Gå til innhold

Spagetti på sfo........

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje denne ene dagen var de underbemannet. Eller at kjøleskapet hadde rykt. Eller at kjøttet hadde gått ut på dato.

Ingen grunn til å rope ulv når du selv sier de har bedre mat andre dager.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er helt greit jeg. Mine barn på 6 og 9 år er så småspiste at det viktigste for meg er at de spiser NOE. De trenger å legge på seg, og hvis de spiser 2 porsjoner av dette, kontra 3 biter av noe mere sundt som de ikke liker, vil det jo si at både blodsukker stabiliseres, de får fylt opp maven, og de får i seg kalorier. Så får det heller være opp til oss foreldre å passe på at de får i seg alt fra næringskjeden ellers i døgnet, noe mine barn også får.

I dag laget jeg makaroni, pølsebiter og ketchup til matpakke, og slang opp i en liten pizzabit fra i går...........

• Liker 1
Skrevet

Spaghetti med bare ketchup til er bare trist. Det er forøvrig ikke alle som liker ketchup heller.

Hadde gjort seg med noe annet ved siden av spaghettien. En annen type pasta, - kjøttdeig, pølse eller kjøttboller ved siden av. Og så en eller annen passende saus.

Skrevet

Det var det de serverte da jeg jobbet i BHG også, spagetti, posesuppe og havregrøt, billigst mulig. Spagetti en gang iblant er vel greit, så lenge det ikke er hver dag...

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i teorien, men i praksis skal de altså lage mat til kanskje 80 stk som liker og ikke liker helt forskjellige ting. Så det handler ikke om å gi alle det de liker mest, men å finne noe flest mulig kan akseptere. Det er en forskjell. Det viktigste er at de får i seg mat, så får variasjon og sunnhet komme hjemme, det man har tiden og ressursene.

Anonymous poster hash: fb8ba...fdb

Er det rart det er mye barnefedme hvis folk tenker sånn? Nei, det viktigste er ikke at de "spiser noe", det viktige er at de får gode vaner og riktig ernæring. Snakker da om normale barn som ikke har spisevegring eller noe.

Å si at alle foreldre kan stå for sunn mat hjemme er en utopi.

• Liker 3
Skrevet

Man er ikke hysterisk fordi man synes det er simpelt å servere spaghetti med ketsjup som måltid i skolen/SFO.

Jeg hadde heller ikke sagt noe om det skjedde én gang, hadde tenkt mitt i det stille og latt det fare. Men om det er symptomatisk for hva som serveres av varm mat på SFO, så er det absolutt noe man kan reagere på. Vi kan jo ikke som samfunn klage over hvor dårlig folk spiser i dag og hvor store helseproblemer nordmenn har når vi allerede i skole/SFO lærer ungene at spaghetti med ketsjup er helt ålreit tirsdagsmåltid.

Hvis økonomien er det begrensende, så går det an å være littegranne mer fantasifull og gjøre det mer næringsrikt. Koke havregrøt med rosiner og nøtter på, lage grønnsakssuppe, omelett.. Det er ikke snakk om at ungene må spise grønnkål og quinoa, men det finnes en mellomting mellom det og hvitt mel med ketsjup.

• Liker 9
Skrevet

Man er ikke hysterisk fordi man synes det er simpelt å servere spaghetti med ketsjup som måltid i skolen/SFO.

Jeg hadde heller ikke sagt noe om det skjedde én gang, hadde tenkt mitt i det stille og latt det fare. Men om det er symptomatisk for hva som serveres av varm mat på SFO, så er det absolutt noe man kan reagere på. Vi kan jo ikke som samfunn klage over hvor dårlig folk spiser i dag og hvor store helseproblemer nordmenn har når vi allerede i skole/SFO lærer ungene at spaghetti med ketsjup er helt ålreit tirsdagsmåltid.

Hvis økonomien er det begrensende, så går det an å være littegranne mer fantasifull og gjøre det mer næringsrikt. Koke havregrøt med rosiner og nøtter på, lage grønnsakssuppe, omelett.. Det er ikke snakk om at ungene må spise grønnkål og quinoa, men det finnes en mellomting mellom det og hvitt mel med ketsjup.

Så enig!
Skrevet

Shitloads med karb og sukker og stivelse ja. Og sikkert lett å lære unga å like mat og, når de får servert det der.

• Liker 1
Skrevet

Kunne vært verre

Anonymous poster hash: 7911c...4ff

• Liker 1
Skrevet

Er det rart det er mye barnefedme hvis folk tenker sånn? Nei, det viktigste er ikke at de "spiser noe", det viktige er at de får gode vaner og riktig ernæring. Snakker da om normale barn som ikke har spisevegring eller noe.

Å si at alle foreldre kan stå for sunn mat hjemme er en utopi.

Som sagt, det er snakk om mange barn, ikke ett enkelt barn, men m og jeg forstår at skolen ikke gidder å bruke masse penger på mat som må kastes. Jeg har forresten aldri sagt at jeg synes spaghetti med ketsjup er noen god ide, men jeg forstår at de ikke lager avanserte retter bestående av alt for mange ingredienser.

Anonymous poster hash: fb8ba...fdb

Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på at de fikk spagetti. Alle har vel spagetti e.l. en gang i blant. Så lenge man ikke pøser inn på med karbohydrater hele tiden, så gjør det ikke noe med litt spagetti. Men at spagettien kun inneholdt spagetti med ketsjup var jo litt rart. Hva er formålet med at de får servert middag/varmmat? En enkel kjøttsaus kunne de vel laget. Litt hakkede tomater, kjøttdeig og tomatpure hadde nok gjort måltidet bedre og mer mettende.

Skrevet

Som sagt, det er snakk om mange barn, ikke ett enkelt barn, men m og jeg forstår at skolen ikke gidder å bruke masse penger på mat som må kastes. Jeg har forresten aldri sagt at jeg synes spaghetti med ketsjup er noen god ide, men jeg forstår at de ikke lager avanserte retter bestående av alt for mange ingredienser. Anonymous poster hash: fb8ba...fdb

Men det er da ingen som har sagt noe om mange ingredienser. Hadde de servert omelett av kun egg (én ingrediens) hadde vel ingen reagert. Problemet her er jo næringsinnholdet.

Skrevet

Jeg vet ikke hva man kan forvente på SFO, men hvis opplegget ligner det å barnehager, med kostpenger som bl.a. skal dekke (deler av?) et eller flere måltider varmmat i uka, så hadde jeg forventet noe annet enn spaghetti med ketsjup. Med mindre det var et enkelttilfelle. Det er lett å bli stemplet som hysterisk, men jeg mener det er viktig at barn introduseres for sunn mat. Ikke alle får den muligheten hjemme heller.

I barnehagen til sønnen min har de veldig bra og variert varmmat en gang i uka, alltid med grønnsaker og ofte fisk. Dette går visst ned på høykant hos barna. Jeg kjenner også et barn som er utrolig kresent, men som visstnok spiser mye forskjellig i barnehagen, inkl flere grønnsaker (spiser ingen grønnsaker hjemme). Fellesskapets makt skal man nok ikke undervurdere. Så det med at barn ikke spiser grønnsaker, kjenner jeg ikke igjen, altså, selv om jeg vet at ikke alle barn elsker alle grønnsaker og at det fins noen som er veldig kresne.

• Liker 5
Skrevet

Nå er jeg voksen, men jeg gikk engang på SFO jeg også :)

Hver dag fikk vi helt vanlig grovbrød eller kneipbrød, med pålegg som prim, leverpostei, syltetøy, ost, brunost, skinke, agurk, tomat, litt frukt og melk.

Vi pleide å gå litt på tur innimellom og da spiste vi pinnebrød, pølse i brød med ketchup og sennep.

Hver gang noen hadde bursdag den gangen (noe som jo ble ofte med masse barn), så fikk vi en lollipopp og bursdagsbarnet ble kronet med en pappkrone med glitter på og et stort tall.

Vi hadde karneval og gikk luciatog med boller, kaker og lussekatter.

Jeg hadde lørdagsgodt hjemme hver eneste lørdag, og jeg var ofte i bursdag til de i klassen med både kake, brus, godteripose og pølser. Gikk ut stappmett hver gang!

Og gjett hva?? Det gikk helt fint :)

Det er vanskeligere å ha et forhold til mat i dag, hvor man helst skal trene hver dag / annenhver dag, kun spise kylling, fisk, grønnsaker, litt frukt, nøtter og bare drikke vann. Alkohol og godteri er så fyfy, og det er såå dumt med pasta, poteter og brød.

Nei, takke meg til barndommen gitt :)

Signerer denne!

Vi fikk til og med sjokoladekake hver gang noen hadde bursdag i første klasse på barneskolen. Kan ikke si jeg har tatt skade av det:)

Skrevet

Nå er det vel forskjell på bursdsg og dessert og vanlig mat? Det er altså kun spaghetti og ketchup som er innenfor budsjettet? Det syns jeg høres fantasiløst ut. Eller kanskje giddesløst.

• Liker 1
Skrevet

Orket ikke å lese hele tråden, men tar meg friheten å svare likevel...

Mine barn har alltid elsket spaghetti med ketchup, selv om det ikke akkurat står på middagsplanen.

Den maten de får hjemme dekker det næringsbehovet de har, da er det verre med de barna som har et mangelfullt kosthold hjemme.

Hold deg unna hel- og halvfabrikata hjemme, så har ungen litt å gå på hva gjelder "søppelmat".

Anonymous poster hash: 0effd...562
  • Liker 2
Skrevet

Da jeg var liten fikk vi ikke mat i det hele tatt på SFO...

Gjest pluviophile
Skrevet

Da jeg var liten fantes ikke SFO. Da gikk vi hjem og spiste ristet kneipp med smeltet smør og sukker på.

• Liker 8
Skrevet

Da jeg var liten fantes ikke SFO. Da gikk vi hjem og spiste ristet kneipp med smeltet smør og sukker på.

Jeg spiste loff med brunost og et tykt lag sukker over. Fikk av morfar, som spiste det samme som deg som barn. Vi (og min mor for øvrig) lever alle i beste velgående.

Anonymous poster hash: 62782...b0c

• Liker 1
Skrevet

Han blir vrang når han er sulten.. Og tomme karbohydrater varer ikke lenge... Jo vi jobber med matpakka, men de har kun 20 min på å spise. Så er ikke så lett når man i tillegg skal fylle vannflaska og skravle med sidemannen... I barnehagen satt de gjerne 45 min ved matbordet, så er en brå overgang å skulle bli ferdig på 20 min.. Vi voksne har jo gjerne 30 min lunsjpause.

Vil tro at du ikke spiser i 30 minutter. Elever har x ant minutter til å spise og så har de rundt 30-40 utetid etterpå.

Anonymous poster hash: 44129...d54

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...