Gå til innhold

Jeg er gravid. Mannen skal på jobbintervju. Fortelle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid, med termin om 5 uker. Mannen min har søkt på selveste drømmejobben (en fast stilling), og fikk i dag innkallelse til intervju. Nå er spørsmålet: burde han nevne at han har en gravid kone?

Vi har snakket om det, og begge er like forvirra. På en side synes vi bare at det er rett og rimelig at arbeidsgiver får vite om dette så tidlig som mulig. Ærlighet og å vise at man er til å stole på synes vi begge er viktig, og det er greit å ikke starte et arbeidsforhold med å "avsløre" at man er nødt til å være borte en god stund. Samtidig så er det jo sånn at dette kan ødelegge mulighetene hans for å få denne jobben. Han er ikke pliktig til å fortelle det, og vi tenker og at enhver arbeidsgiver må kunne forvente at folk i "familiealder" kan få barn og at de derfor ansetter på egen risiko. Pluss at det kanskje ikke trenger å bli et stort problem, med de riktige løsningene.

Han/vi er villige til å være veldig fleksible på permisjonen, både tid og mengde. Han ønsker å ta ut de 10 ukene pappaperm og helst noe av fellesdelen også - men sistnevnte ikke for enhver pris. I det lange løp er det viktigere at han faktisk har en god jobb med stabil inntekt. Det er en liten arbeidsplass, hvor det primært blir to stk som jobber med samme oppgaver. Det merkes dermed godt om han er borte, og det er ikke sikkert det blir så lett å finne en egnet vikar. Samtidig er det trolig også enklere å tilpasse disse oppgavene til mengden arbeidskapasitet som er tilgjengelig, enn det ville vært i mange andre firmaer. Kan også nevne at det er langt mellom disse stillingene, så det er ikke bare å basere seg på å søke på lignende jobber om et år.

Uff, mye frem og tilbake her. Tenker det kan være kjekt å få innspill fra noen andre. Hva ville dere gjort i denne situasjonen, hvilke hensyn ville veid tyngst?



Anonymous poster hash: 33967...f95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt usikker når det er så tett mot termin, men tror jeg hadde valgt å ikke si noe. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må prioritere enten dere selv eller firmaet høyest. Hvem er det viktigst at har det bra, hvem er nr. 1?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis har får spørsmål om familie så er det jo unaturlig å ikke nevne at han skal bli far om fem uker, men ellers ville jeg ikke tatt det opp selv.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var i samme situasjon, og han sa ikke noe på intervjuet.

Etter han hadde fått jobben ga han beskjed om at han forresten skulle ut i permisjon ca. 8 mnd etter jobbstart (det hadde litt å si for jobbkabalen). Det gikk helt fint og ingen ble sure.

Det er et tankekors at man som kvinne nærmest "skal" ha dårlig samvittighet for å gå på intervju når man er gravid, mens menn egentlig ikke trenger å tenke over det. Samboeren min hadde ikke tenkt tanken engang før jeg tok det opp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde uansett gi pappapermisjonen sin til deg, ettersom mor er den viktigste omsorgspersonen i et spedbarns liv. Det behøver ikke å være noe problem sånn sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde uansett gi pappapermisjonen sin til deg, ettersom mor er den viktigste omsorgspersonen i et spedbarns liv. Det behøver ikke å være noe problem sånn sett.

...kanskje kjekt å vite man man snakker om før man uttaler seg? ;) Far kan ikke "gi" permisjonen sin til mor, med mindre det er svært gode grunner til det - som f.eks. at han er så syk at han ikke kan ta vare på barnet alene. Bruker han den ikke mister man de 10 ukene.

Og selv om mor kanskje er "viktigst" på sitt vis siden det er hun som jobber som matfat, så er da vitterlig begge foreldre kjempeviktige - og det er viktig at begge får muligheten til å gå hjemme med barnet.

- - -

Takk for svar! Det er som du sier Teriyaki, særlig det at det er så tett opp mot termin som gjør det til en vanskelig problemstilling. Og ja, det er en litt rar problemstilling at det er mannen som kanskje må "skjule" dette. Det blir vel en slags likestilling det og :P

Anonymous poster hash: 33967...f95

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...kanskje kjekt å vite man man snakker om før man uttaler seg? ;) Far kan ikke "gi" permisjonen sin til mor, med mindre det er svært gode grunner til det - som f.eks. at han er så syk at han ikke kan ta vare på barnet alene. Bruker han den ikke mister man de 10 ukene.

Anonymous poster hash: 33967...f95

Skal innrømme at jeg er på tynn is her, men så absolutt tror jeg ikke det er. Det finnes helt sikkert måter å snike seg unna pappapermen på, og få den overført til mor. F.eks. ved å gå via fastlegen og feike klinisk depresjon ("jobben er det eneste som holder meg sammen"), eller ved å melde seg opp som "student". Nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det lar seg gjennomføre, men trygdesvindel er ikke helt vår greie altså. Pluss at vi VIL jo at han skal ta de 10 ukene - minst!



Anonymous poster hash: 33967...f95
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg er på tynn is her, men så absolutt tror jeg ikke det er. Det finnes helt sikkert måter å snike seg unna pappapermen på, og få den overført til mor. F.eks. ved å gå via fastlegen og feike klinisk depresjon ("jobben er det eneste som holder meg sammen"), eller ved å melde seg opp som "student". Nei?

Hvis du er desperat etter å slippe unna å være pappa så kan du bare dra fra mor og barn. Så leser det seg ganske greit derifra. .

Anonymous poster hash: 729f2...5df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er desperat etter å slippe unna å være pappa så kan du bare dra fra mor og barn. Så leser det seg ganske greit derifra. .

Anonymous poster hash: 729f2...5df

Kjære AnonymBruker, kanskje du skal lese hva folk faktisk skriver før du går hen og spyr ut den mannevonde dritten din.

Han burde uansett gi pappapermisjonen sin til deg, ettersom mor er den viktigste omsorgspersonen i et spedbarns liv. Det behøver ikke å være noe problem sånn sett.

Capish? Det handler om barnets ve og vel.

Linky og linky.

Endret av evnukken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hva jeg hadde gjort. Trur ikke jeg hadde sagt noe utenom jeg hadde blitt spurt. Men arbeidsgiver har ikke lov å diskriminere de som skal ha barn/er gravide.. Men kan jo selvsagt ikke bevises hvis arbeidsgiver ikke velger han pga pappapermisjon. Så like greit å ikke nevnte noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de spør om familie kan du si dere venter barn. Ikke sikkert arbeidsgiver spør hvor langt hun er påvei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke sagt noe. Det kan gå utover jobbmulighetene hans selv om det strengt tatt ikke er lov.

Men husk også at fedrekvoten også kan taes ut gradert helt frem til barnet fyller 3 år dersom det blir vanskelig å ta ut alt i ett.



Anonymous poster hash: 33780...6d7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg er på tynn is her, men så absolutt tror jeg ikke det er. Det finnes helt sikkert måter å snike seg unna pappapermen på, og få den overført til mor. F.eks. ved å gå via fastlegen og feike klinisk depresjon ("jobben er det eneste som holder meg sammen"), eller ved å melde seg opp som "student". Nei?

Eneste godkjente grunner til å overføre fedrekvoten til mor er dersom man ikke bor sammen og dersom far er for syk til å ta seg av barnet. Tviler på at han kommer så langt med det.

Anonymous poster hash: 33780...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sagt noe uoppfordret. Samtidig er det jo vel nesten garantert at det blir spurt om familiesituasjon før en ansettelse, og blir det spurt direkte om man har barn og er så nære fødsel, er det jo ikke greit å bare svare nei.

Kommer nok ikke til å bli tatt godt imot når sjefen finner ut av det i ettertid heller.

Endret av Pheel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste godkjente grunner til å overføre fedrekvoten til mor er dersom man ikke bor sammen og dersom far er for syk til å ta seg av barnet. Tviler på at han kommer så langt med det.

Anonymous poster hash: 33780...6d7

Godt mulig det er vanskeligere å trikse seg rundt systemet enn hva jeg innbiller meg. Men uansett, en overformyndende og barnefiendtlig politikk er det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...