Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #1 Del Skrevet 30. juni 2004 Igår når jeg hentet lillegutt i barnehagen fortalte de at de hadde hatt kake og at han hadde spist såååå masse,.på veien hjem kastet lillegutt opp, enorme menger med spy!! Jeg har sagt i barnehagen at jeg er opptatt av at han spiser sunt, greit med kake iblant. men når de ser at en ettåring legger innpå må de jo stoppe han!! Nok m ett stykke. Eller overreagere jeg? Skal ta det opp m barnehagen neste gang han skal, liker ikke dette her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 30. juni 2004 #2 Del Skrevet 30. juni 2004 Ville absolutt tatt det opp med barnehagen ja. Ikke fordi han fikk servert kake (med mindre det er noe de har for vane), men fordi kakefråtsingen hans ikke ble fulgt opp. De skulle holdt et øye med stakkaren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #3 Del Skrevet 30. juni 2004 Jeg ville tatt opp, på en fin måte. Fortell at han spydde sist gang det var kake i barnehagen og at han ikke skal ha så mye sukker.. Det er du som kjenner ditt barn best og som bestemmer.. Lykke til.. tusjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 30. juni 2004 #4 Del Skrevet 30. juni 2004 http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/06/30/401887.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 30. juni 2004 #5 Del Skrevet 30. juni 2004 http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/06/30/401887.html Jepp. Ungene blir stadig rundere i kantene... Jeg har ei stedatter som er overvektig. Ikke direkte fet, men tydelig preget av "feilernæring", lite mosjon og dermed lite energi. Hun lever på store mengder brødmat med sjokopålegg om dagen, og når vi ringer for å prate litt om kveldene er det som regel godtespising og TV det går på. Trist, for hun er sånn ei nydelig jente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innl *Fiona* Skrevet 30. juni 2004 #6 Del Skrevet 30. juni 2004 Det er jo et sinnsvakt paradoks dette - vi har aldri vært mer hysterisk opptatt av utseende og vekt, helse osv, og ungene har aldri vært feitere - hva skjer egentlig? Vi kan trene og degge for oss selv når vi er voksne, men tid og kapasitet til å videreformidle sunne holdninger, det har vi ikke? Barnemishandling! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 30. juni 2004 #7 Del Skrevet 30. juni 2004 Reagerer veldig på at babyer og småunger får saft eller eplenektar å drikke når de er tørste. :o Hva er galt med vann??? Mange unger spiser ikke annet pålegg enn sjokoladepålegg, og skal de drikke melk, må de ha sjokoladepulver i den også. Jeg reagerer veldig når sjokoladepålegg er standard på frokost- og lunsjbordet også i barnehagen. :evil: Hele ansvaret for ungenes ernæring ligger jo på oss foreldre. Men når sant skal sies har vel en del av de som nå blir foreldre et nokså miserabelt kosthold selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Muslingen Skrevet 30. juni 2004 #8 Del Skrevet 30. juni 2004 Jeg hadde absolutt tatt det opp med barnehagen om min datter hadde kastet opp på veien hjem. Forøvrig synes jeg det er litt på kanten at det skal være kaker, is osv i en barnehage når ungene skal kose seg. Går det ikke an å ha det fint uten mat da? Og jeg blir sånn :o av unger som bare skal ha nugatti på brødskiva. Min datter får det noen ganger. Men jeg har ikke vanskeligheter med å si nei! Jeg har hørt eksempler på foreldre som har nektet ungen sin å spise nugatti, og resultatet er at ungen ikke spiser i det hele tatt. Og så gir foreldrene seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 30. juni 2004 #9 Del Skrevet 30. juni 2004 Og jeg blir sånn :o av unger som bare skal ha nugatti på brødskiva. Min datter får det noen ganger. Men jeg har ikke vanskeligheter med å si nei! Jeg har hørt eksempler på foreldre som har nektet ungen sin å spise nugatti' date=' og resultatet er at ungen ikke spiser i det hele tatt. Og så gir foreldrene seg... [/quote'] Så det er bedre at barna går sultne da altså? Min datter var sånn før og jeg gir heller nugatti enn at hun skal gå rundt sulten. Hun spiser overhodet ikke pålegg hun vil ha, så det med at barn spiser det de får når de er sulten, er