Chanchan Skrevet 19. august 2014 #61 Del Skrevet 19. august 2014 For det første så har eg vanskar å tru at ein lege ville gjeve deg legerklæring på at du måtte ha hua på inne (men eg har vorte overraska før ,eg) . Då er vi over i kategorien "særskilte behov". For det andre så er det eit fåtal av lærara som er ute etter å "ta elevar". Me lærera er der for dykk. Det er kun derfor me er der! For å læra førbu dykk på livet etter skulen. Tenk det du! Eg er barneskulelærar. Og, med mindre du hadde særskilte behov, legererklæring eller andre grunnar så hadd u hua di vore i sekken i mine timar. Som barneskolelærer kan jeg se hvordan du ikke møter mye motstand og tror at du kan bestemme over elevene som du vil. Argumentet ditt om at du "forbereder elevene på arbeidslivet" når du er barneskolelærer holder dessverre ikke vann. Jeg tror du vet like godt som meg hvorfor barneskoleelever er på skolen, og det er ikke for å bli slipt ned til A4-livet(eller kanskje jeg tar feil?). 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #62 Del Skrevet 19. august 2014 Jeg har opplevd flere ganger at folk ikke engang tar av seg luen når de kommer på jobbintervju. Det syns jeg er direkte frekt. Ett sted jeg var avdelingsleder var kleskoden så enkel som: - ingen luer inne - ingen joggebukser - ingen bare armer (k-fed looken var populær en stund, og en haug med "gutter" kom i bare hvit singlet. Det ser ikke bra ut når kunder vi har millionkontrakter med kommer på besøk). En unggutt som hadde sin første jobb hos oss gav meg beskjed om at jeg var "jævlig kjip" som hadde innført en så "teit kleskode". Enkelte eier ikke folkeskikk, og jeg tror ikke et sekund på at alle de som har gått hele ungdomsskolen og VGS kledd akkurat som de vil/med lue inne uten videre klarer å tilpasse seg et arbeidsliv der det stilles krav til bekledningen. Anonymous poster hash: c43d1...021 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 19. august 2014 #63 Del Skrevet 19. august 2014 Gjelder dette for jenter med skaut/hijab også, eller diskriminerer du? Det er forskjell på skaut og hijab, men som eg sa tidlegare i tråden, og som du hadde fått med deg om du har lese tråden, så hadde eg tatt hijab-spørsmålet opp med foreldra og rektor. Skaut går under kategorien "hovudplagg". Altså ikkje.eksisterande i mitt klasserom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 19. august 2014 #64 Del Skrevet 19. august 2014 Jada. Man kan kle på seg. Men hvorfor skal noen bli oppbragt og fornærmet bare fordi det man velger å kle på seg tilfeldigvis kan defineres som et ytterplagg? Anonymous poster hash: 44f7c...c26 At yttertøy, og med det caps/lue, skal brukes ute, har vært en del av norske normer og folkeskikk lenge. Det er en grunn til at det å ta av seg hodeplagget har vært en form for respektfull gest. Jeg personlig får ikke dånepimpen av lue innendørs, men det er like fullt en oppfatning som har vært normen i samfunnet lenge. Det må du forholde deg til, så lenge mange fortsatt ser på det som upassende. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chanchan Skrevet 19. august 2014 #65 Del Skrevet 19. august 2014 Og om en elev blir utrygg av å måtte ta av seg lue/caps, så er det noe langt mer grunnleggende galt enn klesreglene. Valgfri arena? De fleste har ikke muligheten til å velge å ikke jobbe fordi de ikke liker uniformsreglene. Det er heller ikke bare bare å få seg en ny jobb bestandig. Så nei, jobb føles ofte ikke mer valgfritt enn skole. Snarere tvert i mot. I en jobb får også manglende vilje til å innrette seg langt større konsekvens enn i skolen. Selvfølgelig bunner det noe i noe annet enn klesreglene. Mobbing og utestenging er et enormt problem i norske skoler, ungdommer utvikler sosial angst og depresjon som aldri før, og for min del var lua en nøkkelbrikke da jeg "forsvarte" meg mot dette. Jeg følte meg mye mer usikker og utsatt uten. Å eventuelt utsette elever for dette fordi det er "vanlig folkeskikk" å ta av seg lua er ikke noe annet enn ondskapsfullt. Jeg forstår hva du mener med valgfrihet. Jeg vil derimot også rette deg til posten over om å representere noen andre i seg selv i arbeidslivet(godt sagt, AB!). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 19. august 2014 #66 Del Skrevet 19. august 2014 Som barneskolelærer kan jeg se hvordan du ikke møter mye motstand og tror at du kan bestemme over elevene som du vil. Argumentet ditt om at du "forbereder elevene på arbeidslivet" når du er barneskolelærer holder dessverre ikke vann. Jeg tror du vet like godt som meg hvorfor barneskoleelever er på skolen, og det er ikke for å bli slipt ned til A4-livet(eller kanskje jeg tar feil?). Jeg jobber i ungdomsskolen, og har aldri opplevd at noen krangler på å ta av seg lue/caps. Jeg trenger faktisk ikke å si noe en gang, det holder med et blikk eller et tegn. Så ungdomsskoleelever er nok ikke fullt så rebelske og avhengig av hodeplagg som du kanskje tror. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #67 Del Skrevet 19. august 2014 En unggutt som hadde sin første jobb hos oss gav meg beskjed om at jeg var "jævlig kjip" som hadde innført en så "teit kleskode". Enkelte eier ikke folkeskikk, og jeg tror ikke et sekund på at alle de som har gått hele ungdomsskolen og VGS kledd akkurat som de vil/med lue inne uten videre klarer å tilpasse seg et arbeidsliv der det stilles krav til bekledningen.Anonymous poster hash: c43d1...021 Han var en fjott. Men nå er det slik at uansett hvor mye skolen pirker på sine tilfeldig utvalgte kleskoder, så vil det komme gjennom sånne raringer som ikke evner å skjønne en dritt. Hvis det var noen sammenheng mellom kleskode på skolen og kleskode i arbeidslivet, så burde jo ingen arbeidstakere ha klart å få på seg uniformen når de skal på jobb, ettersom vi ikke har uniform i skolen. Anonymous poster hash: 44f7c...c26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilac Skrevet 19. august 2014 #68 Del Skrevet 19. august 2014 Jeg har opplevd flere ganger at folk ikke engang tar av seg luen når de kommer på jobbintervju. Det syns jeg er direkte frekt. Enkelte eier ikke folkeskikk, og jeg tror ikke et sekund på at alle de som har gått hele ungdomsskolen og VGS kledd akkurat som de vil/med lue inne uten videre klarer å tilpasse seg et arbeidsliv der det stilles krav til bekledningen.Anonymous poster hash: c43d1...021 Der tar du feil. Jeg har null problem med å tilpasse meg et jobbmiljø hvor jeg ikke kan bruke visse plagg hvis det hindrer meg i å gjøre en god jobb og/eller hvis det er kleskode. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 19. august 2014 #69 Del Skrevet 19. august 2014 Som barneskolelærer kan jeg se hvordan du ikke møter mye motstand og tror at du kan bestemme over elevene som du vil. Argumentet ditt om at du "forbereder elevene på arbeidslivet" når du er barneskolelærer holder dessverre ikke vann. Jeg tror du vet like godt som meg hvorfor barneskoleelever er på skolen, og det er ikke for å bli slipt ned til A4-livet(eller kanskje jeg tar feil?). Du får det til å høyres ut som lærera er udyr og er ute etter å gjer a livet vanskeleg for elevane. Nei, eg "trur ikkje eg kan bestemme over elevane som eg vil". Eg lærer dei vanleg oppførsel, folkeskikk, normer og reglar osb i samfunnet, samt den fagleg biten. Ein barnskuleelev er på skulen for å lære seg desse tinga, altså god oppførsel, folkeskikk, normer og regler osb i tillegg til fag. Om dei vert slipt til a4-mennesker er ein heilt anna diskusjon!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #70 Del Skrevet 19. august 2014 Der tar du feil. Jeg har null problem med å tilpasse meg et jobbmiljø hvor jeg ikke kan bruke visse plagg hvis det hindrer meg i å gjøre en god jobb og/eller hvis det er kleskode. Stikkordet er "alle". Du kan sikkert, og flere andre kan sikkert, men jeg har også opplevd veldig mange som ikke kan/vil.Anonymous poster hash: c43d1...021 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 19. august 2014 #71 Del Skrevet 19. august 2014 Du får det til å høyres ut som lærera er udyr og er ute etter å gjer a livet vanskeleg for elevane. Nei, eg "trur ikkje eg kan bestemme over elevane som eg vil". Eg lærer dei vanleg oppførsel, folkeskikk, normer og reglar osb i samfunnet, samt den fagleg biten. Du gjør det fordi du kan. Du gjør det fordi du er maktsyk. Det finnes ingen gode argumenter for å bestemme over en elevs øretemperatur og komfort. Fokuset på lærerne i det siste får virkelig frem bunnslammet. Her har Erna litt av en jobb. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iddy Skrevet 19. august 2014 #72 Del Skrevet 19. august 2014 Han var en fjott. Men nå er det slik at uansett hvor mye skolen pirker på sine tilfeldig utvalgte kleskoder, så vil det komme gjennom sånne raringer som ikke evner å skjønne en dritt. Hvis det var noen sammenheng mellom kleskode på skolen og kleskode i arbeidslivet, så burde jo ingen arbeidstakere ha klart å få på seg uniformen når de skal på jobb, ettersom vi ikke har uniform i skolen. Anonymous poster hash: 44f7c...c26 Det er en fornøyelse å lese hvordan dere studenter argumenterer. Dere stiller spørsmål, og resonnerer logisk. Man skulle tro at dere ikke har gått på den norske skole i det hele tatt. Lærerne her henviser til industri tankegangen, noe upresist som folkeskikk og slik har det altid vært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #73 Del Skrevet 19. august 2014 Selvfølgelig bunner det noe i noe annet enn klesreglene. Mobbing og utestenging er et enormt problem i norske skoler, ungdommer utvikler sosial angst og depresjon som aldri før, og for min del var lua en nøkkelbrikke da jeg "forsvarte" meg mot dette. Jeg følte meg mye mer usikker og utsatt uten. Å eventuelt utsette elever for dette fordi det er "vanlig folkeskikk" å ta av seg lua er ikke noe annet enn ondskapsfullt. Jeg forstår hva du mener med valgfrihet. Jeg vil derimot også rette deg til posten over om å representere noen andre i seg selv i arbeidslivet(godt sagt, AB!). Da vil jo du ha store problemer med å tilpasse deg samfunnet. I og med at du må ha med deg suttekluten lua di overalt! Anonymous poster hash: 5f54c...f7a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chanchan Skrevet 19. august 2014 #74 Del Skrevet 19. august 2014 Jeg jobber i ungdomsskolen, og har aldri opplevd at noen krangler på å ta av seg lue/caps. Jeg trenger faktisk ikke å si noe en gang, det holder med et blikk eller et tegn. Så ungdomsskoleelever er nok ikke fullt så rebelske og avhengig av hodeplagg som du kanskje tror. Jeg håper at du en gang møter på eleven som krangler. Som står på sitt, og vet hvordan hun eller han føler seg tryggest. Som kan ta den så langt at du ikke kan stå på bakbeina lenger. Jeg tror ikke at alle ungdomsskoleelever er rebelske og avhengige av hodeplagg - men jeg var det. Disse reglene gjorde læringsarenaen et hakk vanskeligere og mer ubehagelig for meg, og jeg mener elever har krav på å føle seg trygge og komfortable når de ikke kan velge hvor de skal oppholde seg. Jeg tror det finnes flere som meg der ute. Du får det til å høyres ut som lærera er udyr og er ute etter å gjer a livet vanskeleg for elevane. Nei, eg "trur ikkje eg kan bestemme over elevane som eg vil". Eg lærer dei vanleg oppførsel, folkeskikk, normer og reglar osb i samfunnet, samt den fagleg biten. Ein barnskuleelev er på skulen for å lære seg desse tinga, altså god oppførsel, folkeskikk, normer og regler osb i tillegg til fag. Om dei vert slipt til a4-mennesker er ein heilt anna diskusjon!! Beklager, jeg tror ikke lærere er udyr, og håper på å kunne bli en god en selv en dag - men jeg synes ikke du har rett, og jeg tror at du en dag kan møte en elev som opplever dette som veldig ubehagelig. Så vidt jeg husker bunner ingen-hodeplagg-inne-regelen i kirketradisjoner og idéen om at man mistet mer av sin kontakt med gud når man hadde et hodeplagg på. Hva så om det er en norm? Betyr det ikke mer hva denne normen egentlig kommer av, og om vi egentlig fortsatt trenger den når den kan være til hinder for andre? Og jeg tror faktisk ikke det er en helt annen diskusjon!! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 19. august 2014 #75 Del Skrevet 19. august 2014 Selvfølgelig bunner det noe i noe annet enn klesreglene. Mobbing og utestenging er et enormt problem i norske skoler, ungdommer utvikler sosial angst og depresjon som aldri før, og for min del var lua en nøkkelbrikke da jeg "forsvarte" meg mot dette. Jeg følte meg mye mer usikker og utsatt uten. Å eventuelt utsette elever for dette fordi det er "vanlig folkeskikk" å ta av seg lua er ikke noe annet enn ondskapsfullt. Jeg forstår hva du mener med valgfrihet. Jeg vil derimot også rette deg til posten over om å representere noen andre i seg selv i arbeidslivet(godt sagt, AB!). Det er ikke alle jobber hvor du representerer en arbeidsgiver. Jobber du selvstendig, så er du din egen sjef, og representerer deg og ditt firma. Jeg har gjort det, og hadde like fullt ikke dukka opp på kundemøte i caps. Ikke på jobbintervju heller. Det handler om hvilket inntrykk man gir, og i verste fall kan du møte på noen som synes du er et respektløst fjols, som sitter inne med caps. Og du bekrefter bare min påstand om at det ikke er klesreglemetet det er noe galt med. Å løse mobbing med en beskyttelseslue er både en dårlig løsning, og neppe en utbredt løsning. Som Stjerner og Planeter har vært inne på, de fleste regler kommer med rom for å ta spesielle hensyn. Men da kommer man mye lenger med kommunikasjon, enn å krangle på et reglement. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 19. august 2014 #76 Del Skrevet 19. august 2014 Du gjør det fordi du kan. Du gjør det fordi du er maktsyk. Det finnes ingen gode argumenter for å bestemme over en elevs øretemperatur og komfort. Fokuset på lærerne i det siste får virkelig frem bunnslammet. Her har Erna litt av en jobb. Takk for meget konstruktivt og genialt innlegg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #77 Del Skrevet 19. august 2014 At yttertøy, og med det caps/lue, skal brukes ute, har vært en del av norske normer og folkeskikk lenge. Det er en grunn til at det å ta av seg hodeplagget har vært en form for respektfull gest. Jeg personlig får ikke dånepimpen av lue innendørs, men det er like fullt en oppfatning som har vært normen i samfunnet lenge. Det må du forholde deg til, så lenge mange fortsatt ser på det som upassende. Og normer endrer seg. En tid var det vel normalt for kvinner å gå med skaut inne? Idag er ikke skaut så populært, så vi har luer istedet. Jeg har ingen problemer med at noen er litt sneversynte på f.eks. tatoveringer og luer, og kan ha begge synlige på skolen (dog ikke samtidig, er det så kaldt at jeg trenger lue, så vises garantert ikke tatoveringene), men ettersom jeg i arbeidslivet representerer min arbeidsgiver, så tar jeg langt mer hensyn der, skjuler tatoveringer og putter lua i veska. Det er ingen logisk grunn for at elever ikke skal kunne bruke jakke og lue i klasserommet. Anonymous poster hash: 44f7c...c26 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chanchan Skrevet 19. august 2014 #78 Del Skrevet 19. august 2014 Da vil jo du ha store problemer med å tilpasse deg samfunnet. I og med at du må ha med deg suttekluten lua di overalt! Anonymous poster hash: 5f54c...f7a Nå har jeg det ikke slik lenger. Dette var i en sårbar periode i livet mitt, starten av puberteten og full identitetskrise. Slik er det faktisk for de fleste unge tenåringer som tilfeldigvis også er tvunget til å gå på ungdomsskolen! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #79 Del Skrevet 19. august 2014 Jeg håper at du en gang møter på eleven som krangler. Som står på sitt, og vet hvordan hun eller han føler seg tryggest. Som kan ta den så langt at du ikke kan stå på bakbeina lenger. Jeg tror ikke at alle ungdomsskoleelever er rebelske og avhengige av hodeplagg - men jeg var det. Disse reglene gjorde læringsarenaen et hakk vanskeligere og mer ubehagelig for meg, og jeg mener elever har krav på å føle seg trygge og komfortable når de ikke kan velge hvor de skal oppholde seg. Jeg tror det finnes flere som meg der ute. Beklager, jeg tror ikke lærere er udyr, og håper på å kunne bli en god en selv en dag - men jeg synes ikke du har rett, og jeg tror at du en dag kan møte en elev som opplever dette som veldig ubehagelig. Så vidt jeg husker bunner ingen-hodeplagg-inne-regelen i kirketradisjoner og idéen om at man mistet mer av sin kontakt med gud når man hadde et hodeplagg på. Hva så om det er en norm? Betyr det ikke mer hva denne normen egentlig kommer av, og om vi egentlig fortsatt trenger den når den kan være til hinder for andre? Og jeg tror faktisk ikke det er en helt annen diskusjon!! Så du tror at du kan komme med lua di på hodet og endre norske normer som har vart i lang tid? Du fremstår som meget arrogant! Anonymous poster hash: 5f54c...f7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 19. august 2014 #80 Del Skrevet 19. august 2014 Det er ikke alle jobber hvor du representerer en arbeidsgiver. Jobber du selvstendig, så er du din egen sjef, og representerer deg og ditt firma. Jeg har gjort det, og hadde like fullt ikke dukka opp på kundemøte i caps. Ikke på jobbintervju heller. Det handler om hvilket inntrykk man gir, og i verste fall kan du møte på noen som synes du er et respektløst fjols, som sitter inne med caps. Hvordan påvirker det man hadde på seg i en skoletime en aprildag i 1997 et kundemøte i 2014? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå