AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #61 Skrevet 21. august 2014 Hvis jeg skulle gjette så handler det om at det er vanskelig å lage noe som alle liker og spiser av. Hvis de lager noe mer avansert kan det hende at de må kaste halvparten av maten og det er iallefall bortkastede penger.Anonymous poster hash: fb8ba...fdb 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #62 Skrevet 21. august 2014 Jeg elsket spagetti med ketchup som barn! Barna elsket det :D Anonymous poster hash: 6a261...6c3
skruf Skrevet 21. august 2014 #63 Skrevet 21. august 2014 Så lenge barna har et sunt og variert kosthold ellers så gjør det nada ingenting om de en gang spiser ren spaghetti med ketsjup på. Hadde ikke laget noe styr hvis mitt barn fikk ren pasta med ketsjup på SFO.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #64 Skrevet 21. august 2014 Ketchup er harry! Anonymous poster hash: 7afdf...672 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #65 Skrevet 21. august 2014 Det viktigste er vel hva barna får av mat hjemme, og ikke hva de får på SFO noen ganger i måneden. Ikke rart kommunene sliter med å ansette folk på SFO og barnehager med slike hysteriske foreldre, med uttalelser som "kun det beste for barnet mitt". Naboen er alenemor og røyker ustanselig, men er fornuftig nok til at hun røyker ute med gullungen på armen, av og til ammer hun mens hun røyker. Røyker ikke inne for det er skadelig for gullungen. Og de skal bare ha de besteste av den beste. Poenget mitt er at foreldre ikke alltid vet hva som er best for sitt eget barn. Men er rask til å reagere når en annen enn seg selv gir barnet sitt godteri eller ketchup på pastaen. Ikke at TS er slik det jeg nettopp skrev. Jeg setter bare ting på spissen:)Anonymous poster hash: 04d0a...c68 2
Sushi Skrevet 21. august 2014 #66 Skrevet 21. august 2014 Jeg synes ikke det er greit. Hvis skoler og barnehager skal tilby mat (noe jeg synes de skal) så bør det være skikkelig mat. Dessverre får Ikke alle barn ordentlig mat hjemme, og da kan kanskje det måltidet på SFO være et av få næringsrike måltider barnet får i seg. Selv om det for mine barn ikke ville vært krise med et sånt måltid her og der så synes jeg kommunene bør legge lista ganske mye høyere. Og det har jeg inntrykk av at de fleste gjør. Jeg ville tatt det opp hvis det skjer igjen. 3
makkapakka Skrevet 21. august 2014 #67 Skrevet 21. august 2014 enkelt og godt og ingen barn som pirker ut alt kaninforet og kjøttet og alt anna drit som blir putta i maten for at hysteriske foreldre skal bli fornøyde. 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #68 Skrevet 21. august 2014 Alle måltider i barnehage SFO bør i det minste inneholde grønnsaker, både varmmat og brødmat. Er ikke alle unger som bare liker karbohydrater og sukker. Dessuten har det aldri vært så mange overvektige barn i Norge som i dag, bare det burde være grunn nok til å sette sunn og næringsrik mat på bordet. Anonymous poster hash: 6447a...f9f 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #69 Skrevet 21. august 2014 Selvfølgelig tar ikke barnet skade av det nei, men syns ærligtalt at det blir for dumt å servere spaghetti med ketchup til barn på skolen. Jeg husker dette var noe vi fikk servert når jeg var lita og gikk på SFO også. Syns det var veldig godt altså, men som voksen hadde jeg ikke likt hvis barnet mitt ble servert det. Som sagt, det er ikke verdens undergang og barna tar ikke skade av å spise det et par ganger i mnd, men totalt unødvendig syns jeg. Å lage en tomatsaus med litt kjøttdeig eventuelt tomatsaus uten kjøttdeig er verken dyrt eller tidkrevende. Anonymous poster hash: 61227...b5a
Sushi Skrevet 21. august 2014 #70 Skrevet 21. august 2014 enkelt og godt og ingen barn som pirker ut alt kaninforet og kjøttet og alt anna drit som blir putta i maten for at hysteriske foreldre skal bli fornøyde. Ja huff, kjøtt og grønnsaker, for noe dritt å putte i maten. 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #72 Skrevet 21. august 2014 Spaghetti med ketchup er snadriansen, da! Alternativet til så billig mat som mulig er at prisene på AKS/SFO skrus enda mer opp. Noe som igjen fører til at de barna som trenger det mest ikke får gå der, da familien ikke har råd til det. Anonymous poster hash: 53241...337 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #73 Skrevet 21. august 2014 Ja huff, kjøtt og grønnsaker, for noe dritt å putte i maten. Jeg trooor vi alle er enige om at grønnsaker er sunt, men det var neppe poenget. Hvis de dropper å spise helt og holdent er det jo ett fett om maten inneholder alle næringsstoffene i boka.Anonymous poster hash: fb8ba...fdb 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #74 Skrevet 21. august 2014 Hmmm... Tror jeg skal ha spagetti og ketshup til lunsj jeg. Lenge siden sist Anonymous poster hash: 76a27...93c 1
Sushi Skrevet 21. august 2014 #75 Skrevet 21. august 2014 Jeg trooor vi alle er enige om at grønnsaker er sunt, men det var neppe poenget. Hvis de dropper å spise helt og holdent er det jo ett fett om maten inneholder alle næringsstoffene i boka.Anonymous poster hash: fb8ba...fdb Dette blir et for enkelt argument, synes jeg. "Unger liker bare brus og boller, da må de få det til alle måltider." Det er ingen motsetning mellom sunn mat og god mat. Og så er det forskjell på supersunn mat og helt næringstom mat (som pasta med ketchup). 3
Fado Skrevet 21. august 2014 #76 Skrevet 21. august 2014 Jeg synes ikke det er greit! Det koster så lite og er så enkelt å lage noe som er litt mer næringsrikt. Man lærer barna dårlige vaner og det er ikke bra "drivstoff" for aktive barn. Jeg hadde absolutt tatt det opp.
Malum Skrevet 21. august 2014 #77 Skrevet 21. august 2014 (endret) De serverer ett eneste varmt måltid i uken, og greier ikke komme opp med noe bedre enn spaghetti med ketsjup?? Jeg synes faktisk det er altfor dårlig. Våre barn fikk servert varmt måltid på SFO 3 dager i uka, og da var det stort sett spaghetti eller makaroni. Med ketsjup. Var de "heldige" fikk de fiskepinner i tillegg. Det mest vettuge de greide å servere av varmt var vel grøt. Likte de ikke maten fikk de honnikorn. Jeg kjenner en lærlig som begynte å jobbe der, og hun forsøkte å påvirke de andre i retning av sunnere mat. Mens hun var der fikk de blant annet forskjellige typer suppe av diverse grønnsaker, laget fra bunnen, med hjelp fra ungene. Det var kjempepopulært, selvfølgelig, men så snart hun var ferdig med lærlingtiden sin var det tilbake til det samme gamle. Jeg synes det er viktig at det serveres sunn, god og næringsrik mat på plasser som barnehager og SFO. I våre dager er det mye snakk om overvektige og usunne barn, men det er tross alt vi voksne som har makt (og plikt!) til å påvirke i riktig retning, altså. Endret 21. august 2014 av Bodillen 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #78 Skrevet 21. august 2014 Dette blir et for enkelt argument, synes jeg. "Unger liker bare brus og boller, da må de få det til alle måltider." Det er ingen motsetning mellom sunn mat og god mat. Og så er det forskjell på supersunn mat og helt næringstom mat (som pasta med ketchup). Jeg er enig i teorien, men i praksis skal de altså lage mat til kanskje 80 stk som liker og ikke liker helt forskjellige ting. Så det handler ikke om å gi alle det de liker mest, men å finne noe flest mulig kan akseptere. Det er en forskjell. Det viktigste er at de får i seg mat, så får variasjon og sunnhet komme hjemme, det man har tiden og ressursene.Anonymous poster hash: fb8ba...fdb 2
Shinigami Skrevet 21. august 2014 #79 Skrevet 21. august 2014 Tror vi også fikk det på sfo iblandt og jeg klagde ikke Spaghetti med bare ketchup var noe jeg likte da jeg var liten. Hvor liye sunt og næringsrikt det er blir en annen sak.. Vi fikk også servert havrevelling som var kjempeekkel! Ville heller ha spaghetti med ketchup enn havrevelling.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #80 Skrevet 21. august 2014 Er ikke min unge jeg er så veldig redd for at spiser dette. For han spiser nesten bare grønnsaker og frukt hjemme. Så å få dette en gang i blant er da ok,han tar ikke skade av dette. Jeg stusset bare over at de fikk dette servert da det i skrivet fra sfo står at de serverer et sunt måltid hver dag. Jeg syns da ikke dette er så veldig sunt da. Men men... Andre ting de blant annet får til varm mat er da Ostesmørbrød, tomatsuppe, noe kjøttboller greier og pizza... så om de greier å lage kjøttboller så kan de jo klare å lage en kjøttsaus til spagettien..?! De klarer å lage ostesmørbrød til alle sammen, da klarer de vel å lage litt bedre saus.. Vi foreldre betaler faktisk for dette. Ts Anonymous poster hash: 5aaa9...b44 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå