammen, men at det har blitt for mye på dere, og etterhvert har blitt mer slitsomt enn hyggelig.

Så i år gjør dere noe annet, og sånn er det.

Tenk over hvilke av arrangementene dere kan tenke dere å beholde, også sier du det, og ber noen andre ta ansvar for resten.

Voksne folk må da greie å ta ansvar for sin egen julefeiring....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis på tur! Slekta har jo fått fire måneders varsel på seg til å finne på noe annet koselig i jula! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...