Gå til innhold

Reise bort i julen... Krigstilstander i familien!


Gjest

Anbefalte innlegg

Reis til Hawaii. Det er grunn god nok. Si at dere kan ha et lite julebord i januar når dere kommer hjem der alle tar med seg en rett hver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har feiret noen av de beste julene i utlandet jeg. Om dere ikke trenger det så varmt så anbefaler jeg å reise til Santiago de Compostella i nord spania. Nydelig by, med en fantastisk katedral, med en midnattsmesse som er magisk. Og jeg er ikke religiøs en gang :)

Jeg holder med dere. Reis vekk, og kos dere i julen. Dere vil ikke angre når julen er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og reisetips alle sammen :).

For første gang på mange år gleder vi oss nå til jul og til å ha noen rolige familiedager i sammen.

Har bestilt tur i dag, til Thailand, også får resten briste eller bære :).

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mektig imponert over at dere har orket et sånt kjør hvert år! Og skikkelig sjokkert over at dere har en så frekk familie!

God tur til Thailand! Slapp av og nyt det! :)

Anonymous poster hash: 79f76...7b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke reiser med barn kan jeg anbefale Mosambik 😊 Fantastiske strender, og ikke typisk sted for norske turister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis! Du har ikke ansvar for alle andres julefeiring! Nå får de prøve seg på å være vertskap selv. Og hvis noen er spydige, så sier du bare ærlig at juletradisjonene har blitt så omfattende for dere at dere ikke orker mer, dere vil ha pause. Og etterpå skal dere tenke på hvordan julen skal bli senere år, for noen forandringer må til for å redusere arbeidsmengden, dere er helt utslitt etter julefeiring. Innspill mottas med takk!

Dere kan f.eks si fra på forhånd at dere vil ha hjelp til arrangementer hvis dere skal ha dem, både før og etter. Slik at de blir mer felles prosjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at familien din er skuffet. Samtidig bør de respektere at du ikke orker å ta ansvar for hele julefeiringen.

Er det noe av det du ramset opp som du setter pris på? Hvis det var meg, ville jeg nok beholdt julaften som den var, men droppet julegrøt med naboer og kirken (evt byttet på å gå mens den andre passer på mat og gjør klart). Videre ville jeg gjort det klart at du ikke vil ha tusenvis av gaver hos dere, så de kan ta med de viktigste gavene, og heller la barna åpne mesteparten hjemme hos seg før de kommer, eller når de kommer hjem igjen.

Første juledag ville jeg holdt av til meg selv og egen familie. Samme med nyttårsaften og de andre dagene i romjulen. Hvis dere syns det er vanskelig å kutte ned på ting, kan dere vurdere å reise bort på formiddagen 1.juledag. Da kan dere ha en koselig feiring med familien på julaften, og så kan du slappe av på en strand i syden ;)

Anonymous poster hash: e24bd...59a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke reiser med barn kan jeg anbefale Mosambik Fantastiske strender, og ikke typisk sted for norske turister

Signerer denne, men kanskje ikke førstevalget før en har litt reiseerfaring.

Til TS: Kos dere glug ihjel, men ha aktivitetsalternativer klar. Med mye slaraffenliv på stranden kan tankene lett gå til hjemlandet og spolere litt av feriefølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AquaFina

Tusen takk for svar og reisetips alle sammen :).

For første gang på mange år gleder vi oss nå til jul og til å ha noen rolige familiedager i sammen.

Har bestilt tur i dag, til Thailand, også får resten briste eller bære :).

Så bra :) kos dere masse , ble glad for at du ikke ga etter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke reiser med barn kan jeg anbefale Mosambik Fantastiske strender, og ikke typisk sted for norske turister

Funker helt greit å reise til Mosambik med barn :) Vi reiste dit 4 uker i desember ifjor med 9-åringen vår. Hun har vært med på lange turer siden hun ble født nesten, og har aldri bydd på problemer.

Anonymous poster hash: d50b7...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har slik jul jeg ønsker å kunne ha!



Anonymous poster hash: b8d7f...473
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne, men kanskje ikke førstevalget før en har litt reiseerfaring.

Til TS: Kos dere glug ihjel, men ha aktivitetsalternativer klar. Med mye slaraffenliv på stranden kan tankene lett gå til hjemlandet og spolere litt av feriefølelsen.

Hehe, fort gjort å bare "anta" at andre har mye reiseerfaring😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur! Lever nøklene til en slektning slik at de kan låne huset deres til julefeiring. Si at huset skal leveres tilbake i samme stand som de fikk det. Tenker de da først skjønner hvor mye arbeid dere har hatt med julefeiringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår godt at dere reiser bort denne julen når dere har skjemt bort slektningene år etter år... dessuten kan det ikke være særlig fristende å feire jul med dem nå når dem har vist sine "sanne ansikter" fordi dem ikke har fått det som dem vil. =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er jul en gang i året. Opplegget høres kjempekoselig ut. Dere kan vel heller få noen til å hjelpe til med forskjellige ting enn å bare stikke av fra alt sammen. Det høres veldig egoistisk ut, synes jeg. Den oppvoksende generasjon trenger slike tradisjoner og holdepunkter i livet.

Anonymous poster hash: 0c21b...eac

Så det er bedre å gjøre noe en ikke egentlig har lyst til fordi andre ønsker det.? Tull, reis og få en koslig familietur :)

Anonymous poster hash: d93eb...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanariøyene og Thailand er vel de mest aktuelle reisemål temperaturmessig sett. Tror ikke Hellas er særlig varmt på den tiden.

Anonymous poster hash: 28701...219

Det har du helt rett i. Det kan være gode temperaturer på dagtid (17–20 grader), men kaldt om kveldene og nettene. Man risikerer også dager med makstemperatur på godt under ti grader, og er man skikkelig uheldig, regner det hele tiden. Og da snakker jeg ikke om Nord-Hellas, men om Rodos.

Noen venner av oss har flere ganger dratt til Tenerife i jula, og de har det alltid helt strålende, så Kanariøyene virker som et godt valg.

Lykke til, TS. Jeg hadde ikke klart å bli med på hele julekjøret deres som gjest engang, så jeg føler med deg.

EDIT: Så nå at dere har bestilt tur til Thailand. God tur! (Kanskje litt tidlig å si god jul?)

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om jeg var i TS sine sko, så hadde jeg ikke bare overlatt husnøklene mine til en slektning og dratt på ferie.

Hadde ikke likt tanken på at andre skulle romstere i mitt hjem mens jeg var på ferie.

Særlig ikke når disse slektningene ikke har giddet å gjøre noe for å lette under julefeiringen ved tidligere anledninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg var slektningene din! Hørtes ut som en drømmejul! Men jeg ville selvsagt hjulpet til, noe annet er uhørt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Tulla70, on 21 Aug 2014 - 08:56, said:

Julen er noe jeg har gruet meg til de siste 8-10 årene.

Vi har stor familie på begge sider, mange venner og kjente, bor på gård og har stor plass og i tillegg så sier folk at det er sååååå koselig å være hos oss i julen.

Så julen for oss begynner med stort rakfisk-lag lille julaften. Da møtes familie og venner hos oss for å kose seg, spise, drikke og bytte gaver. Da begynner det med gløgg ute ved bålet, før alle fortsetter inn med våte klær, skitne sko osv. for å fortsette med rakfisk mm. Det er gjerne 30-35 stk innom i løpet av kvelden. De siste går gjerne hjem rundt midnatt eller litt senere.

Julaften har vi naboer til grøt kl 12. I fjor var vi 22 året før enda fler.

Kl 15 er det i kirken og nåde den som dropper det.... Og kl 17 er det full familie fra begge sider til middag før gaveutdeling (som tar en evighet fordi vi er så mange), kaffe og kaker og det komplette kaos. Dagen etter har vi åpent hus på julefrokost, 2.dag er det kanefart og bål, da er vi ikke så veldig mange, kanskje bare 15-20 stk, og det er lettvindt med grillpølser og gløgg. Og sånn fortsetter det hele julen, bortsett fra nyttårsaften. Da er vi alltid på samme sted, med de samme menneskene og snakker om de samme tingene. 1. januar har svigermor bursdag. Det blir feiret hos oss med alle barn, barnebarn og oldebarn. Og så er det endelug hverdag og tilbake på jobb!

Jeg orker ikke mer! Jeg vet at jeg er dum som har latt det bli sånn, men tradisjoner er vanskelige å bryte. Dyrt blir det år etter år også, men det er en bagatell i forhold til alt slitet.

Men i år har vi bestemt oss for å la jul være jul og reise bort :). Spiller ingen rolle hvor bare vi kommer oss bort.

Og her starter krigen. Det er helt utrolig hvor oppstandelse det har blitt. Sinte telefoner hagler inn, sms og e-post. Vennener og naboer støtter oss og gir uttrykk for at det må bli deilig å slippe alt maset, men familien er jo rett og slett ubehøvlede, spydige og veldig lite forståelsesfulle.

Mannen min og jeg tenkte at hvis vi reiser bort en jul eller to så er det enklere å forandre litt på tradisjonene etterhvert.

Men hadde jeg visst hvilket bråk det skulle bli så vet jeg ikke om jeg hadde turt å tenke tanken på å reise bort. Nå har vi i følge flere, ødelagt julen for dem i år, og spesielt for barna som bestandig gleder seg til å feire hos oss.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Sliter med dårlig samvittighet så det gjør vondt i sjela.

Er det forresten noen som har tips om hvor man bør reise i julen? Gjerne varmere strøk :).

Heisann :)

ALLE VIL KOSE SEG MEN INGEN VIL TA ANSVAR FOR Å LAGE KOSEN. Og med det mener jeg ikke dere ts, jeg mener familien din som forventer kosen.

Syns det er helt på tide at man hopper av den karusellen med å gjøre travle ting når man kjenner at det blir for slitsomt. Julen skal være en fredelig tid, uten kjøpepress, besøkspress, tvangskos og det å gjøre noe man ikke selv ønsker.

Skap dine egne tradisjoner, eller gjør det du og dine nærmeste har mest lyst til i høytiden, som å reise bort.

Denne julefeiringen som dere har praktisert kunne for eksempel gått på rundgang i familien. Men da hadde vel folk ikke giddet pga at det blir mye styr.

Selv har jeg hoppet av alle forventninger og press i julen. Koser meg veldig med de aller nærmeste.

Ts, du gjør alt riktig. Syns det er kjekt å lese at du hopper av karusellen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
AnonymBruker, on 21 Aug 2014 - 09:00, said:

Herregud, det er jul en gang i året. Opplegget høres kjempekoselig ut. Dere kan vel heller få noen til å hjelpe til med forskjellige ting enn å bare stikke av fra alt sammen. Det høres veldig egoistisk ut, synes jeg. Den oppvoksende generasjon trenger slike tradisjoner og holdepunkter i livet.

Anonymous poster hash: 0c21b...eac

AnonymBruker, on 21 Aug 2014 - 09:05, said:

De har et poeng, dere har lagt opp til en tradisjon og da har dere faktisk et lite ansvar for å følge opp.

Anonymous poster hash: 910f8...e87

Pinkee, on 21 Aug 2014 - 09:06, said:

Skjønner deg veldig godt, men så skjønner jeg familien og. For i en hektisk og moderne verden, så må jo slike juletradisjoner være gull verdt. Kjente misunnelsen komme krypende når du beskrev julefeiringen dere har.

Har lest gjennom hele tråden og er superglad for at ts får støtte her inne.

Det er kommentarer som jeg har sitert over som jeg ikke forstår. Tipper dere kanskje er litt lik slekta til ts som suger ut kosen mens ts steller i stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...