Gå til innhold

Jørgen Foss hos Hellstrøm...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Rosemor

Det jeg synes er fasinerende, er hvordan enhver kommentar fra Jørgen Foss fører til personangrep.

Jeg har sett mange si det samme som ham, men uten å få i nærheten av de samme kommentarene og personangrepene.

Da Hege Gjessing, i egenskap av å være representant for den norske legeforening, foreslo bedre merking av mat, og en ekstraavgift på sukkerholdige produkter, var det forslaget som ble diskutert, ikke personen.

Hun sier det samme som Jørgen Foss, men får ikke samme reaksjonene.

Hvorfor er det slik?

Er forslagene mer akseptable når de kommer fra en slank, sunn og velutdannet person, enn når de kommer fra "målgruppen"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv et avhengighetsforhold til mat, og kan "binge-spise" godteri og snacks for mange hundre kroner på én kveld. Jeg kan prøve å skjerpe meg så mye jeg vil, men ofte er det umulig å stoppe. Så jeg skjønner godt det avhengighetsforholdet. Men det er jo fortsatt ikke myndighetene sin skyld?

Men hvem er det som legger skylden på myndighetene?

Myndighetene tar for øvrig ansvar når det gjelder folkehelsa på andre områder. Bilbeltebruk, fartsgrenser, alkohol, tobakk... Men det er innført lite eller ingen føringer når det gjelder usunn mat og fedme. Man kan jo spørre seg hvorfor myndighetene ikke tar grep her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er fasinerende, er hvordan enhver kommentar fra Jørgen Foss fører til personangrep.

Jeg har sett mange si det samme som ham, men uten å få i nærheten av de samme kommentarene og personangrepene.

Da Hege Gjessing, i egenskap av å være representant for den norske legeforening, foreslo bedre merking av mat, og en ekstraavgift på sukkerholdige produkter, var det forslaget som ble diskutert, ikke personen.

Hun sier det samme som Jørgen Foss, men får ikke samme reaksjonene.

Hvorfor er det slik?

Er forslagene mer akseptable når de kommer fra en slank, sunn og velutdannet person, enn når de kommer fra "målgruppen"?

Dette har jeg spurt om mange ganger tidligere, uten å ha fått et skikkelig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er fasinerende, er hvordan enhver kommentar fra Jørgen Foss fører til personangrep.

Jeg har sett mange si det samme som ham, men uten å få i nærheten av de samme kommentarene og personangrepene.

Da Hege Gjessing, i egenskap av å være representant for den norske legeforening, foreslo bedre merking av mat, og en ekstraavgift på sukkerholdige produkter, var det forslaget som ble diskutert, ikke personen.

Hun sier det samme som Jørgen Foss, men får ikke samme reaksjonene.

Hvorfor er det slik?

Er forslagene mer akseptable når de kommer fra en slank, sunn og velutdannet person, enn når de kommer fra "målgruppen"?

Jeg har ikke sett de utspillene du snakker om, så det kan jeg ikke svare på. Det er mulig at mediene blåser det mye mer opp når Jørgen Foss sier noe, slik at det bare er det folk får med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er fasinerende, er hvordan enhver kommentar fra Jørgen Foss fører til personangrep.

Jeg har sett mange si det samme som ham, men uten å få i nærheten av de samme kommentarene og personangrepene.

Da Hege Gjessing, i egenskap av å være representant for den norske legeforening, foreslo bedre merking av mat, og en ekstraavgift på sukkerholdige produkter, var det forslaget som ble diskutert, ikke personen.

Hun sier det samme som Jørgen Foss, men får ikke samme reaksjonene.

Hvorfor er det slik?

Er forslagene mer akseptable når de kommer fra en slank, sunn og velutdannet person, enn når de kommer fra "målgruppen"?

Fordi det er gode forslag. Foss har mange gode forslag han også, men han vinkler de så feil. Hadde han tatt ansvar for seg selv å ikke bare skyldt på alle andre, så hadde faktisk folk tatt han litt mer alvorlig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Fordi det er gode forslag. Foss har mange gode forslag han også, men han vinkler de så feil. Hadde han tatt ansvar for seg selv å ikke bare skyldt på alle andre, så hadde faktisk folk tatt han litt mer alvorlig.

Jeg linket til en artikkel der Hege Gjessing snakket om sukkeravgift. Ingen personangrep fulgte i kjølvannet av den artikkelen.

Her er en artikkel hvor Jørgen Foss retter søkelyset på billigsalg av smågodt.

Jeg kan ikke se noen som helst form for ansvarsfraskrivelse fra hans side i denne artikkelen.

Han uttaler seg på vegne av en organisasjon, ikke som privatperson, og han er ikke personlig i det hele tatt.

Her ser du noen av reaksjonene på hans utspill, og godt over 90 % av kommentarene i tråden er personangrep. Problematikken "sukker på billigsalg" blir ikke diskutert i det hele tatt.

Slik er det hele veien.

Hvis Jørgen Foss sier noe dumt, så hadde alle tjent mer på å ta "ballen" i stedet for mannen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg linket til en artikkel der Hege Gjessing snakket om sukkeravgift. Ingen personangrep fulgte i kjølvannet av den artikkelen.

Her er en artikkel hvor Jørgen Foss retter søkelyset på billigsalg av smågodt.

Jeg kan ikke se noen som helst form for ansvarsfraskrivelse fra hans side i denne artikkelen.

Han uttaler seg på vegne av en organisasjon, ikke som privatperson, og han er ikke personlig i det hele tatt.

Her ser du noen av reaksjonene på hans utspill, og godt over 90 % av kommentarene i tråden er personangrep. Problematikken "sukker på billigsalg" blir ikke diskutert i det hele tatt.

Slik er det hele veien.

Hvis Jørgen Foss sier noe dumt, så hadde alle tjent mer på å ta "ballen" i stedet for mannen.

Sa ikke at han sier noe hver gang, men han sier så mye dumt mange ganger at folk tar han ikke seriøst resten av gangene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke at han sier noe hver gang, men han sier så mye dumt mange ganger at folk tar han ikke seriøst resten av gangene.

Kan du ikke linke til det du mener han sier som er så dumt, da, og som gjør at han fortjener disse angrepene? Endret av Petra75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke linke til det du mener han sier som er så dumt, da, og som gjør at han fortjener disse angrepene?

Slutt å tillegg meg meninger jeg ikke har takk, aldri sagt han fortjener å bli angrepet. Jeg sier at jeg ikke klarer å ta han seriøst når han ikke klarer å ta ansvar for seg selv og sine valg. Han går inn for å ta bort ansvaret fra de som er overvektige og putter det på samfunnet istedet, og det er ikke riktig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tillegg meg meninger jeg ikke har takk, aldri sagt han fortjener å bli angrepet. Jeg sier at jeg ikke klarer å ta han seriøst når han ikke klarer å ta ansvar for seg selv og sine valg. Han går inn for å ta bort ansvaret fra de som er overvektige og putter det på samfunnet istedet, og det er ikke riktig.

Kan du ikke linke til uttalelsene hans hvor han skylder på samfunnet for sin egen overvekt, da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det statens som veileder folk til å ta feil matvalg:
http://www.vl.no/samfunn/mener-statens-helseråd-er-latterlige-1.67545

Her er det prisen på smågodt som gjør at folk blir overvektige:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vil-ha-forbud-mot-prisdumping-pa-smagodt-7160474.html

Dette er fra nett møte med Foss på vg nett:


Hva med å spise mindre og trene mer?

Innsendt av: Helge Reinholt, Treungen

Hm, så det er flere overvektige enn noen gang, og de fleste overvektige skylder på alt annet enn det faktum at de tar til seg mer energi enn de forbruker. Selvfølgelig har dette sammenheng med samfunnet vi lever i - vi sitter mer og spiser mer. Hallo, hva er problemet?
Svar:
Vi må kanskje gjøre noe med samfunnet da? Hva med om Toro sluttet å kunstig tilsette sukker i gryteretten, eller generelt tilsettig av sukker i varer er en uting.

Hilsen Jørgen Foss

Et annet spm derfra(Ja, personen som stilte spm fortjener en på trynet):

Feit

Innsendt av: Tar meg sammen n

Hva foregår i hodet på en smellfeit person, før det er kommet så langt at personen faktisk er smellfeit? Jeg synes det er helt meningsløst at fedme skal være ok. Det er usunt, det er det verste. I tillegg er det udelikat, lite attraktivt og vi mistenker de feite for å være litt tette i toppen. Det er antagelig ikke bare en mistanke, dessverre.
Svar:
En "smellfeit" person har sikkert en grunn til det. Kan det være miljø, gener, økonomi, samfunn, trivsell, m.m? Det er flere grunner til at overvektige er overvektige. Ingen sier at fedme er ok. Men vi må faktisk respektere de som lider av feks. sykelig overvekt. De er medmennesker!

Hilsen Jørgen Foss

Skal jeg finne fler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det statens som veileder folk til å ta feil matvalg:

http://www.vl.no/samfunn/mener-statens-helseråd-er-latterlige-1.67545

Her er det prisen på smågodt som gjør at folk blir overvektige:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vil-ha-forbud-mot-prisdumping-pa-smagodt-7160474.html

Dette er fra nett møte med Foss på vg nett:

Svar:

Et annet spm derfra(Ja, personen som stilte spm fortjener en på trynet):

Svar:

Skal jeg finne fler?

Jeg finner ikke noe sted i dette at han skylder på noen som helst? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe sted i dette at han skylder på noen som helst? :klo:

Vel, da leser du det du selv vil lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, da leser du det du selv vil lese.

Hehe - da tror jeg vi er to, gitt.

Dette er jo bare generelle løsninger på hvordan man skal få bukt med fedmeproblemet. Jeg ser ingen sted at Jørgen skylder på sukkeret i Torosuppa for at nettopp HAN er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det samme for LHHL? De er jo også stort sett selvforskyldt syke.

Det er mange som er hjerte-syke/lunge-syke, som ikke er skyld i sykdommene sine. Noen er faktisk født med cystisk fibrose eller andre lungerelaterte sykdommer. Dette gjelder også hjertesykdommer.

Ikke ta alle som har slike sykdommer under en kam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som er hjerte-syke/lunge-syke, som ikke er skyld i sykdommene sine. Noen er faktisk født med cystisk fibrose eller andre lungerelaterte sykdommer. Dette gjelder også hjertesykdommer.

Ikke ta alle som har slike sykdommer under en kam.

Men det skal vi gjøre når det gjelder fedme da? Eller hva var poenget ditt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe - da tror jeg vi er to, gitt.

Dette er jo bare generelle løsninger på hvordan man skal få bukt med fedmeproblemet. Jeg ser ingen sted at Jørgen skylder på sukkeret i Torosuppa for at nettopp HAN er stor.

Nei, men han sier kanskje ikke med store bokstaver at HAN ble tjukk fordi at Toro putter sukker i maten, men det sier seg jo selv at når han sier at overvekt skjer pga feks Toro så mener han seg selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men han sier kanskje ikke med store bokstaver at HAN ble tjukk fordi at Toro putter sukker i maten, men det sier seg jo selv at når han sier at overvekt skjer pga feks Toro så mener han seg selv også.

Leste du dine egne sitater, egentlig? Han sier det er mange årsaker til at folk lider av fedme. Og ja, det er helt sikkert en årsak til at han gjør det også.

Men det er vel ingen tvil om at f.eks sukker i maten ikke er bra, da sukker er svært avhengighetsskapende. Hva er da feil med å påpeke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du dine egne sitater, egentlig? Han sier det er mange årsaker til at folk lider av fedme. Og ja, det er helt sikkert en årsak til at han gjør det også.

Men det er vel ingen tvil om at f.eks sukker i maten ikke er bra, da sukker er svært avhengighetsskapende. Hva er da feil med å påpeke dette?

Ja, og de fleste årsakene han skriver er jo i bunn og grunn samfunnet, som var det jeg skulle frem til fra tarten. De fleste gangene er det faktisk bare at folk spiser for mye og beveger seg for lite. Det er ikke samfunnet sin skyld.

De fleste klarer fint å spise litt sukker uten at de blir sykelig overvektige, og det går faktisk fint an å lage sunn mat for mye mindre enn usunn mat koster :) Med mindre man ikke skal ha økologisk da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og de fleste årsakene han skriver er jo i bunn og grunn samfunnet, som var det jeg skulle frem til fra tarten. De fleste gangene er det faktisk bare at folk spiser for mye og beveger seg for lite. Det er ikke samfunnet sin skyld.

De fleste klarer fint å spise litt sukker uten at de blir sykelig overvektige, og det går faktisk fint an å lage sunn mat for mye mindre enn usunn mat koster :) Med mindre man ikke skal ha økologisk da.

Når samfunnet - som i bl.a matprodusentene - spekulerer i folks helse for å få solgt mer av produktene sine, er det i stor grad samfunnets skyld.

De færreste av oss er alkoholikere, men det er strenge restriksjoner på reklame for og salg av alkohol. Nettopp for å gjøre det litt mindre tilgjengelig for misbrukere. Kanskje det hadde hjulpet på de som misbruker mat også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...