Gå til innhold

Jeg er gravid. Mannen skal på jobbintervju. Fortelle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er etter min mening useriøst å ikke si noe, og mannen din risikerer å gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste ved å ikke si noe. Spesielt hvis dette er drømmejobben. Det dere risikerer å gjøre er at mannen din bruker opp velviljen til arbeidsgiver allerede nå, hvis jeg var arbeidsgiver ville jeg iallefall synes det var meget spesielt at den nye ansatte ikke opplyste om familiesituasjonen når det var 5 uker til termin ved ansettelse. Hadde du vært 5 uker på vei hadde det vært en annen sak. Og velvilje fra arbeidsgiver er essensielt når man har små barn i hus og skal levere/hente i barnehage, gå gjennom alskens sykdommer og baselusker etc.

Jeg tror skaden vil bli mye mindre hvis han forteller om familiesituasjonen deres allerede nå, og heller legger frem at dere er villige til å være fleksible for at det skal fungere for alle parter.

Litt avhengig av hva slags jobb det er snakk om vil det nok for de fleste bedrifter ikke være en show stopper at kandidaten skal ta ut pappaperm hvis de har funnet den riktige kandidaten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal innrømme at jeg er på tynn is her, men så absolutt tror jeg ikke det er. Det finnes helt sikkert måter å snike seg unna pappapermen på, og få den overført til mor. F.eks. ved å gå via fastlegen og feike klinisk depresjon ("jobben er det eneste som holder meg sammen"), eller ved å melde seg opp som "student". Nei?

Det hjelper i hvert fall ikke å bare melde seg opp som student. Da må du i såfall også gå kraftig ned i stilling slik at du reduserer inntekten din kraftig. Hvis far tjener mer enn en viss sum (var rundt 100.000 da vi var i den situasjonen for noen år siden) har han opparbeidet seg rett til pappaperm, og da er det i utgangspunktet umulig å få NAV til å gå med på å overføre ukene til mor.

Anonymous poster hash: 42cc1...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper i hvert fall ikke å bare melde seg opp som student. Da må du i såfall også gå kraftig ned i stilling slik at du reduserer inntekten din kraftig. Hvis far tjener mer enn en viss sum (var rundt 100.000 da vi var i den situasjonen for noen år siden) har han opparbeidet seg rett til pappaperm, og da er det i utgangspunktet umulig å få NAV til å gå med på å overføre ukene til mor.

Anonymous poster hash: 42cc1...acf

Ok. Du har nok rett. Jeg får vel forhøre meg med en advokat, om det kan være noen smulthull, den dagen det skulle bli aktuelt (noe det neppe blir uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme situasjon ts. Det vi har valgt å gjøre er at mannen ikke sier noe på første intervjurunde så han blir behandlet likt med alle andre. Så vurderer han i andre intervjurunde om det passer å si det. Passer det så nevner han det, passer det ikke så sier han ingen ting. Sier han ingen ting avventer han til han evt får tilbudet før han sier det og spør om arbeidsgiver syns det er er veldig dumt. Hvis arbeidsgier er veldig negativ takker han rett og slett nei eller lar de trekke tilbake tilbudet. Da har han funnet ut om han er aktuell for stillingen og han "lurer" ikke en ny arbeidsgiver.

I vårt tilfelle skal mannen ha ganske mye permisjon, men på den andre siden blir det bare ett barn pga helt andre grunner. Det kommer mannen også til å si, men ville ikke sagt det om det ikke er sant. Håper dere finner ut av det og at mannen får jobben! :)

Anonymous poster hash: 7d063...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Han burde uansett gi pappapermisjonen sin til deg, ettersom mor er den viktigste omsorgspersonen i et spedbarns liv. Det behøver ikke å være noe problem sånn sett.

Tullball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med at han ser an situasjonen når han er på jobbintervju? Kanskje han føler seg komfortabel nok til å fortelle det til arbeidsgiveren eller kanskje han føler at det ikke er lurt å fortelle noe i det hele tatt.
Dersom han blir spurt om familie så kan han jo prøve å komme inn på noe annet rett etterpå, slik han ikke blir spurt ut om hvor lenge det er til osv. Men man må jo ikke gjøre det så det blir innlysende at han prøver å snakke seg vekk. Men f.eks stille et spørsmål til noe arbeidsgiveren sa rett før han kom inn på familieliv e.l. Eller nevne ett eller annet som også har litt med familieliv å gjøre, men som ikke handler om graviditeten.

Om det kommer frem at det kun er 5 uker til, så kan han jo vise at han er engasjert og gjerne kan jobbe hjemme fra om det er behov (dersom han vet det er muligheter for å ta med arbeid hjem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullball.

For folk som tror at mors pupp bare kan byttes ut med et stykke plastikk uten at det får noen konsekvenser for barnet, så er det nok tullball, ja.

The TREMENDOUS Benefits of Doing What is Normal: Breastfeeding

"The bond babies develop with their moms due to breastfeeding leads to better emotional development and stability. The act of breastfeeding and the skin-to-skin contact involved releases the hormones serotonin and oxytocin in both the mom and baby, which encourages a strong emotional bond between them.

Additionally, breastfed children are protected against mental health problems and addictions. They tend to be higher in intelligenceand more emotionally securethan children who were NOT breastfed."

Endret av evnukken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk som tror at mors pupp bare kan byttes ut med et stykke plastikk uten at det får noen konsekvenser for barnet, så er det nok tullball, ja.

Man trenger ikke bytte ut mors pipp. Fullamming forgår bare de første 6 mnd. Dvs at ved 10 mnd alder spiser barnet mye annet også. Da kan det fint være borte fra puppen noen timer.v

Anonymous poster hash: 16a7c...71b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt noe. Arbeidsgiver har ikke lov å vektlegge det i en ansettelsesprosess, men jeg har ingen tro på at de klarer å holde det helt unna vurderingene hvis det er flere søkere som stiller ganske likt.Hvis han sier det risikerer han å miste drømmejobben, og når det er få av dem ville ikke jeg tatt sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville sagt det uoppfordret. Men dersom samtalen skulle komme dit at det er naturlig ville jeg heller ikke lagt skjul på det altså, det blir i alle fall feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke bytte ut mors pipp. Fullamming forgår bare de første 6 mnd. Dvs at ved 10 mnd alder spiser barnet mye annet også. Da kan det fint være borte fra puppen noen timer.v

Anonymous poster hash: 16a7c...71b

Amerikanske helsemyndigheter anbefaler minimum 12 måneder med amming. Selv om barnet etterhvert også vil spise mye annet, så er 8 timer på jobb fortsatt vel lenge for mor å være borte fra et barn som fortsatt ammer. Folk må så klart få velge som de vil (noe norske myndigheter ikke tillater, i frykt for at folk da klokelig vil velge bort pappaperm), men vit at man også ofrer noe i prosessen når mor går for tidlig ut i jobb igjen. Pappapermisjon er likestillings-autisme og noe stort tull. Faktisk kunne staten tatt seg råd til enda mer morspermisjon dersom vi ikke hadde pappapermisjon, ettersom pappaperm koster staten mer penger enn hva mammaperm gjør. Og det ville uten tvil ha vært til barnas beste, det å få tilbringe enda flere fulle dager sammen med sine mødre.

Endret av evnukken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etter min mening useriøst å ikke si noe, og mannen din risikerer å gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste ved å ikke si noe. Spesielt hvis dette er drømmejobben. Det dere risikerer å gjøre er at mannen din bruker opp velviljen til arbeidsgiver allerede nå, hvis jeg var arbeidsgiver ville jeg iallefall synes det var meget spesielt at den nye ansatte ikke opplyste om familiesituasjonen når det var 5 uker til termin ved ansettelse. Hadde du vært 5 uker på vei hadde det vært en annen sak. Og velvilje fra arbeidsgiver er essensielt når man har små barn i hus og skal levere/hente i barnehage, gå gjennom alskens sykdommer og baselusker etc.

Jeg tror skaden vil bli mye mindre hvis han forteller om familiesituasjonen deres allerede nå, og heller legger frem at dere er villige til å være fleksible for at det skal fungere for alle parter.

Litt avhengig av hva slags jobb det er snakk om vil det nok for de fleste bedrifter ikke være en show stopper at kandidaten skal ta ut pappaperm hvis de har funnet den riktige kandidaten.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

For folk som tror at mors pupp bare kan byttes ut med et stykke plastikk uten at det får noen konsekvenser for barnet, så er det nok tullball, ja.

The TREMENDOUS Benefits of Doing What is Normal: Breastfeeding

"The bond babies develop with their moms due to breastfeeding leads to better emotional development and stability. The act of breastfeeding and the skin-to-skin contact involved releases the hormones serotonin and oxytocin in both the mom and baby, which encourages a strong emotional bond between them.

Additionally, breastfed children are protected against mental health problems and addictions. They tend to be higher in intelligenceand more emotionally securethan children who were NOT breastfed."

Det er vel ingen menn eller kvinner som kan argumentere mot at amming er best. Pappaperm er en helt annen ting og er en viktig og verdifull tid for både mor, far og barn. Menn som selger (ja selger) pappapermen sin til arbeidsplassen eller ikke tar den ut, har jeg lite positivt å si om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet begge barna mine til de var godt over året. Det var likevel ikke noe problem å begynne å jobbe når de var 10 mnd, for da var det bare 3-4 ganger i døgnet. Da kan man dessuten få ammefri og litt kortere dager (noe jeg ikke benyttet meg av fordi jeg hadde en überdustete arbeidsgiver).

Anonymous poster hash: 16a7c...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sagt noe, dersom de ikke spurte spesifikt. Samboeren min hadde jobbintervju, og sa ingenting om at jeg var gravid, men jeg var riktignok bare 2 mnd på vei... Litt vanskeligere når det er så tett opp mot termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel ingen menn eller kvinner som kan argumentere mot at amming er best. Pappaperm er en helt annen ting og er en viktig og verdifull tid for både mor, far og barn. Menn som selger (ja selger) pappapermen sin til arbeidsplassen eller ikke tar den ut, har jeg lite positivt å si om.

Det kan du godt si, ja. Dersom man uansett ikke får hive pappapermen over på mor, så kan man jo like greit ta den ut. Tross alt bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det kommer litt an på jobbens natur. Jeg vet at man ikke - enten man er mann eller kvinne - er pliktig i å opplyse om noe slikt.

Men sett at man f.eks. er leder for et prosjekt og skal ut i permisjon midt oppi det hele så kan det skape komplikasjoner for bedriften. Dersom man ikke kan folge opp det man startet, er arbeidet bortkastet og alle taper tid og penger.

Så kommer det selvsagt an på hvor viktig denne permisjonsperioden er. Dersom arbeidsgiver faktisk stiller spm. ang familie ville jeg lagt kortene på bordet. Om han er fleksibel kan han jo si det. Om det kommer til stykket er det mulig at det er best å si det som det er, og at han evt. er noe fleksibel med når han er borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske helsemyndigheter anbefaler minimum 12 måneder med amming. Selv om barnet etterhvert også vil spise mye annet, så er 8 timer på jobb fortsatt vel lenge for mor å være borte fra et barn som fortsatt ammer. Folk må så klart få velge som de vil (noe norske myndigheter ikke tillater, i frykt for at folk da klokelig vil velge bort pappaperm), men vit at man også ofrer noe i prosessen når mor går for tidlig ut i jobb igjen. Pappapermisjon er likestillings-autisme og noe stort tull. Faktisk kunne staten tatt seg råd til enda mer morspermisjon dersom vi ikke hadde pappapermisjon, ettersom pappaperm koster staten mer penger enn hva mammaperm gjør. Og det ville uten tvil ha vært til barnas beste, det å få tilbringe enda flere fulle dager sammen med sine mødre.

Hjelpes mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Tror alltid at ærlighet varer lengst. Dersom en arbeidsgiver ikke syns det passer med at en ansatt skal bli pappa så er det ikke en arbeidsgiver som er verdt å jobbe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...