bare tull. Det stemmer ihvertfall ikke her. Og ja, meg og pappaen har vært hard på det området der, men ikke snakk om at de skal spise. Vi er ikke de eneste som sliter, men jeg vil ikke ha noe "nedrakking" pga det. Vi gjør vårt beste og gir ungene mat som de liker. Det er ingen vits i å gi de f eks fisk for det liker de ikke og de spiser det heller ikke. Er enig i at et sunt kosthold er viktig, men man skal ikke tvinge barna til å spise noe de ikke vil ha. Uansett. Det er jeg sterkt i mot. Da er det bedre å gi barna det de liker på skiven, så får man gi multivitaminer i tillegg. Jeg har dessuten tatt dette opp med helsestasjonen og dette er helt normalt blant barn. Så alt i alt gjør jeg ikke noe feil egentlig. Jeg har bare et veldig kresent barn, men noe "tvangsforing" er uaktuelt. Og for å ligge til: snop, pizza, brus, sjokolade o.l. hører lørdagen til. En sjelden gang så får de det utenom lørdagen. Men når de først får, så spiser de ikke så mye ut av det uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 30. juni 2004 #10 Del Skrevet 30. juni 2004 Hvis barna aldri hadde fått smaken på sjokoladepålegg osv, ville ikke dette vært noe problem. Da jeg var barn, spiste vi aldri slikt hjemme, mens venner fikk det hele tiden. Jeg liker fortsatt den dag i dag ikke søtsaker spesielt godt. Jeg tror barna blir slik de blir formet, og selv om de er kresne, hjelper det faktisk å vise hvem som bestemmer. Dessuten sulter ikke barna i hjel om de ikke spiser ved ett måltid, det er en myte bekymrede foreldre liker å tro på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. juni 2004 #11 Del Skrevet 30. juni 2004 Hvis barna aldri hadde fått smaken på sjokoladepålegg osv, ville ikke dette vært noe problem. Da jeg var barn, spiste vi aldri slikt hjemme, mens venner fikk det hele tiden. Jeg liker fortsatt den dag i dag ikke søtsaker spesielt godt. Jeg tror det å nekte barna sjokoladepålegg totalt bare gjør det enda mer attraktivt. Da jeg var liten hadde vi sjokoladepålegg stående, det var fritt fram å spise så mye vi ville, og vet du? Vi spiste omtrent ingenting (og jeg liker ikke søte pålegg nå). Det var et pålegg på linje med postei, ost og salami. Derimot hadde jeg venner som ikke fikk sjokoladepålegg annet enn i helger o.l., og når de var hos oss kan du tro de hogget innpå sjokaden, vel vitende om at foreldrene ikke var i nærheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 30. juni 2004 #12 Del Skrevet 30. juni 2004 Dessuten sulter ikke barna i hjel om de ikke spiser ved ett måltid' date=' det er en myte bekymrede foreldre liker å tro på.[/quote'] Det er da ingen som har sagt det. Ikke som jeg har hørt iallefall. Men min datter spiser lite. Hun kan si at hun er sulten f eks, men så spiser hun bare et par biter og det er det. Så er det middag og da er det 5-6 timer siden hun spiste seg mett. Og det er veldig ofte hun bare spiser bittelitt av middagen og så sier hun at hun ikke vil ha mer/er mett/vondt i magen, men en halvtime senere så skal hun har mer mat. Og da har hun ofte lagt seg for natten og. Hva da? Man kan ikke tvinge noen til å spise, men når barna spiser lite av hvert måltid, å er det faktisk bedre å gi de det de liker av pålegg/annen mat sånn at de får i seg noe. Det er sånn som dette hver dag hos oss. Hadde hun fått bestemme selv, så hadde hun byttet ut vanlig mat med snop og brus. Så det sier seg selv hvorfor hun spiser lite. Det er fordi hun vil ha snop, snop og atter snop. Det også det at hun er kresen av natur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #13 Del Skrevet 30. juni 2004 Ofte får man noe ekstra ved eks.gebursdager. nå kan det være andre grunner til at han spydde da. Mye bakterier på en slik plass. Tror en 1 åring stopper før han eter seg fordervet på kake. Vi kan da ikke være så kritiske? Jeg og er opptatt av barna skal spise sund mat og få minst mulig sukker. Barn får vel mindre godt i barnehagen enn hva de får hjemme tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 30. juni 2004 #14 Del Skrevet 30. juni 2004 Det er veldig vanlig blant små unger å være veldig sulten, og når så maten kommer på bordet, spiser de bare en liten bit. Har også hørt dette argumentet med at ungene ikke spiser i det hele tatt hvis de ikke får nugatti. Merkelig? Ble de introdusert for nugatti første gang de fikk brødskive da? Mine barn har sett sjokoladepålegg i barnehagen, hos farmor og på besøk hos andre. Men vi har aldri hatt det hjemme. Og hvorfor skulle vi det? Fordi vi har barn? Eller fordi foreldrene egentlig vil ha det selv? Jeg har også hatt unger som ikke har spist, og ingen av dem har sultet ihjel. Dette er snakk om perioder i småbarnsalderen. Fisk er en lettfordøyelig og lettspist råvare som man kan gjøre uendelig mye deilig og såkalt barnevennlig ut av. Og fisk, det liker de fleste unger dersom de får det servert uten at foreldrene selv griner på nesa av middagen. Har hørt fisk bli servert med et unnskyldende "ja, vi har fisk i dag, men det er GOD dessert". Hallo?! Vi er jo selv ansvarlig for kostholdet til barna våre, og vi legger grunnlaget for det gode kostholdet med våre egne holdninger til maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 30. juni 2004 #15 Del Skrevet 30. juni 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 30. juni 2004 #16 Del Skrevet 30. juni 2004 Derom ungen ikke vil ha annet enn Nugatti har man selv gjort en tabbe, sånne nykker kommer ikke av seg selv! Hvis barnet får valget mellom sjokoladepålegg eller leverpostei en helt vanlig ukedag er det da ikke rart valget faller på sjokoladen. Når ungen så skal oppfordres til å spise sunn mat i tillegg er småen fullstendig klar over at sjokoladepålegget fortsatt er innenfor rekkevidde, så hvorfor gidde å spise noe som ikke er like godt? Små barn kan forstå forskjell på lørdager og hverdager, slik at godteripålegget muligens kan serveres i helgen uten problemer. Men det lureste er å la godteri være godteri, og bruke skikkelig pålegg på brødet! Uvaner må LÆRES, akkurat som gode vaner! *la Flaca hadde ikke hørt om sjokoladepålegg engang, før hun begynte i første klasse* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. juni 2004 #17 Del Skrevet 30. juni 2004 Ærlig talt, vi hadde ingen problemer med å ha sunne vaner hos oss selv om nugattien lå tilgjengelig til enhver tid. Hvorfor lage et stort nummer av at sjokoladepålegg er forbudt? Så lenge barna selv, slik vi gjorde, kan regulerere inntaket så er det vel ikke noe problem. Å ha nugatti i huset er ikke ensbetydende med å lære barna uvaner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #18 Del Skrevet 30. juni 2004 [ Å ha nugatti i huset er ikke ensbetydende med å lære barna uvaner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 30. juni 2004 #19 Del Skrevet 30. juni 2004 När jag växte upp fanns det inte Nugatti i Sverige, och jag minns hur jag själv som 8-åring reagerade över en tysk familj som åt choklad på smörgås :o I Sverige är/var det vanligare med marmelad som är söt men inte heller det var nån vana hos oss. Det är VI som föräldrar som lär barnen sina matvanor. Det är också VI som faktiskt gör det möjligt för den matstrejkande ungen att till slutt få Nugatti på smörgåsen - eller pannkakor och sylt till middag var dag. Vi är ibland för fokuserade på att de måste äta NÅGOT än på VAD de äter att vi ger dem val och möjligheter till utpressning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 30. juni 2004 #20 Del Skrevet 30. juni 2004 Å ha nugatti i huset er ikke ensbetydende med å lære barna uvaner. Men det KAN være det. Ikke direkte sjelden heller faktisk. Eksempel: For ikke lenge siden hadde vi en tråd her der mora var så fortvilt over datteren hennes som ikke ville spise annet enn sjokoladepålegg. Hun hadde vært i kontakt med leger og ernæringseksperter, beklaget seg over dårlig oppfølging og var SÅ fortvilet. Etter X antall sider debatt kom det frem at mor selv hadde levd på Nugatti og sjokopålegg siden hun var 13. Hallo? I slike tilfeller blir jeg direkte oppgitt over mangelen på evne til å se sammenhengen mellom liv og lære. Et ekstremt tilfelle, men betegnende på hvordan kostholdet fungerer i mange hjem. Og jeg syns bestemt ikke man skal overlate til ungene selv å ta ansvar for kosthold og husholdering med "mat" de overhodet ikke har godt av! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå