AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #121 Skrevet 22. august 2014 Kom gjerne med eksempler på ulike typer varmmat (minst fire ulike måltider for rullering) på det budsjettet vi hadde da jeg jobbet på SFO, så skal dere få se hvor lett det er å unngå spagetti med ketchup en gang imellom... 100 kr, 83 barn. Værsågod. Anonymous poster hash: 518a6...c61 Løksuppe og tomatsuppe er fine alternativer som er lett å lage fra bunnen. Anonymous poster hash: 62782...b0c 2
*Mocca* Skrevet 22. august 2014 #122 Skrevet 22. august 2014 Måltidet på ettermiddagn på SFO er kun som "påfyll" for at ungene skal holde fram til middag, det som er viktig er hva vi foreldre serverer til frokost og sender med i matboksen til lunsj. Jeg jubler ikke når ungene får servert cornflakes innimellom på SFO (typisk når de har mye melk som holder på å gå ut på dato), men de fleste dagene spiser de grovt brød eller knekkebrød med sundt pålegg, så jeg syns ikke det er noe problem at de av og til får mat som ikke er helt ideell. Og det er tidkrevende å lage mat til mange unger, og det er ikke midre tidkrevende om ungene skal hjelpe til, heller det motsatte. Så jeg har forståelse for at de må velge litt lettvindte løsninger. Anonymous poster hash: a30d2...c84 Når barna kommer på SFO har de stort sett ikke spist siden 10.30, og de kommer på mellom 13 og 14 stort sett, der skal de da være til 16-17 et sted. Du kan vel se selv at måltidet mellom her skal være noe annet enn litt påfyll av mat frem til de kommer hjem. De trenger et fullverdig måltid.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #123 Skrevet 22. august 2014 Løksuppe og tomatsuppe er fine alternativer som er lett å lage fra bunnen. Anonymous poster hash: 62782...b0c Du må gjerne komme med oppskrifter hvor du får til hjemmelaget løksuppe eller tomatsuppe for over 80 sultne mager for 100 kr, for det greier ikke jeg. Og bruker du opp hele budsjettet, må du huske at man ikke har de ekstra kronene til overs som gjør det mulig å lage for eksempel en fiskeform uka etter. Anonymous poster hash: 518a6...c61 1
kaprifolen Skrevet 22. august 2014 #124 Skrevet 22. august 2014 Hadde også reagert! Istemmer hun som sa at da kunne de heller lagd havregrøt.....
mie23 Skrevet 22. august 2014 #125 Skrevet 22. august 2014 Når jeg gikk på SFO fikk vi ostesmørbrød, og jeg ELSKET dem. Ostesmørbrød minner meg fremdels om sfo, 18 år senere. Kan ikke huske vi fikk noe annet enn brød jeg, jaggu overlevde vi og! :D
Sirah Skrevet 22. august 2014 #126 Skrevet 22. august 2014 Hvor mange ganger om dagen trenger egentlig et barn og spise middag? Dere lager vel skikkelig middag når dere kommer hjem? For all del, jeg er enig i at spagetti med ketchup er en simpel løsning. Men TS skriver jo selv at de vanligvis serverer bedre mat. Jeg hadde absolutt ikke laget noe styr rundt denne ene gangen. Spør man får man sikkert en god forklaring. 2
Ylva Virvla Skrevet 23. august 2014 #127 Skrevet 23. august 2014 Tenker at det er greit. Det er hva de pleier å få som betyr noe, ikke om de har fått spaghetti med ketsjup én gang eller en gang i blant.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #128 Skrevet 23. august 2014 Løksuppe og tomatsuppe er fine alternativer som er lett å lage fra bunnen.Anonymous poster hash: 62782...b0c Så da skal en av egentlig for få ansatte lage mat i en times tid av SFO/AKS-tiden. Da ble plutselig suppen veldig dyr... Anonymous poster hash: 53241...337 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #129 Skrevet 23. august 2014 Når man ser på måltidene til skolebarn vil jeg påstå at det de spiser mellom skole og middag er det minst sentrale (og nei, jeg sier ikke dermed at det er uviktig). Frokosten skal gi en god start på dagen, og matpakken viktig påfyll. Begge disse måltidene er forberedt av foreldre, og består gjerne av brødskiver, frukt, melk osv. og er på det jevne nokså ok hos norske barn. Disse måltidene gir nødvendig energi til vekst, aktivitet og læring. Hva så med måltid i SFO-tidsrommet? Sammenlignet med frokost og matpakke/skolelunch er dette mer preget av mellommåltid i påvente av middag. Veldig mange, det være seg voksne eller barn, spiser lite i dette tidsrommet - og har heller ikke det store behovet for det. Det er ingen tvil om at spagetti med ketchup et kjedelig måltid. Men det er kanskje ekstra kjedelig sett med voksne øyne, og ingen ernæringsmessig katastrofe. De fleste ungene liker det nok, og de får et kjærkomment varmt måltid som avbrekk fra all brødmaten man får i oppveksten. Et rimelig spagettimåltid en gang iblant frigjør også penger til mer interessante retter til de øvrige varmrett-dagene på SFO gjennom et år. Anonymous poster hash: 87737...77c 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #130 Skrevet 23. august 2014 Så da skal en av egentlig for få ansatte lage mat i en times tid av SFO/AKS-tiden. Da ble plutselig suppen veldig dyr...Anonymous poster hash: 53241...337 Hvis du bruker en time på å lage suppe så har du misforstått noe. Anonymous poster hash: 62782...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #131 Skrevet 23. august 2014 Hvis du bruker en time på å lage suppe så har du misforstått noe.Anonymous poster hash: 62782...b0c Å lage suppe fra grunnen av for 80 personer tar tid. Anonymous poster hash: 53241...337 1
Adhara Skrevet 23. august 2014 #132 Skrevet 23. august 2014 Tråden er ryddet for avsporinger som går på språk/dialekt, dette kan dere ta på Språk-rommet og ikke i en tråd angående mat på SFO. Irrlys, mod. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå