Sushi Skrevet 21. august 2014 #101 Skrevet 21. august 2014 Da jeg var liten hadde vi ikke noe hus engang. Vi bodde i ei hule og spiste det vi fant i skogen. 10
bruker_K Skrevet 21. august 2014 #102 Skrevet 21. august 2014 Gjør vel ikke noe det vel? når jeg var liten så elsket jeg spagetti med ketchup... Tomme karbohydrater kan de begynne å tenke på når de er litt eldre. litt for tidlig å begynne med det nå
Leanne Skrevet 21. august 2014 #103 Skrevet 21. august 2014 Vil tro at du ikke spiser i 30 minutter. Elever har x ant minutter til å spise og så har de rundt 30-40 utetid etterpå. Anonymous poster hash: 44129...d54 Sitter på pauserommet med matpakken og tekoppen i 30 min jo... Skravler med de andre og spiser maten min... Koser meg med maten
Nanami Skrevet 21. august 2014 #104 Skrevet 21. august 2014 Sitter på pauserommet med matpakken og tekoppen i 30 min jo... Skravler med de andre og spiser maten min... Koser meg med maten AB's point exactly. Du spiser ikke sammenhengende i 30 min. Du skravler og koser deg. Barn hiver i seg mat og løper for å leke. De synes ikke det er gøy å sitte lengre enn nødvendig. 2
Leanne Skrevet 21. august 2014 #105 Skrevet 21. august 2014 AB's point exactly. Du spiser ikke sammenhengende i 30 min. Du skravler og koser deg. Barn hiver i seg mat og løper for å leke. De synes ikke det er gøy å sitte lengre enn nødvendig. Barn trives ved matbordet de også... Jobber i barnehage og der sitter vi gjerne i 30-45 min. Barna smører mat, skravler, spiser, skravler, spiser litt til... De trives i hverandres selskap. Ser for meg at det er mye å snakke om under måltidene på skolen også... Det hender også at læreren leser en bok mens de spiser, og blir det for spennende så glemmer mange å spise...
Nanami Skrevet 21. august 2014 #106 Skrevet 21. august 2014 Barn trives ved matbordet de også... Jobber i barnehage og der sitter vi gjerne i 30-45 min. Barna smører mat, skravler, spiser, skravler, spiser litt til... De trives i hverandres selskap. Ser for meg at det er mye å snakke om under måltidene på skolen også... Det hender også at læreren leser en bok mens de spiser, og blir det for spennende så glemmer mange å spise... Tålmodige barn. Slik var det ikke i barnehagene jeg har jobbet. Aldri hørt om SFO hvor de leser bok under måltider, men det finnes sikkert det også. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #107 Skrevet 21. august 2014 Barn trives ved matbordet de også... Jobber i barnehage og der sitter vi gjerne i 30-45 min. Barna smører mat, skravler, spiser, skravler, spiser litt til... De trives i hverandres selskap. Ser for meg at det er mye å snakke om under måltidene på skolen også... Det hender også at læreren leser en bok mens de spiser, og blir det for spennende så glemmer mange å spise... Da vil jeg hevde at det er ditt ansvar som foreldre å snakke med ditt barn hvor viktig det er å spise og ikke glemme seg bort. Anonymous poster hash: 44129...d54
Gjest pluviophile Skrevet 21. august 2014 #108 Skrevet 21. august 2014 Da jeg var liten hadde vi ikke noe hus engang. Vi bodde i ei hule og spiste det vi fant i skogen. https://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo
Sushi Skrevet 21. august 2014 #109 Skrevet 21. august 2014 https://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo Det var den jeg refererte til, ja. 1
gazza Skrevet 21. august 2014 #110 Skrevet 21. august 2014 Det er nok på grunn av lav bemanning og tidsklemma. De ansatte har rett og slett ikke tid til å lage ordentlig mat. Kan sikkert ha noe med økonomi å gjøre. Jeg synes ikke det er greit at det blir servert KUN spaghetti, da kunne de likeså godt servert vanlig brødmåltid. 2
MissPierce Skrevet 21. august 2014 #111 Skrevet 21. august 2014 Man er ikke hysterisk fordi man synes det er simpelt å servere spaghetti med ketsjup som måltid i skolen/SFO. Jeg hadde heller ikke sagt noe om det skjedde én gang, hadde tenkt mitt i det stille og latt det fare. Men om det er symptomatisk for hva som serveres av varm mat på SFO, så er det absolutt noe man kan reagere på. Vi kan jo ikke som samfunn klage over hvor dårlig folk spiser i dag og hvor store helseproblemer nordmenn har når vi allerede i skole/SFO lærer ungene at spaghetti med ketsjup er helt ålreit tirsdagsmåltid. Hvis økonomien er det begrensende, så går det an å være littegranne mer fantasifull og gjøre det mer næringsrikt. Koke havregrøt med rosiner og nøtter på, lage grønnsakssuppe, omelett.. Det er ikke snakk om at ungene må spise grønnkål og quinoa, men det finnes en mellomting mellom det og hvitt mel med ketsjup. Helt enig!!! Hadde vært bedre om de fikk brødskiver med leverpostei, ost, kaviar og makrell i tomat. Det er det da fakrisk næring i, og ikke bare tomme karbohydrater. Opplever daglig på jobben min i barnehagen at barn sier at de ikke vil ha grønnsaker. Jeg svarer de da: Du får grønnsaker til, men du trenger ikke å spise de du ikke vil ha. De får ikke masse, men litt på ved siden av det andre. Det ender 90% av gangene opp med at de spiser i hvertfall noe av grønnsakene om ikke alle. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #112 Skrevet 21. august 2014 Spør ungene hva de foretrekker da... Spagetti med ketchup er tipp topp! En dag i uka går veldig fint! Anonymous poster hash: 02fe2...d19
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #113 Skrevet 21. august 2014 Alle måltider i barnehage SFO bør i det minste inneholde grønnsaker, både varmmat og brødmat. Er ikke alle unger som bare liker karbohydrater og sukker. Dessuten har det aldri vært så mange overvektige barn i Norge som i dag, bare det burde være grunn nok til å sette sunn og næringsrik mat på bordet. Anonymous poster hash: 6447a...f9f Det er så merkelig: Aldri har det vært større fokus på et sunt kosthold og trening. Og aldri har det vært så mange overvektige barn som i dag. Anonymous poster hash: dca75...555
tussi84 Skrevet 21. august 2014 #114 Skrevet 21. august 2014 Barn eller voksne blir ikke overvektige av å spise raske karbohydrater engang i blandt. Pasta, ris osv.. eller et kakestykke i ny og ne. Det er når man spiser det hele tiden og man ikke er i aktivitet at det blir et problem som kan føre til overvekt. Men dette er også individuelt da forbrenning kan være både høy og lav på et menneske. Noen kan spise hva de vil omtrent uten å legge på seg andre igjen kan knapt røre et kakestykke før vekten stiger. Men at barnet får servert spaghetti i sfo ser jeg virkelig ikke problemet med.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #115 Skrevet 22. august 2014 Barn eller voksne blir ikke overvektige av å spise raske karbohydrater engang i blandt. Pasta, ris osv.. eller et kakestykke i ny og ne. Det er når man spiser det hele tiden og man ikke er i aktivitet at det blir et problem som kan føre til overvekt. Men dette er også individuelt da forbrenning kan være både høy og lav på et menneske. Noen kan spise hva de vil omtrent uten å legge på seg andre igjen kan knapt røre et kakestykke før vekten stiger. Men at barnet får servert spaghetti i sfo ser jeg virkelig ikke problemet med. Poenget er vel at det er viktig å legge grunnlaget for et godt kosthold tidlig, og at sfo bør være et sted hvor det gås foran med et godt eksempel. Mange barn spiser mye drittmat hjemme, og de trenger ikke få det på sfo i tillegg. Når de, som på ts sin sfo, spiser ett jævla varmt måltid i uke, så tror jeg de har både tid og økonomi til å servere noe bedre enn spagetti med ketsjup, altså. Det er snakk om prioriteringer. De kunne f.eks gjort det til ukas høydepunkt, latt det å hjelpe til på kjøkkenet gå på rundgang blant barna, en dag utenom den vanlige tralten på sfo. Jeg mistenker at det er latskap og bekvemmelighet som er årsaken til drittmaten, og ikke tid og økonomi. Anonymous poster hash: c8a2b...eff 3
*Mocca* Skrevet 22. august 2014 #116 Skrevet 22. august 2014 Var vell ikke spagetti i seg selv ts reagerte på? Hadde også reagert om mitt barn fikk servert kun spagetti. Veldig lite næring etter en skoledag. Sånn jeg så det og, og jeg hadde også reagert. Enten får de planlegge i forhold til økonomien slik at de kan servere mer fullstendig måltid og heller holde seg til brød og pålegg. Spaghetti med ketchup er ikke et måltid, det er bare dritt.... akkurat som nevnt, like dårlig ernæringsmessig som loff og ketchup. Såklart barna liker det, men det er ikke nok etter en skoledag. Kroppene våre og barnas trenger proteiner mer enn disse tomme karbohydratene....
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #117 Skrevet 22. august 2014 Måltidet på ettermiddagn på SFO er kun som "påfyll" for at ungene skal holde fram til middag, det som er viktig er hva vi foreldre serverer til frokost og sender med i matboksen til lunsj. Jeg jubler ikke når ungene får servert cornflakes innimellom på SFO (typisk når de har mye melk som holder på å gå ut på dato), men de fleste dagene spiser de grovt brød eller knekkebrød med sundt pålegg, så jeg syns ikke det er noe problem at de av og til får mat som ikke er helt ideell. Og det er tidkrevende å lage mat til mange unger, og det er ikke midre tidkrevende om ungene skal hjelpe til, heller det motsatte. Så jeg har forståelse for at de må velge litt lettvindte løsninger. Anonymous poster hash: a30d2...c84 3
LilleSnupp Skrevet 22. august 2014 #118 Skrevet 22. august 2014 Poenget er vel at det er viktig å legge grunnlaget for et godt kosthold tidlig, og at sfo bør være et sted hvor det gås foran med et godt eksempel. Mange barn spiser mye drittmat hjemme, og de trenger ikke få det på sfo i tillegg. Når de, som på ts sin sfo, spiser ett jævla varmt måltid i uke, så tror jeg de har både tid og økonomi til å servere noe bedre enn spagetti med ketsjup, altså. Det er snakk om prioriteringer. De kunne f.eks gjort det til ukas høydepunkt, latt det å hjelpe til på kjøkkenet gå på rundgang blant barna, en dag utenom den vanlige tralten på sfo. Jeg mistenker at det er latskap og bekvemmelighet som er årsaken til drittmaten, og ikke tid og økonomi. Anonymous poster hash: c8a2b...eff Så da skal det offentlige også ta seg av kostholdet til barn. Mistenker at all denne drittmaten de spiser hjemme har med latskap og bekvemmelighet å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #119 Skrevet 22. august 2014 Så da skal det offentlige også ta seg av kostholdet til barn. Mistenker at all denne drittmaten de spiser hjemme har med latskap og bekvemmelighet å gjøre. Nei, jeg har ikke lagt ansvaret for kostholdet over på det offentlige, jeg sier bare at det offentlige bør gå foran med et godt eksempel. Når man får servert dritt på sfo/skolen, så er vel det med på å gi noen holdninger til mat som man ikke bør ha? Ønsker det offentlige å på den ene siden moralisere om kostvaner, samtidig som de serverer spegetti med ketsjup på skolen? Anonymous poster hash: c8a2b...eff 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #120 Skrevet 22. august 2014 Kom gjerne med eksempler på ulike typer varmmat (minst fire ulike måltider for rullering) på det budsjettet vi hadde da jeg jobbet på SFO, så skal dere få se hvor lett det er å unngå spagetti med ketchup en gang imellom... 100 kr, 83 barn. Værsågod. Anonymous poster hash: 518a6...c61 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå